Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

22 FEBRUARI 2011. - Besluit van het afdelingshoofd van de entiteit Wegen en Verkeer Antwerpen houdende subdelegatie van sommige bevoegdheden aan de personeelsleden van niveau A, B, C, D



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Art. 1-5
HOOFDSTUK II. - Delegatie inzake het ondertekenen van briefwisseling
Art. 6-7
HOOFDSTUK III. - Delegatie inzake overheidsopdrachten
Art. 8
HOOFDSTUK IV. - Delegaties inzake diverse aangelegenheden
Art. 9-11
HOOFDSTUK V. - Regeling bij vervanging
Art. 12-13
HOOFDSTUK VI. - Gebruik van de delegaties en verantwoording
Art. 14-16
HOOFDSTUK VII. - Inwerkingtredingsbepaling
Art. 17



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op de entiteit Wegen en Verkeer Antwerpen.

Art.2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
  1° het afdelingshoofd : het personeelslid, houder van een managementfunctie van N-1 niveau, die belast is met de leiding van de entiteit Wegen en Verkeer Antwerpen binnen het Agentschap Wegen en Verkeer;
  2° personeelslid : de ambtenaar of de contractueel in dienst bij de entiteit Wegen en Verkeer Antwerpen;
  3° dagelijkse briefwisseling : de briefwisseling van gewone of elektronische aard, die verband houdt met de opdracht van het personeelslid, die de afdeling niet bindt en die geen beleidsimplicaties heeft;
  4° geprogrammeerde bedrag : het bedrag zoals vermeld in het goedgekeurde programma;
  5° geraamde bedrag : het bedrag zoals begroot door het bestuur voor aanbesteding;
  6° goed te keuren offertebedrag : het bedrag waarvoor de opdracht gegund zal worden;
  7° gunningbedrag : het bedrag waarvoor de opdracht gegund werd.

Art.3. § 1. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend binnen de perken en met inachtname van de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de bepalingen van de relevante wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders en andere vormen van reglementeringen, instructies, richtlijnen en beslissingen, alsook van de desbetreffende beheersovereenkomst.

Art.4. Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, strekt de delegatie zich ook uit tot :
  1° de beslissingen die moeten worden genomen in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de bedoelde aangelegenheden;
  2° de beslissingen van ondergeschikt belang of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of er inherent deel van uitmaken;
  3° het afsluiten van overeenkomsten.

Art.5. De in dit besluit vermelde bedragen zijn bedragen exclusief de belasting over de toegevoegde waarde.

HOOFDSTUK II. - Delegatie inzake het ondertekenen van briefwisseling
Art.6. § 1. De personeelsleden van rang A2 en A1 hebben delegatie voor de ondertekening van de dagelijkse briefwisseling die verband houdt met hun opdracht, uitgezonderd de briefwisseling gericht aan de minister.
  § 2. Alle personeelsleden zijn ertoe gemachtigd de gewone en aangetekende zendingen, bestemd voor de afdeling in ontvangst te nemen, met uitzondering van de dagvaardingen betekend aan het Vlaams Gewest.
  Zij zijn er ook toe gemachtigd aangetekende zendingen te versturen.
  § 3. De personeelsleden van ten minste niveau C zijn ertoe gemachtigd uittreksels en afschriften van documenten die verband houden met de hem toevertrouwde taken eensluidend te verklaren en af te leveren.

Art.7. Het afdelingshoofd kan, bij eenvoudige beslissing, instructies uitvaardigen die ertoe strekken :
  - bijkomende categorieën van briefwisseling aan zijn ondertekening te onderwerpen;
  - briefwisseling betreffende bepaalde individuele dossiers aan zijn ondertekening te onderwerpen;
  - de bedoelde categorieën van briefwisseling nader te omschrijven.

HOOFDSTUK III. - Delegatie inzake overheidsopdrachten
Art.8. § 1. Het personeelslid van rang A2 is gemachtigd om, in het kader van de uitvoering van de taken van de afdeling, bestekken voor werken, leveringen of diensten of de bescheiden die ze vervangen goed te keuren.
  § 2. Het personeelslid, aangeduid als leidend ambtenaar van het project, staat in voor de eenvoudige uitvoering van de opdrachten voor de aanneming van werken, leveringen of diensten die ter uitvoering van voormelde taken werden gegund.
  Onder de eenvoudige uitvoering dient te worden verstaan het treffen van alle maatregelen en beslissingen die ertoe strekken het voorwerp van de opdracht te verwezenlijken en die binnen de perken van de aanneming blijven, met uitzondering van de maatregelen en beslissingen die een beoordeling vanwege de gunnende overheid vereisen.
  § 3. Het personeelslid, aangeduid als leidend ambtenaar van het project, is gemachtigd technische plannen en signalisatieplannen goed te keuren.

HOOFDSTUK IV. - Delegaties inzake diverse aangelegenheden
Art.9. Het personeelslid van rang A1 - districtchef is er toe gemachtigd om binnen de perken van de bestaande regelgeving, en voor zover het slaat op aanvragen binnen zijn district :
  1° adviezen te verlenen inzake bouwaanvragen, overeenkomstig artikel 4.7.16; van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, voor zover er geen afwijkingen dienen toegestaan te worden;
  2° adviezen te verlenen inzake de vergunning tot de organisatie van wielerwedstrijden of van veldritten, overeenkomstig artikel 21, al. 2 van het koninklijk besluit van 21 augustus 1967 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de veldritten;
  3° domeinconcessies en precaire vergunningen voor de privatieve ingebruikneming van het openbaar domein te verlenen;
  4° toelating te verlenen voor het plaatsen van signalisatie op autosnelwegen bij werken.

Art.10. De administratief-financieel verantwoordelijke van de sectie Elektriciteit en Mechanica wordt aangeduid als inhoudelijke ordonnateur. De inhoudelijke ordonnateur is gemachtigd om :
  * de certificaten van betaling te ondertekenen;
  * de borderellen van de betalingsdossiers te ondertekenen;
  * opvragen van factuur aan de aannemer;
  * overmaken ter betaling aan de afdeling Comptabiliteit;
  * vragen bijkomende vastleggingen voor contractuele prijsherzieningen.

Art.11. De leidend ambtenaar van de Averijen is gemachtigd om de offertes en de facturen voor de herstelling van averijen goed te keuren, voor zover het bedrag ervan niet hoger is dan 9.000 euro (negenduizend euro).

HOOFDSTUK V. - Regeling bij vervanging
Art.12. De bij dit besluit verleende delegaties worden tevens verleend aan het personeelslid dat met de waarneming van de taken van de functiehouder belast is of de functiehouder vervangt bij tijdelijke afwezigheid of verhindering. In geval van tijdelijke afwezigheid of verhindering plaatst het betrokken personeelslid, boven de vermelding van zijn graad en handtekening, de formule "voor de [graad van de titularis], afwezig".

Art.13. De in dit besluit vermelde delegaties mogen niet verder gedelegeerd worden.

HOOFDSTUK VI. - Gebruik van de delegaties en verantwoording
Art.14. § 1. De personeelsleden aan wie beslissingsbevoegdheden werden gedelegeerd, nemen de nodige zorgvuldigheid in acht bij het gebruik van de verleende delegaties.
  § 2. Het gebruik van de verleende delegaties kan door het afdelingshoofd nader worden geregeld bij eenvoudige beslissing die wordt verspreid onder de vorm van een dienstorder of nota.

Art.15. Over het gebruik van de verleende delegaties wordt driemaandelijks verantwoording afgelegd door middel van een rapport dat door het personeelslid aan het afdelingshoofd wordt voorgelegd. Het rapport wordt door het personeelslid aan het afdelingshoofd voorgelegd, uiterlijk de tiende werkdag na het verstrijken van de periode waarop het rapport betrekking heeft.
  Het rapport bevat de nodige informatie over de beslissingen die met toepassing van de verleende delegaties in de betrokken periode werden genomen.
  De in het rapport verstrekte informatie is exact, toereikend en ter zake dienend. Ze is op een degelijke wijze gestructureerd en wordt op een toegankelijke wijze voorgesteld.
  Het afdelingshoofd kan bij eenvoudige beslissing nadere instructies geven betreffende de concrete informatie die per gedelegeerde aangelegenheid in het rapport verstrekt moet worden en een verplicht te volgen schema voor de rapportering vaststellen.
  Het afdelingshoofd kan, buiten de verplichte periodieke rapportering, op ieder ogenblik aan het personeelslid verantwoording vragen betreffende het gebruik van de delegatie in een bepaalde aangelegenheid.

Art.16. Het afdelingshoofd heeft het recht om, bij eenvoudige beslissing, de verleende delegaties tijdelijk, geheel of gedeeltelijk op te heffen of individuele dossiers naar zich toe te trekken.

HOOFDSTUK VII. - Inwerkingtredingsbepaling
Art. 17. Dit besluit treedt in werking op 1 maart 2011.

  Antwerpen, 22 februari 2011.
  Het afdelingshoofd van de entiteit Wegen en Verkeer Antwerpen,
  ir. Henk Keymeulen