Details





Titel:

3 MAART 2008. - Ministerieel besluit houdende de voorziene regularisatieprocedure in het kader van een verhuizing (VERTALING)(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 18-03-2008 en tekstbijwerking tot 13-12-2023)



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK I. - Bepalingen van toepassing in het kader van de elektriciteitslevering.
Art. 1-4
HOOFDSTUK II. - Bepalingen van toepassing in het kader van de gaslevering.
Art. 5-9



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):

2023206518 



Artikels:

HOOFDSTUK I. - Bepalingen van toepassing in het kader van de elektriciteitslevering.
Artikel 1.Geeft de nieuwe gebruiker van het distributienet of de eigenaar van het gebouw binnen de in artikel 22bis, lid 3, van het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 houdende de openbare dienstverplichtingen in de elektriciteitsmarkt voorziene termijn geen gevolg aan het verzoek van de distributienetbeheerder, [1 probeert de distributienetbeheerder binnen de daaropvolgende vijftien dagen met alle middelen, en vooral telefonisch, contact op te nemen met de nieuwe bewoner en informeert hij naar de situatie van de klant met het oog op regularisatie. Als deze stappen niet slagen,]1 dan begeeft deze laatste zich binnen de vijftien werkdagen naar de woonplaats van de betreffende klant om zijn situatie te regulariseren.
  ----------
  (1)<MB 2023-06-07/12, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 23-12-2023>

Art.2.[1 De distributienetbeheerder overhandigt de betrokken klant, met name tijdens zijn bezoek ter plaatse, een regularisatiefactuur. Op het formulier staat vermeld dat het behoorlijk ingevuld binnen zeven kalenderdagen naar de distributienetbeheerder moet worden teruggestuurd]1.
  [1 Dit formulier bevat de volgende opties: ]1
  1° Beschikt de klant op zijn oude adres al over een leveringscontract of werd hij er door de aangestelde leverancier bevoorraad, maar bracht hij zijn leverancier nog niet op de hoogte van zijn verhuizing, dan vermeldt het formulier de naam van de leverancier van het oude adres evenals de toestemming van de klant om door bedoelde leverancier te worden bevoorraad in overeenstemming met de bestaande algemene voorwaarden; [1 ]Binnen de drie werkdagen nadat de distributienetbeheerder kennis heeft genomen van de informatie op het formulier, brengt de distributienetbeheerder de door de klant vermelde leverancier op de hoogte van de wens van de klant om op het nieuwe adres bevoorraad te worde-1
  2° [1 Heeft de klant nog geen leveringscontract dan laat het regularisatieformulier de klant toe te worden bevoorraad door de leverancier van de vroegere bewoner of door een leverancier van zijn keuze, die hij op het formulier moet vermelden.
   Het formulier vermeldt de naam van de leverancier die door de klant is aangewezen. Op het formulier wordt aan de klant tevens vermeld dat hij een contractvoorstel zal ontvangen van de leverancier van de voormalige bewoner of van de leverancier die hij op het formulier heeft vermeld en dat hij een termijn van twintig kalenderdagen krijgt om dit contractvoorstel te aanvaarden of om een contract te tekenen met een andere leverancier van zijn keuze. Op het formulier staat ook vermeld dat de distributienetbeheerder na deze periode, als de klant geen contract heeft getekend met een leverancier, de elektriciteitslevering van de klant kan afsluiten.
   Na ontvangst van het formulier brengt de distributienetbeheerder de door de klant genoemde leverancier binnen drie dagen op de hoogte van de wens van de klant om bevoorraad te worden. Na ontvangst van de informatie beschikt de leverancier over een periode van 10 dagen om contact op te nemen met de klant en hem een contractvoorstel te sturen, onverminderd de bepalingen bedoeld in artikel 6 van het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de elektriciteitsmarkt. De klant heeft twintig dagen de tijd om het contract te ondertekenen en de ingediende voorwaarden te aanvaarden, of om een contract te tekenen met een andere leverancier van zijn keuze. De leverancier brengt de distributienetbeheerder binnen drie werkdagen op de hoogte van de sluiting van het contract.
   Indien de procedure voor het sluiten van een leveringscontract zoals bedoeld in het vorige lid faalt, wordt de regularisatieprocedure beschouwd als een gefaalde procedure en kan de distributienetbeheerder de levering opschorten]1.
  3° Wenst de klant de meter te laten verzegelen, dan kan hij via het regularisatieformulier de distributienetbeheerder vragen om op kosten van de klant de elektriciteitsaanvoer te laten verzegelen. [1 De netbeheerder neemt binnen vijf werkdagen na ontvangst van het regularisatieformulier contact op met de klant om een datum voor verzegeling vast te stellen.]1
  De distributienetbeheerder maakt het naar behoren ingevulde en ondertekende regularisatieformulier over aan de leverancier die op bedoeld formulier staat vermeld, via een procedure die in overleg tussen de distributienetbeheerders en de leveranciers werd opgesteld.
  ----------
  (1)<MB 2023-06-07/12, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 23-12-2023>

Art.3. De distributienetbeheerder laat bij afwezigheid van de klant een bericht achter op het adres van de klant om te laten weten dat hij is langs gekomen en nodigt de klant uit om binnen de vijftien werkdagen een afspraak te maken om tot regularisatie over te gaan.
  Betreffend bericht vermeldt onder meer wat de gevolgen zijn als de klant binnen de vereiste termijn niet reageert.

Art.4.(oud artikel drie lid drie). Weigert de klant het [1 regularisatieformulier]1 in te vullen en te ondertekenen of reageert hij niet [1 op de oproepen, berichten en]1 op de brieven van de distributienetbeheerder, [1 of, in geval van niet-afsluiting van een leveringscontract]1 dan wordt de regularisatieprocedure beschouwd als mislukt en kan de distributienetbeheerder overgaan tot de opschorting van de elektriciteitsbevoorrading.
  ----------
  (1)< hernummerd bij MB 2023-06-07/12, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 23-12-2023>

HOOFDSTUK II. - Bepalingen van toepassing in het kader van de gaslevering.
Art.5.(oud artikel 4). Geeft de nieuwe gebruiker van het distributienet of de eigenaar van het gebouw binnen de in artikel 23bis, lid 3, van het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 houdende de openbare dienstverplichtingen in de gasmarkt voorziene termijn geen gevolg aan het verzoek van de distributienetbeheerder, [1 dan probeert de distributienetbeheerder binnen de daaropvolgende vijftien dagen met alle middelen, en vooral telefonisch, contact op te nemen met de nieuwe bewoner en informeert naar de situatie van de klant met het oog op regularisatie van de situatie. Als deze stappen mislukken,]1 dan begeeft deze laatste zich binnen de vijftien werkdagen naar de woonplaats van de betreffende klant om zijn situatie te regulariseren.
  ----------
  (1)<hernummerd bij MB 2023-06-07/12, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 23-12-2023>

Art.6.(oud artikel 5) [1 De distributienetbeheerder overhandigt de betrokken klant, met name tijdens zijn bezoek ter plaatse, een regularisatiefactuur. Op het formulier staat vermeld dat het behoorlijk ingevuld binnen zeven kalenderdagen naar de distributienetbeheerder moet worden teruggestuurd]1.
  [1 Dit formulier bevat de volgende opties:]1
  1° Beschikt de klant op zijn oude adres al over een leveringscontract of werd hij er door de aangestelde leverancier bevoorraad, maar bracht hij zijn leverancier nog niet op de hoogte van zijn verhuizing, dan vermeldt het formulier de naam van de leverancier van het oude adres evenals de toestemming van de klant om door bedoelde leverancier te worden bevoorraad in overeenstemming met de bestaande algemene voorwaarden. [1 Binnen de drie werkdagen nadat de distributienetbeheerder kennis heeft genomen van de informatie op het formulier, brengt de distributienetbeheerder de door de klant vermelde leverancier op de hoogte van de wens van de klant om op het nieuwe adres bevoorraad te worden.]1
  2° [1 Heeft de klant nog geen leveringscontract dan laat het regularisatieformulier de klant toe te worden bevoorraad door de leverancier van de vroegere bewoner of door een leverancier van zijn keuze, die hij op het formulier moet vermelden.
   Het formulier vermeldt de naam van de leverancier die door de klant is aangewezen. Op het formulier wordt aan de klant tevens vermeld dat hij een contractvoorstel zal ontvangen van de leverancier van de voormalige bewoner of van de leverancier die hij op het formulier heeft vermeld en dat hij een termijn van twintig kalenderdagen krijgt om dit contractvoorstel te aanvaarden of om een contract te tekenen met een andere leverancier van zijn keuze. Op het formulier staat ook vermeld dat de distributienetbeheerder na deze periode, als de klant geen contract heeft getekend met een leverancier, de gaslevering van de klant kan afsluiten.
   Na ontvangst van het formulier brengt de distributienetbeheerder de door de klant genoemde leverancier binnen drie dagen op de hoogte van de wens van de klant om bevoorraad te worden. Na ontvangst van de informatie beschikt de leverancier over een periode van 10 dagen om contact op te nemen met de klant en hem een contractvoorstel te sturen, onverminderd de bepalingen bedoeld in artikel 6 van het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de gasmarkt. De klant heeft twintig dagen de tijd om het contract te ondertekenen en de ingediende voorwaarden te aanvaarden, of om een contract te tekenen met een andere leverancier van zijn keuze. De leverancier brengt de distributienetbeheerder binnen drie werkdagen op de hoogte van de sluiting van het contract.
   Indien de procedure voor het sluiten van een leveringscontract zoals bedoeld in het vorige lid faalt, wordt de regularisatieprocedure beschouwd als een gefaalde procedure en kan de distributienetbeheerder de levering opschorten]1;
  3° Wenst de klant de meter te laten verzegelen, dan kan hij via het regularisatieformulier de distributienetbeheerder vragen om op kosten van de klant de gastoevoer te laten verzegelen.[1 De netbeheerder neemt binnen vijf werkdagen na ontvangst van het regularisatieformulier contact op met de klant om een datum voor verzegeling vast te stellen.]1
  De distributienetbeheerder maakt het naar behoren ingevulde en ondertekende regularisatieformulier over aan de leverancier die op bedoeld formulier staat vermeld, via een procedure die in overleg tussen de distributienetbeheerders en de leveranciers werd opgesteld.
  ----------
  (1)<MB 2023-06-07/12, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 23-12-2023>

Art.7. De distributienetbeheerder laat bij afwezigheid van de klant een bericht achter op het adres van de klant om te laten weten dat hij is langs gekomen en nodigt de klant uit om binnen de vijftien werkdagen een afspraak te maken om tot regularisatie over te gaan.
  Betreffend bericht vermeldt onder meer wat de gevolgen zijn als de klant binnen de vereiste termijn niet reageert.

Art.8.(oud artikel 6 lid drie). Weigert de klant het [1 regularisatieformulier]1 in te vullen en te ondertekenen of reageert hij niet [1 op de oproepen, berichten en]1 op de brieven van de distributienetbeheerder,[1 of, in geval van niet-afsluiting van een leveringscontract]1 dan wordt de regularisatieprocedure beschouwd als mislukt en kan de distributienetbeheerder overgaan tot de opschorting van de gasbevoorrading.
  ----------
  (1)<MB 2023-06-07/12, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 23-12-2023>

Art. 9.(oud artikel 7) Dit besluit treedt in werking op 15 juni 2008.
  ----------
  (1)<hernummerd bij MB 2023-06-07/12, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 23-12-2023>