26 MEI 2012. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Art. 1-5
Artikel 1. Artikel 35.1.1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, vervangen door het koninklijk besluit van 22 augustus 2006 en gewijzigd door de koninklijke besluiten van 11 juni 2011 en 19 juli 2011, wordt aangevuld met een lid, luidende :
" In afwijking van het vorige lid mogen kinderen van minder dan acht jaar worden vervoerd in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat geplaatst is in de zijspanwagen van een motorfiets. "
Art.2. In artikel 72.5 van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit 11 juni 2011, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° het derde lid wordt vervangen als volgt :
" Fietsers, bromfietsers, motorfietsers, voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, en de voertuigen bestemd voor het woon-werkverkeer die gesignaleerd zijn door het bord afgebeeld in het vijfde lid en behorend tot de categorieën M2 en M3, bedoeld in het technisch reglement van de auto's, mogen deze rijstrook volgen indien respectievelijk één of meerdere van de volgende symbolen zijn aangebracht op het bord F17 of op een onderbord. ";
2° het vierde lid wordt aangevuld met het volgende symbool :
(Figuur niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 22-06-2012, p. 35052)
3° tussen het vierde en het vijfde lid worden twee leden ingevoegd, luidende :
" Het hieronder afgebeelde bord op het voertuig bestemd voor woon-werkverkeer heeft een zijde van ten minste 0,40 m; de achtergrond ervan moet van retro-reflecterende producten voorzien zijn.
(Figuur niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 22-06-2012, p. 35052)
Dit bord moet goed zichtbaar op het linkergedeelte vooraan en achteraan op het voertuig aangebracht zijn; het moet verwijderd of afgedekt worden wanneer het voertuig niet gebruikt wordt voor woon-werkverkeer. "
Art.3. In artikel 72.6 van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit van 11 juni 2011, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° het vierde lid wordt vervangen als volgt :
" Fietsers, bromfietsers, motorfietsers, voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, de voertuigen bestemd voor het woon-werkverkeer die gesignaleerd zijn door het bord afgebeeld in artikel 72.5, vijfde lid, en behorend tot de categorieën M2 en M3, bedoeld in het technisch reglement van de auto's, en taxi's mogen deze bedding volgen indien respectievelijk één of meerdere van de volgende symbolen, en voor taxi's het woord " TAXI ", zijn aangebracht op het bord F18 of op een onderbord. ";
2° het vijfde lid wordt aangevuld met het volgende symbool :
(Figuur niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 22-06-2012, p. 35052)
Art.4. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 5. De Minister bevoegd voor het Wegverkeer is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 26 mei 2012.
ALBERT
Van Koningswege :
De Minister van Binnenlandse Zaken,
Mevr. J. MILQUET
De Staatssecretaris voor Mobiliteit,
M. WATHELET