Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

10 NOVEMBER 2010. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2011-2012 (NOTA : het BFG2011-11-17/09, art. 2, Inwerkingtreding : 29-12-2011, heft een "besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 10 november 2010 houdende toepassing van artikel 8, § 1, eerste lid, van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, wordt door dit besluit opgeheven en vervangen" op. Volgens de Web site van de Raad van Staat is het aangeduid opschrift verkeerd en is het het onderhavig besluit dat opgeheven wordt.) (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 25-01-2011 en tekstbijwerking tot 19-12-2011)



Inhoudstafel:


Art. 1-3



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. De prioritaire thema's en studierichtingen betreffende de opleidingen georganiseerd op macroniveau gedurende het schooljaar 2011-2012 zijn de volgende :
  1° voor de vrijwillige opleidingen :
  Prioriteiten van de eerste rang
  a. Pedagogisch nadenken over de ontwikkeling van vaardigheden door de uitwerking van leersequenties en de aanwending van evaluatie-instrumenten in verband met de referentiesystemen :
  - Uitwerking van leersequenties (gedifferentieerde pedagogie, opleidings- en diploma-evaluatie van de kennis en de bekwaamheden, praktijken inzake continuïteit) in verband met de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden. Een bijzondere aandacht zal besteed worden aan de ontwikkeling van de wetenschappelijke benadering en aan de ontwikkeling van sleutelbegrippen in de wiskunde;
  - Opsporing van de moeilijkheden en ontwikkeling van strategieën voor de remediëring (lezen, schrijven, en wiskunde);
  - didactiek van de vakinhoud;
  b. Aanleren van de Franse taal als onderwijstaal (beheersing van de Franse taal als toegangsinstrument voor toegang tot schoolleerprocessen, verder dan een eenvoudig communicatie-instrument), inzonderheid voor de leerkrachten die les geven in overgangsklassen en in klassen met een meerderheid studenten afkomstig uit de immigratie of uit een cultuuromgeving met een taalniveau dat verschillend is van dat van de school.
  c. Opleidingen in verband met de ontwikkeling van vaardigheden met als doel de pedagogische continuïteit, onder andere tussen het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs.
  d. Opleidingen in verband met de ontwikkeling van de relationele bekwaamheden binnen de uitoefening van het beroep.
  e. Opleidingen betreffende de uitwerking van nieuwe hervormingen van de Regering : het decreet " Externe evaluaties ", de integratie, het taalbadonderwijs...
  f. Opleidingen ter bestemming van jonge leerkrachten, met voorrang voor deze die geen pedagogische basisopleiding hebben genoten.
  Prioriteiten van de tweede rang
  a. Bijwerking van de kennis in verband met de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden.
  b. Sociologische opleidingen rond de verschijnselen die het schoolleven en de opvoeding tot burgerschap beïnvloeden :
  - opvoeding met inbegrip van de inaanmerkingneming van de genderdimensie en open tot seksuele en culturele diversiteit;
  - opvoeding tot de media;
  - opvoeding tot burgerschap, met inbegrip van de uitwerking van multidisciplinaire burgerprojecten en de animatie van leerlingenraden;
  - opvoeding tot de duurzame ontwikkeling.
  c. Opleidingen tot de exploitatie van informatie- en communicatietechnologieën.
  d. Opleidingen ter bestemming van de stagemeesters om hen voor de begeleiding van de aanstaande leerkrachten voor te bereiden.
  2° Verplichte opleidingen :
  a. In het kader van de externe evaluaties die niet bekrachtigd worden met een getuigschrift en, in het bijzonder, van de verbetering ervan : analyse van de voornaamste typevergissingen gevonden bij de verbeteringen van de proeven en opbouwen van pistes voor onmiddellijke remediëring.
  b. Er zal ook bijzondere aandacht besteed worden aan de organisatie van verplichte opleidingen die specifiek zijn voor de personeelsleden die een ambt als bijzonder leermeester lichamelijke opvoeding, leermeester tweede taal, leermeester godsdienst of zedenleer bekleden :
  * wat betreft de opleiding van de bijzondere leermeesters lichamelijke opvoeding :
  - Uitwerking van leersequenties in verband met de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden;
  - Opsporing van de moeilijkheden en ontwikkeling van strategieën voor de remediëring;
  * wat betreft de opleiding van de bijzondere leermeesters tweede taal :
  - Uitwerking van leersequenties in verband met de bekwaamheden opgenomen in het referentiesysteem voor de basisvaardigheden.
  - Opsporing van de moeilijkheden en ontwikkeling van strategieën voor de remediëring (communicatie).
  * wat betreft de opleiding van leermeesters godsdienst of zedenleer :
  - Uitwerking van leersequenties.

Art.2. Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 november 2009 houdende toepassing van artikel 8, § 1, eerste lid, van het decreet van 11 juli 2002 betreffende de opleiding tijdens de loopbaan voor het personeel van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs, wordt door dit besluit opgeheven en vervangen.

Art. 3. De Minister van Leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

  Brussel, 10 november 2010.
  De Minister van Leerplichtonderwijs,
  Mevr. M.-D. SIMONET