Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

15 JULI 2013. - Koninklijk besluit betreffende de mobiele-communicatiediensten aan boord van luchtvaartuigen



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Terminologie en definities
Art. 1
HOOFDSTUK 2. - Aard en karakteristieken van de dienst
Art. 2-3
HOOFDSTUK 3. - Frequentiegebruik
Art. 4-6
HOOFDSTUK 4. - Controle
Art. 7-8
HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art. 9
BIJLAGE.
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Terminologie en definities
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
  1° " MCA-diensten " : openbare mobiele elektronische-communicatiediensten, die door een onderneming worden aangeboden om vliegtuigpassagiers tijdens een vlucht in staat te stellen gebruik te maken van openbare communicatienetwerken zonder rechtstreekse verbindingen tot stand te brengen met terrestrische mobiele netwerken;
  2° " MCA-operator " : operator die MCA-diensten aanbiedt;
  3° " vliegtuig-BTS " : één of meer radiocommunicatiestations geïnstalleerd en gebruikt aan boord van een vliegtuig bedoeld om de radiodekking van een luchtvaartuig te garanderen;
  4° " netwerkbesturingseenheid (NCU) " : apparatuur die zich in het vliegtuig bevindt en ervoor zorgt dat signalen die door aan de grond gevestigde elektronische-communicatiesystemen worden uitgezonden niet waarneembaar zijn in de cabine door de hoorbaarheidsdrempel in de cabine in de ontvangstfrequenties voor mobiele communicatie te verhogen;
  5° " eindapparatuur " : radioapparatuur van een eindgebruiker.

HOOFDSTUK 2. - Aard en karakteristieken van de dienst
Art.2. Iedere operator die een kennisgeving heeft gedaan overeenkomstig artikel 9 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie en die MCA-diensten wenst aan te bieden, mag daartoe gebruik maken van de radiofrequenties conform dit besluit.

Art.3. De MCA-diensten moeten op een hoogte van meer dan 3.000 meter ten opzichte van de grond worden aangeboden.

HOOFDSTUK 3. - Frequentiegebruik
Art.4. Het gebruik van radiofrequenties teneinde de MCA-diensten te verstrekken, voldoet aan de technische voorwaarden beschreven in de bijlage.

Art.5. Het gebruik van de NCU, van de vliegtuig-BTS en de eindapparaten, in het kader van het MCA-dienstenaanbod, is vrijgesteld van de machtigingen vastgelegd in artikel 39, § 1, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie.

Art.6. Het gebruik van radiofrequenties om MCA-diensten aan te bieden mag geenszins schadelijke interferentie veroorzaken voor de radiocommunicatiediensten en mag geen aanspraak maken op bescherming tegen schadelijke interferentie veroorzaakt door radiocommunicatiediensten.

HOOFDSTUK 4. - Controle
Art.7. In geval van schadelijke interferentie veroorzaakt door radiocommunicatiediensten, wordt de MCA-dienst onmiddellijk stopgezet op eenvoudig verzoek van het Instituut.

Art.8. Op eenvoudig verzoek van het Instituut verstrekt de MCA-operator alle informatie betreffende de maatregelen genomen om te beantwoorden aan de voorwaarden van dit artikel.

HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art.9. De minister bevoegd voor Telecommunicatie is belast met de uitvoering van dit besluit.

  Gegeven te Brussel, 15 juli 2013.
  ALBERT
  Van Koningswege :
  De Minister van Economie,
  J. VANDE LANOTTE

BIJLAGE.
Art. N. Tabellen.
  1) Frequentiebanden en systemen toegestaan voor de MCA-diensten
  Tabel 1


TypeFrequentieSysteem
GSM 18001710-1785 MHz et 1805-1880 MHz
  }(1800 MHz-band)
Conform de GSM-normen gepubliceerd door ETSI, in het bijzonder EN 301 502, EN 301 511 en EN 302 480, of conform specifieke voorschriften
2) Voorkoming van verbindingen tussen mobiele eindapparatuur en netwerken aan de grond
  Tijdens de periode waarin gebruik van MCA-diensten aan boord van een vliegtuig is toegestaan, moet worden voorkomen dat mobiele eindapparatuur met een ontvangst binnen de in tabel 2 vermelde frequenties verbinding krijgt met mobiele netwerken aan de grond.
  Tabel 2


FrequentiebandSysteem aan de grond
791-821 MHzLTE
921-960 MHzGSM, WCDMA, LTE
1805-1880 MHzGSM, WCDMA, LTE
2110-2170 MHzWCDMA, LTE
2575-2690 MHzLTE
3) Technische parameters
  3.1. Het totale vermogen dat buiten het luchtvaartuig wordt uitgestraald door de NCU en het vliegtuig-BTS mag de volgende waarden niet overschrijden :
  Tabel 3


<td colspan="4" valign="top">Maximale e.i.r.p.-dichtheid die afkomstig is van NCU/vliegtuig-BTS buiten het vliegtuig
Hoogte boven de grond
  (m)
 460-470 MHz921-960 MHz1805-1880 MHz2110-2170 MHz
 dBm/1,25MHzdBm/200 kHzdBm/200 kHzdBm/3,84 MHz
3000-17.0-19.0-13.01.0
4000-14.5-16.5-10.53.5
5000-12.6-14.5-8.55.4
6000-11.0-12.9-6.97.0
7000-9.6-11.6-5.68.3
8000-8.5-10.5-4.49.5
3.2. Het vermogen uitgezonden buiten het vliegtuig door een eindapparaat mag de volgende waarden niet overschrijden :
  Tabel 4


Hoogte boven de grond
  (m)
E.i.r.p., buiten het vliegtuig, van het eindapparaat in het dBm/200 kHz
3000-3.3
4000-1.1
50000.5
60001.8
70002.9
80003.8
3.3. Het actieve vliegtuig-BTS moet het transmissievermogen van alle eindapparaten aanwezig aan boord beperken tot een nominale waarde van 0 dBm in alle stadia van communicatie, inclusief de eerste toegang.
  3.4. De MCA-operator neemt de nodige maatregelen om alle eindapparatuur aan boord uit te schakelen wanneer de NCU niet in dienst is.

  Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 15 juli 2013 betreffende de mobiele-communicatiediensten aan boord van luchtvaartuigen.
  ALBERT
  Van Koningswege :
  De Minister van Economie,
  J. VANDE LANOTTE