10 SEPTEMBER 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het gebruik van een logo voor de aanduiding van productplaatsing
Art. 1-6
BIJLAGE.
Art. N
Artikel 1. Omroeporganisaties wijzen de kijkers op de aanwezigheid van productplaatsing in de programma's zoals vermeld in artikel 100, § 1, 4°, van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie, door het tonen van het logo dat in de bijlage bij dit besluit is opgenomen.
Art.2. De manier waarop het logo, vermeld in artikel 1, in beeld wordt gebracht, voldoet aan de volgende criteria :
1° het wordt op een duidelijke en contrasterende wijze gedurende ten minste vijf seconden ononderbroken in beeld gebracht in het begin van het programma, op het einde van het programma en na elke hervatting van het programma na een reclamepauze;
2° het wordt rechts bovenaan of rechts onderaan in beeld gebracht en voldoet aan de volgende minimumnormen :
a) grootte :
1) SD : breedte 35 px en hoogte 35 px;
2) HD :
- resolutie 720 lijnen : breedte 42 px en hoogte 42 px;
- resolutie 1080 lijnen : breedte 63 px en hoogte 63 px;
b) kleur : 255 (R) 255 (G) 255 (B) / 0 (R) 0 (G) 0 (B);
c) transparantie : 45 %.
Art.3. Het logo, vermeld in artikel 1, wordt op een neutrale manier in beeld gebracht. De aanduiding van de aanwezigheid van productplaatsing in een programma mag de producten of de diensten waarop de productplaatsing betrekking heeft, niet vermelden of vertonen.
Art.4. Met behoud van de toepassing van artikel 1 tot en met 3, wijzen de omroeporganisaties gedurende een periode van drie maanden de kijkers op de aanwezigheid van productplaatsing in de programma's zoals vermeld in artikel 1, door in het begin van het programma gedurende ten minste vijf seconden ononderbroken een van de volgende boodschappen te tonen :
1° " Meer info : teletekst pagina... (aan te vullen met de desbetreffende pagina waarop de betrokken informatie te vinden is) ";
2° " Dit programma bevat commerciële communicatie onder de vorm van productplaatsing ".
De periode van drie maanden, vermeld in het eerste lid, begint op de eerste dag van de maand na de inwerkingtreding van dit besluit.
Art.5. De omroeporganisaties stellen een toelichting over de betekenis van het logo, vermeld in artikel 1, gemakkelijk, rechtstreeks en permanent ter beschikking van de kijkers via teletekst en via hun website. Voor omroeporganisaties die geen teletekst aanbieden volstaat het dat deze toelichting enkel via hun website ter beschikking wordt gesteld.
Art.6. De Vlaamse minister, bevoegd voor het Mediabeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 10 september 2010.
De minister-president van de Vlaamse Regering,
K. PEETERS
De Vlaamse minister van Innovatie, Overheidsinvesteringen, Media en Armoedebestrijding,
Mevr. I. LIETEN
BIJLAGE.
Art. N. Het logo voor productplaatsing, vermeld in artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering betreffende het gebruik van een logo voor de aanduiding van productplaatsing
(Logo niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 06-10-2010, p. 60294)
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2010 betreffende het gebruik van een logo voor de aanduiding van productplaatsing.
Brussel, 10 september 2010.
De minister-president van de Vlaamse Regering,
K. PEETERS
De Vlaamse minister van Innovatie, Overheidsinvesteringen, Media en Armoedebestrijding,
Mevr. I. LIETEN