Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

23 MEI 2011. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 11 maart 2002 inzake veiligheidsvoorschriften en -normen voor passagiersschepen die voor binnenlandse reizen worden gebruikt en tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 november 1981 betreffende voorschriften voor passagiers-schepen die geen internationale reis maken en die uitsluitend in een beperkt vaargebied langs de kust varen en van het koninklijk besluit van 20 juli 1973 houdende zeevaartinspectiereglement



Inhoudstafel:


Art. 1-10
BIJLAGEN.
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2002014073 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. In artikel 1 van het koninklijk besluit van 11 maart 2002 inzake veiligheidsvoorschriften en -normen voor passagiersschepen die voor binnenlandse reizen worden gebruikt en tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 november 1981 betreffende voorschriften voor passagiersschepen die geen internationale reis maken en die uitsluitend in een beperkt vaargebied langs de kust varen en van het koninklijk besluit van 20 juli 1973 houdende zeevaartinspectiereglement, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 26 oktober 2004 en 7 februari 2006, worden de volgende wijzigingen aangebracht;
  a) in de eerste zin worden de woorden " Voor de toepassing van dit besluit ter omzetting van Richtlijn 98/18/EG van de Raad van de Europese Unie van 17 maart 1998 inzake veiligheidsvoorschriften en -normen voor passagiersschepen, gewijzigd bij Richtlijn 2002/25/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 5 maart 2002, bij Richtlijn 2002/84/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 5 november 2002, bij Richtlijn 2003/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 14 april 2003 en bij Richtlijn 2003/75/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 29 juli 2003, " vervangen door de woorden " Voor de toepassing van dit besluit ter omzetting van Richtlijn 2009/45/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 inzake veiligheidsvoorschriften en B normen voor passagiersschepen, gewijzigd bij Richtlijn 2010/36/EU van de Europese Commissie van 1 juni 2010, ";
  b) de bepaling onder 3° wordt vervangen als volgt :
  " 3° " HSC Code " : de " Internationale code voor de veiligheid van hogesnelheidsvaartuigen ", als goedgekeurd door de Maritieme Veiligheidscommissie van de IMO bij Resolutie MSC.36 (63) van 20 mei 1994, of de " Internationale code voor de veiligheid van hogesnelheidsvaartuigen ", (HSC code van 2000), zoals vastgesteld in IMO-resolu-tie MSC.97 (73) van december 2000, in de versie die van kracht is; ";
  c) in de bepaling onder 8° worden de woorden " hun maximumsnelheid als gedefinieerd in paragraaf 1.4.30 van de HSC Code lager ligt dan 20 knopen; " vervangen door de woorden " hun maximumsnelheid als gedefinieerd in voorschrift 1.4.30 van de HSC Code van 1994 en voorschrift 1.4.37 van de HSC code van 2000 is minder dan 20 knopen; ".

Art.2. In artikel 2, § 2, 1°, van hetzelfde besluit worden de woorden " met ander materiaal dan staal of gelijkwaardig materiaal gebouwde schepen die niet onder de normen voor hogesnelheidsvaartuigen (resolutie MSC 36 (63)) of dynamisch ondersteunde vaartuigen (resolutie A.373 (X)) vallen, " vervangen door de woorden " met ander materiaal dan staal of gelijkwaardig materiaal gebouwde vaartuigen die niet onder de normen voor hogesnelheidsvaartuigen (Resolutie MSC 36 (63) of MSC.97 (73)) of dynamisch ondersteunde vaartuigen (Resolutie A.373 (X)) vallen, ".

Art.3. In artikel 3 van het hetzelfde besluit wordt het tweede lid als volgt vervangen :
  " Voor hogesnelheidspassagiersvaartuigen zijn de in hoofdstuk 1, (1.4.10) en (1.4.11), van de HSC Code van 1994 of de in hoofdstuk 1, (1.4.12) en (1.4.13), van de HSC Code van 2000 omschreven categorieën van toepassing. "

Art.4. In artikel 5 van het hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 26 oktober 2004 en 7 februari 2006, worden de volgende wijzingen aangebracht :
  a) in paragraaf 1 wordt de bepaling onder 3° vervangen als volgt :
  " 3° de bepalingen inzake navigatiemiddelen aan boord van schepen van hoofdstuk V, voorschriften 17, 18, 19, 20 en 21 van het SOLAS-Verdrag van 1974, als van kracht, zijn van toepassing. Navigatiemiddelen aan boord van schepen, als vermeld in bijlage A.1 van Richtlijn 96/98/EG, die voldoen aan de bepalingen van genoemde Richtlijn , worden geacht in overeenstemming te zijn met de typegoedkeuringseisen van hoofdstuk V, voorschrift 18.1, van het SOLAS-Verdrag van 1974. "
  b) in paragraaf 4 wordt de bepaling onder 1° vervangen als volgt :
  " 1° hogesnelheidspassagiersvaartuigen die op of na 1 januari 1996 zijn gebouwd of ingrijpende reparaties, verbouwingen of wijzigingen hebben ondergaan, dienen te voldoen aan de eisen van voorschrift X/2 en X/3 van het SOLAS-Verdrag van 1974, tenzij :
  - de kiel van die vaartuigen niet later dan juni 1998 is gelegd of de bouw zich op dat ogenblik in een vergelijkbaar stadium bevond, en
  - het vaartuig niet later dan december 1998 is opgeleverd en in de vaart gebracht, en
  - het vaartuig volledig voldoet aan de eisen van de DSC-code; ".

Art.5. In artikel 7 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2004, wordt paragraaf 5 vervangen als volgt :
  " § 5. De relevante procedures en richtsnoeren voor onderzoeken met betrekking tot het veiligheidscertificaat voor passagiersschepen, die beschreven staan in Resolutie A.997 (25) " Survey guidelines under the harmonized system of survey and certification, 2007 ", als gewijzigd, of procedures met hetzelfde doel, dienen te worden gevolgd. "

Art.6. In hetzelfde besluit wordt de bijlage I, vervangen bij het koninklijk besluit van 12 maart 2003 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2004, vervangen door de bijlage I bij dit besluit.

Art.7. In hetzelfde besluit wordt de bijlage II, vervangen door de bijlage II bij dit besluit.

Art.8. In hetzelfde besluit wordt de bijlage IV, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 7 februari 2006, vervangen door de bijlage III bij dit besluit.

Art.9. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na afloop van een termijn van tien dagen te rekenen van de dag volgend op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art.10. De Minister bevoegd voor de Scheepvaart is belast met de uitvoering van dit besluit.

  Gegeven te Brussel, 23 mei 2011.
  ALBERT
  Van Koningswege :
  De Eerste Minister,
  Y. LETERME
  De Staatssecretaris voor Mobiliteit,
  E. SCHOUPPE

BIJLAGEN.
Art. N. Bijlagen 1 tot en met 3.
   (Bijlagen niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 09-06-2011, p. 33688-33902)