31 MEI 2012. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 22 april 2004 betreffende de voorwaarden van erkenning en subsidiëring van de voor gehandicapte personen bestemde diensten voor vroegtijdige hulpverlening en begeleidingsdiensten voor volwassenen
Art. 1-20
BIJLAGEN.
Art. N1-N5
Artikel 1. Dit besluit regelt, overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet, een materie bedoeld in artikel 128, § 1, ervan.
Art.2. In artikel 12 van het besluit van de Waalse Regering van 22 april 2004 betreffende de voorwaarden van erkenning en subsidiëring van de voor gehandicapte personen bestemde diensten voor vroegtijdige hulpverlening en begeleidingsdiensten voor volwassenen wordt punt 3 vervangen als volgt :
"3°/1° de identiteit van de directeur van de dienst, zijn uittreksel uit het strafregister van minder dan drie maanden geleden (model 1), opgemaakt overeenkomstig de ministeriële rondzendbrief nr. 905 van 2 februari 2007 betreffende de afgifte van een uittreksel uit het strafregister, vrij van veroordelingen tot correctionele straffen die onverenigbaar zijn met het ambt of tot criminele straffen, alsook de geschreven delegatie van bevoegdheden van de inrichtende macht bedoeld in artikel 52;
3°/2 de identiteit van de bestuurders, alsook hun uittreksel uit het strafregister van minder dan drie maanden geleden, vrij van veroordelingen tot correctionele straffen die onverenigbaar zijn met het ambt;
3°/3 de identiteit van de leden van de algemene vergadering;".
Art.3. Artikel 21 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :
"Art. 21. De erkenning wordt verleend voor onbepaalde duur. Als het gaat om een aanvraag voor de erkenning van een nieuwe dienst, wordt de erkenning verleend voor een periode van drie maanden tot hoogstens drie jaar. Na afloop van deze periode wordt de erkenning voor onbepaalde duur verleend, behalve andersluidende beslissing van het Beheerscomité."
Art.4. In artikel 38 van hetzelfde besluit worden leden 2 en 3 vervangen als volgt :
"Dat project wordt minstens om de vijf jaar bijgewerkt.
De dienst evalueert zijn activiteit minstens één keer per jaar. Vóór 30 juni van elk jaar stuurt de dienst het activiteitenverslag naar het AWIPH "Agence wallonne pour l'Intégration des Personnes handicapées" (Waalse Agentschap voor de Integratie van Gehandicapte Personen)".
Art.5. In artikel 46 van hetzelfde besluit wordt het derde lid vervangen als volgt :
"De personeelsleden leggen voor hun indienstneming een uittreksel uit het strafregister van model 1 over dat is opgemaakt overeenkomstig de ministeriële rondzendbrief nr. 905 van 2 februari 2007 betreffende de afgifte van een uittreksel uit het strafregister, vrij van veroordelingen tot correctionele straffen die onverenigbaar met het ambt zijn of tot criminele straffe."
Art.6. In titel IV, hoofdstuk I, wordt een afdeling 12 die artikel 63bis, omvat, ingevoegd, luidend als volgt :
"Afdeling 12. - Evaluatie van de diensten
Art. 63bis. Onverminderd artikel 315 van boek IV van het Waalse wetboek van Sociale Actie en Gezondheid - Decretaal luik, moeten de diensten, opdat het "AWIPH" het Agentschap kan nagaan of de erkenningsvoorwaarden in acht genomen worden, hem om de vijf jaar de volgende stukken overleggen :
1° het geactualiseerde project van de dienst, alsmede de wijze waarop de individuele projecten uitgewerkt en opgevolgd worden;
2° het uittreksel uit het strafregister (model 1) van de directeur, van minder dan drie maanden geleden, opgemaakt overeenkomstig de ministeriële rondzendbrief nr. 905 van 2 februari 2007 betreffende de afgifte van een uittreksel uit het strafregister, vrij van veroordelingen tot correctionele straffen die onverenigbaar met het ambt zijn of tot criminele straffen;
3° in geval van wijziging van directie, een afschrift van de diploma's en getuigschriften van de directeur, de geschreven overdracht van bevoegdheid door de inrichtende macht bedoeld in artikel 52, alsmede het bewijs van nuttige ervaring bedoeld in bijlage 2;
4° de lijst van de leden van de Algemene vergadering;
5° de lijst van de leden van de Bestuursraad.
6° de wijzigingen in de statuten die sinds de laatste vijf jaren zijn gepubliceerd of ter griffie zijn neergelegd."
Art.7. In artikel 70 van hetzelfde besluit wordt punt 1° van het tweede lid opgeheven.
Art.8. Artikel 72, § 1, van hetzelfde besluit wordt aangevuld met de punten 6°, 7° en 8°, luidend als volgt :
"6° een specifieke subsidie om de loonsverhogingen te financieren die resulteren uit de valorisatie van de lastige uren;
7° een specifieke subsidie als compensatie voor de maatregelen inzake de loonschaalverhoging van de hoofdopvoeders en opvoeders groepsleiders;
8° een specifieke subsidie voor de financiering van de compensatiebanen i.v.m. de toekenning van bijkomende jaarlijkse verlofdagen aan de personeelsleden van 52 jaar en meer. Deze subsidie wordt uitsluitend toegekend aan de diensten die door een openbare inrichtende macht worden beheerd."
Art.9. Artikel 79 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :
"Art. 79. Het "AWIPH" stort namens de diensten op het fonds dat instaat voor de betaling van de vakbondspremies, een bedrag dat overeenstemt met het aantal werknemers die er in aanmerking voor kunnen komen, vermenigvuldigd met het bedrag van de vakbondspremie per werknemer vastgesteld overeenkomstig de wet van 1 september 1980 betreffende de toekenning en de uitbetaling van een vakbondspremie aan sommige personeelsleden van de overheidssector, zoals uitgevoerd bij de koninklijke besluiten van 26 en 30 september 1980."
Art.10. In titel VII, hoofdstuk IVter wordt een artikel 79sexies ingevoegd, luidend als volgt :
"Art. 79sexies. § 1. Er wordt een specifieke subsidie aan de diensten toegekend om de loonsverhogingen te financieren die resulteren uit de valorisatie van de lastige uren.
§ 2. Deze subsidie wordt berekend volgens de modaliteiten die vastliggen in het besluit van de Waalse Regering van 27 mei 2010 betreffende de subsidiëring van de maatregelen van de driedelige raamovereenkomst voor de Waalse privé non-profitsector.".
Art.11. In titel VII wordt hoofdstuk IVquater dat artikel 79septies omvat, ingevoegd, luidend als volgt :
"Hoofdstuk IVquater. De specifieke subsidie als compensatie voor de maatregelen inzake de loonschaalverhoging van de hoofdopvoeders en opvoeders groepsleiders.
Art. 79septies. § 1. Het "AWIPH" stort aan de diensten die door een private inrichtende macht worden beheerd en die, op 31 december 2009, opvoeders groepsleiders en/of hoofdopvoeders betaalden, een subsidietoeslag om de bijkomende kosten van de loonschaalverhoging van deze beide categorieën werknemers te financieren.
§ 2. Deze subsidietoeslag wordt berekend door voor elke dienst, in elke van deze personeelscategorieën, het aantal valoriseerbare voltijds equivalenten te vermenigvuldigen door het verschil tussen de loonschaal bedoeld in bijlage 9 en de loonschaal gebruikt voor de vastlegging van de tarieven per tenlasteneming van de onthaal- en huisvestingsdiensten bedoeld in bijlage VIII bij het besluit van de Waalse Regering van 9 oktober 1997 betreffende de theoretische anciënniteit van de werknemers.
§ 3. Het aantal valoriseerbare voltijds equivalenten bedoeld in § 2 komt overeen met de som van de bezoldigde prestaties van de werknemers voor de periode van 1 januari 2009 tot 31 december 2009, na aftrek van de tegemoetkomingen van andere overheden, gedeeld door het totaal van de bezoldigde uren die gepresteerd moeten worden om een voltijds equivalent tijdens het jaar 2009 te rechtvaardigen.
§ 4. De theoretische anciënniteit van de werknemers die in aanmerking komen voor deze nieuwe schalen wordt berekend op 31 december van het toekenningsjaar van de subsidie.
§ 5. Het aldus verkregen totaal van de toeslagen wordt eventueel beperkt om het bedrag van 3.460,53 euro gekoppeld aan het indexcijfer 154,63 van 1 oktober 2010 niet te overschrijden.
§ 6. De beperking wordt over het geheel van de diensten verdeeld aan de hand van een bijsturingscoëfficiënt. Die coëfficiënt wordt bepaald als volgt :
Krediet bedoeld in § 5 / Totaal van de toeslagen die aanvankelijk werden berekend
Art.12. In titel VII wordt hoofdstuk IVquinquies dat de artikelen 79octies en 79nonies omvat, ingevoegd, luidend als volgt :
"Hoofdstuk IVquinquies. De specifieke subsidie om te voldoen aan de bepalingen van het raamakkoord 2011-2012 betreffende de openbare non-profitsector.
Art. 79octies. § 1. Het "AWIPH" stort aan de diensten die door een openbare inrichtende macht worden beheerd een specifieke subsidie voor de financiering van de compensatiebanen i.v.m. de toekenning van bijkomende jaarlijkse verlofdagen aan de personeelsleden van 52 jaar en meer.
§ 2. Die bijkomende subsidie die door het Agentschap aan de diensten verleend wordt, bedraagt voor het geheel van de diensten jaarlijks globaal 20.576,55 euro;
§ 3. Het bedrag bedoeld in § 2 wordt gekoppeld aan het indexcijfer 154,63 van 1 oktober 2010.
Art. 79nonies. § 1. Elke dienst krijgt een bedrag dat resulteert uit de opdeling van het bedrag bedoeld in artikel 79octies, § 2 door 51,1553, vermenigvuldigd door het op 31 december 2009 vastgelegde aantal voltijds equivalenten ervan.
§ 2. De diensten rechtvaardigen en verklaren op erewoord een aanwending van de bedragen bedoeld in artikel 79nonies, § 1, voor bijkomende aanwervingen."
Art.13. In artikel 86 van hetzelfde besluit wordt het derde lid vervangen als volgt :
"De hoofdopvoeders en opvoeders groepsleiders bedoeld in het besluit van 9 oktober 1997 die vóór 1 januari 2013 als begeleidingspersoneel in dienst genomen zijn op basis van de kwalificaties bedoeld in artikel 47 van hetzelfde besluit, behouden de bezoldiging gekoppeld aan de loonschaal en de andere geldelijke voordelen die op hen van toepassing waren vóór hun indienstneming door de dienst voor vroegtijdige hulpverlening of voor begeleiding van volwassenen voor zover zij voldoen aan de voorwaarden bedoeld in punt III van bijlage VI bij hetzelfde besluit."
Art.14. In hetzelfde besluit wordt bijlage 2 vervangen door bijlage 1 die bij dit besluit gaat.
Art.15. In hetzelfde besluit wordt bijlage 5 vervangen door bijlage 2 die bij dit besluit gaat.
Art.16. In hetzelfde besluit wordt bijlage 6 vervangen door bijlage 3 die bij dit besluit gaat.
Art.17. In hetzelfde besluit wordt bijlage 7 vervangen door bijlage 4 die bij dit besluit gaat.
Art.18. In hetzelfde besluit wordt een bijlage 9 ingevoegd die bij dit besluit als bijlage 5 wordt gevoegd.
Art.19. Dit besluit heeft uitwerking op 1 januari 2012 met uitzondering van artikel 9 en artikel 11 die op 1 januari 2011 uitwerking hebben.
Art.20. De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen, 31 mei 2012.
De Minister-President,
R. DEMOTTE
De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen,
Mevr. E. TILLIEUX
BIJLAGEN.
Art. N1. Bijlage 2 bij het besluit van de Waalse Regering van 22 april 2004 betreffende de voorwaarden van erkenning en subsidiëring van de voor gehandicapte personen bestemde diensten voor vroegtijdige hulpverlening en begeleidingsdiensten voor volwassenen
KWALIFICATIESVEREISTEN VOOR HET PERSONEEL VAN DE DIENSTEN MET HET OOG OP DE BEPALING VAN DE SUBSIDIES
Directeurs klasse I
De houders van een einddiploma of -getuigschrift van het hoger universitair of niet-universitair onderwijs met pedagogische, psychologische, sociale of paramedische oriëntering die het bewijs leveren van minstens drie jaar dienstanciënniteit in een educatieve, sociale, pedagogische, pschychologische of paramedische functie in de sector personenzorg.
A. Begeleidingspersoneel
Master in de psychologische wetenschappen, opvoedingswetenschappen, kinesitherapie of logopedie
De houders van het diploma dat één van die titels voor de uitoefening van die functies verleent.
Opvoeder klasse I
De houders van het diploma dat die titel verleent.
Bachelor in de verpleegkunde
De houders van het diploma dat die titel verleent.
Bachelor - Assistent in de psychologie
De houders van het diploma dat die titel verleent.
Bachelor in de ergotherpie, kinesitherapie, logopedie of psychomotoriek
De houders van het diploma dat één van die titels verleent.
Specialisatie of paramedisch postgraduaat in de psychomotoriek
De houders van de titel die deze specialisatie verleent.
Bachelor - Maatschappelijk assistent of Bachelor - Sociaal adviseur
De houders van het diploma dat één van die titels verleent.
Specialisatie in de gemeenschappelijke gezondheid
De houders van het diploma dat deze specialisatie verleent.
B. Administratief personeel
Klerk
De houders van één van de volgende titels :
- einddiploma of -getuigschrift van het lager secundair onderwijs (algemeen of technisch onderwijs);
- eindgetuigschrift of -attest van het lager secundair beroepsonderwijs uitgereikt na een vierde finaliteitsjaar of erkend na een vijfde bijscholings- of specialisatiejaar in een afdeling " Travaux de bureau ", uitgereikt door een door de Staat opgerichte, gesubsidieerde of erkende inrichting.
Kopiist (Braille) 2e klasse
De houders van een diploma, getuigschrift of attest dat toegang geeft tot de functie van klerk.
Kopiist (Braille) 1e klasse
De houders van een diploma of getuigschrift dat toegang geeft tot de functie van opsteller.
Boekhouder 2e klasse
De houders van een einddiploma of -getuigschrift van het hoger secundair onderwijs (algemene of technische opleiding) met een commerciële richting.
Boekhouder 1e klasse
De houders van een einddiploma of -getuigschrift van het hoger onderwijs met een economische richting, waarvan de kwalificatie beantwoordt aan de normale eisen van de functie.
De houders van het diploma van de Belgische Kamer van Boekhouders.
Opsteller
De houders van een einddiploma of -getuigschrift van het hoger secundair onderwijs (algemene of technische opleiding), voor zover de opleiding beantwoordt aan de normale eisen van de functie.
Bachelor economische, juridische, administratieve oriëntering, of informatica
De houders van het diploma dat die titel verleent.
Master economische, juridische, administratieve oriëntering, of informatica
De houders van het diploma dat één van die titels verleent.
C. Arbeiderspersoneel
Arbeiderspersoneel categorie I
Ongeschoolde arbeiders, schoonmakers, dienstboden, nachtwakers, conciërges, niet-gekwalificeerde landarbeiders.
Arbeiderspersoneel categorie III
Gekwalificeerde arbeiders die niet in het bezit zijn van een einddiploma of -getuigschrift dat van hun kwalificatie getuigt.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 31 mei 2012 tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 22 april 2004 betreffende de voorwaarden van erkenning en subsidiëring van de voor gehandicapte personen bestemde diensten voor vroegtijdige hulpverlening en begeleidingsdiensten voor volwassenen.
Namen, 31 mei 2012.
De Minister-President,
R. DEMOTTE
De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen,
Mevr. E. TILLIEUX
Art. N2. Bijlage 5 (bedoeld in artikel 83) bij het besluit van de Waalse Regering van 22 april 2004 betreffende de voorwaarden van erkenning en subsidiëring van de voor gehandicapte personen bestemde diensten voor vroegtijdige hulpverlening en begeleidingsdiensten voor volwassenen
PRINCIPE OP BASIS WAARVAN DE LASTEN IN AANMERKING GENOMEN WORDEN
I. De lasten worden niet in aanmerking genomen als de volgende algemene principes niet nageleefd worden :
1) ze moeten betrekking hebben op de personen voor wie het "AWIPH" een gunstige beslissing heeft genomen over de opportuniteit van een opvang door de dienst;
2) ze moeten betrekking hebben op de kosten waarvoor de Dienst gesubsidieerd werd;
3) ze moeten redelijk zijn t.o.v. de behoeften van de gesubsidieerde activiteit;
4) ze moeten geboekt worden overeenkomstig de wetgeving op de boekhouding en de jaarrekeningen van de ondernemingen en overeenkomstig de desbetreffende uitvoeringsbesluiten;
5) ze moeten voortvloeien uit uitwisselingen tussen derden en uit tastbare economische realiteiten. Vooral de VZW's die onder één enkele controle of directie staan in de zin van de artikelen 5 tot 10 van het Wetboek van vennootschappen, ingevoerd bij de wet van 7 mei 1999, vormen derden onder elkaar voor zover hun respectievelijke boekhoudingen op een geldige wijze gecontroleerd kunnen worden;
6) ze moeten voortvloeien uit uitwisselingen met natuurlijke personen die in geen geval deel mogen uitmaken van de inrichtende macht of van de directie van de dienst, of met rechtspersonen onder wie de leden van de inrichtende macht of van de directie van de dienst geen functie van directeur of bestuurder bekleden. In het tegenovergestelde geval dient de aantoonbaarheid van de lasten door het "AWIPH" te kunnen worden vastgesteld;
7) zij mogen niet betrekking hebben op forfaitaire sommen, buiten de sommen die verantwoord zijn via een overeenkomst waarin de voorwaarden waaronder de beroepsprestaties geleverd en bezoldigd worden, omstandig worden omschreven;
8) zij dienen in voorkomend geval voort te vloeien uit de aanrekening die wordt doorgevoerd vanuit een verdeelsleutel die beantwoordt aan objectieve, realistische en concrete criteria.
2. Meer bepaald de volgende lasten worden niet in aanmerking genomen :
2.1. in de rekeningen 60 en 61 bedoeld in het genormaliseerde boekhoudplan dat dmv omzendbrieven aan de diensten wordt meegedeeld
1) het gedeelte van de reiskosten om dienstredenen boven het percentage dat voor het personeel van de ministeries bepaald werd bij het koninklijk besluit van 18 januari 1965 houdende algemene regeling inzake reiskosten, zoals gewijzigd bij het besluit van de Waalse Regering van 7 maart 2001;
2) de lasten met betrekking tot de toekenning van voordelen van allerlei aard;
3) de beleggingswaarden, met inbegrip van grote herstellingen en groot onderhoud boven 500 euro, die voor één enkel boekjaar als lasten worden geboekt;
4) de representatiekosten die niet in rechtstreeks verband staan met de activiteit van de diensten;
5) de restaurantstroken waarop de naam en de hoedanigheid van de gasten niet worden vermeld;
6) de hotelrekeningen waarop de naam en de hoedanigheid van de gasten niet worden vermeld;
7) de huurlasten die eventueel niet gerechtvaardigd zijn bij een geschreven huurcontract of een overeenkomst tussen de partijen, waarin een beschrijving wordt gegeven van de lokalen die het voorwerp zijn van het contract;
8) de huurlasten onder VZW's, behalve als ze overeenstemmen
hetzij met het geïndexeerde kadastraal inkomen van betrokken gebouw, waarvan de afschrijving van de door de overheid verleende kapitaalsubsidies afgetrokken wordt, betreffende dat gebouw. Onder geïndexeerd kadastraal inkomen wordt verstaan het niet geïndexeerde kadastraal inkomen bepaald door de Federale Overheidsdienst Financiën, vermenigvuldigd met onderstaande formule :
Index ABEX van november (van betrokken boekjaar) / Index ABEX van november (van het jaar van de vastlegging of van de laatste wijziging van het kadastraal inkomen)
hetzij met de waarde van de afschrijvingen van het gedeelte van betrokken gebouw dat niet gesubsidieerd werd door de overheid.
Alleen in die gevallen kunnen de lasten die krachtens de wet op de huurovereenkomsten geacht worden ten laste van de verhuurder te vallen als huurderslasten aangenomen worden.
2.2. in de rekeningen 62 bedoeld in het genormaliseerde boekhoudplan dat dmv omzendbrieven aan de diensten wordt meegedeeld :
1) in de diensten voor vroegtijdige hulpverlening en begeleiding voor volwassenen stemmen de bezoldigingen niet overeen met de weddeschalen bedoeld in bijlage VIII, met degene die toepasselijk zijn op de hoofdopvoeders en opvoeders-groepsleiders bedoeld in bijlage VIIIbis bij het besluit van 9 oktober 1997, noch met de weddeschalen van het personeel van de diensten van de Waalse Regering op grond van volgende tabel :
FUNCTIES | Weddeschaal van het personeel van de diensten van de Waalse Regering |
Opvoeders A2 en opstellers | C3 |
Opvoeders A1 | B3 |
Maatschappelijke assistenten | B2 |
Coördinatoren | A6 |
Licenciaten psychologie | A6 |
Functie | Categorieën | Weddeschaal (nr. schaal) |
Directeur | 25 | |
Begeleidingspersoneel | Master met een pedagogische, psychologische, sociale of paramedische oriëntering. Bachelor met een pedagogische, psychologische, sociale of paramedische oriëntering | 27 19 |
Administratief personeel | Master met een economische, juridische, administratieve, of informaticaoriëntering. Bachelor met een economische, juridische, administratieve, of informaticaoriëntering. | 27 19 |
Opsteller | 17 | |
Klerk | 4 | |
Boekhouder Kl 1 | 18 | |
Boekhouder Kl 2 | 8 | |
Kopiist A3 | 4 | |
Kopiist A2 | 17 | |
Arbeider | Arbeider Cat 1 | 1 |
Arbeider Cat 3 | 3 | |
Geld.Anc. | 21 | 22 |
0 | 19.425,21 | 21.226,92 |
1 | 20.421,15 | 22.067,41 |
2 | 20.421,15 | 22.067,41 |
3 | 21.145,24 | 22.681,66 |
4 | 21.145,24 | 22.681,66 |
5 | 21.869,37 | 23.295,89 |
6 | 21.869,37 | 23.295,89 |
7 | 22.593,46 | 23.910,15 |
8 | 22.593,46 | 23.910,15 |
9 | 23.317,53 | 24.524,38 |
10 | 23.679,56 | 24.886,40 |
11 | 24.403,65 | 25.500,66 |
12 | 24.403,65 | 25.500,66 |
13 | 25.127,78 | 26.114,91 |
14 | 25.127,78 | 26.114,91 |
15 | 25.851,87 | 26.729,17 |
16 | 26.685,57 | 27.638,17 |
17 | 27.248,43 | 28.221,12 |
18 | 27.248,43 | 28.221,12 |
19 | 27.811,29 | 28.804,07 |
20 | 27.811,29 | 28.804,07 |
21 | 28.374,17 | 29.387,04 |
22 | 28.374,17 | 29.387,04 |
23 | 28.937,02 | 29.969,99 |
24 | 28.937,02 | 29.969,99 |
25 | 29.499,91 | 30.552,97 |
26 | 29.499,91 | 30.552,97 |
27 | 30.196,48 | 31.135,91 |
28 | 30.196,48 | 31.135,91 |
29 | 30.196,48 | 31.135,91 |
30 | 30.196,48 | 31.135,91 |
31 | 30.196,48 | 31.135,91 |