15 JULI 2013. - Koninklijk besluit betreffende de mobiele-communicatiediensten aan boord van luchtvaartuigen
HOOFDSTUK 1. - Terminologie en definities
Art. 1
HOOFDSTUK 2. - Aard en karakteristieken van de dienst
Art. 2-3
HOOFDSTUK 3. - Frequentiegebruik
Art. 4-6
HOOFDSTUK 4. - Controle
Art. 7-8
HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art. 9
BIJLAGE.
Art. N
HOOFDSTUK 1. - Terminologie en definities
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
1° " MCA-diensten " : openbare mobiele elektronische-communicatiediensten, die door een onderneming worden aangeboden om vliegtuigpassagiers tijdens een vlucht in staat te stellen gebruik te maken van openbare communicatienetwerken zonder rechtstreekse verbindingen tot stand te brengen met terrestrische mobiele netwerken;
2° " MCA-operator " : operator die MCA-diensten aanbiedt;
3° " vliegtuig-BTS " : één of meer radiocommunicatiestations geïnstalleerd en gebruikt aan boord van een vliegtuig bedoeld om de radiodekking van een luchtvaartuig te garanderen;
4° " netwerkbesturingseenheid (NCU) " : apparatuur die zich in het vliegtuig bevindt en ervoor zorgt dat signalen die door aan de grond gevestigde elektronische-communicatiesystemen worden uitgezonden niet waarneembaar zijn in de cabine door de hoorbaarheidsdrempel in de cabine in de ontvangstfrequenties voor mobiele communicatie te verhogen;
5° " eindapparatuur " : radioapparatuur van een eindgebruiker.
HOOFDSTUK 2. - Aard en karakteristieken van de dienst
Art.2. Iedere operator die een kennisgeving heeft gedaan overeenkomstig artikel 9 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie en die MCA-diensten wenst aan te bieden, mag daartoe gebruik maken van de radiofrequenties conform dit besluit.
Art.3. De MCA-diensten moeten op een hoogte van meer dan 3.000 meter ten opzichte van de grond worden aangeboden.
HOOFDSTUK 3. - Frequentiegebruik
Art.4. Het gebruik van radiofrequenties teneinde de MCA-diensten te verstrekken, voldoet aan de technische voorwaarden beschreven in de bijlage.
Art.5. Het gebruik van de NCU, van de vliegtuig-BTS en de eindapparaten, in het kader van het MCA-dienstenaanbod, is vrijgesteld van de machtigingen vastgelegd in artikel 39, § 1, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie.
Art.6. Het gebruik van radiofrequenties om MCA-diensten aan te bieden mag geenszins schadelijke interferentie veroorzaken voor de radiocommunicatiediensten en mag geen aanspraak maken op bescherming tegen schadelijke interferentie veroorzaakt door radiocommunicatiediensten.
HOOFDSTUK 4. - Controle
Art.7. In geval van schadelijke interferentie veroorzaakt door radiocommunicatiediensten, wordt de MCA-dienst onmiddellijk stopgezet op eenvoudig verzoek van het Instituut.
Art.8. Op eenvoudig verzoek van het Instituut verstrekt de MCA-operator alle informatie betreffende de maatregelen genomen om te beantwoorden aan de voorwaarden van dit artikel.
HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art.9. De minister bevoegd voor Telecommunicatie is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 15 juli 2013.
ALBERT
Van Koningswege :
De Minister van Economie,
J. VANDE LANOTTE
BIJLAGE.
Art. N. Tabellen.
1) Frequentiebanden en systemen toegestaan voor de MCA-diensten
Tabel 1
Type | Frequentie | Systeem |
GSM 1800 | 1710-1785 MHz et 1805-1880 MHz }(1800 MHz-band) | Conform de GSM-normen gepubliceerd door ETSI, in het bijzonder EN 301 502, EN 301 511 en EN 302 480, of conform specifieke voorschriften |
Frequentieband | Systeem aan de grond |
791-821 MHz | LTE |
921-960 MHz | GSM, WCDMA, LTE |
1805-1880 MHz | GSM, WCDMA, LTE |
2110-2170 MHz | WCDMA, LTE |
2575-2690 MHz | LTE |
Hoogte boven de grond (m) | <td colspan="4" valign="top">Maximale e.i.r.p.-dichtheid die afkomstig is van NCU/vliegtuig-BTS buiten het vliegtuig||||
460-470 MHz | 921-960 MHz | 1805-1880 MHz | 2110-2170 MHz | |
dBm/1,25MHz | dBm/200 kHz | dBm/200 kHz | dBm/3,84 MHz | |
3000 | -17.0 | -19.0 | -13.0 | 1.0 |
4000 | -14.5 | -16.5 | -10.5 | 3.5 |
5000 | -12.6 | -14.5 | -8.5 | 5.4 |
6000 | -11.0 | -12.9 | -6.9 | 7.0 |
7000 | -9.6 | -11.6 | -5.6 | 8.3 |
8000 | -8.5 | -10.5 | -4.4 | 9.5 |
Hoogte boven de grond (m) | E.i.r.p., buiten het vliegtuig, van het eindapparaat in het dBm/200 kHz |
3000 | -3.3 |
4000 | -1.1 |
5000 | 0.5 |
6000 | 1.8 |
7000 | 2.9 |
8000 | 3.8 |