Details



Externe links:

Justel

Staatsblad pdf



Titel:

26 MEI 2009. - Besluit van de wnd. administrateur-generaal tot wijziging van het besluit van de wnd. administrateur-generaal van 5 januari 2009 tot subdelegatie van sommige bevoegdheden aan personeelsleden van het agentschap Vlaamse Belastingdienst



Inhoudstafel:


Art. 1-15



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2009035011 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. Aan artikel 3, 4° van het besluit van de wnd. administrateur-generaal van 5 januari 2009 tot subdelegatie van sommige bevoegdheden aan personeelsleden van het agentschap Vlaamse Belastingdienst worden de volgende woorden toegevoegd :
  " - de multifunctioneel dossierbehandelaar. "

Art.2. In artikel 13 van hetzelfde besluit worden de woorden " specialisten geschillen en specialisten bezwaren " vervangen door de woorden " specialisten geschillen, specialisten bezwaren en specialisten inning en invordering. "

Art.3. Artikel 18 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt :
  " Art. 18. Het afdelingshoofd front office en de daartoe aangewezen directeurs van de afdeling front office en dossierbehandelaars front office zijn gemachtigd om inzake onroerende voorheffing de in de artikelen 355, 367, 374, 375, 376, § 1 en § 3, 410, 417, 441 en 442bis van het WIB92 vermelde bevoegdheden uit te oefenen. "

Art.4. In hetzelfde besluit wordt een artikel 18/1 ingevoegd, dat luidt als volgt :
  " Art. 18/1. Het afdelingshoofd front office en de daartoe aangewezen directeurs van de afdeling front office en dossierbehandelaars front office zijn gemachtigd om inzake onroerende voorheffing afbetalingsplannen toe te staan. "

Art.5. Artikel 19, 3° van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt :
  " 3° te beslissen over de verzoeken tot (ambtshalve) ontheffing, met uitzondering van de ambtshalve ontheffingen die krachtens art. 28/1 tot de bevoegdheid van de back office behoren; "

Art.6. In hetzelfde besluit wordt een nieuwe onderafdeling ingevoegd, die luidt als volgt :
  " Onderafdeling VI. - Gemeenschappelijke bevoegdheden
  Art. 23/1. Het afdelingshoofd front office, de daartoe aangewezen directeurs van de afdeling front office en dossierbehandelaars front office zijn gemachtigd om inzake onroerende voorheffing, leegstandsheffing bedrijfsruimten, leegstandsheffing woningen te antwoorden op en te beslissen over alle vragen van de belastingplichtige zoals vragen om informatie, vragen tot opsplitsing, vragen om kwijtschelding van kosten, aanvragen van duplicaten of vertalingen, en vragen om briefwisseling naar andere personen te verzenden. Zij oordelen tevens over alle vragen en bezwaren omtrent administratieve geldboetes. "

Art.7. Artikel 24 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt :
  " Art. 24. Het afdelingshoofd back office, het afdelingshoofd controle en de directeur van de afdeling controle zijn gemachtigd om in geval van tijdelijke afwezigheid of verhindering van de administrateur-generaal de in artikel 298 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (Vlaams Gewest) vermelde bevoegdheden inzake inkohiering uit te oefenen. "

Art.8. Artikel 25 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt :
  " Art. 25. De daartoe aangewezen directeurs van de afdeling back office, specialisten inning en invordering en dossier- en gegevensbeheerders inning en invordering zijn gemachtigd om inzake onroerende voorheffing de in de artikelen 298 (uitvaardigen van dwangschriften), 319bis, 355, 356, 420, 427, 428, 429, 430, 431, 442 en 461 van het WIB92 vermelde bevoegdheden uit te oefenen, alsook de bevoegdheden inzake de inning en invordering van de onroerende voorheffing die niet expliciet in dit besluit zijn bepaald. "

Art.9. In hetzelfde besluit wordt een artikel 25/1 ingevoegd, dat luidt als volgt :
  " Art. 25/1. Het afdelingshoofd back office, de daartoe aangewezen directeurs van de afdeling back office en specialisten inning en invordering zijn gemachtigd om in toepassing van artikel 445 van het WIB92 een administratieve geldboete op te leggen, alsook om de overtreders hiervan voorafgaandelijk in kennis van te stellen. "

Art.10. In hetzelfde besluit wordt een artikel 25/2 ingevoegd, dat luidt als volgt :
  " Art. 25/2. De daartoe aangewezen specialisten bezwaren zijn gemachtigd om in toepassing van artikel 447 van het WIB92 de betrokken lasthebbers te horen. "

Art.11. In hetzelfde besluit wordt een artikel 28/1 ingevoegd, dat luidt als volgt :
  " Art. 28/1. De daartoe aangewezen directeurs van de afdeling back office, specialisten inning en invordering en dossier- en gegevensbeheerders inning en invordering zijn gemachtigd om inzake leegstandsheffing bedrijfsruimten ambtshalve ontheffing toe te staan in toepassing van artikel 26, § 7 van het decreet van 19 april 1995, indien een schrappingsattest werd bekomen voor het einde van de opschortingsperiode. Tevens kunnen deze personen ontheffing geven van de geldboetes indien de initiële heffing komt te vervallen. "

Art.12. In artikel 33 van hetzelfde besluit worden de woorden " en specialisten inning en invordering " vervangen door de woorden " , specialisten inning en invordering en dossier- en gegevensbeheerders inning en invordering ".

Art.13. In artikel 34 van hetzelfde besluit worden tussen de woorden "directeurs van de afdeling back office" en de woorden "en financieel beheerders" de woorden ", specialisten inning en invordering" ingevoegd.

Art.14. Aan hetzelfde besluit wordt in hoofdstuk VIII een afdeling III/1, bestaande uit artikel 37/1 tot en met 37/3, toegevoegd, die luidt als volgt :
  " Afdeling III/1. - Multifunctioneel team
  Art. 37/1. De multifunctioneel dossierbehandelaars zijn gemachtigd om alle bevoegdheden vermeld in hoofdstuk VIII van dit besluit uit te oefenen. Zij kunnen dus optreden voor de afdeling front office, de afdeling back-office en de afdeling controle.
  Art. 37/2. De in artikel 37/1 vermelde bevoegdheden kunnen echter niet aangewend worden indien dit er toe zou leiden dat een multifunctioneel dossierbehandelaar voor een bepaalde afdeling handelingen zou stellen in een dossier dat hij of zij reeds in opdracht van een andere afdeling zou behandeld hebben.
  Art. 37/3. De in artikel 37/1 vermelde bevoegdheden kunnen evenmin aangewend worden indien dit de integriteit van de multifunctioneel dossierbehandelaar op enige andere wijze in het gedrang zou kunnen brengen. "

Art. 15. Dit besluit treedt in werking op 26 mei 2009
  Brussel, 26 mei 2009.
  De wnd. administrateur-generaal van het agentschap Vlaamse Belastingdienst,
  M. DE KORT