Details



Externe links:

Justel

Staatsblad pdf



Titel:

17 APRIL 2008. - Besluit 2007/1129 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot wijziging van het besluit 99/262/A van 25 februari 2000 betreffende de individuele bepalingen voor sociale en professionele integratie van gehandicapte personen, ingesteld door de Brusselse Franstalige Dienst voor gehandicapte personen (VERTALING)



Inhoudstafel:

Algemene bepalingen.
Art. 1-6
BIJLAGEN.
Art. N1-N2



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2000031179 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Algemene bepalingen.
Artikel 1. Dit besluit regelt een aangelegenheid bedoeld in artikel 128 van de Grondwet krachtens artikel 138 van de Grondwet.

Art.2. Artikel 29bis van het besluit 99/262/A van 25 februari 2000 betreffende de individuele bepalingen voor sociale en professionele integratie van gehandicapte personen, ingesteld door de Brusselse Franstalige dienst voor gehandicapte personen, ingevoegd door het besluit 2006/118 van 13 juli 2006 wordt vervangen door de volgende bepaling :
  " Voor de individuele steun voor de integratie die niet uitdrukkelijk vermeld wordt in bijlage 1, is het pluridisciplinair team binnen de budgettaire beperkingen bevoegd om te bepalen of de gevraagde tegemoetkoming voldoet aan de algemene voorwaarden van het decreet en van het besluit en of deze nodig en onmisbaar is voor de sociale en professionele integratie.
  In geen enkel geval zal de tegemoetkoming :
  1°) toegekend worden voor materiële steun die vermeld wordt in bijlage 1 door afwijking van de toekenningsvoorwaarden of de beperkingen die er al gespecificeerd worden;
  2°) betrekking hebben op een aanvullende tegemoetkoming of terugbetaling wanneer de individuele steun voor de integratie het voorwerp uitgemaakt heeft van een tegemoetkoming die onder de bevoegdheid van andere openbare diensten valt;
  3°) hoger zijn dan 15 000 euro.
  Het totale bedrag van de toegekende steun op basis van dit artikel is beperkt tot 20 % van het budgettaire bedrag toegekend aan individuele steun zoals voorzien in artikel 16, 1° van het decreet van 4 maart 1999 betreffende de sociale en professionele integratie van gehandicapte personen.
  Een hernieuwing van het materieel wordt toegestaan voor zover dit niet meer overeenstemt met de specifieke behoeften van de gehandicapte persoon en voor zover dit het voorwerp uitgemaakt heeft van de vorige tegemoetkoming. Ook kan een hernieuwing van dit materieel toegestaan worden voor zover de leverancier het bewijs voorlegt dat het niet meer gerepareerd kan worden of dat de herstelkosten niet in verhouding staan tot die van gelijkwaardig nieuw materieel.
  De algemene bepalingen inzake verzekering zoals verduidelijkt in punt 1.4. van bijlage 1 van het besluit zijn van toepassing op de prestaties die in het kader van dit artikel toegekend worden.

Art.3. In artikel 69 van hetzelfde besluit worden de termen " 100 000 frank " vervangen door de termen " 2.478,94 euro ".

Art.4. Bijlage 1 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de bijlage die bij dit besluit gevoegd is.

Art.5. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand volgend op zijn verschijning in het Belgisch Staatsblad.

Art.6. Het lid van het College bevoegd voor het Beleid inzake bijstand aan gehandicapte personen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
  Brussel, 17 april 2008.
  Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie :
  B. CEREXHE,
  Voorzitter van het College
  Mevr. E. HUYTEBROECK,
  Lid van het College bevoegd voor het Beleid inzake bijstand aan gehandicapte personen

BIJLAGEN.
Art. N1. Bijlage 1. - Vaststelling van de criteria en modaliteiten voor de tegemoetkomingen in de individuele materiële hulp die onontbeerlijk is voor de sociale integratie van gehandicapte personen en hun inschakeling in het arbeidsproces
  1. Algemene bepalingen
  Deze bepalingen zijn van toepassing op de verzoeken ingediend vanaf de datum van het van kracht worden. De vroegere individuele beslissingen blijven geldig tot de datum van hun afloop waarin begrepen de modaliteiten voor verhoging die voorzien zijn voor de tolktickets.
  1.1. Alle maximabedragen of indicatieve bedragen die in deze bijlage vermeld worden kunnen herzien worden en zijn BTW exclusief.
  1.2. De kosten in verband met de levering evenals de recupeltaks zijn opgenomen in de maximabedragen van deze bijlage.
  1.3. Een vervanging van het materiaal zoals vermeld in deze bijlage kan toegekend worden voorzover het materiaal in kwestie niet meer overeenstemt met de specifieke behoeften van de gehandicapte persoon.
  De vervanging van het materiaal zoals vermeld in deze bijlage kan evenzo toegestaan worden voor zover dit materiaal niet hersteld kan worden, wat door de leverancier wordt bevestigd, of voor zover de kosten van de herstelling niet in verhouding staat tot die van een nieuw en gelijkaardig materieel. De termijn van de vervanging, vermeld in de bijlage voor bepaalde hulpmiddelen, wordt bepaald ten opzichte van de datum van de facturatie van de vorige prestatie.
  1.4. Indien de prestatie vervangen of hersteld moet worden ingevolge schade of diefstal, kan de nieuwe hulpverlening enkel overwogen worden op voorlegging van het proces-verbaal van de politie. De tussenkomst kan alleen betrekking hebben op de eventuele kosten die hoger liggen dan het bedrag dat door de verzekering wordt gedekt; de gehandicapte persoon dient derhalve de nodige schikkingen te treffen op het gebied van verzekering en hiervan het bewijs aan de administratie leveren; bij gebrek hiervan zal de administratie niet in de vervangingskosten tegemoetkomen.
  Dit punt is niet van toepassing op punt 5.3 van de bijlage (aanpassing van een voertuig).
  1.5. Met het oog op de toepassing van artikel 39 van het besluit van het College, wordt er door het multidisciplinaire team in zijn beslissing gepreciseerd of de prestatie het voorwerp van een gift zal moeten uitmaken, indien deze niet meer gebruikt wordt. Het advies van de Administratie is nodig om te bepalen welke instelling van de gift gebruik zal kunnen maken.
  2. Hulpmiddelen bij de communicatie
  2.1. Videoloepen en loepen
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - ofwel na optische correctie aan het beste oog, een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 2/10 vertonen;
  - een functionele balans voorleggen waarvan het model door de dienst goedgekeurd is, en verwezenlijkt door een gespecialiseerde oogarts, waarin wordt gepreciseerd dat de aanvrager een gezichtsdeficiëntie vertoont die het lezen zonder videoloep onmogelijk maakt.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin de aanwending van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Algemene voorwaarden
  Draagbare videoloepen mogen niet gecumuleerd worden met een andere soort videoloep.
  De schoolsystemen of beroepssystemen moeten door een school- of beroepsgetuigschrift te worden verantwoord.
  Het verzoek om een scherm van een afmeting die groter is dan 19 inch moet behoorlijk verantwoord worden vanwege de pathologie.
  Vervangingstermijn : 5 jaar
  2.1.1. Videoloepen
  Tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot :

Systeem met vast scherm (met of zonder PC-aansluiting (plateau inbegrepen3.431 euro
Systeem zonder scherm - aansluitbaar (plateau inbegrepen)3.300 euro
Systeem met scherm - aansluitbaar (plateau inbegrepen)3.600 euro
School- of professioneel systeem6.450 euro
- ofwel vast scherm + extra camera (+ arm) 
- ofwel draagbaar met richtbare of bijkomende camera (plateau inbegrepen 
Draagbaar familiaal systeem (plateau inbegrepen)3.300 euro

  2.1.2. Loepen
  Tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot :

Elektronische loep met scherm1.780 euro
Elektronische zakloep (met of zonder optie beeldopname)800 euro

  2.2 Draadloze geluidszender - FM-apparatuur
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - een gemiddeld gehoorverlies vertonen van ten minste 55 db aan het beste oor, zonder apparatuur;
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin de aanwending van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot :

Zender zonder draad - apparatuur FM2.288 euro

  2.3. Aangepaste telefoon of telefoonondersteuning
  De tegemoetkoming dekt in geen geval de aansluiting op het netwerk of de gespreksprijs.
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - een gemiddeld gehoorverlies vertonen van ten minste 60 db aan het beste oor, zonder apparatuur;
  - of een spraakgebrek vertonen waardoor het functioneel spreken niet mogelijk is;
  - ofwel na optische correctie aan het beste oog, een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 2/10 vertonen; ofwel een functionele balans voorleggen waarvan het model door de dienst goedgekeurd is, en verwezenlijkt door een gespecialiseerde oogarts, waarin wordt gepreciseerd dat de aanvrager een gezichtsdeficiëntie vertoont die het lezen zonder het gebruik van één van onderstaande prestaties onmogelijk maakt.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Indien de handicap het niet mogelijk maakt een telefoonapparaat met geluidsversterking te gebruiken, kan de toekenning van een faxapparaat worden overwogen. In dat geval dekt de tegemoetkoming enkel de fax van de aanvrager en niet die van de correspondent.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin de aanwending van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Vervangingstermijn : 5 jaar
  Tegemoetkoming in de kostprijs beperkt tot :

Telefoon met geluidsversterking en/of ingebouwde flash (voorziene tussenkomst verlaagd met 51 euro, kostprijs van een standaardtelefoontoestel)240 - 51 is 189 euro
Versterker voor een telefoonapparaat112 euro
GSM toestel met spraakherkenning (voorziene tussenkomst verlaagd met 92 euro, kostprijs van een standaard GSM )490 - 92 is 398 euro
GSM toestel met spreekfunctie (voorziene tussenkomst verlaagd met 92 euro, kostprijs van een standaard GSM BTW exclusief )236 - 92 is 144 euro
Stemsynthese voor een GSM255 euro
Fax135 euro

  2.4. Brailleschrijfmachines
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - na optische correctie aan het beste oog, ofwel een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 1/10 vertonen, ofwel een gezichtsveld dat lager is dan 20°.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin de aanwending van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Vervangingstermijn : 5 jaar
  Tussenkomst in de kostprijs beperkt tot

Mechanische machine (koffer inbegrepen)900 euro
Elektrische machine ((koffer inbegrepen)1 182 euro

  2.5. Computers en software
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - ofwel een aanzienlijke functionele deficiëntie van de bovenste ledematen vertonen (krachtvermindering, spasticiteit, coördinatie- en/of gevoeligheidsstoornissen, gewrichtsaandoeningen, morfologische vervorming, ...) waardoor met de hand schrijven moeilijk wordt;
  - ofwel, na optische correctie van het beste oog, een gezichtsscherpte vertonen die gelijk of lager is dan 2/10, waardoor met de hand schrijven moeilijk of onmogelijk wordt, en een functionele balans voorleggen, waarvan het model door de dienst goedgekeurd is, en verwezenlijkt door een gespecialiseerde oogarts, waarin wordt gepreciseerd dat de aanvrager een gezichtsdeficiëntie vertoont die het schrijven zonder computer onmogelijk maakt.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin de aanwending van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd;
  - een attest dat de aanvrager over de nodige kennis beschikt om een computer te gebruiken of dat hij een opleiding hiertoe volgt.
  Algemene voorwaarden
  Er wordt geen enkele tegemoetkoming toegekend voor de aankoop van informatica-apparatuur die in het gespecialiseerd onderwijs wordt gebruikt, behalve in het geval van thuisgebruik (oefeningen, taken) op basis van een document dat door het schoolhoofd is opgesteld en waarin de capaciteiten worden gepreciseerd waarover de gebruiker beschikt om de gevraagde informatica-apparatuur te gebruiken.
  De tegemoetkoming wordt niet toegekend voor de aankoop van gewone computers en printers die gebruikt worden :
  - in het kader van bezoldigde beroepsactiviteiten;
  - in het kader van vrijwilligerswerk;
  - in het kader van een schoolopleiding of een beroepsopleiding gericht op informatica.
  Wanneer het om een draagbaar toestel gaat ten opzichte van een vast toestel, dan moet de aanvraag gemotiveerd zijn.
  Het verzoek om een scherm dat groter is dan 19 inch voor een computerscherm en groter dan 15,4 inch voor een laptop moet verantwoord zijn op basis van de pathologie.
  Vervangingstermijn
  De vervangingstermijn voor de tegemoetkoming voor een gewone computer of printer is gesteld op een minimum van vier jaar.
  Onderhoud en herstel
  Tussenkomst in de kosten beperkt tot :

kantoor-PC met basissoftware, toetsenbord en muis, standaardscherm inbegrepen (17 inch of 19 inch)673 euro + 260 euro
Kantoor-PC met basissoftware, toetsenbord en muis, groter scherm dan een standaardscherm inbegrepen673 euro + 400 euro
Draagbare PC met scherm van 15,4 ``1.094 euro
Draagbare PC met scherm van meer dan 15,4 ``1.683 euro
Gewone printer122 euro
Standaard scherm (17 inch of 19 inch)260 euro
met een groter scherm400 euro

  2.6. Specifieke accessoires voor blinden en slechtzienden.
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - ofwel na optische correctie aan het beste oog, een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 2/10 vertonen, waardoor schrijven met de hand zeer moeilijk of zelfs onmogelijk is;
  - ofwel een functionele balans voorleggen waarvan het model door de dienst goedgekeurd is, en verwezenlijkt door een gespecialiseerde oogarts, waarin wordt gepreciseerd dat de aanvrager een gezichtsdeficiëntie vertoont die het lezen zonder het gebruik van één of meer van de onderstaande prestaties onmogelijk maakt.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin de aanwending van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd. Dit verantwoordingsstuk dient uit te gaan van de directeur van het etablissement in het bijzondere geval dat het materiaal gebruikt wordt voor schoolopleiding of beroepsopleiding
  - de vertaling van lessen in brailleschrift, in grote letters of op diskettes moet verwezenlijkt worden door een door de overheid erkende instelling.
  Tussenkomst in de kostprijs beperkt tot :

braille-leeslijn : 
voor een versie met 40 of 44 braille cellen5.807 euro
voor een versie met 66 of 70 braille cellen10.900 euro
voor een versie met 80 cellen12.109 euro
Elektronische bloknoot met stemsynthese8.048 euro
Elektronische bloknoot met stemsynthese en software voor schermlezen11.053 euro
Sprekende rekenmachine562 euro
Dikteermachine491 euro
Braille printer3.739 euro
Software voor schermlezen 
- met vocale en braille output1.936 euro
- met vocale en braille output en software voor uitvergroting2.038 euro
Stemsynthese500 euro
bijkomende taal337 euro
Software voor uitvergroting663 euro
Software voor karakterherkenning174 euro
Software voor karakterherkenning met scanner367 euro
Daisy speler (voorziene tegemoetkoming verminderd met 102 euro, prijs van een standaard MP3-apparaat)(316 euro -102 euro) soit 214 euro
Vergrote fotokopieen, per blad0,20 euro
Vertaling van lessen (ook scannen en coderen) in Braille, in grote letters of op diskette of CDRom, per Braillebladzijde1,56

  2.7. Gebarentolken - transliteratie
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  een gemiddelde gehoordeficiëntie van ten minste 60 db aan het beste oor vertonen, zonder apparatuur.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  - De eerste aanvraag moet schriftelijk opgesteld zijn. Deze aanvraag maakt het voorwerp uit van een principiële beslissing die een geldigheidsduur bepaalt. Gedurende deze periode dient de persoon die de in het reglement gepreciseerde toekenningsvoorwaarden niet meer vervult (van het Vlaams Agentschap VAPH afhangt of niet meer in het Brussels Gewest woonachtig is, of een residentiële instelling voor volwassenen bezoekt, ...) de Administratie hiervan te verwittigen op straffe van terugbetaling van de prestatie.
  Door deze principiële beslissing wordt het aantal uurtickets tot 30 uur per jaar beperkt.
  - De jaarlijkse aanvraag van 30 uurtickets dient schriftelijk te gebeuren.
  In de loop van het jaar is een verhoging met 15 uurtickets enkel mogelijk wanneer er, op de reeds toegekende uurtickets door de erkende Gebarentolkendienst voor doven bevestigd wordt dat er nog maar 5 overblijven.
  Deze aanvraag van verhoging moet duidelijk verantwoord worden op een formulier waarvan het model door de Administratie wordt opgesteld.
  Modaliteiten

Het aantal uurtickets toegekend per kalenderjaar is 30 eenheden.Waarde van het ticket : 33 euro
Een verhoging met 15 uurtickets is in een keer mogelijk in de loop van het jaarEventueel verhoogd met verplaatsingskosten, dat is 4,52 euro voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en 10,46 euro voor verplaatsingen buiten de zone van Brussel.

  De uurtickets worden door een erkende of met tariefafspraak werkende Gebarentolkendienst voor doven afgeleverd, op basis van een individuele beslissing van de Administratie.
  Afwijkend van artikel 18, 1e lid van het besluit van het College, wordt de tegemoetkoming aan de Gebarentolkendienst voor doven toegekend die de prestaties heeft vergoed.
  3. Absorberende producten voor incontinente personen
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - een doktersvoorschrift overhandigen ter bevestiging dat hij aan urine- of faecale incontinentie lijdt als gevolg van neurologische mergletsels of van aangeboren of opgelopen letsels aan het onderste urine- en darmstelsel, of dat zijn handicap is te wijten aan een achterstand van de psychomotorische of geestelijke ontwikkeling;
  - ten minste 4 jaar oud zijn;
  - voor een eerste aanvraag, dient in het medisch verslag te worden gepreciseerd of het om een levenslange pathologie gaat dan wel om een omkeerbare pathologie.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  de aanvraag dient schriftelijk te worden voorgelegd.
  Algemene voorwaarden
  Er wordt geen tegemoetkoming verleend voor zalven en poeders.
  Verlengingstermijn :
  De verlengingstermijn van de aanvraag wordt door het multidisciplinaire team opgesteld, dat op die manier de geldigheidsduur van de beslissing bepaalt.
  Verlenging :
  Tot slot van de geldigheid van de beslissing, kan deze verlengd worden op basis van de medische gegevens en/of op basis van alle andere gegevens met betrekking tot de toekenningsvoorwaarden.
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Per kalenderjaarOverdag en `s nachtsOverdag`s nachts
Kind vanaf 4 jaar en tot 8 jaar (of tot 30 kg)595 euro467 euro120 euro
Volwassene en kind van meer dan 8 jaar (of meer dan 30 kg)930 euro744 euro186 euro

  4. Materiaal ter preventie van doorligwonden
  4.1. Kussens ter preventie van doorligwonden
  Een kussen voor preventie van doorligwonden staat op de lijst van de prestaties van het RIZIV. De terugbetaling ervan door de verplichte zorgverzekering kan volledig zijn of aanleiding geven tot bijkomende kosten.
  De Brusselse Franstalige dienst voor personen met een handicap, waarvan de rol zeer klein is, treedt alleen op in het geval van een cumul of van een vroegtijdige vervanging.
  Medische en administratieve voorwaarden
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een kopie van het dossier 'uniek loket';
  - het bewijs van de weigering van de verplichte zorgverzekering;
  - een functioneel medisch verslag om de prestatie en het doorlopend gebruik ervan te motiveren;
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk betreffende het gebruik van een tweede wagentje.
  Algemene voorwaarden
  Vervangingstermijn :
  De vervangingstermijnen van de Administratie zijn dezelfde als die welke door de verplichte zorgverzekering worden toegepast.
  Vervanging :
  De voorwaarden voor de vervanging van een kussen ter preventie van doorligwonden vóór het einde van de termijn zijn dezelfde als die welke door de verplichte zorgverzekering worden toegepast :
  - de aanvrager dient een door de gespecialiseerde arts gemotiveerd voorschrift voor te leggen waarin bevestigd wordt dat de evolutie van de deficiëntie de oorzaak van de aanvraag is;
  - ofwel dient de aanvrager een attest van een door het RIZIV erkende hulpverlener voor te leggen waarin wordt bevestigd dat het kussen voor preventie van doorligwonden niet hersteld kan worden en dat de slijtage niet toe te schrijven is aan een brutaal of ongepast gebruik.
  Het kussen voor preventie van doorligwonden moet op de lijst staan van de geregistreerde kussens voor preventie van doorligwonden die mogelijk terugbetaald worden door de verplichte zorgverzekering.
  De weigering tot tussenkomst van de verplichte zorgverzekering kan de aanvrager niet ten laste gelegd worden.
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

De waarde van een kussen voor preventie van doorligwonden, bepaald door de nomenclatuur van de zorgverzekering en volgens de daarbij horende bedragen voor terugbetaling.

  4.2 Matrassen tegen doorligwonden
  4.2.1. Matrassen ter preventie van doorligwonden
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  het risico op een doorligwond vertonen
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve voorwaarden
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin de aanwending van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Vervangingstermijn : 5 jaar
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Matras type 1 (preventie van doorligwonden)306 euro

  4.2.2. Matras voor hoog risico op doorligwonden en / of doorligwonden in de voorgeschiedenis
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - een hoog risico op doorligwonden vertonen
  - een ernstige neurologische aandoening in vergevorderd stadium vertonen.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin de aanwending van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Vervangingstermijn : 5 jaar
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Matras type 2 (hoog risico op doorligwonden)1.638 euro

  5. Hulpmiddelen voor de mobiliteit
  5.1. Rolstoel en hulpstukken
  De rolstoel (hulpstukken inbegrepen) is een prestatie die opgenomen is op de lijst van het RIZIV. De terugbetaling door de verplichte ziekteverzekering kan volledig zijn of aanleiding geven tot bijkomende kosten.
  De Brusselse Franstalige dienst voor personen met een handicap, waarvan de rol zeer klein is, treedt alleen op in het geval van een cumul of van een vroegtijdige vervanging.
  Specifieke voorwaarden
  Mogelijkheden van cumul :
  De Administratie kan tegemoetkomen in de kosten van een bijkomende rolstoel naast deze waarover de gehandicapte reeds beschikt, indien tijdens de hernieuwingstermijn van de door de verplichte ziekteverzekering toegekende prestatie, een 2de rolstoel wordt voorgeschreven en gerechtvaardigd omwille van een welbepaald gebruik.
  Voor hulpstukken die niet voorzien zijn op de lijst van het RIZIV
  De toegestane hulpstukken voor rol rolstoelen zijn die welke niet opgenomen zijn op de lijst van het RIZIV en hebben enkel betrekking op :
  - apparaathouders (wandelstok, respirator, ...) die voor de persoon onmisbaar zijn,
  - taxibevestiging
  - verwarming voor de handen.
  Alle andere hulpstukken worden niet door de Brusselse Franstalige dienst voor Personen met een handicap terugbetaald.
  Medische en administratieve voorwaarden
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een kopie van het dossier 'uniek loket'.
  Algemene voorwaarden
  Vervangingstermijn :
  De vervangingstermijn van de Administratie is dezelfde als die welke wordt toegepast door de verplichte ziekteverzekering :
  - de aanvrager moet een met redenen omkleed doktersvoorschrift voorleggen van een specialist op het gebied van de handicap van de aanvrager, ter bevestiging dat de evolutie van de deficiëntie aan de oorsprong van de aanvraag ligt;
  - of de aanvrager overlegt een verklaring van een door het R.I.Z.I.V. erkende prestatieplichtige dat de rolstoel niet meer gerepareerd kan worden en dat slijtage niet kan worden toegeschreven aan onjuist of grof gebruik.
  De rolstoel moet op de lijst van de rolstoelen staan die mogelijk door de verplichte ziekteverzekering worden terugbetaald.
  De weigering tot tussenkomst van de verplichte zorgverzekering kan de aanvrager niet ten laste gelegd worden.
  Tussenkomst in de kosten beperkt tot :

De waarde van de rolstoel en zijn accessoires, vastgesteld door de nomenclatuur van de verplichte ziekteverzekering en volgens de hierbij behorende terugbetalingsbedragen.

  5.2 Buggy-major
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - grote moeilijkheden bij het lopen vertonen;
  - ten minste 4 jaar oud zijn.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin de aanwending van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Tussenkomst in de kosten beperkt tot :

Buggy-major360 euro

  5.3 Aanpassing van een voertuig
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  een handicap vertonen die de aanpassing rechtvaardigt.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin de aanwending van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  - een rapport van het Centrum voor de aanpassing aan het rijden van gehandicapte automobilisten (C.A.R.A.) (erkend in het kader van artikel 45 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs);
  - indien de aanvrager het voertuig zelf bestuurt, moet hij een afschrift voorleggen van zijn rijbewijs, met daarin de voorwaarden en/of beperkingen en de aanpassingen; de kandidaat voor een rijbewijs moet een bewijs van rijbekwaamheid overhandigen.
  Algemene voorwaarden
  Er wordt geen tegemoetkoming verleend voor een bestaande aanpassing op een tweedehands gekocht voertuig.
  Er wordt geen tegemoetkoming verleend voor de elektrische bediening van ruiten en achteruitkijkspiegels, de centrale vergrendeling van deuren, airco en stuurbekrachtiging.
  Indien de aanvrager passagier is, kan de aanvraag slechts betrekking hebben op inrichtingen voor toegang tot het voertuig.
  Indien het voertuig na een ongeval gerepareerd of vervangen moet worden, wordt de aanpassing geen tweede keer ten laste genomen; daarom dient de gehandicapte alle vereiste maatregelen te nemen inzake verzekeringen.
  Vervanging :
  Zoals vermeld in punt 1.4. van de algemene voorwaarden van deze bijlage : indien het voertuig hersteld of vervangen moet worden ingevolge schade of diefstal, dan wordt de aanpassing geen tweede keer bekostigd. De gehandicapte persoon dient dus de nodige maatregelen op het gebied van verzekeringen te treffen;
  In het geval van vervanging van het voertuig vóór de termijn waarover sprake in het volgende punt, is een tegemoetkoming voor de vervanging van de aanpassing slechts mogelijk indien de Administratie eerst zijn instemming heeft gegeven voor de vervanging van het voertuig ingevolge een intensief professioneel gebruik ervan of een verergering van de handicap.
  Vervangingstermijn :
  de termijn bedraagt 7 jaar;
  deze termijn wordt teruggebracht op 3 jaar voor aanpassingen die uitgevoerd worden op een voertuig dat ten minste 6 jaar oud is.
  Onderhoud en reparatie :
  er wordt geen enkele tegemoetkoming toegestaan voor het onderhoud van aanpassingen voor voertuigen vermeld onder punten 5.3.1. - 5.3.2. en 5.3.3.;
  enkel de kosten van de gerichte reparaties (buiten automatische transmissie) kunnen overwegen worden in de voorwaarden voorzien onder punt 11 van deze bijlage.
  Modaliteiten
  Vanaf een leeftijd van 6 jaar van het voertuig, wordt het bedrag van de tegemoetkoming met 20 % per jaar. De maximale vermindering bedraagt 60 %. Om de leeftijd van de wagen te berekenen, geldt de maand en het jaar waarin de wagen voor het eerst in omloop werd gebracht.
  De tegemoetkoming kan slechts worden betaald op voorlegging van een afschrift van het erkenningattest van het omgevormde voertuig, opgemaakt overeenkomstig de reglementaire richtlijnen terzake.
  5.3.1 Aanpassing betreffende het besturen

plaatsing van gasklep en remmen onder het stuur (mechanisch systeem)1.274 euro
plaatsing van gasklep en remmen onder het stuur (pneumatisch systeem)2.140 euro
bediening van gasklep en remmen op het stuur (mechanisch systeem)1.783 euro
bediening van gasklep en remmen op het stuur (elektronisch systeem)2.700 euro
automatische transmissie878 euro
halfautomatische transmissie1.579 euro
verplaatsing van het gaspedaal275 euro
terugklapbaar gaspedaal / remmen255 euro
Verplaatsing elektrische bediening1.834 euro
knop op het stuur geschroefd51 euro
Afgedekte pedaal214 euro

  5.3.2 Aanpassingen voor secundaire functies

elektrische afstelling van de bestuurderszetel793 euro
ergonomische zetel voor de bestuurder1.495 euro
riem van het type harnas225 euro

  5.3.3. Verschillende aanpassingen voor toegang tot voertuig voor de gehandicapte persoon
  Het totaal bedrag van de tegemoetkoming voor de verschillende aanpassingen die de gehandicapte persoon toegang tot het voertuig geven mag niet hoger zijn dan 8.674,86 euro.
  Toegang tot het voertuig :

draaizetel1.019 euro
uitschuifbare draaizetel1.274 euro
personenheftoestel voor wagen (niet voorzien voor rolstoelen)2.883 euro

  Toegang tot het voertuig met rolstoel :

achter- of zijliftplatform5.803 euro
Verwijderbaar hellend vlak, bevestigd aan het voertuig765 euro
rails en bevestigingskit968 euro

  Aanpassing van de structuur van het voertuig voor een vlottere toegankelijkheid :

Verlaging van de achtervloer7.437 euro
verhoging van het dak693 euro
vlak maken van de vloer693 euro

  Hulpmiddelen om de rolstoel in de wagen te laden :

laden in de cabine via een elektrisch manoeuvreerbare arm1.868 euro
laden in de kofferbak via een manoeuvreerbare arm voor elektrische rolstoel3.006 euro
laden in de cabine via een beweegbare arm + wijziging deur5.603 euro

  5.3.4. Technische controle van de voertuigen na installatie van de aanpassing

Technische controle van de voertuigen verbonden aan het aanbrengen van de aanpassing32 euro

  5.4 Specifieke rijlessen of beoordeling van de rijbekwaamheid
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  een handicap vertonen die specifieke rijlessen voor een motorvoertuig rechtvaardigt;
  een handicap vertonen die de aanpassing van het voertuig rechtvaardigt waarbij specifieke rijlessen voor het besturen van dit voertuig nodig zijn.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  een rapport van het Centrum voor de aanpassing aan het rijden van gehandicapte automobilisten (C.A.R.A.) (erkend in het kader van artikel 45 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs);
  een met redenen omkleed attest van een gespecialiseerde arts;
  een attest van een erkende rijschool waarin het aantal nodige specifieke lesuren vermeld is. Indien het basisforfait (6 uur) niet volstaat, legt de rijschool dit met redenen omkleed uit.
  Algemene voorwaarden
  De lessen moeten gericht zijn op het bepalen van de rijbekwaamheid of het moet gaan om rijlessen.
  Het maximum aantal uren bedraagt 15 uur voor de rijlessen en 15 uur voor het vaststellen van de rijbekwaamheid. De aanvraag kan niet herhaald worden.

Forfaitaire basistegemoetkoming (of 6 uur)252 euro
Per bijkomend uur dat eventueel nodig blijkt, zonder het totale aantal van 15 uur te overschrijden42 euro

  5.5. Wandelstokken - krukken
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  een bewegingsstoornis vertonen die het permanente gebruik van wandelstokken rechtvaardigt.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin de aanwending van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

wandelstok17 euro
wandelstok met steun voor elleboog25 euro
wandelstok met steun voor voorarm77 euro
driepotige wandelstok37 euro
vierpotige wandelstok43 euro
kruk met okselsteun(per paar)64 euro

  5.6. Geleidehond
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - na optische correctie aan elk oog, een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 1/10 vertonen, ofwel een gezichtsveld van minder dan 20°;
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin de aanwending van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd;
  - een rapport van een instelling die de integratie van blinde personen tot doel heeft en die door de overheid is erkend voor het goede africhten van honden bestemd voor de aanvrager, evenals de vaardigheden van de aanvrager.
  De tegemoetkoming dekt alle aankoopkosten van de hond (in het bijzonder de aankoop van het dier, de personeels-, onderhouds- en dressuurkosten, diverse kosten zoals die van verzekering en dierenarts, eventueel verblijfkosten van de gehandicapte persoon).
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Geleidehond4.645 euro

  5.7. Aanleren van oriëntatie- en mobiliteitstechnieken
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - een visuele handicap vertonen van ten minste 60 %;
  - een voorschrift van een erkende oogarts in aanpassing voorleggen.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin de aanwending van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd;
  - een garantie dat de opleiding gegeven wordt door een erkende instelling in het kader van een wetgeving betreffende de integratie van gehandicapte personen en zich richt tot personen die een visuele handicap vertonen.
  5.8.
  (NOTA : Een deel van punt 5.8 is niet vertaald, zie Franse versie)
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Witte stok96 euro

  6. Pedagogische begeleiding
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - ofwel een visuele deficiëntie vertonen;
  - ofwel een gehoordeficiëntie;
  - ofwel een hersenbeschadiging of een beschadiging van het centrale zenuwstelsel, eventueel geassocieerd met een bewegingshandicap aan de bovenste ledematen, wat tot grote moeilijkheden leidt die niet voldoende gecompenseerd kunnen woren met technische hulpmiddelen en die de noodzaak van een pedagogische begeleiding rechtvaardigen;
  - ofwel hogere, al dan niet universitaire studies volgen, erkend door één van de drie Gemeenschappen, ofwel een door de Belgische overheid georganiseerde, erkende of betoelaagde beroepsopleiding volgen.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - De pedagogische begeleiding moet worden verzorgd door een hiertoe door het College van de Franse Gemeenschapscommissie of door het "Agence wallonne pour l'Intégration des personnes handicapées" erkende dienst.
  - Op initiatief van het bestuur kan een psychisch-pedagogisch onderzoek naar de vaardigheden van de aanvrager worden verlangd.
  Modaliteiten
  De tegemoetkoming heeft betrekking :
  - op de specifieke pedagogische hulp voor studenten of stagiairs (mondelinge uitleg, herhalingen, wetenschappelijk toezicht, ...) die plaatsvindt buiten de les- of opleidingsuren;
  - op de tolkprestaties in gebarentaal of andere communicatiehulpmiddelen die plaatshebben tijdens of buiten de les- of opleidingsuren.
  Op een jaarlijks maximum van
  - 450 uur voor personen met een visuele deficiëntie,
  - 600 uur voor personen met een gehoordeficiëntie,
  - 250 uur voor personen met hersenbeschadiging of een beschadiging van het centrale zenuwstelsel.
  In afwijking van artikel 29 van het besluit van het College waarvan sprake onder punt 1.1, wordt de tegemoetkoming verleend aan de erkende pedagogische begeleidingsdienst die de prestaties heeft geleverd.
  Wanneer de duur van het onderwijs of de opleiding geen volledig voltijds uurrooster dekt, wordt het maximumaantal in aanmerking genomen uren verhoudingsgewijs verminderd.
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Per uur32 euro

  7. Inrichting roerend en onroerend goed
  7.1 Bouw en verbouwing
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - een bewegingshandicap vertonen waarvan de ernst het verzoek rechtvaardigt;
  - of een neurologische handicap vertonen waarvan de ernst het verzoek rechtvaardigt;
  - of een hart-longhandicap waarvan de ernst het verzoek rechtvaardigt.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin de aanwending van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd;
  - de gehandicapte of diens wettelijke vertegenwoordiger moet eigenaar van de woning zijn of, bij ontstentenis, van de eigenaar bepaalde garanties krijgen ten aanzien van de duurzaamheid van de huur :
  - een authentiek en geregistreerd huurcontract, met een duur die in overeenstemming is met de omvang van de mogelijke tegemoetkoming door het bestuur (één jaar per schijf van 532,80 euro + BTW), zonder dat die duur langer moet zijn dan negen jaar;
  - wanneer de eigenaar familie is in de eerste of tweede graad, is een schriftelijke verbintenis voldoende;
  - bovendien moet de eigenaar zich schriftelijk akkoord verklaren met de geplande aanpassingen.
  Algemene voorwaarden
  De werken moeten in de woning van de aanvrager worden verricht.
  De voorschriften inzake stedenbouw evenals de door het Brussels Gewest voorgeschreven technische normen op het gebied van toegankelijkheid van woningen voor gehandicapte personen moeten nageleefd worden.
  Er wordt geen tegemoetkoming toegekend voor de aanleg van terrassen.
  Er wordt geen tegemoetkoming verleend indien de werken bestemd zijn voor collectieve woningen.
  Herhaling
  De maximale tegemoetkoming wordt slechts eenmaal toegekend. Indien de aanvrager echter de ouderlijke woning verlaat waar aanpassingswerken werden uitgevoerd, om zelfstandig te gaan leven, dan kan er opnieuw een maximaal bedrag worden toegekend.
  Onderhoud en herstelling
  Er wordt geen enkele tegemoetkoming toegestaan voor het onderhoud en de herstelling van bouw- of verbouwingswerken.
  Modaliteiten
  De tegemoetkoming kan opgesplitst worden maar algemeen mag die niet meer bedragen dan het maximumbedrag voorzien per aanvrager.
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Bouw of verbouwing12.000 euro

  7.2 Toestellen voor verticale verplaatsingen
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - een ernstige bewegingshandicap vertonen;
  - of een ernstige neurologische handicap;
  - of een ernstige hart-longhandicap.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - de configuratie van de woning van de aanvrager moet het plaatsen van een dergelijk toestel rechtvaardigen. Daartoe wordt er een rapport voorgelegd;
  - de gehandicapte of diens wettelijke vertegenwoordiger moet eigenaar van de woning zijn of, bij ontstentenis, van de eigenaar bepaalde garanties krijgen ten aanzien van de duurzaamheid van de huur :
  - een authentiek en geregistreerd huurcontract, met een duur die in overeenstemming is met de omvang van de mogelijke tegemoetkoming door het bestuur (één jaar per schijf van 534 euro + BTW), zonder dat die duur langer moet zijn dan 9 jaar;
  - wanneer de eigenaar familie is in de eerste of tweede graad, is een schriftelijke verbintenis voldoende;
  - bovendien moet de eigenaar zich schriftelijk akkoord verklaren met de geplande aanpassingen.
  - een verklaring eisen van een erkende controle-instantie waarin de naleving van de geldende normen inzake veiligheid en conformiteit worden bevestigd. Daartoe moet het toestel :
  - beschikken over een " CE " attest;
  - vergezeld gaan van de CE-aangifte voor eenvormigheid, opgesteld door de fabrikant.
  7.2.1 Lift of traplift
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Systemen in X voor kleine verplaatsingen3.597 euro
Systeem voor verplaatsing tot 3 m12.374 euro
Systeem voor verplaatsing van meer dan 3 m of lift17.789 euro
Inrichtingswerken verbonden aan de plaatsing van traplift of lift1.768 euro

  7.2.2 Traplift
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Traplift met stoel voor een verdieping (recht of met een of twee bochten)7.640 euro
Traplift met een stoel voor meer dan een verdieping11.206 euro
Traplift met vlak voor rolstoel13.639 euro

  7.2.3 Vervoerbare traplift voor rolstoel
  Het toestel moet essentieel dienen om in het huis van de aanvrager gebruikt te worden.
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Vervoerbare traplift voor rolstoel5.220 euro

  7.2.4. Verwijderbare toegangshelling
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Verwijderbare toegangshelling884 euro

  7.3. Toestellen voor openen en sluiten van deuren
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - een ernstige bewegingshandicap vertonen;
  - of een ernstige neurologische handicap;
  - of een ernstige hart-longhandicap.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  7.3.1. Bediening voor openen en sluiten op afstand van de garagepoort
  Algemene voorwaarden
  De aanvrager moet een bestuurder van een voertuig zijn : zoniet moet de garage voor hem de enige toegangsweg tot de woning zijn.
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Bediening voor openen en sluiten op afstand van de garagepoort710 euro

  7.3.2 Bediening voor openen en sluiten op afstand van de inkomdeur
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Opening met parlofoon710 euro
Motorisering met elektronische bediening en vergrendeling2.058 euro

  8. Aanvullende uitrusting
  Algemene voorwaarden
  Het moet gaan om materialen, apparaten of aanpassingen van meubels, met uitzondering van werken aan onroerende goederen.
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - een ernstige bewegingshandicap vertonen die de uitrusting verantwoordt;
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Modaliteiten
  De tegemoetkoming kan opgesplitst worden maar mag het maximumbedrag per aanvrager niet overschrijden.
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Totaalbedrag van tegemoetkomingen voor de verschillende uitrustingen2.065 euro

  9. Uitrustingsgoederen
  9.1. Elektrisch in de hoogte verstelbaar bed en vering
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - een ernstige bewegingshandicap vertonen die hem of haar belet zich alleen op te richten of op te staan;
  - of gebruiker zijn van een rolstoel.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Elektrisch verstelbaar bed (hekken inbegrepen)1500 euro

  9.2. Bedgalg
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - een ernstige bewegingshandicap vertonen die hem of haar belet zich alleen op te richten of op te staan;
  - of gebruiker zijn van een rolstoel.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :
  9.2.1. Statische bedgalg (papegaai-type)

Op een voet204 euro
Aangepast aan het bed112 euro

  9.2.2. Elektrische bedgalg
  De in overweging genomen kostprijs omvat de plaatsingswerken.

Materiaal op wieltjes2.824 euro
Materiaal opgehangen op een spoor in een vertrek4.779 euro
Materiaal opgehangen op een spoor in meerdere vertrekken6.329 euro

  9.2.3. Lift voor bad, in werking gezet door de druk van water of lucht of werkend op batterijen

Lift voor bad, in werking gezet door de druk van water of lucht of werkend op batterijen (rotatieschijf inbegrepen)1.050 euro

  9.3. Zetel
  9.3.1. Doorboorde zetel
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - een ernstige bewegingshandicap vertonen die hem of haar belet zich alleen op te richten of op te staan;
  - of gebruiker zijn van een rolstoel.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Doorboorde zetel zonder wieltjes153 euro
Doorboorde zetel met wieltjes250 euro
Doorboorde zetel met speciale schelp, hoofdsteun, riemen...902 euro

  9.3.2. Douchezetel
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  een ernstige bewegingshandicap vertonen die hem of haar belet zich alleen op te richten of op te staan.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Douchezetel aan de wand279 euro
douchezetel met 4 draaiwieltjes, en verwijderbare armleuningen, al dan niet doorboord442 euro
Douchezetel met speciale schelp (riemen en hoofdsteun inbegrepen)765 euro
Douchezetel met speciale schelp en een steun of een mobiel kader met wieltjes die vastgezet kunnen worden1.360 euro

  9.3.3. Badstoel
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - een ernstige bewegingshandicap vertonen die de handhaving van het zitten bemoeilijkt.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Badstoel199 euro
Badstoel met schelp van het type relax, riemen en hoofdsteun765 euro

  9.3.4. Brancard voor douche of bad
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - een ernstige bewegingshandicap vertonen die het gebruik van de douche of het bad bemoeilijkt of onmogelijk maakt zonder de gevraagde steun.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Brancard zonder hoogteregeling1.377 euro
Brancard met hoogteregeling2.403 euro

  9.3.5. Ergonomische werkstoel
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - een ernstige bewegingshandicap vertonen die hem of haar belet zich alleen op te richten of op te staan;
  - of gebruiker van een rolstoel zijn.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Model met hydraulische vijzel1.038 euro
Elektrisch en moduleerbaar model2.179 euro

  9.3.6. Motorisatiesysteem van een elektrische relaxzetel
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - een ernstige bewegingshandicap vertonen die hem of haar belet zich alleen op te richten of op te staan;
  - of gebruiker van een rolstoel zijn.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Modaliteiten
  Enkel tegemoetkoming voor de motorisering van de stoel.
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

Motorisering van de stoel530 euro

  10. Klein gereedschap
  Algemene voorwaarden
  Het moet gaan om klein gereedschap dat hem een grotere onafhankelijkheid in het dagelijks leven moet bezorgen.
  Medische voorwaarden
  Op basis van de gegevens van het medische dossier, moet de aanvrager :
  - een ernstige bewegingshandicap vertonen die hem of haar belet bepaalde activiteiten uit te voeren zonder de gevraagde technische hulp.
  Bij gebrek aan voldoende medische gegevens die ter beschikking van de arts van de Administratie worden voorgelegd, wordt er een medisch rapport gevraagd.
  Administratieve modaliteiten
  Nodige gegevens om de aanvraag te staven :
  een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de Administratie zich het recht voor één of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);
  - een verantwoordingsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.
  Modaliteiten
  Tegemoetkoming in de eenheidsprijs of in de toeslag ten opzichte van het basisproduct van een uitrusting die door een valide persoon kan worden gebruikt.
  Tegemoetkoming in de kosten beperkt tot :

De kostprijs van het klein gereedschap moet lager zijn dan142 euro
Per aanvrager, het totale bedrag van de tegemoetkomingen voor klein gereedschap600 euro

  11. Onderhoud en reparatie van bepaalde hulpmiddelen
  Algemene voorwaarden
  Het moet gaan om een prestatie die in aanmerking kan komen door de Service Bruxellois Francophone des Personnes Handicapées' met uitzondering van
  1. punt 7.1. Bouw en verbouwing
  2. in punt 2.5. gewone computers en printers
  3. in punt 5.3.1. automatische transmissie
  Geen enkel onderhoud wordt in aanmerking genomen voor punt 5.3. (aanpassing voertuig)
  11.1. Onderhoud
  Modaliteiten
  Jaarlijkse tegemoetkoming in de kostprijs van het onderhoud beperkt tot :

Onderhoud10 % van de waarde van tegemoetkoming bij aankoop

  11.2. Herstelling
  Tegemoetkoming in de kostprijs voor de herstelling beperkt tot :

Herstelling40 % van de waarde van tegemoetkoming bij aankoop, berekend over de totale duur van het gebruik van het hulpmiddel.

  Gezien om toegevoegd te worden tot het besluit 2007/1129 van 17 april 2008.
  Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie :
  B. CEREXHE,
  Voorzitter van het College
  Mevr. E. HUYTEBROECK,
  Lid van het College, belast met het Beleid Bijstand aan gehandicapte personen en Begroting

Art. N2. Bijlage 2. - Verslag aan de leden van het College van de Franse Gemeenschapscommissie
  1. Voorwerp
  Besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie houdende wijziging van het besluit 99/262/A van 25 februari 2000 betreffende de individuele bepalingen voor sociale en professionele integratie van gehandicapte personen, gewijzigd door de besluiten van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 13 juni 2002, 25 april 2002, 28 november 2002, 13 maart 2003, 29 april 2004, 13 juli 2006 en 21 september 2006.
  2. Voorstellen
  Het besluit wijzigt bepaalde bepalingen betreffende hoofdstuk V van het voornoemde besluit betreffende de individuele steun voor de integratie om het aan te passen aan de situaties die in de praktijk vastgesteld zijn.
  § 2 Artikel 29bis wordt vervangen door een nieuw artikel 29bis.
  § 3 In artikel 38 van hetzelfde besluit worden de termen 1.241 frank' vervangen door de termen 30,77 euro'.
  § 4 In artikel 69 van hetzelfde besluit worden de termen 100.000 frank' vervangen door de termen 2 478,94 euro'.
  § 5 Bijlage 1 bij hetzelfde besluit, waarin de criteria en de modaliteiten voor de tegemoetkoming in de individuele materiële hulp die onontbeerlijk is voor de sociale integratie van gehandicapte personen en hun inschakeling in het arbeidsproces vastgelegd zijn, wordt vervangen door een nieuwe bijlage 1 (cf. document in bijlage).
  § 6 De datum van 1 januari 2008 is gekozen om het mogelijk te maken om het kalenderjaar op basis van dit nieuwe besluit te beginnen.
  3. Ontwikkeling
  § 2 Nieuw artikel 29bis
  In bijlage 1 bij het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 25 februari 2000 zijn de criteria en de modaliteiten voor de tegemoetkoming in de individuele materiële hulp die toegekend wordt aan gehandicapte personen vastgelegd.
  Artikel 29bis van het voornoemde besluit maakt het mogelijk voor de Brusselse Dienst om tegemoet te komen in de kosten van de prestaties die niet vermeld worden in het voornoemde besluit, onder meer omdat de beoogde technische ondersteuning nog niet bekend was (bijvoorbeeld nieuwe technologieën).
  Het is dus duidelijk dat de reden voor dit artikel 29bis bestaat in het tegemoetkomen aan prestaties die niet vermeld worden in de voornoemde bijlage en niet in het toestaan van afwijkingen van de voorwaarden voor tegemoetkoming die in deze bijlage voorzien zijn.
  De reden voor de voorgestelde wijziging van artikel 29bis is het gevolg van het feit dat de Arbeidsrechtbank te Brussel in het kader van beroepen van gehandicapte personen tegen de beslissingen van de Brusselse Dienst, in zijn vonnissen dit artikel in zeer ruime zin geïnterpreteerd heeft. De rechtbank was immers van mening dat het pluridisciplinaire team van de Brusselse dienst er een beroep op moest doen om zijn tegemoetkoming toe te kennen wanneer er niet aan de bepalingen van de bijlage voldaan werd, terwijl het beoogde materiaal er toch vermeld werd (bijvoorbeeld voor de rolstoelen). Deze interpretatie van de rechtbank maakt het dus mogelijk om af te wijken van de voorwaarden in de bijlage, wat niet het doel is dat door artikel 29bis nagestreefd wordt.
  Op dit ogenblijk zijn er beroepen in behandeling bij de rechtbank voor het verkrijgen van een aanvullende tegemoetkoming van de Brusselse Dienst bovenop de gedeeltelijke tegemoetkoming die al toegekend is door een andere openbare instelling (bijvoorbeeld de RIZIV), wat strijdig is met de bepalingen van artikel 30 van het besluit van 25 februari 2000. Daarom wordt deze mogelijkheid uitgesloten door 2° van het nieuwe artikel 29bis.
  Het voorgestelde nieuwe artikel moet het mogelijk maken om te voorkomen dat beroepen bij de rechtbank verloren worden.
  § 5 Nieuwe bijlage 1
  Het is nodig om de bedragen van de tegemoetkomingen jaarlijks aan te passen aan de marktprijzen (eerder gedaald dit jaar), om tegemoetkomingen die niet meer gebeuren te schrappen, om de nieuwe soorten materieel die de integratie van gehandicapte personen kunnen bevorderen in aanmerking te nemen en om in de bijlage over te gaan tot de opname van de aanvragen voor materieel die regelmatig het voorwerp van een tegemoetkoming uitmaken in het kader van artikel 29bis, lid 2 van het besluit van 25 februari 2000.
  In het algemeen, om het lezen te vergemakkelijken en om het begrip te bevorderen, hebben de meeste wijzigingen die dit jaar aangebracht zijn betrekking op de vorm.
  De verschillende voorwaarden voor tegemoetkoming voor elk van de prestaties zijn afzonderlijk vermeld : medische voorwaarden, administratieve voorwaarden en algemene voorwaarden.
  Bepaalde prestaties (accessoires voor blinden en slechtzienden) zijn gehergroepeerd.
  De toekenningsbeslissingen voor absorberende producten en voor tolktickets zullen een langere geldigheidsduur kunnen hebben.
  Hieronder volgt een samenvatting van de belangrijkste wijzigingen, weergegeven in de volgorde waarin de punten in de bijlage vermeld worden.
  Algemene bepalingen
  Er is een paragraaf ingevoegd ter verduidelijking van de overgangsmaatregelen.
  Vanwege de jaarlijkse herziening van de bijlage zijn in punt 1.1 de bedragen naar boven of naar beneden bijgesteld in functie van de evolutie van de geldende marktprijzen en het toegekende budget.
  - Tolk gebarentaal en transliterator
  De titel is gewijzigd aangezien, overeenkomstig artikel 52, § 1 van het decreet, de Service d'Interprétation des Sourds de Bruxelles een lijst opstelt van de tolken gebarentaal en een van de tolken voor elke andere hulp bij de communicatie (transliteratoren).
  Om tegemoet te komen aan het verzoek van de Service d'Interprétation des Sourds de Bruxelles om het beheerwerk in verband met de uitgifte van tolktickets te verlichten, is beslist om geen tolktickets meer uit te geven, maar om met prestatie-uren (gelijk aan een uur) te werken.
  De personen die van deze prestatie-uren kunnen gebruikmaken, krijgen regelmatig informatie over het aantal uren dat hen nog rest.
  Deze maatregel houdt geen enkele wijziging in van het aantal toegekende prestaties. De betrokken gehandicapte personen hebben recht op 30 prestatie-uren per jaar. Zij die kunnen aantonen dat dat onvoldoende is, kunnen een jaarlijkse verhoging van 15 prestatie-uren krijgen.
  - Absorberende producten voor incontinente personen
  Nog met het oog op de administratieve vereenvoudiging, zal de geldigheidsduur van de beslissingen tot toekenning van absorberende producten aan incontinente personen bepaald worden door het pluridisciplinaire team. De geldigheid, die op dit ogenblik beperkt is tot een jaar, zal dan kunnen worden uitgebreid, op voorwaarde dat de betrokkene beantwoordt aan de voorwaarden die in artikel 28 van dit besluit vermeld worden.
  Rolstoel en aanpassing
  Er wordt gepreciseerd dat de Brusselse Dienst, die een bijkomende rol vervult, slechts tussenkomt in het geval van cumul of van vervroegde vernieuwing en uitsluitend voor de aanpassingen die niet voorzien zijn in de nomenclatuur van de RIZIV en die vermeld worden in de bijlage. Deze verduidelijking is opgenomen om te vermijden dat bepaalde rolstoelaanpassingen zouden worden aangevraagd in het kader van artikel 29bis.