Artikels:
Artikel 1. Als sjabloon voor en toelichting voor het " Logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies " vermeld in artikel 27/14, 2° van het VER-besluit geldt wat opgenomen is in bijlage I bij dit besluit.
Art.2. Als sjabloon voor en toelichting voor het " Logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens " vermeld in artikel 27/14, 1° van het VER-besluit geldt wat opgenomen is in bijlage II bij dit besluit.
Art.3. Als sjabloon voor en toelichting voor het " Logboek wijzigingen CO2-emissies " vermeld in artikel 27/12, 2° van het VER-besluit geldt wat opgenomen is in bijlage III bij dit besluit.
Art.4. Als sjabloon voor en toelichting voor het " Logboek wijzigingen tonkilometergegevens " vermeld in artikel 27/12, 1° van het VER-besluit geldt wat opgenomen is in bijlage IV bij dit besluit.
Art.5. Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Brussel, 7 december 2009.
De Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur,
J. SCHAUVLIEGE
BIJLAGEN.
Art. N1. Bijlage I. - Logboek abnormale omstandigheden (AO) CO2-emissies
Naam van de vliegtuigexploitant :
Uniek identificatienummer van de vliegtuigexploitant :
Volgnummer van de AO | Datum van de vaststelling van de AO (= datum opname in het logboek AO) | Ingrijpende AO (IAO) of niet-ingrijpende AO (NIAO) | Datum van de (vermoedelijke) aanvang van de AO | Datum van de melding aan het verificatiebureau | Einddatum van de AO | Korte omschrijving van de AO | Alternatieve monitoringmethodiek toegepast tijdens de AO | Bijlagen ter onderbouwing en ter documentatie van de alternatieve monitoring-methodiek | Referentienummer van het goedgekeurde formulier Melding IAO CO2-emissies' |
1 | | | | | | | | | |
2 | | | | | | | | | |
3 | | | | | | | | | |
4 | | | | | | | | | |
5 | | | | | | | | | |
6 | | | | | | | | | |
7 | | | | | | | | | |
8 | | | | | | | | | |
9 | | | | | | | | | |
10 | | | | | | | | | |
Toelichting bij het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies
Deze toelichting is informatief en maakt geen deel uit van het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies.
1. Waar vindt u de relevante regelgeving over CO2-emissiehandel voor vliegtuigexploitanten?
In het Vlaamse Gewest is de volgende regelgeving van kracht :
- het decreet van 2 april 2004 tot vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in het Vlaamse Gewest door het bevorderen van het rationeel energiegebruik, het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en de toepassing van flexibiliteitsmechanismen uit het Protocol van Kyoto, het laatst gewijzigd bij het decreet van 8 mei 2009 (REG-decreet);
- het besluit van de Vlaamse Regering van 4 september 2009 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 inzake verhandelbare emissierechten voor broeikasgassen (VER-besluit);
- het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van richtlijnen voor het bewaken en rapporteren van CO2-emissies en tonkilometergegevens van luchtvaartactiviteiten;
- het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van de sjablonen en toelichtingen voor het melden van een ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies en tonkilometergegevens en een substantiële wijziging CO2-emissies en tonkilometergegevens in het kader van het Europese CO2-emissiehandelssysteem voor vliegtuigexploitanten;
- het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van de sjablonen en toelichtingen van het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies en tonkilometergegevens en het logboek wijzigingen CO2-emissies en tonkilometergegevens in het kader van het Europese CO2-emissiehandelssysteem voor vliegtuigexploitanten;
- het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van het monitoringplan CO2-emissies en het monitoringplan tonkilometergegevens.
U kunt de wetgeving downloaden van de volgende website : http://www.lne.be/themas/klimaatverandering/co2-emissiehandel/luchtvaart.
2. Wat is een abnormale omstandigheid CO2-emissies ?
Een abnormale omstandigheid (AO) CO2-emissies wordt gedefinieerd in artikel 1, punt 51 van het VER-besluit. Het gaat om een omstandigheid die de vliegtuigexploitant niet kan voorzien, die eenmalig of beperkend is in de tijd en die tot gevolg heeft dat de monitoringmethodiek uit het goedgekeurde monitoringplan CO2-emissies tijdelijk niet gevolgd kan worden.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een ingrijpende en een niet-ingrijpende abnormale omstandigheid.
1° Een ingrijpende abnormale omstandigheid (IAO) CO2-emissies wordt gedefinieerd in artikel 1, punt 52 van het VER-besluit. Het gaat om een abnormale omstandigheid CO2-emissies die tot gevolg heeft dat de monitoringmethodiek uit het goedgekeurde monitoringplan CO2-emissies niet toegepast kan worden voor minstens één procent van de te bewaken CO2-emissies op jaarbasis.
Een niet-ingrijpende abnormale omstandigheid (NIAO) CO2-emissies is een abnormale omstandigheid CO2-emissies die niet beantwoordt aan de definitie van ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies, zoals gedefinieerd in artikel 1, punt 53 van het VER-besluit.
Voorbeelden van een abnormale omstandigheid CO2-emissies zijn :
- het verloren gaan van gegevens door storingen in de gegevensverwerking;
- het kortstondig inzetten van niet aangegeven luchtvaartuigtypes.
Bij twijfel kan u steeds het Verificatiebureau Benchmarking Vlaanderen (VBVV) contacteren (zie rubriek 9).
3. Wie dient een logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies bij te houden ?
Elke vliegtuigexploitant, die :
1° luchtvaartactiviteiten uitvoeren, zoals gedefinieerd in artikel 1, punt 42° van het VER-Besluit, en
2° in het kader van het Europese CO2-emissiehandelssysteem het Vlaamse Gewest als administrerende entiteit heeft,
dient een logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies bij te houden waarin alle abnormale omstandigheden CO2-emissies tijdig, juist en volledig worden geregistreerd.
4. Wanneer dient u het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies in te vullen ?
U moet elke niet-ingrijpende of ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies vanaf het moment waarop u er kennis van neemt of er redelijkerwijs kennis van kon nemen, registreren, motiveren en uitvoerig documenteren in het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies.
5. Welke informatie dient u op te nemen in het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies ?
Bovenaan het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies vult u uw naam en het uniek identificatienummer in, zoals opgenomen in de lijst van vliegtuigexploitanten die de Europese Commissie heeft gepubliceerd ter uitvoering van artikel 18bis (3) van Richtlijn 2008/101/EG.
Voor elke niet-ingrijpende AO CO2-emissies dienen minstens volgende velden ingevuld te worden in het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies :
1° de datum waarop de abnormale omstandigheid CO2-emissies vastgesteld werd. Dit is dezelfde datum waarop u de abnormale omstandigheid CO2-emissies inschrijft in het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies;
2° de aanduiding dat het om een ingrijpende of niet-ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies gaat (IAO/NIAO);
3° de (vermoedelijke) aanvangsdatum van de abnormale omstandigheid CO2-emissies;
4° de einddatum van de abnormale omstandigheid CO2-emissies;
5° een korte omschrijving van de abnormale omstandigheid CO2-emissies. Het is mogelijk de abnormale omstandigheid CO2-emissies aan de hand van bijlagen te documenteren. In dit geval worden de bijlagen eveneens vermeld in het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies en samen met het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies bijgehouden;
6° een beschrijving van de alternatieve monitoringmethodiek die noodzakelijkerwijs tijdens de abnormale omstandigheid CO2-emissies toegepast wordt. Het is mogelijk de alternatief toegepaste monitoringmethodiek aan de hand van bijlagen te documenteren. In dit geval worden de bijlagen eveneens vermeld in het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies en samen met het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies bijgehouden.
Voor elke ingrijpende AO CO2-emissies dienen minstens volgende velden ingevuld te worden in het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies :
1° de velden 1 tot en met 4 zoals hierboven beschreven voor een niet-ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies;
2° de datum waarop u de ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies heeft gemeld aan het Verificatiebureau Benchmarking Vlaanderen (VBBV);
3° het referentienummer van het goedgekeurde formulier Melding van een ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies'. Het goedgekeurde formulier 'Melding van een ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies' (inclusief bijlagen) dient ter beschikking te zijn binnen de bedrijfslocatie.
Het referentienummer van de ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies wordt toegekend door het Verificatiebureau Benchmarking Vlaanderen (VBBV) en staat vermeld bovenaan het goedgekeurde formulier 'Melding van een ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies' dat u terug krijgt van de bevoegde autoriteit. Het referentienummer heeft de volgende vorm " xxxxAOE 20yy/z ", waarbij " xxxx " het uniek identificatienummer van de vliegtuigexploitant is, " AOE " duidelijk maakt dat het om een abnormale omstandigheid CO2-emissies gaat, " 20yy " duidt het kalenderjaar aan waarin de aanvangsdatum van de abnormale omstandigheid CO2-emissies valt en " z " geeft het volgnummer van de ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies tijdens dit kalenderjaar weer. De eerste ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies die optreedt tijdens het jaar 2010 zal als referentienummer " xxxxAOE2010/1 " krijgen.
Indien de ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies niet werd verholpen binnen de termijn die in het formulier 'Melding van een ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies' aan het verificatiebureau werd meegedeeld, dient u de nieuw verwachte einddatum onmiddellijk te melden aan het verificatiebureau. Om deze reden kan eenzelfde ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies meerdere goedgekeurde formulieren 'Melding van een ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies', en dus meerdere referentienummers, hebben.
6. Wanneer en hoe moet u een abnormale omstandigheid CO2-emissies melden ?
Enkel ingrijpende abnormale omstandigheden CO2-emissies moeten worden gemeld. U moet een ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies uiterlijk vijf werkdagen na de dag waarop u er kennis van neemt of er redelijkerwijs kennis van kon nemen, melden en ter goedkeuring voorleggen aan het verificatiebureau.
Dit gebeurt door het volledig ingevulde formulier 'Melding van een ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies', samen met een voorstel van de alternatieve monitoringmethodiek, aangetekend naar het verificatiebureau te sturen. Voor meer informatie wordt verwezen naar de toelichting bij het formulier 'Melding van een ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies'.
Indien de ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies niet werd verholpen binnen de termijn die in het formulier 'Melding van een ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies' aan het verificatiebureau werd meegedeeld, dient u de nieuw verwachte einddatum onmiddellijk te melden aan het verificatiebureau.
7. Wanneer moet een abnormale omstandigheid CO2-emissies worden verholpen ?
U moet alles in het werk stellen om de abnormale omstandigheid CO2-emissies zo snel mogelijk te verhelpen.
8. Wat dient u verder met het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies te doen ?
Het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies dient steeds ter beschikking te zijn op de locaties die u gebruikt voor het uitoefenen van uw luchtvaartactiviteiten.
U dient een kopie van het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies als bijlage toe te voegen aan uw CO2-emissiejaarrapport, wanneer u het indient ter verificatie en goedkeuring. Het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies dient dan alle abnormale omstandigheden CO2-emissies te bevatten, die gedurende het kalenderjaar, waarop het CO2-emissiejaarrapport betrekking heeft, hebben plaatsgevonden.
9. Contact
Als u problemen ondervindt bij het invullen van het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies, kunt u contact opnemen met het Verificatiebureau Benchmarking Vlaanderen (VBBV). U kunt bellen naar 03-286 74 30 en vragen naar een persoon die verantwoordelijk is voor het CO2-emissiehandelssysteem voor vliegtuigexploitanten of u kunt mailen naar : vbbv@vbbv.be.
Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van de sjablonen en toelichtingen van het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies en tonkilometergegevens en het logboek wijzigingen CO2-emissies en tonkilometergegevens in het kader van het Europese CO2-emissiehandelssysteem voor vliegtuigexploitanten.
Brussel, 7 december 2009.
De Vlaamse minister voor Leefmilieu, Natuur en Cultuur,
J. SCHAUVLIEGE
Art. N2. Bijlage II. - Logboek abnormale omstandigheden (AO) tonkilometergegevens
Naam van de vliegtuigexploitant :
Uniek identificatienummer van de vliegtuigexploitant :
Volgnummer van de AO | Datum van de vaststelling van de AO (= datum opname in het logboek AO) | Ingrijpende AO (IAO) of niet-ingrijpende AO (NIAO) | Datum van de (vermoedelijke) aanvang van de AO | Datum van de melding aan het verificatiebureau | Einddatum van de AO | Korte omschrijving van de AO | Alternatieve monitoringmethodiek toegepast tijdens de AO | Bijlagen ter onderbouwing en ter documentatie van de alternatieve monitoring-methodiek | Referentienummer van het goedgekeurd formulier Melding IAO tonkilometer- gegevens' |
1 | | | | | | | | | |
2 | | | | | | | | | |
3 | | | | | | | | | |
4 | | | | | | | | | |
5 | | | | | | | | | |
6 | | | | | | | | | |
7 | | | | | | | | | |
8 | | | | | | | | | |
9 | | | | | | | | | |
10 | | | | | | | | | |
Toelichting bij het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens
Deze toelichting is informatief en maakt geen deel uit van het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens.
1. Waar vindt u de relevante regelgeving over CO2-emissiehandel voor vliegtuigexploitanten ?
In het Vlaamse Gewest is de volgende regelgeving van kracht :
- het decreet van 2 april 2004 tot vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in het Vlaamse Gewest door het bevorderen van het rationeel energiegebruik, het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en de toepassing van flexibiliteitsmechanismen uit het Protocol van Kyoto, het laatst gewijzigd bij het decreet van 8 mei 2009 (REG-decreet);
- het besluit van de Vlaamse Regering van 4 september 2009 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 inzake verhandelbare emissierechten voor broeikasgassen (VER-besluit);
- het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van richtlijnen voor het bewaken en rapporteren van CO2-emissies en tonkilometergegevens van luchtvaartactiviteiten;
- het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van de sjablonen en toelichtingen voor het melden van een ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies en tonkilometergegevens en een substantiële wijziging CO2-emissies en tonkilometergegevens in het kader van het Europese CO2-emissiehandelssysteem voor vliegtuigexploitanten;
- het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van de sjablonen en toelichtingen van het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies en tonkilometergegevens en het logboek wijzigingen CO2-emissies en tonkilometergegevens in het kader van het Europese CO2-emissiehandelssysteem voor vliegtuigexploitanten;
- het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van het monitoringplan CO2-emissies en het monitoringplan tonkilometergegevens.
U kunt de wetgeving downloaden van de volgende website : http://www.lne.be/themas/klimaatverandering/co2-emissiehandel/luchtvaart.
2. Wat is een abnormale omstandigheid tonkilometergegevens ?
Een abnormale omstandigheid (AO) tonkilometergegevens wordt gedefinieerd in artikel 1, punt 51 van het VER-besluit. Het gaat om een omstandigheid die de vliegtuigexploitant niet kan voorzien, die eenmalig of beperkend is in de tijd en die tot gevolg heeft dat de monitoringmethodiek uit het goedgekeurde monitoringplan tonkilometergegevens tijdelijk niet gevolgd kan worden.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een ingrijpende en een niet-ingrijpende abnormale omstandigheid.
Een ingrijpende abnormale omstandigheid (IAO) tonkilometergegevens wordt gedefinieerd in artikel 1, punt 52 van het VER-besluit. Het gaat om een abnormale omstandigheid tonkilometergegevens die tot gevolg heeft dat de monitoringmethodiek uit het goedgekeurde monitoringplan tonkilometergegevens niet toegepast kan worden voor minstens één procent van de te bewaken tonkilometergegevens op jaarbasis.
Een niet-ingrijpende abnormale omstandigheid (NIAO) tonkilometergegevens is een abnormale omstandigheid tonkilometergegevens die niet beantwoordt aan de definitie van ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens, zoals gedefinieerd in artikel 1, punt 53 van het VER-besluit.
Voorbeelden van een abnormale omstandigheid tonkilometergegevens zijn :
- het geheel of gedeeltelijk verloren gaan van gegevens door storingen in het IT-systeem, waardoor het noodzakelijk is een alternatieve methodiek voor te stellen om dit te verhelpen;
- door politieke of natuurlijke omstandigheden moeten vluchten veranderd worden, bijvoorbeeld door het inzetten van andere luchtvaartuigtypes of door te vliegen op andere luchthavens;
- door stakingen van servicebedrijven wordt de vrachtregistratie verhinderd of is men verplicht andere werkwijzen toe te passen.
Bij twijfel kan u steeds het Verificatiebureau Benchmarking Vlaanderen (VBBV) contacteren (zie rubriek 9).
3. Wie dient een logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens bij te houden ?
Elke vliegtuigexploitant, die :
1° luchtvaartactiviteiten uitvoeren, zoals gedefinieerd in artikel 1, punt 42° van het VER-Besluit, en
2° in het kader van het Europese CO2-emissiehandelssysteem het Vlaamse Gewest als administrerende entiteit heeft, en
3° die een aanvraag voor kosteloze toewijzing van emissierechten wenst in te dienen bij zijn bevoegde autoriteit,
dient een logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens bij te houden waarin alle abnormale omstandigheden tonkilometergegevens tijdig, juist en volledig worden geregistreerd.
4. Wanneer dient u het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens in te vullen ?
U moet elke niet-ingrijpende of ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens vanaf het moment waarop u er kennis van neemt of er redelijkerwijs kennis van kon nemen, registreren, motiveren en uitvoerig documenteren in het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens.
5. Welke informatie dient u op te nemen in het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens?
Bovenaan het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens vult u uw naam en het uniek identificatienummer in, zoals opgenomen in de lijst van vliegtuigexploitanten die de Europese Commissie heeft gepubliceerd ter uitvoering van artikel 18bis (3) van Richtlijn 2008/101/EG.
Voor elke niet-ingrijpende AO tonkilometergegevens dienen minstens volgende velden ingevuld te worden in het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens :
1° de datum waarop de abnormale omstandigheid tonkilometergegevens vastgesteld werd. Dit is dezelfde datum waarop u de abnormale omstandigheid tonkilometergegevens inschrijft in het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens;
2° de aanduiding dat het om een ingrijpende of niet-ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens gaat (IAO/NIAO);
3° de (vermoedelijke) aanvangsdatum van de abnormale omstandigheid tonkilometergegevens;
4° de einddatum van de abnormale omstandigheid tonkilometergegevens;
5° een korte omschrijving van de abnormale omstandigheid tonkilometergegevens. Het is mogelijk de abnormale omstandigheid tonkilometergegevens aan de hand van bijlagen te documenteren. In dit geval worden de bijlagen eveneens vermeld in het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens en samen met het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens bijgehouden;
6° een beschrijving van de alternatieve monitoringmethodiek die noodzakelijkerwijs tijdens de abnormale omstandigheid tonkilometergegevens toegepast wordt. Het is mogelijk de alternatief toegepaste monitoringmethodiek aan de hand van bijlagen te documenteren. In dit geval worden de bijlagen eveneens vermeld in het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens en samen met het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens bijgehouden.
Voor elke ingrijpende AO tonkilometergegevens dienen minstens volgende velden ingevuld te worden in het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens :
1° de velden 1 tot en met 4, zoals hierboven beschreven voor een niet-ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens;
2° de datum waarop u de abnormale omstandigheid tonkilometergegevens heeft gemeld aan het Verificatiebureau Benchmarking Vlaanderen (VBBV);
3° het referentienummer van het goedgekeurde formulier 'Melding van een ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens'. Het goedgekeurde formulier 'Melding van een ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens' (inclusief bijlagen) dient ter beschikking te zijn binnen de bedrijfslocatie.
Het referentienummer van de ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens wordt toegekend door het Verificatiebureau Benchmarking Vlaanderen (VBBV) en staat vermeld bovenaan het goedgekeurde formulier 'Melding van een ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens' dat u terug krijgt van de bevoegde autoriteit. Het referentienummer heeft de volgende vorm " xxxxAOTKM 20yy/z ", waarbij " xxxx " het uniek identificatienummer van de vliegtuigexploitant is, " AOTKM " duidelijk maakt dat het om een abnormale omstandigheid tonkilometergegevens gaat, " 20yy " duidt het kalenderjaar aan waarin de aanvangsdatum van de abnormale omstandigheid tonkilometergegevens valt en " z " geeft het volgnummer van de ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens tijdens dit kalenderjaar weer. De eerste ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens die optreedt tijdens het jaar 2010 zal als referentienummer " xxxxAOTKM2010/1 " krijgen.
Indien de ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens niet werd verholpen binnen de termijn die in het formulier 'Melding van een ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens' aan het verificatiebureau werd meegedeeld, dient u de nieuw verwachte einddatum onmiddellijk te melden aan het verificatiebureau. Om deze reden kan eenzelfde ingrijpende abnormale omstandigheid meerdere goedgekeurde formulieren Melding van een ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens', en dus meerdere referentienummers, hebben.
6. Wanneer en hoe moet u een abnormale omstandigheid tonkilometergegevens melden ?
Enkel ingrijpende abnormale omstandigheden tonkilometergegevens moeten worden gemeld.
U moet een ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens uiterlijk vijf werkdagen na de dag waarop u er kennis van neemt of er redelijkerwijs kennis van kon nemen, melden en ter goedkeuring voorleggen aan het verificatiebureau.
Dit gebeurt door het volledig ingevulde formulier 'Melding van een ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens', samen met het voorstel van een alternatieve monitoringmethodiek, aangetekend naar het verificatiebureau te sturen. Voor meer informatie wordt verwezen naar de toelichting bij het formulier 'Melding van een ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens'.
Indien de ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens niet werd verholpen binnen de termijn die in het formulier Melding van een ingrijpende abnormale omstandigheid tonkilometergegevens' aan het verificatiebureau werd meegedeeld, dient u de nieuw verwachte einddatum onmiddellijk te melden aan het verificatiebureau.
7. Wanneer moet een abnormale omstandigheid worden verholpen ?
U moet alles in het werk stellen om de abnormale omstandigheid tonkilometergegevens zo snel mogelijk te verhelpen.
8. Wat dient u verder met het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens te doen ?
Het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens dient steeds ter beschikking te zijn op de locaties die u gebruikt voor het uitoefenen van uw luchtvaartactiviteiten.
U dient een kopie van het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens als bijlage toe te voegen aan uw rapport tonkilometergegevens, wanneer u het indient ter verificatie en goedkeuring. Het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens dient dan alle abnormale omstandigheden te bevatten, die gedurende het kalenderjaar, waarop het rapport tonkilometergegevens betrekking heeft, hebben plaatsgevonden.
9. Contact
Als u problemen ondervindt bij het invullen van het logboek abnormale omstandigheden tonkilometergegevens, kunt u contact opnemen met het Verificatiebureau Benchmarking Vlaanderen (VBBV). U kunt bellen naar 03-286 74 30 en vragen naar een persoon die verantwoordelijk is voor het CO2-emissiehandelssysteem voor vliegtuigexploitanten of u kunt mailen naar : vbbv@vbbv.be.
Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van de sjablonen en toelichtingen van het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies en tonkilometergegevens en het logboek wijzigingen CO2-emissies en tonkilometergegevens in het kader van het Europese CO2-emissiehandelssysteem voor vliegtuigexploitanten.
Brussel, 7 december 2009.
De Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur,
J. SCHAUVLIEGE
Art. N3. Bijlage III. - Logboek wijzigingen (W) CO2-emissies
Naam van de vliegtuigexploitant :
Uniek identificatienummer van de vliegtuigexploitant :
Volgnummer van de wijziging | Datum van de melding aan de bevoegde autoriteit | Datum van de opname in het logboek wijzigingen | Substantiële wijziging (SW) of niet-substantiële wijziging (NSW) | Datum van het in voege treden van de wijziging | Korte omschrijving van de wijziging | Reden voor de wijziging | Deel van het monitoringplan dat beïnvloed wordt door de wijziging met vermelding van hoofdstuk en paragraaf | Bijlagen ter onderbouwing en ter documentatie van de wijziging | Referentienummer van het goedgekeurde formulier 'Melding SW CO2-emissies' |
1 | | | | | | | | | |
2 | | | | | | | | | |
3 | | | | | | | | | |
4 | | | | | | | | | |
5 | | | | | | | | | |
6 | | | | | | | | | |
7 | | | | | | | | | |
8 | | | | | | | | | |
9 | | | | | | | | | |
10 | | | | | | | | | |
Toelichting bij het logboek wijzigingen CO2-emissies
Deze toelichting is informatief en maakt geen deel uit van het logboek wijzigingen CO2-emissies.
1. Waar vindt u de relevante regelgeving over CO2-emissiehandel voor vliegtuigexploitanten ?
In het Vlaamse Gewest is de volgende regelgeving van kracht :
- het decreet van 2 april 2004 tot vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in het Vlaamse Gewest door het bevorderen van het rationeel energiegebruik, het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en de toepassing van flexibiliteitsmechanismen uit het Protocol van Kyoto, het laatst gewijzigd bij het decreet van 8 mei 2009 (REG-decreet);
- het besluit van de Vlaamse Regering van 4 september 2009 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 inzake verhandelbare emissierechten voor broeikasgassen (VER-besluit);
- het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van richtlijnen voor het bewaken en rapporteren van CO2-emissies en tonkilometergegevens van luchtvaartactiviteiten;
- het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van de sjablonen en toelichtingen voor het melden van een ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies en tonkilometergegevens en een substantiële wijziging CO2-emissies en tonkilometergegevens in het kader van het Europese CO2-emissiehandelssysteem voor vliegtuigexploitanten;
- het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van de sjablonen en toelichtingen van het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies en tonkilometergegevens en het logboek wijzigingen CO2-emissies en tonkilometergegevens in het kader van het Europese CO2-emissiehandelssysteem voor vliegtuigexploitanten;
- het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van het monitoringplan CO2-emissies en het monitoringplan tonkilometergegevens.
U kunt de wetgeving downloaden van de volgende website : http://www.lne.be/themas/klimaatverandering/co2-emissiehandel/luchtvaart.
2. Wat is een wijziging CO2-emissies ?
Een wijziging CO2-emissies wordt gedefinieerd in artikel 1, punt 47 van het VER-besluit. Het gaat om een wijziging van de inhoud of achterliggende procedures van het goedgekeurde monitoringplan CO2-emissies, dat niet tijdelijk is en betrekking heeft op de monitoringmethodiek of op de regels en procedures voor het verkrijgen, verwerken, registreren, rapporteren of borgen van de kwaliteit van de gegevens met het oog op de rapportering van CO2-emissies.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een substantiële en een niet-substantiële wijziging.
Een substantiële wijziging (SW) CO2-emissies wordt gedefinieerd in artikel 1, punt 49 van het VER-besluit. Het gaat om een wijziging CO2-emissies die betrekking heeft op, ofwel :
1° de ingebruikname van een nieuw generisch type van luchtvaartuig, met inbegrip van een nieuwe langdurige leasingoperatie;
2° een verandering van de radioroepnaam die gebruikt wordt voor luchtverkeersleidingdoeleinden voor het geheel of een gedeelte van de vloot van de vliegtuigexploitant;
3° een verandering in de status van de vliegtuigexploitant (commercieel versus niet commercieel);
4° een verandering in de gebruikte formule voor het bepalen van het brandstofverbruik per vlucht;
5° een verandering in de gebruikte gegevensbronnen voor het bepalen van de gegevens van de getankte brandstof of van de hoeveelheid brandstof in de brandstoftanks van het luchtvaartuig, of een verandering in de methoden voor het doorsturen, bewaren en ophalen van die gegevens;
6° een verandering in de gebruikte methode voor het bepalen van de dichtheid van de brandstof voor een bepaald type van luchtvaartuig;
7° de toepassing van de terugvalmethode door de vliegtuigexploitant bij het ontbreken van gegevens en waardoor minstens één procent van de te bewaken CO2-emissies op jaarbasis wordt beïnvloed;
8° een verandering in de procedures die de methodiek beïnvloeden voor de registratie, bewerking en borging van de gegevens met het oog op de rapportering van CO2-emissies;
9° een verandering in het gemiddelde van de jaarlijkse CO2-emissies, waardoor de vliegtuigexploitant verplicht is een ander niveau toe te passen voor de bepaling van het brandstofverbruik;
10° een verandering in het aantal vluchten of in de totale jaarlijkse emissies waardoor de vliegtuigexploitant de drempel, bepaald voor een kleine uitstoter, overschrijdt;
11° een verandering in de gebruikte brandstoffen voor het uitoefenen van luchtvaartactiviteiten.
Een niet-substantiële wijziging (NSW) CO2-emissies betreft een wijziging CO2-emissies die niet beantwoordt aan de definitie van een substantiële wijziging CO2-emissies, zoals gedefinieerd in artikel 1, punt 50 van het VER-besluit.
Bij twijfel kan u steeds het Verificatiebureau Benchmarking Vlaanderen (VBBV) contacteren (zie rubriek 9).
3. Wie dient een logboek wijzigingen CO2-emissies bij te houden ?
Elke vliegtuigexploitant, die
1° luchtvaartactiviteiten uitvoeren, zoals gedefinieerd in artikel, punt 42° van het VER-Besluit, en
2° in het kader van het Europese CO2-emissiehandelssysteem het Vlaamse Gewest als administrerende entiteit heeft,
dient een logboek wijzigingen CO2-emissies bij te houden waarin alle wijzigingen CO2-emissies tijdig, juist en volledig worden geregistreerd.
4. Wanneer dient u het logboek wijzigingen CO2-emissies in te vullen ?
U moet elke niet-substantiële wijziging CO2-emissies vanaf het moment waarop u er kennis van neemt of er redelijkerwijs kennis van kon nemen, registreren, motiveren en uitvoerig documenteren in het logboek wijzigingen CO2-emissies.
U moet elke substantiële wijziging CO2-emissies onmiddellijk na de goedkeuring ervan door de bevoegde autoriteit, registreren, motiveren en uitvoerig documenteren in het logboek wijzigingen CO2-emissies.
5. Welke informatie dient opgenomen te worden in het logboek wijzigingen CO2-emissies ?
Bovenaan het logboek wijzigingen CO2-emissies vult u uw naam en het uniek identificatienummer in, zoals opgenomen in de lijst van vliegtuigexploitanten die de Europese Commissie heeft gepubliceerd ter uitvoering van artikel 18bis (3) van Richtlijn 2008/101/EG.
Voor elke niet-substantiële wijziging CO2-emissies dienen minstens volgende velden ingevuld te worden in het logboek wijzigingen CO2-emissies :
1° de datum waarop u de wijziging CO2-emissies heeft gemeld aan de bevoegde autoriteit (BA);
2° de datum waarop u de wijziging CO2-emissies inschrijft in het logboek wijzigingen CO2-emissies;
3° de aanduiding dat het om een substantiële of niet-substantiële wijziging CO2-emissies gaat (SW/NSW);
4° de datum vanaf wanneer de wijziging CO2-emissies wordt toegepast;
5° een korte omschrijving van de wijziging CO2-emissies;
6° het deel of de delen van het monitoringplan CO2-emissies dat beïnvloed worden door de wijziging CO2-emissies;
7° het is mogelijk de wijziging CO2-emissies aan de hand van bijlagen te documenteren. Dit kan bijvoorbeeld een uittreksel van het monitoringplan CO2-emissies zijn dat werd aangepast aan de wijziging CO2-emissies. In dit geval worden de bijlagen eveneens vermeld in het logboek wijzigingen CO2-emissies en samen met het logboek wijzigingen CO2-emissies bijgehouden.
Voor elke substantiële wijziging CO2-emissies dienen minstens volgende velden ingevuld te worden in het logboek wijzigingen CO2-emissies :
1° de velden 1 tot en met 6, zoals hierboven beschreven voor een niet-substantiële wijziging CO2-emissies;
2° het referentienummer van het goedgekeurde formulier 'Melding van een substantiële wijziging CO2-emissies'. Het goedgekeurde formulier 'Melding van een substantiële wijziging CO2-emissies' (inclusief bijlagen) dient ter beschikking te zijn binnen de bedrijfslocatie.
Het referentienummer van de substantiële wijziging CO2-emissies wordt toegekend door de bevoegde autoriteit en staat vermeld bovenaan het goedgekeurde formulier 'Melding van een substantiële wijziging CO2-emissies' dat u terug krijgt van de bevoegde autoriteit. Het referentienummer heeft de volgende vorm " xxxxSWE 20yy/z ", waarbij " xxxx " het uniek identificatienummer van de vliegtuigexploitant is, " SWE " duidelijk maakt dat het om een substantiële wijziging CO2-emissies gaat, " 20yy " duidt het kalenderjaar aan waarin de aanvangsdatum van de substantiële wijziging CO2-emissies valt en " z " geeft het volgnummer van de substantiële wijziging CO2-emissies tijdens dit kalenderjaar. De eerste substantiële wijziging CO2-emissies die optreedt tijdens het jaar 2010 zal dus als referentienummer " xxxxSWE2010/1 " krijgen.
6. Wanneer en hoe moet u een wijziging CO2-emissies melden ?
Elke wijziging CO2-emissies moet worden gemeld. Maar enkel substantiële wijzigingen CO2-emissies dienen gemeld en ter goedkeuring worden voorgelegd via het formulier 'Melding van een substantiële wijziging CO2-emissies'.
Niet-substantiële wijzigingen CO2-emissies moeten jaarlijks tegen uiterlijk 1 november gebundeld ter informatie naar het verificatiebureau gestuurd worden. Dat gebeurt door middel van een betekening of per elektronische post, met als bijlage een afdruk van het logboek wijzigingen CO2-emissies, samen met een verklarende tekst.
In afwijking van de algemene regeling voor niet-substantiële wijzigingen CO2-emissies moet u niet-substantiële wijzigingen CO2-emissies betreffende contactgegevens of andere administratieve gegevens die nodig zijn voor de communicatie tussen u en de bevoegde autoriteit of betreffende het uitoefenen van een luchtvaartactiviteit tussen een nieuwe luchtvaartterreincombinatie, aan de bevoegde autoriteit melden vanaf het moment dat u er kennis van neemt of er redelijkerwijs kennis van kon nemen. Die melding gebeurt door betekening of per elektronische post.
Een substantiële wijziging CO2-emissies moet worden gemeld en ter goedkeuring worden voorgelegd aan de bevoegde autoriteit vanaf het moment dat u er kennis van neemt of er redelijkerwijs kennis van kon nemen. Dit gebeurt door het volledig ingevulde formulier Melding van een substantiële wijziging CO2-emissies' aangetekend naar de bevoegde autoriteit te sturen. Voor meer informatie wordt verwezen naar de toelichting bij het formulier 'Melding van een substantiële wijziging CO2-emissies'.
7. Wat dient u verder met het logboek wijzigingen CO2-emissies te doen ?
Het logboek wijzigingen CO2-emissies dient steeds ter beschikking te zijn op de locaties die u gebruikt voor het uitoefenen van uw luchtvaartactiviteiten.
U dient een kopie van het logboek wijzigingen CO2-emissies als bijlage toe te voegen aan uw CO2-emissiejaarrapport, wanneer u het indient ter verificatie en goedkeuring. Het logboek wijzigingen CO2-emissies dient dan alle wijzigingen CO2-emissies te bevatten, die gedurende het kalenderjaar, waarop het CO2-emissiejaarrapport betrekking heeft, hebben plaatsgevonden.
8. Contact
Als u problemen ondervindt bij het invullen van het logboek wijzigingen CO2-emissies, kunt u contact opnemen met het Verificatiebureau Benchmarking Vlaanderen (VBBV). U kunt bellen naar 03-286 74 30 en vragen naar een persoon die verantwoordelijk is voor het CO2-emissiehandelssysteem voor vliegtuigexploitanten of u kunt mailen naar : vbbv@vbbv.be.
Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van de sjablonen en toelichtingen van het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies en tonkilometergegevens en het logboek wijzigingen CO2-emissies en tonkilometergegevens in het kader van het Europese CO2-emissiehandelssysteem voor vliegtuigexploitanten.
Brussel, 7 december 2009.
De Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur,
J. SCHAUVLIEGE
Art. N4. Bijlage IV. - Logboek wijzigingen (W) tonkilometergegevens
Naam van de vliegtuigexploitant :
Uniek identificatienummer van de vliegtuigexploitant :
Volgnummer van de wijziging | Datum van de melding aan de bevoegde autoriteit | Datum van de opname in het logboek wijzigingen | Substantiële wijziging (SW) of niet-substantiële wijziging (NSW) | Datum van het in voege treden van de wijziging | Korte omschrijving van de wijziging | Reden voor de wijziging | Deel van het monitoringplan dat beïnvloed wordt door de wijziging met vermelding van hoofdstuk en paragraaf | Bijlagen ter onderbouwing en ter documentatie van de wijziging | Referentienummer van het goedgekeurde formulier 'Melding SW tonkilometer- gegevens' |
1 | | | | | | | | | |
2 | | | | | | | | | |
3 | | | | | | | | | |
4 | | | | | | | | | |
5 | | | | | | | | | |
6 | | | | | | | | | |
7 | | | | | | | | | |
8 | | | | | | | | | |
9 | | | | | | | | | |
10 | | | | | | | | | |
Toelichting bij het logboek wijzigingen tonkilometergegevens
Deze toelichting is informatief en maakt geen deel uit van het logboek wijzigingen tonkilometergegevens.
1. Waar vindt u de relevante regelgeving over CO2-emissiehandel voor vliegtuigexploitanten ?
In het Vlaamse Gewest is de volgende regelgeving van kracht :
- het decreet van 2 april 2004 tot vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in het Vlaamse Gewest door het bevorderen van het rationeel energiegebruik, het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en de toepassing van flexibiliteitsmechanismen uit het Protocol van Kyoto, het laatst gewijzigd bij het decreet van 8 mei 2009 (REG-decreet);
- het besluit van de Vlaamse Regering van 4 september 2009 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 inzake verhandelbare emissierechten voor broeikasgassen (VER-besluit);
- het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van richtlijnen voor het bewaken en rapporteren van CO2-emissies en tonkilometergegevens van luchtvaartactiviteiten;
- het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van de sjablonen en toelichtingen voor het melden van een ingrijpende abnormale omstandigheid CO2-emissies en tonkilometergegevens en een substantiële wijziging CO2-emissies en tonkilometergegevens in het kader van het Europese CO2-emissiehandelssysteem voor vliegtuigexploitanten;
- het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van de sjablonen en toelichtingen van het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies en tonkilometergegevens en het logboek wijzigingen CO2-emissies en tonkilometergegevens in het kader van het Europese CO2-emissiehandelssysteem voor vliegtuigexploitanten;
- het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van het monitoringplan CO2-emissies en het monitoringplan tonkilometergegevens.
U kunt de wetgeving downloaden van de volgende website :
http://www.lne.be/themas/klimaatverandering/co2-emissiehandel/luchtvaart.
2. Wat is een wijziging tonkilometergegevens ?
Een wijziging tonkilometergegevens wordt gedefinieerd in artikel 1, punt 47 van het VER-besluit. Het gaat om een wijziging van de inhoud of achterliggende procedures van het goedgekeurde monitoringplan tonkilometergegevens, dat niet tijdelijk is en betrekking heeft op de monitoringmethodiek of op de regels en procedures voor het verkrijgen, verwerken, registreren, rapporteren of borgen van de kwaliteit van de gegevens met het oog op de rapportering van tonkilometergegevens.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een substantiële en een niet-substantiële wijziging.
Een substantiële wijziging (SW) tonkilometergegevens wordt gedefinieerd in artikel 1, punt 48 van het VER-besluit. Het gaat om een wijziging tonkilometergegevens die betrekking heeft op, ofwel :
1° de ingebruikname van een nieuw generisch type van luchtvaarttuig, met inbegrip van een nieuwe langdurige leasingoperatie;
2° een verandering van de radioroepnaam die gebruikt wordt voor luchtverkeersleidingdoeleinden voor het geheel of een gedeelte van de vloot van de vliegtuigexploitant;
3° een verandering in de status van de vliegtuigexploitant (commercieel versus niet commercieel);
4° een verandering in de toegepaste methode of procedures voor de bepaling van de passagiersmassa, met inbegrip van de bagage;
5° een verandering in de toegepaste methode of procedures voor de bepaling van de massa aan vervoerde vracht of post;
6° een verandering in de procedures die de methodiek beïnvloeden voor de registratie, bewerking en borging van de gegevens met het oog op de rapportering van tonkilometergegevens;
Een niet-substantiële wijziging (NSW) tonkilometergegevens betreft een wijziging tonkilometergegevens die niet beantwoordt aan de definitie van een substantiële wijziging tonkilometergegevens, zoals gedefinieerd in artikel 1, punt 50 van het VER-besluit.
Bij twijfel kan u steeds het Verificatiebureau Benchmarking Vlaanderen (VBBV) contacteren (zie rubriek 9).
3. Wie dient een logboek wijzigingen tonkilometergegevens bij te houden ?
Elke vliegtuigexploitant, die :
1° luchtvaartactiviteiten uitvoeren, zoals gedefinieerd in artikel 1, punt 42° van het VER-besluit, en
2° in het kader van het Europees CO2-emissiehandelssysteem het Vlaamse Gewest als administrerende entiteit heeft, en
3° die een aanvraag voor kosteloze toewijzing van emissierechten wenst in te dienen bij zijn bevoegde autoriteit,
dient een logboek wijzigingen tonkilometergegevens bij te houden waarin alle wijzigingen tonkilometergegevens tijdig, juist en volledig worden geregistreerd.
4. Wanneer dient u het logboek wijzigingen tonkilometergegevens in te vullen ?
U moet elke niet-substantiële wijziging tonkilometergegevens vanaf het moment waarop u er kennis van neemt of er redelijkerwijs kennis van kon nemen, registreren, motiveren en uitvoerig documenteren in het logboek wijzigingen tonkilometergegevens.
U moet elke substantiële wijziging tonkilometergegevens onmiddellijk na de goedkeuring ervan door de bevoegde autoriteit, registreren, motiveren en uitvoerig documenteren in het logboek wijzigingen tonkilometergegevens.
5. Welke informatie dient u op te nemen in het logboek wijzigingen tonkilometergegevens ?
Bovenaan het logboek wijzigingen tonkilometergegevens vult u uw naam en het uniek identificatienummer in, zoals opgenomen in de lijst van vliegtuigexploitanten die de Europese Commissie heeft gepubliceerd ter uitvoering van artikel 18bis (3) van Richtlijn 2008/101/EG.
Voor elke niet-substantiële wijziging tonkilometergegevens dienen minstens volgende velden ingevuld te worden in het logboek wijzigingen tonkilometergegevens :
1° de datum waarop u de wijziging tonkilometergegevens heeft gemeld aan de bevoegde autoriteit (BA);
2° de datum waarop u de wijziging tonkilometergegevens inschrijft in het logboek wijzigingen tonkilometergegevens;
3° de aanduiding dat het om een substantiële of niet-substantiële wijziging tonkilometergegevens gaat (SW/NSW);
4° de datum vanaf wanneer de wijziging tonkilometergegevens wordt toegepast;
5° een korte omschrijving van de wijziging tonkilometergegevens;
6° het deel of de delen van het monitoringplan tonkilometergegevens dat beïnvloed worden door de wijziging tonkilometergegevens;
7° het is mogelijk de wijziging aan de hand van bijlagen te documenteren. Dit kan bijvoorbeeld een uittreksel van het monitoringplan tonkilometergegevens zijn dat werd aangepast aan de wijziging tonkilometergegevens. In dit geval worden de bijlagen eveneens vermeld in het logboek wijzigingen tonkilometergegevens en samen met het logboek wijzigingen tonkilometergegevens bijgehouden.
Voor elke substantiële wijziging tonkilometergegevens dienen minstens volgende velden ingevuld te worden in het logboek wijzigingen tonkilometergegevens :
1° de velden 1 tot en met 6, zoals hierboven beschreven voor een niet-substantiële wijziging tonkilometergegevens;
2° het referentienummer van het goedgekeurde formulier 'Melding van een substantiële wijziging tonkilometergegevens'. Het goedgekeurde formulier Melding van een substantiële wijziging tonkilometergegevens' (inclusief bijlagen) dient ter beschikking te zijn binnen de bedrijfslocatie.
Het referentienummer van de substantiële wijziging tonkilometergegevens wordt toegekend door de bevoegde autoriteit en staat vermeld bovenaan het goedgekeurde formulier 'Melding van een substantiële wijziging tonkilometergegevens' dat u terug krijgt van de bevoegde autoriteit. Het referentienummer heeft de volgende vorm " xxxxSWTKM 20yy/z ", waarbij " xxxx " het uniek identificatienummer van de vliegtuigexploitant is, " SWTKM " duidelijk maakt dat het om een substantiële wijziging tonkilometergegevens gaat, " 20yy " het kalenderjaar aanduidt waarin de aanvangsdatum van de substantiële wijziging tonkilometergegevens valt en " z " het volgnummer van de substantiële wijziging tonkilometergegevens tijdens dit kalenderjaar geeft. De eerste substantiële wijziging tonkilometergegevens die optreedt tijdens het jaar 2010 zal dus als referentienummer " xxxxSWTKM2010/1 " krijgen.
6. Wanneer en hoe moet u een wijziging tonkilometergegevens melden ?
Elke wijziging moet worden gemeld. Maar enkel substantiële wijzigingen tonkilometergegevens dienen gemeld en ter goedkeuring worden voorgelegd via het formulier 'Melding van een substantiële wijziging tonkilometergegevens'.
Niet-substantiële wijzigingen tonkilometergegevens moeten om de vier maanden, te rekenen vanaf de start van het rapporteringjaar, ter informatie naar het verificatiebureau gestuurd worden. Dat gebeurt door middel van een betekening of per elektronische post, met als bijlage een afdruk van het logboek wijzigingen tonkilometergegevens van de voorbije vier maanden, samen met een verklarende tekst.
In afwijking van de algemene regeling voor niet-substantiële wijzigingen tonkilometergegevens moet u niet-substantiële wijzigingen tonkilometergegevens betreffende contactgegevens of andere administratieve gegevens die nodig zijn voor de communicatie tussen u en de bevoegde autoriteit of betreffende het uitoefenen van een luchtvaartactiviteit tussen een nieuwe luchtvaartterreincombinatie, aan de bevoegde autoriteit melden vanaf het moment dat u er kennis van neemt of er redelijkerwijs kennis van kon nemen. Die melding gebeurt door betekening of per elektronische post.
Een substantiële wijziging tonkilometergegevens moeten worden gemeld en ter goedkeuring worden voorgelegd aan de bevoegde autoriteit vanaf het moment dat u er kennis van neemt of er redelijkerwijs kennis van kon nemen. Dit gebeurt door het volledig ingevulde formulier 'Melding van een substantiële wijziging tonkilometergegevens' aangetekend naar de bevoegde autoriteit te sturen. Voor meer informatie wordt verwezen naar de toelichting bij het formulier 'Melding van een substantiële wijziging tonkilometergegevens'.
7. Wat dient u verder met het logboek wijzigingen tonkilometergegevens te doen ?
Het logboek wijzigingen tonkilometergegevens dient steeds ter beschikking te zijn op de locaties die u gebruikt voor het uitoefenen van uw luchtvaartactiviteiten.
U dient een kopie van het logboek wijzigingen tonkilometergegevens als bijlage toe te voegen aan uw rapport tonkilometergegevens, wanneer u het indient ter verificatie en goedkeuring. Het logboek wijzigingen tonkilometergegevens dient dan alle wijzigingen tonkilometergegevens te bevatten, die gedurende het kalenderjaar, waarop het rapport tonkilometergegevens betrekking heeft, hebben plaatsgevonden.
8. Contact
Als u problemen ondervindt bij het invullen van het logboek wijzigingen tonkilometergegevens, kunt u contact opnemen met het Verificatiebureau Benchmarking Vlaanderen (VBBV). U kunt bellen naar 03-286 74 30 en vragen naar een persoon die verantwoordelijk is voor het CO2-emissiehandelssysteem voor vliegtuigexploitanten of u kunt mailen naar : vbbv@vbbv.be.
Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 7 december 2009 houdende vastlegging van de sjablonen en toelichtingen van het logboek abnormale omstandigheden CO2-emissies en tonkilometergegevens en het logboek wijzigingen CO2-emissies en tonkilometergegevens in het kader van het Europese CO2-emissiehandelssysteem voor vliegtuigexploitanten.
Brussel, 7 december 2009.
De Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur,
J. SCHAUVLIEGE