17 DECEMBER 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2001 tot vaststelling van de criteria, voorwaarden en refertebedragen van de tussenkomsten in de individuele materiële bijstand voor de sociale integratie van personen met een handicap
Art. 1-11
BIJLAGE.
Art. N
Artikel 1. In artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2001 tot vaststelling van de criteria, voorwaarden en refertebedragen van de tussenkomsten in de individuele materiële bijstand voor de sociale integratie van personen met een handicap, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002, 14 mei 2004 en 12 december 2008, wordt een paragraaf 1/3 ingevoegd, die luidt als volgt :
" § 1/3. Bij een aanvraag voor een tegemoetkoming in de kosten van incontinentiemateriaal wordt een medisch attest gevoegd.
Het agentschap bepaalt de inhoud van het attest, welke disciplines van artsen het attest moeten invullen en welke bewijsstukken moeten worden toegevoegd.
Voor een aanvraag voor incontinentiemateriaal, wordt geen adviesrapport als vermeld in artikel 9, § 3, 6°, opgemaakt. "
Art.2. In artikel 16 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002, 14 mei 2004, 27 januari 2006 en 12 december 2008, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° het tweede lid wordt vervangen door wat volgt :
" Als is voldaan aan de voorwaarden, vermeld in dit besluit, en aan de specifieke voorwaarden, vermeld in bijlage II en III, is de persoonlijke bijstandskorf samengesteld uit hulpmiddelen die in de refertelijst in de bijlage vermeld staan en die op die lijst gekoppeld worden aan de door de provinciale evaluatiecommissie toegekende functiebeperking, het door de provinciale evaluatiecommissie toegekende interventieniveau en het door het agentschap toegekende functioneringsdomein.
2° in het bestaande vijfde lid, dat het zesde lid wordt, worden de woorden " de arts van " opgeheven.
Art.3. In hetzelfde besluit wordt een artikel 16/2 ingevoegd, dat luidt als volgt :
" Art. 16/2. § 1. De beslissingen over de toekenning van een refertebedrag voor incontinentiemateriaal gelden met ingang van de eerste dag van de maand waarin de aanvraag volledig is.
§ 2. De beslissingen over de toekenning van het refertebedrag voor incontinentiemateriaal voor kinderen vanaf drie jaar gelden tot en met de laatste dag van de maand waarin het kind vijf jaar is geworden.
§ 3. De overige beslissingen over de toekenning van een refertebedrag voor incontinentiemateriaal gelden tot en met 31 december van het derde kalenderjaar, te rekenen vanaf het kalenderjaar waarin de beslissing werd genomen.
§ 4. De beslissingen, vermeld in paragraaf 3, worden ambtshalve verlengd voor een termijn van drie jaar, behalve als het agentschap van oordeel is dat een nieuw medisch attest moet worden voorgelegd.
§ 5. De refertebedragen voor incontinentiemateriaal worden in voorkomend geval pro rata uitbetaald rekening houdend met de aanvangsdatum van de geldigheid van de beslissing of rekening houdend met de einddatum van de geldigheid van de beslissing.
Het refertebedrag dat voor het tweede kalenderjaar en de volgende kalenderjaren wordt uitbetaald is het refertebedrag, vermeld in de beslissing, dat geïndexeerd is overeenkomstig artikel 16, laatste lid. "
Art.4. In artikel 23 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002, 14 mei 2004 en 12 december 2008, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° in paragraaf 1, eerste lid, worden de woorden " op de datum van " vervangen door de woorden " één maand voorafgaand aan ";
2° er wordt een paragraaf 3 toegevoegd, die luidt als volgt :
" § 3. De bepalingen van paragraaf 1 en 2 zijn niet van toepassing als de tenlasteneming incontinentiemateriaal betreft. "
Art.5. In artikel 24 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° het eerste lid wordt vervangen door wat volgt :
" Behalve voor incontinentiemateriaal wordt de bijstand betaald op basis van ingediende facturen. ";
2° tussen het eerste en het tweede lid wordt een lid ingevoegd, dat luidt als volgt :
" In het geval van tenlasteneming van kosten van incontinentiemateriaal bewaart de persoon met een handicap of zijn wettelijke vertegenwoordiger de facturen van de aankopen van incontinentiemateriaal die gedaan zijn gedurende de geldigheidstermijn van de beslissing, tot aan het einde van de geldigheidstermijn van de beslissing. "
Art.6. In artikel 31 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 en 12 december 2008, wordt paragraaf 3 vervangen door wat volgt :
" § 3. Om door de commissie, vermeld in dit artikel, te worden onderzocht moeten de aanvragen tot tenlasteneming van hulpmiddelen tegelijk aan al de volgende voorwaarden voldoen :
1° het hulpmiddel is niet opgenomen in de refertelijst;
2° de aanvraag tot tenlasteneming is geldig ingediend;
3° de tenlasteneming van het hulpmiddel is mogelijk overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in dit besluit;
4° de kostprijs van het hulpmiddel bedraagt meer dan 250 euro, inclusief btw;
5° bij de aanvraag is een offerte of een factuur gevoegd.
Bij een aanvraag, vermeld in artikel 4, § 2, van bijlage II, en bij een aanvraag op grond van artikel 19 hoeft in afwijking van het eerste lid niet voldaan te zijn aan de voorwaarde, vermeld in het eerste lid, 1°.
Bij een aanvraag op grond van artikel 19 hoeft in afwijking van het eerste lid niet voldaan te zijn aan de voorwaarde, vermeld in het eerste lid, 4°, maar moet het verschil tussen het bedrag, vermeld op de factuur of de offerte, gevoegd bij de aanvraag, en het refertebedrag, vermeld in de refertelijst, meer dan 250 euro bedragen. "
Art.7. In de bijlage I bij hetzelfde besluit, vervangen bij het ministerieel besluit van 29 november 2010, wordt in de tabel 11 Aanvulling/Vervanging zindelijkheid, de tabel Domein 1- Incontinentiemateriaal vervangen door wat volgt :
" Domein 1. - Incontinentiemateriaal
kinderen van 3 jaar tot en met 4 jaar | kinderen van 5 tot en met 11 jaar | personen van 12 jaar en ouder | |
personen met alleen incontinentie 's nachts | / | 113,60 euro | 136,32 euro |
personen met urine-incontinentie (dag en nacht) gebruik van sondes | / | 204,48 euro | 249,91 euro |
personen met urine-incontinentie (dag en nacht) géén gebruik van sondes Voor personen met passieve zindelijkheid wordt het refertebedrag beperkt. | / | 363,51 euro 204,48 euro | 431,67 euro 249,92 euro |
personen met fecale incontinentie of personen met fecale en urinaire incontinentie (dag en nacht) Voor personen met passieve zindelijkheid wordt het refertebedrag beperkt. | 181,76 euro | 613,43 euro 204,48 euro | 704,30 euro 249,91 euro |
incontinente personen die permanent bedlegerig zijn (supplement) | / | + 68,16 euro | + 90,88 euro |