Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

14 MEI 2009. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 juli 1998 betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap



Inhoudstafel:


Art. 1-6



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

1998029368 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. In artikel 1 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 juli 1998 betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  A) Onder 2° wordt een punt " f " toegevoegd, luidend als volgt : " f. stemvorming - jazz; ";
  B) Onder 3° wordt een punt " d " toegevoegd, luidend als volgt : " d. multidisciplinaire vorming. ".

Art.2. In artikel 2 van voornoemd besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap wordt de volgende wijziging aangebracht :
  Onder punt 2°, wordt een letter " o " toegevoegd, luidend als volgt : " o. elektroakoestische muziek. ";

Art.3. In artikel 5 van voornoemd besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  A) Onder 1° wordt een punt " f " toegevoegd, luidend als volgt : " f. de cursussen lyrische kunst. ".
  B) Onder 2° wordt een punt " e " toegevoegd, luidend als volgt : " e. de cursussen multidisciplinaire vorming. ".

Art.4. In bijlage nr. 1 van voornoemd besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  A) Onder de punten 2° Op het gebied van de muziek, 3° Op het gebied van de spreek- en toneelkunst en 4° Op het gebied van de danskunst, worden de woorden " 1 à 2 lestijden " telkens vervangen door de woorden " 1 of 2 lestijden ".
  B) Voor elk opschrift van basiskunstcursus, in de kolom " Nagestreefde doelstellingen en toetsstenen inzake bekwaamheid ", worden de woorden " 2° bekwaamheidsniveaus " vervangen door de woorden " 2° Basisvaardigheden "
  C) Onder punt " 1° Op het gebied van de beeldende, visuele kunsten en de kunsten in de ruimte ",
  In de tabel " Multidisciplinaire vorming " :
  - Onder punt " 1° Voorbereidingsfilière ", kolom " Structuur en lesrooster van de leergangen ", rubriek " Atelier A3 ", worden de woorden " 1 a 3 jaar, naar rata van 3, 4, 5 of 6 lestijden/week " vervangen door de woorden " 3 jaar naar rata van 2 à 6 lestijden/week ";
  - Onder punt " 2° Vormingsfilière ", kolom " Vereiste leeftijden
  en toelatingsvoorwaarden " wordt de huidige tekst vervangen door de volgende tekst luidend als volgt : " Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 15 jaar die geslaagd zijn voor een multidisciplinaire vorming van het A3-atelier van de voorbereidingsfilière of op gunstig advies van de klassen- en toelatingsraad ";
  In de tabel " Multidisciplinaire vorming en verschillende specialiteiten van de kunstambachten, grafische en picturale opzoekingen, het gedrukte beeld, de geschiktmaking, de textielcreatie, de monumentale kunsten, de kunsten in de ruimte en de vuurkunsten " :
  - Onder punt " 3° kwalificatiefilière ", kolom " Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden " wordt de huidige tekst aangevuld met de volgende woorden : " en op gunstig advies van de klassen- en toelatingsraad van de betrokken specialiteit ".
  - Onder punt " 4° Overgangsfilière ", kolom " Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden " wordt de huidige tekst vervangen door de volgende tekst luidend als volgt : " - Toegankelijk in het 1e jaar voor de leerlingen van minstens 18 jaar die voor de basiskunstcursus geslaagd zijn van de multidisciplinaire vorming van de vormingsfilière of op gunstig advies van de Klassen- en toelatingsraad van de betrokken specialiteit; - Toegankelijk voor de leerlingen ingeschreven voor kwalificatiefilière die een heroriëntatie wensen, op gunstig advies van de Klassen- en toelatingsraad van de betrokken specialiteit en mits het nodige volgen van de cursus kunstgeschiedenis en esthetica; - Toegankelijk in het 2e of het 3e jaar voor de leerlingen die houder zijn van het kwalificatiegetuigschrift en studies wensen verder te zetten, op gunstig advies van de Klassen- en toelatingsraad van de betrokken specialiteit en mits het nodige volgen van de cursus kunstgeschiedenis en esthetica.
  Tijdens hun studiecyclus moeten de leerlingen tegelijkertijd de bijkomende kunstlessen kunstgeschiedenis en esthetica volgen naar rata van minstens 1 lestijd/week gedurende de eerste 3 studiejaren en naar rata van 2 lestijden/week gedurende de 3 volgende jaren. "
  D) Onder punt " 2° Op het domein van de muziek ",
  in de tabel " Jazz-instrumenten (verschillende specialiteiten) ", punt " 3° Overgangsfilière ", kolom " Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden ", wordt de huidige tekst aangevuld met de volgende woorden : " Tijdens hun studiecyclus, moeten de leerlingen tegelijkertijd de bijkomende cursus jazz-ensemble volgen. Vanaf het eerste jaar moeten de leerlingen tegelijkertijd de bijkomende cursus algemene vorming jazz gedurende minstens 2 jaar volgen. "
  Na de tabel " Stemvorming - Zang ", worden het volgende opschrift en de volgende tabel toegevoegd :
  " STEMVORMING-JAZZ



  
  
Structuur en lesrooster van de cursussen Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden Doelstellingen inzake kunstopvoeding en kunstvorming en basisvaardigheden
  
1° Vormingsfilière
  5 jaar naar rata van 1 of 2 lestijden/week
Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 7 jaar die ingeschreven zijn voor de basiscursussen muziekvorming en stemvorming - zang.1° Doelstellingen
  De basis leggen voor : het ademhalingsbeheer; het technisch beheer; het kritisch beluisteren; het samenstellen van een repertorium; het lezen en ontcijferen; de formele en stylistische kennis van de gezongen kunstwerken; De improvisatie.
  2° Basisvaardigheden
  Binnen de nagestreefde doelstellingen, globaal een eerste graad aantonen van : autonomie, artistieke intelligentie (coherentie en bewustheid); creativiteit; technisch beheer.
  
2° Kwalificatiefilière
  5 jaar naar rata van 1 of 2 lestijden/week
Ofwel toegankelijk voor de leerlingen van minstens 12 jaar die geslaagd zijn voor de vormingsfilière;
  Ofwel toegankelijk voor de leerlingen van minstens 12 jaar, op beslissing van de klassen- en toelatingsraad.
1° Doelstellingen
  Uitbreiding van de nagestreefde doeleinden in een vormingsfilière.
  2° Basisvaardigheden
  Doormiddel van het gebruik van de verworven kennis een werkelijke aanleg aantonen voor : autonomie, artistieke intelligentie (coherentie en bewustheid); creativiteit, technisch meesterschap.
  
3° Doorstromingsfilière
  5 jaar naar rata van 1 of 2 lestijden/week
Op beslissing van de Klassen- en toelatingsraad voor de leerlingen van minstens 12 jaar.
  Gedurende hun studiecyclus moeten de leerlingen tegelijkertijd de bijkomende cursus jazz-ensemble volgen.
  Vanaf het 1e jaar moeten de leerlingen tegelijkertijd de bijkomende cursus algemene vorming jazz volgen gedurende minstens 2 jaar.
1° Doelstellingen
  In een geest van voorbereiding tot het kunsthoger onderwijs, uitbreiding van de doelstellingen van de vorming, in verscheidene bestudeerde muziektalen.
  2° Basisvaardigheden
  Binnen de nagestreefde doelstellingen een uitgesproken zin aantonen voor : autonomie, artistieke intelligentie, creativiteit, technisch meesterschap.

  E) Onder punt " 3° Op het gebied van de spreek- en toneelkunst " :
  In de tabel " DICTIE - SPECIALITEIT WELSPREKENDHEID ", kolom " Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden " :
  - Punt " 3° Kwalificatiefilière ", worden de woorden " Toegankelijk voor de leerlingen van tenminste 13 jaar die geslaagd zijn voor tenminste een studiejaar van de leergang dictie
  in vormingsfilière " aangevuld met de woorden " of voor minstens twee studiejaren multidisciplinaire vorming in vormingsfilière ";
  - Punt " 4° Overgangsfilière ", worden de woorden " Bij beslissing van de Klas- en de Toelatingsraad voor de leerlingen van ten minste 14 jaar die geslaagd zijn voor ten minste een studiejaar van de leergang dictie in de vormingsfilière " aangevuld met de woorden " of voor ten minste twee studiejaren van de cursus multidisciplinaire vorming in een vormingsfilière ";
  In de tabel " VOORDRACHTKUNST - SPECIALITEIT INTERPRETATIE ", kolom " Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden " :
  - Punt " 2° Kwalificatiefilière ", worden de woorden Toegankelijk voor de leerlingen van ten minste 13 jaar die geslaagd zijn voor ten minste een jaar van deze basisleergang in vormingsfilière " aangevuld met de woorden " of voor ten minste twee studiejaren van de cursus multidisciplinaire vorming in een vormingsfilière ";
  - Punt " 3° Overgangsfilière ", worden de woorden " Bij beslissing van de Klas- en de Toelatingsraad voor de leerlingen van ten minste 14 jaar die geslaagd zijn voor ten minste een studiejaar van de leergang dictie in de vormingsfilière " aangevuld met de woorden " of voor ten minste twee studiejaren van de cursus multidisciplinaire vorming in een vormingsfilière ";
  In de tabel " TONEELKUNST - SPECIALITEIT INTERPRETATIE " :
  - Punt " 1° Vormingsfilière ", wordt de inhoud van de kolommen " Structuur en lesrooster
  van de leergangen " en " Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden " vervangen door de volgende inhoud :



  
  
Structuur en lessenrooster van de leergangen Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden
  
1° Vormingsfilière
  " a. Lessen voor kinderen :
  2 à 6 jaar, naar rata van 1 of 2 lestijden/week.
  b. Lessen voor volwassenen :
  2 jaar, naar rata van 1 of 2 lestijden/week. "

  Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 8 jaar.
  Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 14 jaar. "

  - Punt " 2° Kwalificatiefilière ", kolom " Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden ", worden de woorden " Toegankelijk voor de leerlingen van ten minste 16 jaar die geslaagd zijn voor ten minste een jaar van deze basisleergang op dat gebied in vormingsfilière " aangevuld met de volgende woorden " of voor ten minste twee studiejaren van de cursus multidisciplinaire vorming in een vormingsfilière ";
  - Punt " 3° Overgangsfilière ", worden de woorden Bij beslissing van de Klas- en de Toelatingsraad voor de leerlingen van ten minste 15 jaar die geslaagd zijn voor ten minste een studiejaar van die basiscursus in de vormingsfilière " aangevuld met de volgende woorden " of voor ten minste twee studiejaren van de cursus multidisciplinaire vorming in een vormingsfilière ";
  Na de tabel " TONEELKUNST - SPECIALITEIT INTERPRETATIE " worden het opschrift en de volgende tabel toegevoegd :
  " MULTIDISCIPLINAIRE VORMING



  
  
Structuur en lessenrooster van de leergangen Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden Doelstellingen inzak e opvoeding en kunstvorming en basisvaardigheden
  
Vormingsfilière
  a. Lessen voor kinderen :
  2 à 6 jaar, naar rata van 1 of 2 lestijden/week.
  b. Lessen voor volwassenen :
  2 jaar, naar rata van 1 of 2 lestijden/week. "
  

  Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 8 jaar.
  Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 14 jaar.

  1° Doelstellingen
  De leerling aanzetten tot de wereld van de creatieve expressie :
  Dichtkunst, dramatische en niet-dramatische kunst.
  De aanpak van de verscheidene podiumsituaties gebonden aan het woord en het gebaar vormen de basisvorming.
  De verschillende praktijken van artistieke mondelinge expressie aanvatten door de nieuwsgierigheid van de leerling te wekken en hem toe te laten zijn ontdekkingen te ontwikkelen.
  Gevarieerd esthetisch onderzoek ontwikkelen.
  De denkwijze, persoonlijk of van een auteur, beheersen en ontwikkelen, doorheen het podiumspel.
  De spraakexpressie in situatie confronteren met de technische beheersing.
  
  De leerling ertoe brengen vertrouwd te geraken met de zin, de denkwijze, de techniek en de expressie van de verbale en non-verbale taal, door de ontdekking, de observatie en de waardering van de gelezen en/of geïnterpreteerde kunstwerken.
  De verbeelding en de expressie ontwikkelen door een groepsspel onderworpen aan participatie- en coöperatieregels met ontdekking van de rijkdommen van de verschillende artistieke specialiteiten van het domein van de woord- en toneelkunsten.
  Het onderscheid maken tussen artistieke situaties van de woordkunsten en van de toneelkunsten.
  2° Basisvaardigheden
  Betreffende de nagestreefde doelstellingen toont de leerling door het gebruik van zijn verworven kennis, zijn capaciteit tot autonomie, artistieke intelligentie, creativiteit en technische beheersing aan. "

  F) Onder punt " 4° Op het gebied van de danskunst ", onder het opschrift " JAZZ-DANS ", in de kolom " Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden ", onder het opschrift " 1° Vormingsfilière ", worden de woorden " Toegankelijk voor de leerlingen van ten minste 10 jaar. " vervangen door de woorden : " Toegankelijk voor de leerlingen van ten minste 8 jaar ".

Art.5. In bijlage nr. 2 van voornoemd besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  A) Onder de punten " 2° Op het gebied van de muziek, 3° Op het gebied van de spreek- en toneelkunst en 4° Op het gebied van de danskunst, worden de woorden " 1 à 2 lestijden " telkens vervangen door de woorden " 1 of 2 lestijden ".
  B) Voor elk opschrift van bijkomende kunstcursus, wordt het opschrift van de kolom " Doelstellingen " vervangen door een nieuw opschrift luidend als volgt : " Doelstellingen voor de kunstopvoeding en de kunstvorming ";
  C) Onder punt " 1° Op het gebied van de beeldende, visuele kunsten en de kunsten in de ruimte ", in de tabel " Kunstgeschiedenis en esthetica " :
  - Kolom " Structuur en lesrooster van de leergangen ", worden de woorden " 6 à 8 jaar " vervangen door de woorden " 3 of 6 jaar ";
  - Kolom " Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden " wordt de huidige tekst vervangen door de volgende tekst luidend als volgt : " Toegankelijk voor de leerlingen ingeschreven voor de basiskunstcursussen van de kwalificatiefilière en van de doorstromingsfilière; Op gunstig advies van de Klassen- en toelatingsraad voor de leerlingen ingeschreven voor de basiskunstcursus " multidisciplinaire vorming " van de vormingsfilière. "
  D) Onder punt " 2° Op het gebied van de muziek " :
  Tabel " ALGEMENE JAZZ-VORMING ", kolom " Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden ", worden de woorden " Toegankelijk voor de leerlingen die ofwel : ingeschreven zijn voor de basisleergang instrumentale jazz-vorming; van de Klas- en Toelatingsraad vrijstelling hebben bekomen voor het volgen van de basisleergang. " vervangen door de woorden " Toegankelijk voor de leerlingen ofwel : - ingeschreven voor een basiscursus instrumentale of stemvorming (klassiek of jazz); ervan vrijgesteld de basiscursus instrumentale of stemvorming (klassiek of jazz) te volgen door de Klassen- en toelatingsraad. "
  Tabel " JAZZ-ENSEMBLE ", kolom " Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden ", worden de woorden : " Toegankelijk voor de leerlingen die ofwel : ingeschreven zijn voor de basisleergang instrumentale vorming of die hun studies instrumentale vorming (klassieke of jazz) van de kwalificatie- of overgangsfilière hebben beëindigd; van de Klas- en Toelatingsraad vrijstelling hebben bekomen voor het volgen van de Basisleergang. " vervangen door de woorden " Toegankelijk voor de leerlingen ofwel : -ingeschreven voor een basiscursus instrumentale of stemvorming (klassiek of jazz); - die hun studies voor instrumentale of stemvorming (klassiek of jazz) beëindigd hebben van de kwalificatie- of doorstromingsfilière;
  - ervan vrijgesteld de basiscursus instrumentale of stemvorming te volgen (klassiek of jazz) door de Klassen- en toelatingsraad. "
  Na de tabel " Begeleidingsgitaar ", worden volgend opschrift en tabel toegevoegd :
  " ELEKTROAKOESTISCHE MUZIEK



  
  
Structuur en lessenrooster van de leergangen Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden Doelstellingen inzake kunstopvoeding en kunstvorming
  
Lessen voor kinderen :
  1 à 8 jaar, naar rata van 1, 2 of 3 lestijden/week.
  Lessen voor volwassenen :
  1 à 8 jaar, naar rata van 1, 2 of 3 lestijden/week. "
  
Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 7 jaar.
  Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 14 jaar.
- De creativiteit ontwikkelen in het klankgeheel voor zichzelf en/of in verband met de andere media (compositie op " live "-drager).
  - Beperkt luisteren en de beluisteringsnieuwsgierigheid verfijnen.
  - De artistieke intelligentie ontplooien door het analytisch beluisteren van de kunstwerken van het hedendaags repertorium en de zelfevaluatie van zijn eigen productie.
  - Het onderscheidingsvermogen van de leerling ontwikkelen tegenover de rijkdom van het audiodigitaal instrumentarium. "


Art. 6. Dit besluit treedt in werking op 1 september 2009.
  Brussel, 14 mei 2009.
  Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap :
  De Minister van Leerplichtonderwijs,
  C. DUPONT