20 JANUARI 2012. - Besluit van de Vlaamse Regering tot aanpassing van de eindtermen voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie (NOTA : Bekrachtigd met uitwerking op de datum van zijn inwerkingtreding op 15-04-2012 bij DVR2012-04-20/19, art. 2)(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 24-05-2012 en tekstbijwerking tot 24-05-2012)
Art. 1-3
BIJLAGE.
Art. N1
Artikel 1. Voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie worden de eindtermen informatie- en communicatietechnologie van het lager onderwijs en de eindtermen en ontwikkelingsdoelen informatie- en communicatietechnologie van de eerste graad van het voltijds secundair onderwijs vervangen door de eindtermen die zijn opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
Art.2.Overeenkomstig artikel 11, § 5, van het decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs treedt dit besluit in werking op de datum die wordt vastgesteld in het decreet tot bekrachtiging van dit besluit.
(NOTA : Inwerkingtreding vastgesteld op 15-04-2012 door DVR 2012-04-20/19, art. 3)
Art.3. De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 20 januari 2012.
De minister-president van de Vlaamse Regering,
K. PEETERS
De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel,
P. SMET
BIJLAGE.
Art. N1. Bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2012 tot aanpassing van de eindtermen voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie
Eindtermen voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie
Conform artikel 11, § 5, van het decreet van 15 juni 2007 en gelet op de specificiteit van de basiseducatie worden voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie de eindtermen informatie- en communicatietechnologie van het lager onderwijs en de eindtermen en ontwikkelingsdoelen informatie- en communicatietechnologie van de eerste graad van het secundair onderwijs vervangen door volgende eindtermen :
Cluster 1 - digitale toestellen en toepassingen bedienen | |
De cursist | |
001 | bedient digitale toestellen |
002 | benoemt de onderdelen van digitale toestellen |
003 | bedient digitale toepassingen |
004 | benoemt de onderdelen van digitale toepassingen |
005 | bedient digitale toegangsschermen |
006 | herkent input en output bij digitale handelingen |
AFBAKENING ET 001 tot en met 006 | |
Kennis & Vaardigheden | Context, Autonomie & Verantwoordelijkheid |
* materialen, beknopte, eenduidige informatie, eenvoudige, concrete basisbegrippen en -regels uit de technologie van de informatiemaatschappij herkennen; * automatismen gebruiken en praktische handelingen nabootsen; * repetitieve en herkenbare handelingen uitvoeren in routinetaken. | * handelen in een courante, vertrouwde, eenvoudige, maatschappelijk relevante en goed gestructureerde context, waarin de tijdsdruk van gering belang is; * met begeleiding functioneren; * blijk geven van persoonlijke doeltreffendheid. |
Cluster 2 - digitale toestellen en toepassingen gebruiken | |
De cursist | |
007 | exploreert digitale toestellen |
008 | illustreert de werking van digitale toestellen |
009 | exploreert digitale toepassingen |
010 | illustreert de werking van digitale toepassingen |
011 | gebruikt digitale toegangsschermen |
012 | doorloopt digitale aanlogprocedures |
013 | installeert en activeert programma's |
014 | exploreert het internet |
015 | presenteert informatie op digitale wijze |
016 | geeft eigen ideeën creatief vorm op digitale wijze |
017 | verbindt digitale toestellen |
018 | illustreert de werking van digitale datastromen |
Cluster 3 - digitaal communiceren | |
De cursist | |
019 | gebruikt digitale communicatiemiddelen |
020 | communiceert 'in real time' |
021 | functioneert in een digitaal netwerk |
022 | illustreert de werking van digitale communicatiemiddelen |
Cluster 4 - met digitale informatie werken | |
De cursist | |
023 | zoekt gericht digitale informatie |
024 | slaat digitale informatie op |
025 | bewerkt digitale informatie |
026 | deelt digitale informatie |
Cluster 5 - digitale toestellen en toepassingen veilig en verantwoord gebruiken | |
De cursist | |
027 | slaat digitale informatie veilig en verantwoord op |
028 | respecteert het auteursrecht |
029 | vermijdt digitale veiligheidsrisico's |
030 | gaat gepast om met digitale beveiligingsproblemen |
031 | heeft inzicht in zichtbaarheid, privacy en authenticiteit |
Cluster 6 - digitale toestellen en toepassingen kritisch en doelmatig gebruiken | |
De cursist | |
032 | interpreteert digitale elementen om digitale informatie op zijn relevantie te beoordelen |
033 | gebruikt digitale feedback om zijn digitaal handelen te verbeteren |
034 | voert in zijn digitale handelen doordachte keuzes uit |
035 | illustreert een doordachte en duurzame keuze bij de aankoop van digitale toestellen en dienstverlening |
Cluster 7 - digitale toestellen en toepassingen bij het levenslang en levensbreed leren gebruiken | |
De cursist | |
036 | exploreert de mogelijkheden van digitale toestellen en toepassingen om zijn leren te ondersteunen |
037 | werkt met voor hem relevante digitale oefenprogramma's |
038 | werkt met voor hem relevante digitale leerprogramma's |
AFBAKENING ET 007 tot en met 038 | |
Kennis & Vaardigheden | Context, Autonomie & Verantwoordelijkheid |
* informatie, concrete en rudimentaire begrippen en standaardprocedures uit de technologie van de informatiemaatschappij begrijpen; * aangeleerde digitale handelingen uitvoeren; * een geselecteerd aantal standaardprocedures bij het uitvoeren van taken toepassen; * voorgeschreven strategieën aanwenden voor het oplossen van een beperkt aantal herkenbare concrete problemen. | * handelen in een beperkt aantal vergelijkbare, eenvoudige, toegankelijke, vertrouwde, courante contexten waarin een beperkt aantal factoren veranderen; * met ondersteuning; * verantwoordelijkheid opnemen voor de gestelde digitale handelingen. |