14 MEI 2009. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 juli 1998 betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap
Art. 1-6
Artikel 1. In artikel 1 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 juli 1998 betreffende de organisatie van de leergangen alsook de toelating en de regelmatige aanwezigheid van de leerlingen van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
A) Onder 2° wordt een punt " f " toegevoegd, luidend als volgt : " f. stemvorming - jazz; ";
B) Onder 3° wordt een punt " d " toegevoegd, luidend als volgt : " d. multidisciplinaire vorming. ".
Art.2. In artikel 2 van voornoemd besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap wordt de volgende wijziging aangebracht :
Onder punt 2°, wordt een letter " o " toegevoegd, luidend als volgt : " o. elektroakoestische muziek. ";
Art.3. In artikel 5 van voornoemd besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap worden de volgende wijzigingen aangebracht :
A) Onder 1° wordt een punt " f " toegevoegd, luidend als volgt : " f. de cursussen lyrische kunst. ".
B) Onder 2° wordt een punt " e " toegevoegd, luidend als volgt : " e. de cursussen multidisciplinaire vorming. ".
Art.4. In bijlage nr. 1 van voornoemd besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap worden de volgende wijzigingen aangebracht :
A) Onder de punten 2° Op het gebied van de muziek, 3° Op het gebied van de spreek- en toneelkunst en 4° Op het gebied van de danskunst, worden de woorden " 1 à 2 lestijden " telkens vervangen door de woorden " 1 of 2 lestijden ".
B) Voor elk opschrift van basiskunstcursus, in de kolom " Nagestreefde doelstellingen en toetsstenen inzake bekwaamheid ", worden de woorden " 2° bekwaamheidsniveaus " vervangen door de woorden " 2° Basisvaardigheden "
C) Onder punt " 1° Op het gebied van de beeldende, visuele kunsten en de kunsten in de ruimte ",
In de tabel " Multidisciplinaire vorming " :
- Onder punt " 1° Voorbereidingsfilière ", kolom " Structuur en lesrooster van de leergangen ", rubriek " Atelier A3 ", worden de woorden " 1 a 3 jaar, naar rata van 3, 4, 5 of 6 lestijden/week " vervangen door de woorden " 3 jaar naar rata van 2 à 6 lestijden/week ";
- Onder punt " 2° Vormingsfilière ", kolom " Vereiste leeftijden
en toelatingsvoorwaarden " wordt de huidige tekst vervangen door de volgende tekst luidend als volgt : " Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 15 jaar die geslaagd zijn voor een multidisciplinaire vorming van het A3-atelier van de voorbereidingsfilière of op gunstig advies van de klassen- en toelatingsraad ";
In de tabel " Multidisciplinaire vorming en verschillende specialiteiten van de kunstambachten, grafische en picturale opzoekingen, het gedrukte beeld, de geschiktmaking, de textielcreatie, de monumentale kunsten, de kunsten in de ruimte en de vuurkunsten " :
- Onder punt " 3° kwalificatiefilière ", kolom " Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden " wordt de huidige tekst aangevuld met de volgende woorden : " en op gunstig advies van de klassen- en toelatingsraad van de betrokken specialiteit ".
- Onder punt " 4° Overgangsfilière ", kolom " Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden " wordt de huidige tekst vervangen door de volgende tekst luidend als volgt : " - Toegankelijk in het 1e jaar voor de leerlingen van minstens 18 jaar die voor de basiskunstcursus geslaagd zijn van de multidisciplinaire vorming van de vormingsfilière of op gunstig advies van de Klassen- en toelatingsraad van de betrokken specialiteit; - Toegankelijk voor de leerlingen ingeschreven voor kwalificatiefilière die een heroriëntatie wensen, op gunstig advies van de Klassen- en toelatingsraad van de betrokken specialiteit en mits het nodige volgen van de cursus kunstgeschiedenis en esthetica; - Toegankelijk in het 2e of het 3e jaar voor de leerlingen die houder zijn van het kwalificatiegetuigschrift en studies wensen verder te zetten, op gunstig advies van de Klassen- en toelatingsraad van de betrokken specialiteit en mits het nodige volgen van de cursus kunstgeschiedenis en esthetica.
Tijdens hun studiecyclus moeten de leerlingen tegelijkertijd de bijkomende kunstlessen kunstgeschiedenis en esthetica volgen naar rata van minstens 1 lestijd/week gedurende de eerste 3 studiejaren en naar rata van 2 lestijden/week gedurende de 3 volgende jaren. "
D) Onder punt " 2° Op het domein van de muziek ",
in de tabel " Jazz-instrumenten (verschillende specialiteiten) ", punt " 3° Overgangsfilière ", kolom " Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden ", wordt de huidige tekst aangevuld met de volgende woorden : " Tijdens hun studiecyclus, moeten de leerlingen tegelijkertijd de bijkomende cursus jazz-ensemble volgen. Vanaf het eerste jaar moeten de leerlingen tegelijkertijd de bijkomende cursus algemene vorming jazz gedurende minstens 2 jaar volgen. "
Na de tabel " Stemvorming - Zang ", worden het volgende opschrift en de volgende tabel toegevoegd :
" STEMVORMING-JAZZ
Structuur en lesrooster van de cursussen | Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden | Doelstellingen inzake kunstopvoeding en kunstvorming en basisvaardigheden |
1° Vormingsfilière 5 jaar naar rata van 1 of 2 lestijden/week | Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 7 jaar die ingeschreven zijn voor de basiscursussen muziekvorming en stemvorming - zang. | 1° Doelstellingen De basis leggen voor : het ademhalingsbeheer; het technisch beheer; het kritisch beluisteren; het samenstellen van een repertorium; het lezen en ontcijferen; de formele en stylistische kennis van de gezongen kunstwerken; De improvisatie. 2° Basisvaardigheden Binnen de nagestreefde doelstellingen, globaal een eerste graad aantonen van : autonomie, artistieke intelligentie (coherentie en bewustheid); creativiteit; technisch beheer. |
2° Kwalificatiefilière 5 jaar naar rata van 1 of 2 lestijden/week | Ofwel toegankelijk voor de leerlingen van minstens 12 jaar die geslaagd zijn voor de vormingsfilière; Ofwel toegankelijk voor de leerlingen van minstens 12 jaar, op beslissing van de klassen- en toelatingsraad. | 1° Doelstellingen Uitbreiding van de nagestreefde doeleinden in een vormingsfilière. 2° Basisvaardigheden Doormiddel van het gebruik van de verworven kennis een werkelijke aanleg aantonen voor : autonomie, artistieke intelligentie (coherentie en bewustheid); creativiteit, technisch meesterschap. |
3° Doorstromingsfilière 5 jaar naar rata van 1 of 2 lestijden/week | Op beslissing van de Klassen- en toelatingsraad voor de leerlingen van minstens 12 jaar. Gedurende hun studiecyclus moeten de leerlingen tegelijkertijd de bijkomende cursus jazz-ensemble volgen. Vanaf het 1e jaar moeten de leerlingen tegelijkertijd de bijkomende cursus algemene vorming jazz volgen gedurende minstens 2 jaar. | 1° Doelstellingen In een geest van voorbereiding tot het kunsthoger onderwijs, uitbreiding van de doelstellingen van de vorming, in verscheidene bestudeerde muziektalen. 2° Basisvaardigheden Binnen de nagestreefde doelstellingen een uitgesproken zin aantonen voor : autonomie, artistieke intelligentie, creativiteit, technisch meesterschap. |
Structuur en lessenrooster van de leergangen | Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden |
1° Vormingsfilière " a. Lessen voor kinderen : 2 à 6 jaar, naar rata van 1 of 2 lestijden/week. b. Lessen voor volwassenen : 2 jaar, naar rata van 1 of 2 lestijden/week. " | Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 8 jaar. Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 14 jaar. " |
Structuur en lessenrooster van de leergangen | Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden | Doelstellingen inzak e opvoeding en kunstvorming en basisvaardigheden |
Vormingsfilière a. Lessen voor kinderen : 2 à 6 jaar, naar rata van 1 of 2 lestijden/week. b. Lessen voor volwassenen : 2 jaar, naar rata van 1 of 2 lestijden/week. " | Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 8 jaar. Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 14 jaar. | 1° Doelstellingen De leerling aanzetten tot de wereld van de creatieve expressie : Dichtkunst, dramatische en niet-dramatische kunst. De aanpak van de verscheidene podiumsituaties gebonden aan het woord en het gebaar vormen de basisvorming. De verschillende praktijken van artistieke mondelinge expressie aanvatten door de nieuwsgierigheid van de leerling te wekken en hem toe te laten zijn ontdekkingen te ontwikkelen. Gevarieerd esthetisch onderzoek ontwikkelen. De denkwijze, persoonlijk of van een auteur, beheersen en ontwikkelen, doorheen het podiumspel. De spraakexpressie in situatie confronteren met de technische beheersing. |
De leerling ertoe brengen vertrouwd te geraken met de zin, de denkwijze, de techniek en de expressie van de verbale en non-verbale taal, door de ontdekking, de observatie en de waardering van de gelezen en/of geïnterpreteerde kunstwerken. De verbeelding en de expressie ontwikkelen door een groepsspel onderworpen aan participatie- en coöperatieregels met ontdekking van de rijkdommen van de verschillende artistieke specialiteiten van het domein van de woord- en toneelkunsten. Het onderscheid maken tussen artistieke situaties van de woordkunsten en van de toneelkunsten. 2° Basisvaardigheden Betreffende de nagestreefde doelstellingen toont de leerling door het gebruik van zijn verworven kennis, zijn capaciteit tot autonomie, artistieke intelligentie, creativiteit en technische beheersing aan. " |
Structuur en lessenrooster van de leergangen | Vereiste leeftijden en toelatingsvoorwaarden | Doelstellingen inzake kunstopvoeding en kunstvorming |
Lessen voor kinderen : 1 à 8 jaar, naar rata van 1, 2 of 3 lestijden/week. Lessen voor volwassenen : 1 à 8 jaar, naar rata van 1, 2 of 3 lestijden/week. " | Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 7 jaar. Toegankelijk voor de leerlingen van minstens 14 jaar. | - De creativiteit ontwikkelen in het klankgeheel voor zichzelf en/of in verband met de andere media (compositie op " live "-drager). - Beperkt luisteren en de beluisteringsnieuwsgierigheid verfijnen. - De artistieke intelligentie ontplooien door het analytisch beluisteren van de kunstwerken van het hedendaags repertorium en de zelfevaluatie van zijn eigen productie. - Het onderscheidingsvermogen van de leerling ontwikkelen tegenover de rijkdom van het audiodigitaal instrumentarium. " |