Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

23 APRIL 2009. - Besluit van de Waalse Regering houdende goedkeuring van het plan voor ontvangst en verwerking van de afvalstoffen van de Haven van Luik



Inhoudstafel:


Art. 1-3
BIJLAGEN.
Art. N1-N3



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. Het bijgaande plan voor ontvangst en verwerking van de afvalstoffen van de Haven van Luik wordt voor drie jaar goedgekeurd op voorwaarde dat de selectieve inzameling van de fracties van huisafval gesorteerd aan boord van schepen en bedoeld in bijlage II bij het besluit van de Waalse Regering van 27 februari 2003 wordt gewaarborgd.

Art.2. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het ondertekend wordt.

Art.3. De Ministers zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
  Namen 23 april 2009.
  De Minister-President,
  R. DEMOTTE
  De Minister van Begroting, Financiën en Uitrusting,
  M. DAERDEN
  De Minister van Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Leefmilieu en Toerisme,
  B. LUTGEN

  (Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 17-07-2009, p. 49819)

BIJLAGEN.
Art. N1. Bijlage 1. - PLAN VOOR ONTVANGST EN VERWERKING VAN SCHEEPSAFVAL.
  INLEIDING
  Het doel van dit plan voor ontvangst en verwerking van afvalstoffen van schepen is de lozingen van scheepsafval en residuen voortvloeiend uit zeelading te beperken, met name de ongeoorloofde lozingen uitgevoerd door de schepen die de havens gebruiken, door de beschikbaarheid en het gebruik van havenontvangstvoorzieningen bestemd voor scheepsafval en ladingresiduen te verbeteren en op die manier de bescherming van het mariene milieu te versterken.
  Daartoe installeren of laten de havenbeheerders havenontvangstvoorzieningen installeren die aangepast zijn om in de behoeften van de schepen te voorzien.
  Als aangepast worden beschouwd, de havenontvangstvoorzieningen die in staat zijn om de soorten en hoeveelheden scheepsafval en ladingsresiduen afkomstig van de schepen die de haven gewoonlijk gebruiken te ontvangen, rekening houdende met de operationele behoeften van de gebruikers van de haven, van de omvang en de geografische ligging ervan en van het type binnenlopende schepen.
  Een plan voor onvangst en verwerking aangepast aan de afvalstoffen, wordt opgesteld en uitgevoerd door elke havenbeheerder, in vereniging met de betrokken personen met inbegrip van de privé-uitbaters en de havensgebruikers of hun vertegenwoordigers.
  WETGEVING
  Gelet op Richtlijn 75/442/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 15 juli 1975 betreffende afvalstoffen, gewijzigd bij de richtlijnen 91/156/EEG van 18 maart 1991 en 91/692/EEG van 23 december 1991;
  Gelet op Richtlijn 2000/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2000 betreffende havenontvangstvoorzieningen voor scheepsafval en ladingresiduen;
  Gelet op het internationaal Marpol-verdrag 73/78 van 1973 ter voorkoming van verontreiniging door schepen, zoals gewijzigd bij het bijbehorende Protocol van 1978, in werking op 27 november 2000;
  Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 27 februari 2003 betreffende havenontvangstvoorzieningen voor scheepsafval en ladingresiduen;
  Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 3 juli 2008 tot wijziging van het besluit van 27 februari 2003 wordt dit plan voor de haven van Luik goedgekeurd.
  Overeenkomstig bijlage I bij het besluit van de Waalse Regering van 27 februari 2003 dekt dat plan de volgende elementen :
  - een raming van de behoeften in termen van havenontvangstvoorzieningen, rekening houdende met de behoeften van de schepen die de haven gewoonlijk binnenlopen;
  - een omschrijving van het type en van de capaciteit van de havenontvangstvoorzieningen;
  - een gedetailleerde omschrijving van de procedures voor de ontvangst en de inzameling van scheepsafval en van ladingsresiduen;
  - een omschrijving van het tariferingsysteem;
  - de te volgen procedures om te wijzen op de tekortkoming vastgesteld in de havenontvangstvoorzieningen;
  - de procedures inzake voortdurende raadpleging tussen de havensgebruikers, de contractanten van de afvalstoffensector, de exploitanten van containerhavens en de andere betrokken partijen;
  - het type en de hoeveelheden ontvangen en verwerkte scheepsafval en ladingsresiduen.
  Bovendien omvat dat plan de volgende elementen :
  - een samenvatting van de betrokken wetgeving en van de opslagformaliteiten;
  - de identificatie van één of meerdere verantwoordelijken voor de uitvoering van het plan;
  - in voorkomend geval, een omschrijving van de voorverwerkingsvoorzieningen en -processen;
  - een omschrijving van de methoden gebruikt om de werkelijke aanwending van de havenontvangstvoorzieningen te registreren;
  - een omschrijving van de methoden gebruikt om de ontvangen hoeveelheden scheepsafval en ladingsresiduen te registreren;
  - de omschrijving van de modaliteiten voor de verwijdering van de scheepsafval en ladingsresiduen.
  INHOUDSOPGAVE
  A. Raming van de behoeften.
  B. Omschrijving van het type van en de capaciteit van de havenontvangstvoorzieningen voor de schepen die de Autonome Haven van Luik binnenlopen.
  C. Omschrijving van de procedures voor de ontvangst en de inzameling van scheepsafval en van ladingsresiduen.
  D. Heffing.
  E. Te volgen procedure om te wijzen op de tekortkoming vastgesteld in de havenontvangstvoorzieningen.
  F. Procedure inzake voortdurende raadpleging tussen de havensgebruikers, de contractanten van de afvalstoffensector, de exploitanten van containerhavens en de andere betrokken partijen.
  G. Verantwoordelijke personen voor de uitvoering van het plan.
  A. - RAMING VAN DE BEHOEFTEN
  Bepaalde havensinstallaties van Luik bieden een zee- en binnenvaarttoegang.
  Het rivierverkeer eigent zich evenwel het leeuwendeel toe met 98 % van het verkeer, terwijl de overige 2 % op rekening van de zeekustvaart komt te staan.
  Luik is bereikbaar via de 80 kilometer van de Beneden-Zeeschelde tot Antwerpen en daarna via de 125 kilometer van het Albertkanaal.
  Luik ontvangt de kustvaarders met een vaardiepte kleiner dan 3,4 m, wat de tonnage van deze eenheden in het algemeen op 2500 ton beperkt.
  Slechts weinigen wagen zich verder Luik gezien de afnemende afmeting van de Maas.
  Het hele zeeverkeer dat Luik als bestemming heeft, doet zowel op de heen- als de terugreis Antwerpen aan.
  Dat is waarschijnlijk de reden waarom de aanvragen om afvoer van de afvalstoffen in het Luikse uiterst beperkt zijn.
  Antwerpen beschikt inderdaad over vaste verwerkingsinstallaties maar ook over verplaatsbare eenheden die een schip in transit in de haven kunnen bijstaan.
  Het eerste jaarlijkse verslag van de evaluatie van de uitvoering van het plan heeft trouwens de beperking van de aanvragen bevestigd aangezien het gewag maakt van 29 m 3 jaarlijks brutohuisafval dat voor het jaar 2007 ingezameld is.
  De afgevaardigd bestuurder en de preventie-adviseur van de " Somef " hebben ons uiteengezet waaruit hun gewoonlijke zeeverkeer bestaat.
  De schepen (+/- 150/jaar) komen leeg en schoon aan en laden de metaalproducten en hout exclusief voor uitvoer ter bestemming van Groot-Brittannië en Ierland.
  Bovendien bevestigen de afgevaardigd bestuurder en de " Quality & Environment Manager " van de vennootschap " CTB-Magemon " die ook actief is in de bijstand aan de kustvaarders in Luik (10 schepen/jaar van droge stortgoederen : kool, ertsen, ijzerverbinden) ons ook de beperking van de aanvragen in aantal en in tonnage.
  Gezien de waarde van de goederen en hun dichtheid wordt de ontlading van de schepen afgewerkt met een manueel borstelen met recuperatie van de stoffen die daarna op de opslag opnieuw worden geplaatst.
  Het overschot van het zee- en binnenvaartverkeer bestaat in een toevallig verkeer verspreid over het geheel van de provincie.
  B - OMSCHRIJVING VAN HET TYPE EN VAN DE CAPACITEIT
  VAN DE HAVENONTVANGSTVOORZIENINGEN
  Een intern afvoersysteem voor huisafval wordt geïnstalleerd door de bij een maritiem verkeer betrokken concessiehouder.
  De inzameling van de afvalstoffen wordt uitgevoerd door erkende ophalers met inachtneming van de vigerende verordeningen, waarbij laatstgenoemden op de hoogte zijn gebracht van de mogelijke aanwezigheid van consumptieafvalstoffen afkomstig van internationaal vervoer in overeenstemming met Verordening EG/1174/2002.
  1. SOMEF SA
  Rue de l'Ile Monsin 87
  4020 LUIK
  Tel. : 04-264 84 30
  Fax : 04-264 85 39
  E-mail : sales@somef.be
  Beschikt over twee containers van 1 100 liter, één in de bedekte binnenhaven, de andere bij de administratieve zetel, die bestemd zijn voor de afvoer van afvalstoffen van klasse B (huisafval).
  Die containers worden twee keer per week door de vennootschap (Shanks) (ex - Pagem) ingezameld.
  SHANKS LIEGE-LUXEMBOURG SA
  Rue des Petites Vignes 47
  4000 LUIK
  Tel. : 04-227 90 12
  Fax : 04-227 90 11
  Deze afvalstoffen worden in het algemeen afgevoerd naar de verbrandingsoven van de intercommunale Intradel voor een totale vernietiging.
  INTRADEL
  Haven van Herstal
  Pré Wigi
  4040 HERSTAL
  Tel. : 04-240 74 51
  Fax : 04-240 48 07
  E-mail : rcroughs@intradel.be
  Somef beschikt ook over twee kuipen (1 500 L + 2 000 L) bestemd om de afgewerkte oliën te ontvangen.
  Die kuip wordt regelmatig op verzoek van de vennootschap Q8 geleegd, die momenteel een erkende ophaler stuurt.
  RECYC-OIL
  Molenstraat 209
  8710 WIELSBEKE
  Tel. : 056-66 53 16
  Fax : 056-66 78 98
  Liggingsplan
  (Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 17-07-2009, p. 49822)
  2. CTB-MAGEMON SA
  Rue de l'Ile Monsin 85
  4020 LUIK
  Tel. : 04-240 78 14
  Fax : 04-240 78 18
  E-mail : info@magemon.com
  Beschikt over een container van 15 m 3 bestemd voor de afvoer van afvalstoffen van klasse B (huisafval).
  Die container wordt op verzoek door de vennootschap Shanks ingezameld, die hem overeenkomstig de vigerende verordeningen afvoert.
  CTB-Magemon beschikt ook over 4 geïndividualiseerde containers van 30 m 3 bestemd voor de interne recuperatie van de afvalstoffen hout/ijzer/papier/karton/kunstoffen die de firma wil hergebruiken als product liever dan voor de filière van de energetische nuttige toepassing te kiezen.
  CTB-Magemon beschikt ten slotte over een kuip van 3 000 L bestemd voor de ontvangst van de afgewerkte oliën en over een container van 1 100 L voor de olieafvalstoffen die op verzoek door de vennootschap SITA weggehaald worden :
  SITA WALLONIE SA
  Haven van Herstal
  Pré Wigi, 1
  4040 HERSTAL
  Tel. : 04-240 09 99
  Fax : 04-240 09 00
  Liggingsplan
  (Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 17-07-2009, p. 49823)
  C - OMSCHRIJVING VAN DE PROCEDURES VOOR DE ONTVANGST EN DE INZAMELING VAN SCHEEPSAFVAL EN VAN LADINGSRESIDUEN
  1. De kapiteins van andere schepen dan de vissers- en pleziervaartuigen die een erkenning hebben voor maximum 12 passagiers, met bestemming een haven van het Waalse Gewest, moeten het formulier bedoeld in bijlage II bij het besluit van de Waalse Regering van 27 februari 2003 (of elk gelijkwaardige internationale formulier) nauwkeurig en precies invullen en die inlichtingen mededelen aan de betrokken havendienst, namelijk :



  
  
SOMEF SAofCTB-MAGEMON SA
  
Rue de l'Ile Monsin 87 Rue de l'Ile Monsin 85
  
4020 LUIK 4020 LUIK
  
Tel. : 04-264 84 30 Tel. : 04-240 78 14
  
Fax : 04-264 85 39 Fax : 04-240 78 18
  
E-mail : sales@somef.be  E-mail : info@magemon.com en dit,

  a) minstens 24 uur voor de aankomst als de aanloophaven bekend is, of
  b) zodra de aanloophaven bekend is, als die informatie binnen minder dan 24 uur voor de aankomst verstrekt kan worden, of
  c) uiterlijk wanneer het schip de vorige haven verlaat als het traject minder dan 24 uur duurt.
  2. De beheerder van de haven kan schepen vrijstellen van de verplichtingen van § 1 op voorwaarde dat :
  a) ze regelmatige maritiem vervoer met regelmatige en frequente tussenlandingen uitvoeren;
  b) dat ze beschikken over voldoende bewijzen van een schikking met het oog op de opslag van scheepsafval en van de betaling van de desbetreffende heffingen.
  Onder die bewijzen moet minstens een contractuele akte zijn die de kapitein van het schip en de havenbeheerder verbindt;
  c) dat ze eerst en schriftelijk een vrijstellingaanvraag samen met de bovenvermelde bewijzen hebben gericht aan de havendienst.
  3. Traceerbaarheid : bij de opslag van afvalstoffen uit een schip geeft de havenvoorziening het attest bedoeld in bijlage III bij het besluit van de Waalse Regering van 27 februari 2003 (of elk gelijkwaardige internationale formulier) en een afschrift als archief gedurende drie jaar aan de kapitein aan.

Art. N2. Bijlage 2. - Model van aanmelding.
  (Bijlage niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 17-07-2009, p. 49824-49825)

Art. N3. Bijlage 3. - Model van het attest van afvalafgifte dat door de verantwoordelijken van de havenvoorzieningen aan de schepen afgegeven moet worden.
  (Bijlage niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 17-07-2009, p. 49826-49829)