Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

4 MEI 2012. - Besluit van de Vlaamse Regering tot aanpassing van de eindtermen voor het leergebied maatschappijoriëntatie van de basiseducatie (NOTA : Bekrachtigd met uitwerking op de datum van zijn inwerkingtreding bij DVR 2012-06-29/03, art. 2)



Inhoudstafel:


Art. 1-3
BIJLAGE.
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. Voor het leergebied maatschappijoriëntatie van de basiseducatie worden de eindtermen wereldoriëntatie van het lager onderwijs, de vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen, de eindtermen geschiedenis, aardrijkskunde, natuurwetenschappen en techniek en de ontwikkelingsdoelen maatschappelijke vorming, natuurwetenschappen en techniek van de eerste graad van het voltijds secundair onderwijs vervangen door de eindtermen die zijn opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.

Art.2. Overeenkomstig artikel 11, § 5, van het decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs treedt dit besluit in werking op de datum die wordt vastgesteld in het decreet tot bekrachtiging van dit besluit.

Art.3. De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

  Brussel, 4 mei 2012.
  De minister-president van de Vlaamse Regering,
  K. PEETERS
  De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel,
  P. SMET

BIJLAGE.
Art. N. Eindtermen voor het leergebied maatschappijoriëntatie
  Conform artikel 11, § 5, van het decreet van 15 juni 2007 en gelet op de specificiteit van de basiseducatie worden voor het leergebied maatschappijoriëntatie van de basiseducatie de eindtermen wereldoriëntatie van het lager onderwijs en de vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen, de eindtermen geschiedenis, aardrijkskunde, natuurwetenschappen en techniek en de ontwikkelingsdoelen maatschappelijke vorming of geschiedenis en aardrijkskunde, natuurwetenschappen en techniek van de eerste graad van het secundair onderwijs vervangen door volgende eindtermen :


Cluster 1 - Socio-relationele samenleving
001illustreert verbale en non-verbale communicatie
002illustreert het objectief en subjectief waarnemen
003toetst eigen interpretaties aan die van anderen
004drukt zich uit in de ik-vorm
005luistert actief
006uit feedback
007gaat om met feedback
008gebruikt een geschikte communicatievorm
009stelt open vragen
010gebruikt technieken om communicatiemoeilijkheden te voorkomen
011gaat om met communicatiemoeilijkheden
012maakt afspraken
013bouwt relaties op, onderhoudt ze en beëindigt ze indien nodig
014uit onbevangen en constructief zijn wensen en gevoelens binnen relaties en stelt en aanvaardt hierin grenzen
015erkent het bestaan van gezagsverhoudingen en het belang van gelijkwaardigheid, afspraken en regels in relaties
016accepteert verschillen en hecht belang aan respect en zorgzaamheid binnen een relatie
017geeft ongelijk toe en verontschuldigt zich
018leeft de onuitgesproken regels na die de interacties in de samenleving typeren
019herkent vooroordelen, stereotypering, ongepaste beïnvloeding en machtsmisbruik
020bespreekt opvattingen over medische, psychische en sociale aspecten van relaties
021bedenkt constructieve oplossingen voor conflicten
022stimuleert de ontwikkeling van kinderen en jongeren door zorg en activiteiten
023exploreert opvoedkundige vaardigheden
024toont betrokkenheid bij de schoolloopbaan van kinderen


Cluster 2 - Socio-economische samenleving
025weegt de wenselijkheid en noodzakelijkheid af van bepaalde uitgaven
026beheert het eigen budget
027gaat omzichtig om met reclame
028maakt verstandig gebruik van financiële instellingen en hun dienstverlening
029maakt verstandig gebruik van openbare voorzieningen m.b.t. tot de socio-economische samenleving
030beheert zijn persoonlijke administratie
031illustreert hoe de overheid inkomsten verwerft en aanwendt
032illustreert hoe de sociale zekerheid en de sociale bijstand bijdragen aan de eigen levenskwaliteit en begrijpt dat de sociale zekerheid enkel kan blijven bestaan door een maximale arbeidsparticipatie van zij die dat kunnen
033herkent verschillen in welvaart
034maakt gebruik van zijn rechten en komt zijn plichten na in de socio-economische samenleving
035zet zijn persoonlijk netwerk en andere kanalen in bij het zoeken naar een job
036bereidt zich voor om effectief en efficiënt te solliciteren
037 onderzoekt het eigen perspectief in de socio-economische samenleving
038herkent kenmerken, mogelijke oorzaken en gevolgen van armoede en uitsluiting
039herkent verschillende ervaringen met kansarmoede
040illustreert verwachtingen en houding van de samenleving t.a.v. kansarmen
041toont respect voor verschillende belevingen van kansarmoede
042verwoordt de eigen beleving van de verwachtingen en houding van de samenleving t.a.v. kansarmen
043illustreert hoe uitsluiting zich in de samenleving voordoet
044illustreert theorie over de eigenheid en de bestendiging van kansarmoede
045illustreert het begrip 'missing link'
046ordent belangrijke gebeurtenissen uit het eigen leven
047vergelijkt zijn geschiedenis en context met zijn huidige situatie en zelfbeleving


Cluster 3 - Socio-culturele samenleving
048gaat respectvol om met verschillen tussen mensen en levensopvattingen
049toetst zijn mening over verschillen tussen mensen en levensopvattingen aan feiten en andere meningen
050illustreert het belang van sociale samenhang en solidariteit
051leidt uit historische en actuele voorbeelden af wat de gevolgen zijn van onverdraagzaamheid, racisme en xenofobie
052toont aan dat verschillende perioden in de geschiedenis kenmerkende kunstuitingen hebben
053toont aan dat verschillende culturen kenmerkende kunstuitingen hebben
054toont aan dat cultuur een impact heeft op voelen, denken en handelen
055toont interesse voor het cultureel erfgoed hier en elders
056informeert zich over kunst- en cultuuruitingen en -activiteiten
057maakt gebruik van voorzieningen, diensten en instellingen in de socio-culturele samenleving
058geeft zijn mening over kunst- en cultuuruitingen en -activiteiten
059informeert zich over mogelijkheden voor vrijetijdsbesteding
060kiest een vorm van vrijetijdsbesteding op basis van eigen interesses, mogelijkheden en waarden
061plant en organiseert zijn vrije tijd
062maakt gebruik van maatschappelijke diensten en/of instellingen m.b.t. vrije tijd


Cluster 4 - Lerende samenleving
063 schenkt doelgericht aandacht
064werkt doeltreffend
065maakt een realistische planning
066evalueert zijn leerstijl
067gaat op constructieve wijze om met affectieve aspecten van het leerproces
068kiest uit gegeven informatiebronnen en -kanalen met het oog op te bereiken doelen
069gebruikt op adequate wijze diverse informatiebronnen en -kanalen
070evalueert de wijze waarop hij informatiebronnen en -kanalen gebruikt
071bewerkt informatie voor een beter begrip
072analyseert informatie
073vat informatie samen voor een beter begrip en een duidelijke communicatie
074evalueert met ondersteuning de wijze waarop hij informatie bewerkt, analyseert en samenvat
075roept in een nieuwe situatie aanwezige voorkennis en vaardigheden op
076vraagt uitleg tijdens het leren
077voert een oplossingsplan uit
078selecteert een oplossingsplan
079maakt op basis van een model een eenvoudig oplossingsplan
080evalueert het gekozen oplossingsplan
081stuurt met ondersteuning het eigen leerproces
082evalueert met ondersteuning het eigen leerproces
083stuurt waar nodig het eigen leerproces bij
084past bij groepstaken bekende overleg- en oplossingsmethoden toe met ondersteuning
085evalueert de samenwerking bij groepstaken aan de hand van een bekende methodiek
086maakt van ontvangen feedback bij groepstaken gebruik om het eigen handelen bij te sturen
087brengt eigen ervaringen in kaart
088schat eigen mogelijkheden realistisch in
089 selecteert op basis van behoeften, kwaliteiten, beperkingen en waarden een passend aanbod
090doet bij het maken van zijn keuze een beroep op diensten en instellingen in de lerende samenleving
091evalueert de manier waarop hij op basis van behoeften, kwaliteiten, beperkingen en waarden een aanbod heeft geselecteerd
Doorstroom
1) Natuurwetenschappen
092toont aan dat er in een organisme een samenhang is tussen verschillende organisatieniveaus
093legt het verband uit tussen de bouw en de functie van de belangrijke organen van de mens
094onderscheidt bij een eenvoudig onderzoek de essentiële stappen van de wetenschappelijke methode
095past van de grootheden massa, lengte, oppervlakte, volume, temperatuur, tijd, druk, snelheid, kracht en energie de eenheden en hun symbolen toe
2) Geschiedenis en actualiteit
096plaatst belangrijke gebeurtenissen of personen in de juiste tijdsperiode
097situeert informatie in tijd en ruimte
098herkent verbanden tussen verschillende domeinen van de samenleving
099analyseert historische informatie
100analyseert items uit de actualiteit
101maakt onderscheid tussen een mening over een historisch of actueel feit en het feit zelf
102illustreert dat een actuele toestand vroeger anders was en in de loop van de geschiedenis evolueerde
3) Aardrijkskunde
103leest kaarten en plattegronden
104toont het verband aan tussen klimaat, milieu en leefgewoonten
105illustreert demografische begrippen
106herkent verschillende reliëf- en landschapsvormen


Cluster 5 - Techniek
107ontdekt specifieke functies van onderdelen bij eenvoudige technische realisaties door middel van hanteren, monteren of demonteren
108onderzoekt hoe het komt dat een zelf gebruikte technische realisatie niet of slecht functioneert
109illustreert dat technische realisaties evolueren en verbeteren
110toont vanuit concrete ervaringen met techniek het nut aan van de gebruikte hulpmiddelen
111voert de opeenvolgende logische stappen uit om een eenvoudige technische opdracht te volbrengen
112lost een probleem technisch op door verschillende stappen van het technisch proces te doorlopen
113bepaalt aan welke vereisten de technische realisatie die hij wil gebruiken, moet voldoen
114vult een eenvoudig ontwerp aan door van vooropgestelde eisen uit te gaan
115voert een gegeven of eigen technisch ontwerp planmatig uit, met oog voor vereisten van kwaliteit, veiligheid, ergonomie en milieu
116voert een eenvoudige werktekening of handleiding stap voor stap uit
117vergelijkt werkwijzen en technische realisaties
118neemt een technische realisatie in gebruik
119gebruikt de correcte benaming voor vaak gebruikte en hedendaagse technische realisaties
120vraagt op een effectieve en efficiënte manier hulp bij installatie van een technische realisatie
121optimaliseert het gebruik van een technische realisatie aan de hand van de handleiding
122geeft aan welke de mogelijkheden en de beperkingen zijn van vaak gebruikte technische realisaties
123maakt gebruik van een garantiebewijs indien nodig
124interpreteert de informatie op een beeldscherm
125weegt de wenselijkheid en noodzakelijkheid af van het gebruik van technische realisaties
126zet zelfgekozen technische hulpmiddelen in
127onderhoudt vaak gebruikte technische realisaties volgens de onderhoudsvoorschriften
128gebruikt technische realisaties hygiënisch, nauwkeurig, veilig en zorgzaam
129illustreert dat techniek en samenleving elkaar beïnvloeden


Cluster 6 - Gezondheid
130verzorgt en gedraagt zich hygiënisch
131reageert adequaat op lichaamssignalen
132zorgt dagelijks voor een evenwicht tussen rust en beweging, werk en ontspanning
133neemt een ergonomische en gevarieerde houding aan
134maakt gezonde keuzes in de dagelijkse voeding
135illustreert hoe het voedingsgedrag beïnvloed wordt door reclame en sociale omgeving
136gaat verantwoord om met geneesmiddelen en genotsmiddelen
137beschrijft hoe de voortplanting bij de mens verloopt en hoe ze geregeld kan worden
138neemt gepaste voorzorgen tegen risicovol lichamelijk contact
139past veiligheidsvoorschriften toe en neemt voorzorgen voor een veilige omgeving
140roept hulp in en past eerste hulp toe
141gaat constructief om met taakbelasting en stressvolle situaties
142gaat om met lichamelijke, emotionele en sociale veranderingen bij zichzelf
143stelt zich weerbaar op
144gaat om met emoties
145reageert gepast op lichamelijke, emotionele en sociale veranderingen bij anderen
146maakt gebruik van een gezondheidsvoorziening
147gaat respectvol om met ethische aspecten van gezondheid


Cluster 7 - Mobiliteit
148volgt een route aan de hand van een plattegrond
149zet hulpmiddelen in om een bestemming te bereiken
150lokaliseert gevaarlijke verkeerssituaties
151gebruikt eigen vervoer efficiënt en veilig
152gebruikt het openbaar vervoer efficiënt en veilig
153past de verkeersregels toe
154houdt rekening met andere weggebruikers
155gebruikt de meest gepaste wijze om een plaats te bereiken
156bereidt zich voor om deel te nemen aan het theoretisch rijexamen


Cluster 8 - Omgeving en duurzame ontwikkeling
157illustreert dat de mens natuur, klimaat en milieu beïnvloedt
158herkent in duurzaamheidvraagstukken de verwevenheid tussen politieke, economische, sociale, technische en ecologische aspecten
159herkent in duurzaamheidvraagstukken de verwevenheid met armoede- en ontwikkelingsproblematiek
160maakt op duurzame wijze gebruik van ruimte, grondstoffen, goederen, energie en vervoermiddelen
161zoekt naar duurzame oplossingen om zijn leefomgeving te verbeteren
162gaat respectvol om met de natuur


Cluster 9 - Politiek-juridische samenleving
163leeft de fundamentele Rechten van de Mens en de Rechten van het Kind na
164maakt gebruik van rechten en komt plichten na in de politiek-juridische samenleving
165erkent de rol van controle en evenwicht tussen de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht in ons democratisch bestel
166zet zich actief en opbouwend in voor de eigen rechten en die van anderen
167toont het belang aan van internationale organisaties en instellingen
168onderscheidt de hoofdzaken van de Belgische staatsstructuur
169illustreert de bevoegdheden van de verschillende bestuursniveaus in België en in de Europese Unie
170illustreert hoe een democratisch beleid het algemeen belang nastreeft en rekening houdt met ideeën, standpunten en belangen van verschillende betrokkenen
171bereidt zich voor om op een weloverwogen manier aan verkiezingen deel te nemen
172neemt op geldige manier deel aan verkiezingen
173weegt verschillende belangen op korte en lange termijn af
174past inspraak, participatie en besluitvorming toe
175leest documenten met betrekking tot de politiek-juridische samenleving, vult ze in en controleert ze
176neemt verantwoordelijkheid op voor kinderen die aan zijn gezag zijn toevertrouwd
177maakt gebruik van juridische hulp
178maakt gebruik van de dienstverlening van de gemeente aan de burger
179illustreert de rol van de media en organisaties in het functioneren van de samenleving


AFBAKENING ET 001 tot en met 179
Kennis & VaardighedenContext, Autonomie & Verantwoordelijkheid
* informatie, concrete en rudimentaire begrippen en standaardprocedures uit het domein van de maatschappelijke geletterdheid begrijpen;* handelen in een beperkt aantal vergelijkbare, eenvoudige, toegankelijke, meestal vertrouwde, courante contexten waarin een beperkt aantal factoren verandert;
* informatie analyseren door elementen te onderscheiden en verbanden te leggen;* met ondersteuning;
* een geselecteerd aantal courante procedures bij het uitvoeren van taken toepassen;* verantwoordelijkheid opnemen voor de gestelde handelingen.
* voorgeschreven strategieën aanwenden voor het oplossen van een beperkt aantal herkenbare concrete problemen.
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2012 tot aanpassing van de eindtermen voor het leergebied maatschappijoriëntatie van de basiseducatie.
  De minister-president van de Vlaamse Regering,
  K. PEETERS
  De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel,
  P. SMET