4 AUGUSTUS 2008. - Besluit van het afdelingshoofd van de entiteit Elektriciteit en Mechanica Antwerpen houdende subdelegatie van sommige bevoegdheden aan de personeelsleden van de entiteit Elektriciteit en Mechanica Antwerpen
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Art. 1-4
HOOFDSTUK II. - Delegatie inzake personeelsmanagement en facilitair management
Art. 5-6
HOOFDSTUK III. - Delegatie inzake overheidsopdrachten
Art. 7-8
HOOFDSTUK IV. - Delegatie inzake de uitvoering van de begroting
Art. 9-12
HOOFDSTUK V. - Delegatie inzake briefwisseling
Art. 13-14
HOOFDSTUK VI. - Regeling bij vervanging
Art. 15
HOOFDSTUK VII. - Gebruik van de delegaties en verantwoording
Art. 16-19
HOOFDSTUK VIII. - Inwerkingtredingbepaling
Art. 20
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op de entiteit Elektriciteit en Mechanica Antwerpen
Art.2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
1° het hoofd van het agentschap : het personeelslid dat belast is met de leiding van het Agentschap Wegen en Verkeer;
2° het afdelingshoofd : het personeelslid, houder van een managementfunctie van N-1 niveau, dat belast is met de leiding van de entiteit Elektriciteit en Mechanica Antwerpen binnen het Agentschap Wegen en Verkeer;
3° projectingenieur/studie-ingenieur : het personeelslid van de entiteit Elektriciteit en Mechanica Antwerpen dat door het afdelingshoofd is belast met het opmaken van een studie en/of de leiding en het toezicht op de uitvoering van een (overheids)opdracht;
4° personeelslid : de ambtenaar of het contractueel personeelslid in dienst bij de entiteit Elektriciteit en Mechanica Antwerpen.
Art.3. § 1. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend binnen de perken en met in acht name van de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de bepalingen van de relevante wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders en andere vormen van reglementeringen, instructies, richtlijnen en beslissingen, alsook van de desbetreffende beheersovereenkomst.
§ 2. De bij dit besluit aan het personeelslid gedelegeerde beslissingsbevoegdheden kunnen enkel uitgeoefend worden binnen de perken van de taakstelling van de entiteit Elektriciteit en Mechanica Antwerpen en van de kredieten en middelen die onder het beheer van deze entiteit ressorteren.
Art.4. Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, strekt de delegatie zich ook uit tot :
1° de beslissingen die moeten worden genomen in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de bedoelde aangelegenheden;
2° de beslissingen van ondergeschikt belang of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of er inherent deel van uitmaken.
HOOFDSTUK II. - Delegatie inzake personeelsmanagement en facilitair management
Art.5. Het personeelslid aangeduid als evaluator heeft delegatie om voor de personeelsleden die het evalueert het jaarlijks vakantieverlof en de dienstvrijstellingen die het Raamstatuut voorziet toe te staan.
Art.6. Het personeelslid dat functioneel belast is met de bestelling van kantoorbenodigdheden heeft delegatie om binnen het voor de entiteit toegekende budget bestellingen te plaatsen bij de centraal aangeduide leverancier.
HOOFDSTUK III. - Delegatie inzake overheidsopdrachten
Art.7. De projectingenieur/studie-ingenieur heeft delegatie om in het kader van de uitvoering van zijn taken :
1° Opdrachten te gunnen, ongeacht de procedure, tot een bedrag van 9.000 euro (exclusief BTW). Deze machtiging geldt slechts binnen de perken van het door het afdelingshoofd toegewezen krediet op de goedgekeurde inhoudelijke programma's of op de geopende kredieten van de afdeling;
2° Studies op te maken en hieraan inherente adviezen te verstrekken, met uitzondering van deze met belangrijke financiële en conceptuele gevolgen;
3° In te staan voor de eenvoudige uitvoering van de gegunde overheidsopdrachten voor de aanneming van werken, leveringen of diensten, waarvoor hij door het afdelingshoofd als leidende ambtenaar is aangeduid. Onder eenvoudige uitvoering dient te worden verstaan het treffen van alle maatregelen en het nemen van alle beslissingen om de opdracht te verwezenlijken voor zover die binnen de perken van de aanneming blijven, met uitzondering van de maatregelen en de beslissingen die een beoordeling vanwege de gunnende overheid vereisen.
Art.8. Het personeelslid dat functioneel belast is met de technische controle op de uitvoering van overheidsopdrachten heeft delegatie om in het kader van de uitvoering van zijn taken :
1° de hoeveelheden van werken en leveringen na te zien en voor "juist bevonden" te ondertekenen;
2° processen-verbaal van vaststelling op te stellen in verband met zijn opdracht.
HOOFDSTUK IV. - Delegatie inzake de uitvoering van de begroting
Art.9. Het celhoofd van de cel Boekhouding wordt aangeduid als inhoudelijke ordonnateur. De inhoudelijke ordonnateur heeft delegatie om :
1° de facturen van minder dan 9.000 euro (exclusief BTW) goed te keuren die betaald dienen te worden ten laste van de activiteitenprogramma's, onverminderd de bepalingen van artikelen 10 tot 12 van dit besluit;
2° de facturen voor energieverbruik goed te keuren, ongeacht het bedrag.
Art.10. Het personeelslid, functioneel belast met de leiding van een werkhuis, heeft delegatie om de bestellingen en de facturen van de aankopen voor de magazijnen goed te keuren, voor zover het bedrag ervan niet hoger is dan 9.000 euro (exclusief BTW) en binnen de perken blijft van de aan het betrokken werkhuis toegekende kredieten.
Art.11. Het celhoofd van de cel Averijen heeft delegatie om de offertes en de facturen voor de herstelling van averijen goed te keuren, voor zover het bedrag ervan niet hoger is dan 9.000 euro (exclusief BTW).
Art.12. Het personeelslid dat functioneel belast is met het technisch onderhoud van installaties onder het beheer van de entiteit, heeft delegatie om in het kader van deze onderhoudstaken bestelbons voor leveringen te ondertekenen tot een bedrag van 1.500 euro (inclusief BTW).
HOOFDSTUK V. - Delegatie inzake briefwisseling
Art.13. § 1. De personeelsleden hebben delegatie voor de ondertekening van de dagelijkse briefwisseling, van gewone of elektronische aard die verband houdt met hun opdracht, die de afdeling niet bindt en die geen beleidsimplicaties heeft, uitgezonderd de briefwisseling gericht aan het hoofd van het Agentschap en aan de minister.
§ 2. De personeelsleden die functioneel zijn belast met de postverwerking hebben delegatie om de gewone en aangetekende zendingen bestemd voor de entiteit in ontvangst te nemen, met uitzondering van de dagvaardingen en deurwaardersexploten betekend aan het Vlaams Gewest.
Art.14. Het afdelingshoofd kan, bij eenvoudige beslissing, instructies uitvaardigen die ertoe strekken :
- bijkomende categorieën van briefwisseling aan zijn ondertekening te onderwerpen;
- briefwisseling betreffende bepaalde individuele dossiers aan zijn ondertekening te onderwerpen;
- de bedoelde categorieën van briefwisseling nader te omschrijven.
HOOFDSTUK VI. - Regeling bij vervanging
Art.15. De bij dit besluit verleende delegaties worden tevens verleend aan het personeelslid dat met de waarneming van de functie belast is of de functiehouder vervangt bij tijdelijke afwezigheid of verhindering. In geval van tijdelijke afwezigheid of verhindering plaatst het betrokken personeelslid, boven de vermelding van zijn graad en handtekening, de formule "voor de [graad van de titularis], afwezig".
HOOFDSTUK VII. - Gebruik van de delegaties en verantwoording
Art.16. De in dit besluit vermelde delegaties mogen niet verder gedelegeerd worden.
Art.17. § 1. De personeelsleden aan wie beslissingsbevoegdheden werden gedelegeerd, nemen de nodige zorgvuldigheid in acht bij het gebruik van de verleende delegaties.
§ 2. Het gebruik van de verleende delegaties kan door het hoofd van het agentschap en/of het afdelingshoofd nader worden geregeld bij eenvoudige beslissing die wordt verspreid onder de vorm van een dienstorder of -nota.
Art.18. § 1. Het personeelslid is ten aanzien van het afdelingshoofd verantwoordelijk voor het gebruik van de verleende delegaties.
§ 2. Over het gebruik van de verleende delegaties wordt driemaandelijks verantwoording afgelegd door middel van een rapport dat door het personeelslid aan het afdelingshoofd wordt voorgelegd. Het rapport wordt door het personeelslid aan het afdelingshoofd voorgelegd, uiterlijk de tiende werkdag na het verstrijken van de periode waarop het rapport betrekking heeft.
Het rapport bevat de nodige informatie over de beslissingen die met toepassing van de verleende delegaties in de betrokken periode werden genomen.
De in het rapport verstrekte informatie is exact, toereikend en ter zake dienend. Ze is op een degelijke wijze gestructureerd en wordt op een toegankelijke wijze voorgesteld.
Het afdelingshoofd kan bij eenvoudige beslissing nadere instructies geven betreffende de concrete informatie die per gedelegeerde aangelegenheid in het rapport verstrekt moet worden en een verplicht te volgen schema voor de rapportering vaststellen.
Het afdelingshoofd kan, buiten de verplichte periodieke rapportering, op ieder ogenblik aan het personeelslid verantwoording vragen betreffende het gebruik van de delegatie in een bepaalde aangelegenheid.
Art.19. Het afdelingshoofd heeft het recht om, bij eenvoudige beslissing, de verleende delegaties tijdelijk, geheel of gedeeltelijk op te heffen of individuele dossiers naar zich toe te trekken.
HOOFDSTUK VIII. - Inwerkingtredingbepaling
Art. 20. Dit besluit treedt in werking op 1 september 2008.
Antwerpen, 4 augustus 2008.
Het afdelingshoofd van de entiteit Elektriciteit en Mechanica Antwerpen,
Ir. Willy Frans
Directeur-ingenieur