17 JANUARI 2011. - Besluit van de administrateur-generaal van het Agentschap Toerisme Vlaanderen betreffende subdelegatie van sommige beslissingsbevoegdheden inzake toerisme aan ambtenaren van de afdeling Kwaliteitszorg
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Art. 1-4
HOOFDSTUK II. - Delegatie inzake de uitvoering van de begroting
Art. 5-8
HOOFDSTUK III. - Delegatie inzake interne organisatie en personeelsmanagement
Art. 9-10
HOOFDSTUK IV. - Delegatie inzake briefwisseling
Art. 11-13
HOOFDSTUK V. - Regeling bij vervanging
Art. 14-15
HOOFDSTUK VI. - Gebruik van delegaties en verantwoording
Art. 16-20
HOOFDSTUK VII. - Inwerkingtreding
Art. 21
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid "Toerisme Vlaanderen" en regelt de delegatie van beslissingsbevoegdheden aan het afdelingshoofd en aan personeelsleden van de afdeling Kwaliteitszorg van het agentschap.
Art.2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
1° administrateur-generaal : het personeelslid dat belast is met de algemene leiding, de werking en de vertegenwoordiging van het agentschap;
2° afdelingshoofd : het personeelslid, houder van een managementfunctie van N-1 niveau binnen het agentschap, belast is met de leiding van de afdeling Kwaliteitszorg;
3° afdeling Kwaliteitszorg : de entiteit binnen het agentschap belast met de uitvoering van het decreet van 2 maart 2007 houdende het statuut van de reisbureaus en het decreet van 10 juli 2008 betreffende het toeristische logies;
4° agentschap : Toerisme Vlaanderen, intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid van de Vlaamse Gemeenschap;
5° diensthoofden : leidinggevend personeel van de diensten binnen de afdeling Kwaliteitszorg van het agentschap.
Art.3. § 1. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend binnen de perken en met inachtneming van de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de bepalingen van de relevante wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders en andere vormen van reglementeringen, instructies, richtlijnen en beslissingen, alsook van de desbetreffende beheersovereenkomst.
§ 2. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden kunnen enkel uitgeoefend worden binnen de perken van de taakstelling van de afdeling Kwaliteitszorg en van de kredieten en middelen die onder het beheer van de afdeling Kwaliteitszorg ressorteren.
Art.4. § 1. Het afdelingshoofd van de afdeling Kwaliteitszorg is gemachtigd om :
1° beslissingen te nemen die moeten worden genomen in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van het decreet van 2 maart 2007 houdende het statuut van de reisbureaus en het decreet van 10 juli 2008 betreffende het toeristische logies;
2° beslissingen van ondergeschikt belang of aanvullende aard te nemen die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van het decreet van 2 maart 2007 houdende het statuut van de reisbureaus en het decreet van 10 juli 2008 betreffende het toeristische logies.
§ 2. Het afdelingshoofd van de afdeling Kwaliteitszorg is niet gemachtigd tot :
1° het toekennen, weigeren, schorsen en intrekken van vergunningen of toestemmingen, en het opleggen van administratieve geldboetes, zoals geregeld door het decreet van 2 maart 2007 houdende het statuut van de reisbureaus;
2° het toekennen, wijzigen, weigeren, schorsen of intrekken van vergunningen en het toekennen of wijzigen van comfortclassificaties, zoals geregeld door het decreet van 10 juli 2008 betreffende het toeristische logies;
3° het sluiten van overeenkomsten.
§ 3. In de mate dat door onderhavig besluit verleende delegaties zijn gekoppeld aan regelgeving, blijven zij overeenkomstig van kracht indien deze regelgeving wordt gewijzigd, aangevuld of vervangen.
HOOFDSTUK II. - Delegatie inzake de uitvoering van de begroting
Art.5. Het afdelingshoofd heeft delegatie om, in het kader van de uitvoering van de begroting en binnen de perken van de in de begroting vastgelegde kredieten en middelen die onder het beheer van de afdeling Kwaliteitszorg ressorteren, de beslissingen te nemen met betrekking tot het aangaan van verbintenissen en het nemen van de eraan verbonden vastleggingen, het goedkeuren van verplichtingen en de eruit voortvloeiende uitgaven en betalingen, het vaststellen van vorderingen en het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten.
Art.6. Met betrekking tot de niet aan het afdelingshoofd gedelegeerde aangelegenheden, waarvoor de beslissing bij de Vlaamse Regering, de minister, de administrateur-generaal of een ander orgaan berust, heeft de in artikel 5 verleende delegatie aan het afdelingshoofd betrekking op de administratieve beslissingen en handelingen die, in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus, noodzakelijk zijn voor de voorbereiding en de uitvoering van de beslissing van de Vlaamse Regering, de minister, de administrateur-generaal of een ander orgaan.
Art.7. Overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 5 en 6, treedt het afdelingshoofd, in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus en van het systeem van de interne controle, op als inhoudelijk ordonnateur voor de afdeling Kwaliteitszorg.
Art.8. De delegatie aan het afdelingshoofd, verleend bij artikelen 5, 6 en 7, geldt onverminderd de bevoegdheden en opdrachten van de andere actoren in de ontvangsten- en uitgavencyclus en het systeem van interne controle.
HOOFDSTUK III. - Delegatie inzake interne organisatie en personeelsmanagement
Art.9. Het afdelingshoofd heeft delegatie om de beslissingen te nemen in verband met de organisatie van de werkzaamheden en het goed functioneren van de afdeling Kwaliteitszorg.
Art.10. § 1. Inzake interne organisatie en personeelsmanagement hebben het afdelingshoofd en de diensthoofden delegatie om ten aanzien van de personeelsleden van de afdeling Kwaliteitszorg de beslissingen te nemen in verband met :
1° het bepalen van de inhoud van het programma en de evaluatiecriteria van de proeftijd, rekening houdend met de ter zake door de administrateur-generaal genomen beslissingen;
2° het toestaan van jaarlijks verlof, omstandigheidsverlof, vormingsverlof en dienstvrijstelling binnen de grenzen van het arbeidsreglement en de ter zake door de administrateur-generaal van het agentschap genomen beslissingen;
3° de werktijdregeling, occasioneel telewerken en ziektecontrole;
4° het aanduiden van het vervoermiddel dat functioneel en financieel het meest verantwoord is voor de dienstreis;
5° het verlenen van toelating om voor zendingsopdrachten gebruik te maken van hun privévoertuig;
6° het goedkeuren van staten van verschuldigde sommen betreffende presentiegelden en reis- en verblijfskosten in zover ze betrekking hebben op hun personeel of verband houden met de werking van de aan de afdeling Kwaliteitszorg verbonden comités, commissies, advies-, overleg- of beroepsorganen, binnen de in het agentschap gemaakte afspraken en verdelingen.
§ 2. Inzake interne organisatie en personeelsmanagement heeft het afdelingshoofd delegatie om ten aanzien van de personeelsleden van de afdeling Kwaliteitszorg de beslissingen te nemen in verband met :
1° het toestaan van binnenlandse zendingen en zendingsopdrachten van één dag in de buurlanden;
2° de goedkeuring van toelagen en vergoedingen die het Vlaams Personeelsstatuut voorziet, behoudens de beslissingen die in het Vlaams Personeelsstatuut worden voorbehouden voor een ander orgaan;
3° het goedkeuren van vormingsactiviteiten.
§ 3. Inzake interne organisatie en personeelsmanagement hebben de diensthoofden delegatie ten aanzien van de personeelsleden van hun entiteit de beslissingen te nemen in verband met het toestaan van zendingsopdrachten van één of meer dagen in het binnenland.
HOOFDSTUK IV. - Delegatie inzake briefwisseling
Art.11. § 1. Het afdelingshoofd heeft delegatie voor de ondertekening van de briefwisseling van de afdeling Kwaliteitszorg met andere diensten van de Vlaamse overheid en met derden.
§ 2. Onverminderd het bepaalde in § 1, heeft het afdelingshoofd geen delegatie voor de ondertekening van de volgende categorieën van briefwisseling :
- briefwisseling van beleidsmatige aard, tenzij deze een louter informatief karakter heeft;
- andere briefwisseling die het niveau van individuele dossiers overstijgt, tenzij deze een louter informatief karakter heeft;
- antwoorden op vragen om uitleg, interpellaties en schriftelijke vragen van volksvertegenwoordigers;
- antwoorden op brieven van het Rekenhof;
- briefwisseling of nota's gericht aan een Vlaams minister of aan N-functies bij de Vlaamse overheid.
Art.12. De administrateur-generaal kan, bij eenvoudige beslissing, instructies uitvaardigen die ertoe strekken :
- bijkomende categorieën van briefwisseling aan zijn voorafgaand visum te onderwerpen;
- briefwisseling betreffende bepaalde individuele dossiers aan zijn voorafgaand visum te onderwerpen;
- de bedoelde categorieën van briefwisseling nader te omschrijven.
Art.13. § 1. De personeelsleden van de afdeling Kwaliteitszorg van ten minste niveau A1 hebben delegatie om gewone en aangetekende zendingen die bestemd zijn voor de afdeling Kwaliteitszorg in ontvangst te nemen, met uitzondering van dagvaardingen.
§ 2. De personeelsleden van ten minste rang C1 hebben delegatie om uittreksels en afschriften van documenten die betrekking hebben op hun entiteit eensluidend te verklaren en af te leveren.
HOOFDSTUK V. - Regeling bij vervanging
Art.14. De bij dit besluit verleende delegaties worden tevens verleend aan het personeelslid dat met de waarneming van de functie van afdelingshoofd belast is of het afdelingshoofd vervangt bij tijdelijke afwezigheid of verhindering. Ingeval van tijdelijke afwezigheid of verhindering plaatst het betrokken personeelslid, boven de vermelding van zijn graad en handtekening, de formule "voor het afdelingshoofd, afwezig".
Art.15. De vervangingsregeling wordt vastgesteld in een besluit van het afdelingshoofd. Een afschrift van het besluit wordt aan de administrateur-generaal bezorgd.
HOOFDSTUK VI. - Gebruik van delegaties en verantwoording
Art.16. De afdelingshoofden, alsook hun personeelsleden aan wie ingevolge artikel 14 beslissingsbevoegdheden werden gesubdelegeerd, nemen de nodige zorgvuldigheid in acht bij het gebruik van de in dit besluit verleende delegaties.
Art.17. Het gebruik van de verleende delegaties kan door de administrateur-generaal nader worden geregeld bij eenvoudige beslissing die wordt verspreid onder de vorm van een dienstorder of nota.
Art.18. § 1. Alle delegaties en subdelegaties die bij dit besluit zijn verleend kunnen door de administrateur-generaal of het afdelingshoofd worden geschorst of ingetrokken.
§ 2. De administrateur-generaal of het afdelingshoofd kunnen ten allen tijde de delegaties die door hen zijn verleend, zelf uitoefenen.
Art.19. Het afdelingshoofd is ten aanzien van de administrateur-generaal verantwoordelijk voor het gebruik van de verleende delegaties.
Art.20. § 1. Over het gebruik van de verleende delegaties wordt semestrieel verantwoording afgelegd door middel van een rapport dat door het afdelingshoofd aan de administrateur-generaal wordt voorgelegd. Het rapport wordt door het afdelingshoofd aan de administrateur-generaal voorgelegd, uiterlijk de vijftiende werkdag na het verstrijken van de periode waarop het rapport betrekking heeft.
§ 2. Het rapport bevat de nodige informatie over de beslissingen die met toepassing van de verleende delegaties in de betrokken periode werden genomen.
§ 3. De in het rapport verstrekte informatie is exact, toereikend en terzake dienend; ze is niet overmatig. Ze is op een degelijke wijze gestructureerd en wordt op een toegankelijke wijze voorgesteld.
§ 4. De administrateur-generaal kan bij eenvoudige beslissing nadere instructies geven betreffende de concrete informatie die per gedelegeerde aangelegenheid in het rapport verstrekt moet worden en een verplicht te volgen schema voor de rapportering vaststellen.
§ 5. De administrateur-generaal kan, buiten de verplichte periodieke rapportering, op ieder ogenblik aan het afdelingshoofd verantwoording vragen betreffende het gebruik van de delegatie in een bepaalde aangelegenheid.
HOOFDSTUK VII. - Inwerkingtreding
Art. 21. Dit besluit treedt in werking op 17 januari 2011.
Brussel, 17 januari 2011.
De administrateur-generaal van het agentschap Toerisme Vlaanderen,
P. DE WILDE