Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

20 JANUARI 2012. - Besluit van de Vlaamse Regering tot aanpassing van de eindtermen voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie (NOTA : Bekrachtigd met uitwerking op de datum van zijn inwerkingtreding op 15-04-2012 bij DVR2012-04-20/19, art. 2)(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 24-05-2012 en tekstbijwerking tot 24-05-2012)



Inhoudstafel:


Art. 1-3
BIJLAGE.
Art. N1



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. Voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie worden de eindtermen informatie- en communicatietechnologie van het lager onderwijs en de eindtermen en ontwikkelingsdoelen informatie- en communicatietechnologie van de eerste graad van het voltijds secundair onderwijs vervangen door de eindtermen die zijn opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.

Art.2.Overeenkomstig artikel 11, § 5, van het decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs treedt dit besluit in werking op de datum die wordt vastgesteld in het decreet tot bekrachtiging van dit besluit.
  (NOTA : Inwerkingtreding vastgesteld op 15-04-2012 door DVR 2012-04-20/19, art. 3)


Art.3. De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

  Brussel, 20 januari 2012.
  De minister-president van de Vlaamse Regering,
  K. PEETERS
  De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel,
  P. SMET

BIJLAGE.
Art. N1. Bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2012 tot aanpassing van de eindtermen voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie
  Eindtermen voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie
  Conform artikel 11, § 5, van het decreet van 15 juni 2007 en gelet op de specificiteit van de basiseducatie worden voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie de eindtermen informatie- en communicatietechnologie van het lager onderwijs en de eindtermen en ontwikkelingsdoelen informatie- en communicatietechnologie van de eerste graad van het secundair onderwijs vervangen door volgende eindtermen :


Cluster 1 - digitale toestellen en toepassingen bedienen
 De cursist
001bedient digitale toestellen
002benoemt de onderdelen van digitale toestellen
003bedient digitale toepassingen
004benoemt de onderdelen van digitale toepassingen
005bedient digitale toegangsschermen
006herkent input en output bij digitale handelingen


AFBAKENING ET 001 tot en met 006
Kennis & VaardighedenContext, Autonomie & Verantwoordelijkheid
* materialen, beknopte, eenduidige informatie, eenvoudige, concrete basisbegrippen en -regels uit de technologie van de informatiemaatschappij herkennen;
  * automatismen gebruiken en praktische handelingen nabootsen;
  * repetitieve en herkenbare handelingen uitvoeren in routinetaken.
* handelen in een courante, vertrouwde, eenvoudige, maatschappelijk relevante en goed gestructureerde context, waarin de tijdsdruk van gering belang is;
  * met begeleiding functioneren;
  * blijk geven van persoonlijke doeltreffendheid.


Cluster 2 - digitale toestellen en toepassingen gebruiken
 De cursist
007exploreert digitale toestellen
008illustreert de werking van digitale toestellen
009exploreert digitale toepassingen
010illustreert de werking van digitale toepassingen
011gebruikt digitale toegangsschermen
012doorloopt digitale aanlogprocedures
013installeert en activeert programma's
014exploreert het internet
015presenteert informatie op digitale wijze
016geeft eigen ideeën creatief vorm op digitale wijze
017verbindt digitale toestellen
018illustreert de werking van digitale datastromen


Cluster 3 - digitaal communiceren
 De cursist
019gebruikt digitale communicatiemiddelen
020communiceert 'in real time'
021functioneert in een digitaal netwerk
022illustreert de werking van digitale communicatiemiddelen


Cluster 4 - met digitale informatie werken
 De cursist
023zoekt gericht digitale informatie
024slaat digitale informatie op
025bewerkt digitale informatie
026deelt digitale informatie


Cluster 5 - digitale toestellen en toepassingen veilig en verantwoord gebruiken
 De cursist
027slaat digitale informatie veilig en verantwoord op
028respecteert het auteursrecht
029vermijdt digitale veiligheidsrisico's
030gaat gepast om met digitale beveiligingsproblemen
031heeft inzicht in zichtbaarheid, privacy en authenticiteit


Cluster 6 - digitale toestellen en toepassingen kritisch en doelmatig gebruiken
 De cursist
032interpreteert digitale elementen om digitale informatie op zijn relevantie te beoordelen
033gebruikt digitale feedback om zijn digitaal handelen te verbeteren
034voert in zijn digitale handelen doordachte keuzes uit
035illustreert een doordachte en duurzame keuze bij de aankoop van digitale toestellen en dienstverlening


Cluster 7 - digitale toestellen en toepassingen bij het levenslang en levensbreed leren gebruiken
 De cursist
036exploreert de mogelijkheden van digitale toestellen en toepassingen om zijn leren te ondersteunen
037werkt met voor hem relevante digitale oefenprogramma's
038werkt met voor hem relevante digitale leerprogramma's


AFBAKENING ET 007 tot en met 038
Kennis & VaardighedenContext, Autonomie & Verantwoordelijkheid
* informatie, concrete en rudimentaire begrippen en standaardprocedures uit de technologie van de informatiemaatschappij begrijpen;
  * aangeleerde digitale handelingen uitvoeren;
  * een geselecteerd aantal standaardprocedures bij het uitvoeren van taken toepassen;
  * voorgeschreven strategieën aanwenden voor het oplossen van een beperkt aantal herkenbare concrete problemen.
* handelen in een beperkt aantal vergelijkbare, eenvoudige, toegankelijke, vertrouwde, courante contexten waarin een beperkt aantal factoren veranderen;
  * met ondersteuning;
  * verantwoordelijkheid opnemen voor de gestelde digitale handelingen.
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2012 tot aanpassing van de eindtermen voor het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie.
  De minister-president van de Vlaamse Regering,
  K. PEETERS
  De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel,
  P. SMET