18 DECEMBER 2008. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de samenstelling, de werkwijze en de bevoegdheden van het beheerscomité van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie FEDOREST, belast met de organisatie van cateringactiviteiten ten behoeve van meerdere overheidsdiensten.
HOOFDSTUK 1. - Samenstelling.
Art. 1-2
HOOFDSTUK 2. - Werkwijze.
Art. 3-4
HOOFDSTUK 3. - Bevoegdheden.
Art. 5
HOOFDSTUK 4. - Inwerkingtreding.
Art. 6-7
HOOFDSTUK 1. - Samenstelling.
Artikel 1. § 1er wordt een beheerscomité opgericht dat tot taak heeft de werking van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie 'Fedorest', hierna de " Dienst " genoemd, te sturen en op te volgen. Het beheerscomité is als volgt samengesteld :
1. de voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën;
2. de stafdirecteur Personeel en Organisatie van de FOD Financiën;
3. de stafdirecteur Budget en Beheerscontrole van de FOD Financiën;
4. een vertegenwoordiger van de FOD Budget en Beheerscontrole;
5. een vertegenwoordiger van elk van de drie overheidsdiensten, met uitzondering van de FOD Financiën en de FOD Budget en Beheerscontrole, die de grootste bijdrage leveren in de dotatie van de Dienst.
§ 2. Aan elke vertegenwoordiger bedoeld in sub 2° tot 5° van dit artikel wordt een plaatsvervanger toegevoegd. Ingeval van verhindering van de voorzitter van de FOD Financiën, wordt hij vervangen door een management- of staffunctie -1 bij de FOD Financiën.
§ 3. De voorzitter wijst een secretaris aan.
§ 4. De leidend ambtenaar van de Dienst en de inspecteur van Financiën, geaccrediteerd bij de Minister van Financiën, wonen de vergaderingen van het beheerscomité met raadgevende stem bij.
Art.2. § 1. De vertegenwoordigers van de overheidsdiensten bedoeld onder artikel 1, § 1, 4° en 5°, worden aangesteld voor een periode van 3 jaar. De aanstelling ervan gebeurt door de Minister van Financiën, op voordracht van de bevoegde Ministers.
§ 2. Bij ontslag of overlijden wordt het lid onmiddellijk vervangen. Het nieuwe lid voltooit het mandaat van zijn voorganger.
HOOFDSTUK 2. - Werkwijze.
Art.3. De voorzitter van de FOD Financiën zit het beheerscomité de eerste drie jaar van de Dienst voor. Nadien wordt het voorzitterschap via beurtrol opgenomen door een vertegenwoordiger van één van de overheidsdiensten bepaald onder artikel 1, § 1, 4° en 5°.
Art.4. § 1. Het beheerscomité beraadslaagt onder het voorzitterschap van de voorzitter. Bij staking van stemmen, is de stem van de voorzitter van de vergadering beslissend.
§ 2. Het beheerscomité komt minstens viermaal per jaar samen, rekening houdend met de vereiste goedkeuringskalender binnen de begrotingscyclus. De voorzitter roept schriftelijk minstens acht werkdagen vooraf de leden samen en dit ambtshalve of op verzoek. De uitnodiging op verzoek geschiedt op initiatief van één of meerdere leden. De bijeenroeping vermeldt de agenda. De bijeenroeping op verzoek geeft de punten mee die de betrokken leden op de agenda plaatsen.
§ 3. Het beheerscomité kan slechts geldig beraadslagen indien de meerderheid van zijn leden aanwezig is. Indien dit quorum niet wordt bereikt, kan het comité, na een 2e bijeenroeping, geldig beraadslagen over dezelfde agenda en dit ongeacht het aantal aanwezige leden.
§ 4. Van de beraadslagingen worden notulen opgemaakt die door de voorzitter en de secretaris worden ondertekend.
HOOFDSTUK 3. - Bevoegdheden.
Art.5. Het beheerscomité is inzonderheid belast met :
1. de vaststelling van de verdeelsleutel tot bijdrage in de dotatie van elke overheidsdienst, waarvan het personeel kan gebruik maken van de cateringfaciliteiten van de Dienst;
2. de evaluatie en bijsturing van de voorziene toegangsmogelijkheden van overheidsdiensten tot de cateringfaciliteiten van de Dienst;
3. de goedkeuring van het begrotingsontwerp en een eventuele begrotingsaanpassing evenals het gerelateerde personeels- en investeringsplan van de Dienst;
4. de goedkeuring van de dotatieregeling, gerelateerd aan het begrotingsontwerp, ten behoeve van de Dienst;
5. de aanduiding van de leidend ambtenaar van de Dienst;
6. de aanduiding van en het toezicht op de rekenplichtige van de Dienst. Het comité keurt als toezichthoudend orgaan de trimestriële verzamelstaat van ontvangsten en uitgaven evenals de jaarlijkse beheersrekening goed;
7. de tussentijdse opvolging van het operationele en financiële beheer van de Dienst;
8. de jaarlijkse bespreking en goedkeuring van de algemene rekening en het activiteitenverslag, en dit vóór 15 februari volgend op het begrotingsjaar waarop de rekening en het verslag betrekking hebben;
9. de bepaling van het tariefbeleid in hoofde van de Dienst, binnen de krijtlijnen van het interdepartementaal kader;
10. de opvolging van de integratie van bijkomende restaurants in de Dienst;
11. de bespreking van alle strategische beslissingen m.b.t. de Dienst;
12. de goedkeuring van de Service level agreements' die de Dienst afsluit;
13. de opvolging van de kwaliteit van het intern controlesysteem en de bijsturingen op basis van aanbevelingen van de bevoegde interne auditdienst en van het Rekenhof.
HOOFDSTUK 4. - Inwerkingtreding.
Art.6. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2009.
Art. 7. De Eerste Minister en de Minister bevoegd voor Financiën zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 18 december 2008.
De Eerste Minister,
Y. LETERME
De Minister van Financiën,
D. REYNDERS
De Staatssecretaris voor Begroting,
M. WATHELET.