15 FEBRUARI 2007. - Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 maart 2004 betreffende de erkenning en de toekenning van subsidies aan de plaatselijke ontwikkelingsagentschappen (VERTALING)(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 27-03-2007 en tekstbijwerking tot 04-02-2019)
HOOFDSTUK I. - Algemeen.
Art. 1-2
HOOFDSTUK II. - Erkenning.
Afdeling 1. - Toekenning van de erkenning.
Art. 3-7
Afdeling 2. - Hernieuwing.
Art. 8-10, 10/1
Afdeling 3. - Intrekking en opschorting.
Art. 11
HOOFDSTUK III. - Toekenning van de subsidie.
Art. 12
HOOFDSTUK IV. - Overgangs-, opheffings- en slotbepalingen.
Art. 13-15
HOOFDSTUK I. - Algemeen.
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit dient te worden verstaan onder :
1° "het decreet" : het decreet van 25 maart 2004 betreffende de erkenning en de toekenning van subsidies aan de plaatselijke ontwikkelingsagentschappen;
2° "de Ministers" : [1 de Ministers tot wiens bevoegdheden de Plaatselijke besturen, Economie en Tewerkstelling behoren]1;
3° "A.D.L." : het plaatselijke ontwikkelingsagenschap bedoeld in artikel 2, 2°, van het decreet;
4° "de administratie" : [1 het Departement Tewerkstelling en Beroepsopleiding van het Operationele directoraat-generaal Economie, Tewerkstelling en Onderzoek van de Waalse Overheidsdienst]1;
5° "de aanvraagster" : de gemeente of gemeenten die verzoeken om de erkenning of de hernieuwing van de herkenning van een plaatselijk ontwikkelingsagentschap.
----------
(1)<BWG 2014-01-30/14, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
Art.2. Delegatie wordt toegekend aan de Ministers om hun in artikel 6, leden 9 en 10, van het decreet bepaalde opdrachten uit te oefenen.
Het secretariaat van de Commissie wordt waargenomen door de administratie.
Het huishoudelijk reglement van de Commissie, dat overeenstemt met het model van het huishoudelijk reglement goedgekeurd door de Regering op voorstel van de "Conseil économique et social de la Région wallonne" (Sociaal-Economische Raad van het Waalse Gewest), moet onder meer bepalen :
1° de regels betreffende de bijeenroeping, bij voorrang per e-mail, van de commissie;
2° de regels betreffende de inschrijving van de punten op de agenda;
3° de regels die van toepassing zijn bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter;
4° de quorumregels zodat de Commissie op geldige wijze beraadslaagt;
5° de periodiciteit van de vergaderingen van de Commissie;
6° de werkingsmodaliteiten in geval van dringende schriftelijke procedure.
Alle adviezen en aanbevelingen van de Commissie hebben in principe het voorwerp uitgemaakt van een consensus. Bij gebrek aan consensus kunnen een advies of een aanbeveling betreffende een agendapunt evenwel het voorwerp uitmaken van verschillende behoorlijk geargumenteerde standpunten.
Het is elk lid verboden te zetelen indien hij ofwel persoonlijk ofwel via een tussenpersoon ofwel als zaakgelastigde een rechtstreeks belang heeft in het voorwerp van de beraadslaging. De plaatsvervangende leden mogen enkel zetelen als het werkend lid afwezig is.
De Commissie mag werkgroepen oprichten waarvan ze de samenstelling en de opdrachten bepaalt. De resultaten van de werkgroepen worden ter beslissing aan de Commissie voorgelegd.
HOOFDSTUK II. - Erkenning.
Afdeling 1. - Toekenning van de erkenning.
Art.3.De aanvraag om erkenning als "A.D.L." wordt door de aanvraagster bij de administratie ingediend, ofwel per post, ofwel per e-mail, middels een formulier waarvan het model wordt vastgesteld door de Ministers op voorstel van de administratie.
Die aanvraag om erkenning gaat vergezeld van een dossier dat moet bevatten :
1° de beraadslaging van de gemeenteraad (gemeenteraden) met als voorwerp de oprichting of het behoud van een "A.D.L." en die om de aanvraag tot erkenning door de aanvraagster verzoekt;
2° een afschrift van de statuten van de VZW of van de beraadslaging van de gemeenteraad houdende organisatie van het gewoon of autonoom bedrijf;
3° een [1 ...]1 actieplan met o.a. een eerste sociaal-economische analyse van het grondgebied die naar reeds uitgevoerde studies of analyses verwijst, die betrekking heeft op acties verschillend van de door bestaande operators reeds uitgevoerde acties, en die de verschillen tussen de twee analyses bewijst;
4° de planning voor de uitwerking en de uitvoering van het actieplan bedoeld in artikel 2, 3°, van het decreet;
5° een omschrijving van de materiële en menselijke middelen die voorzien zijn voor de uitvoering van de opdrachten van het "A.D.L." alsook de regels voor de interne evaluatie;
6° het financieel plan, verenigbaar met het bestaande beheersplan voor de gemeenten die er zijn onderworpen, dat onder meer het vormingsbudget bevat;
7° de in artikel 4, 2°, 3°, [1 4°,]1 6°, 7°, 8°, 10° en °11 van het decreet bedoelde vastleggingen.
De Ministers bepalen het schema van het actieplan op voorstel van de administratie.
----------
(1)<BWG 2014-01-30/14, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
Art.4.[1 De administratie bezorgt de aanvraagster binnen tien dagen na ontvangst van de erkenningsaanvraag een bericht van ontvangst.
De aanvraag wordt door de administratie onderzocht.
Na afloop van de behandeling en zodra de administratie vaststelt dat het dossier volledig is, brengt zij de aanvraagster ervan op de hoogte.
In voorkomend geval verzoekt zij het plaatselijke ontwikkelingsagentschap erom het in artikel 3, tweede lid, bedoelde dossier in te vullen.
De ontbrekende stukken en gegevens worden toegezonden volgens de procedure bedoeld in artikel 3, eerste lid.]1
----------
(1)<BWG 2014-01-30/14, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
Art.5. De administratie maakt het dossier aan de Commissie over binnen een termijn van één maand te rekenen van de ontvangst van het volledig dossier.
Art.6. § 1. Binnen een termijn van één maand te rekenen van de aanhangigmaking legt de Commissie een met redenen omkleed advies aan de Ministers uit voor elke aanvraag om erkenning. De maanden juli en augustus worden niet in aanmerking genomen voor de berekening van die termijn.
Bij ontstentenis van een advies binnen de termijn bedoeld in het eerste lid wordt het advies geacht gunstig te zijn.
§ 2. Het advies van de Commissie is met redenen omkleed rekening houdend met de naleving van de voorwaarden bepaald bij artikel 4 van het decreet, met name :
1° het belang van de middelen die door de aanvraagster ingezet worden voor de uitvoering van de activiteiten van het "A.D.L." en de toereikendheid van die middelen ten opzichte van de prioritaire doelstellingen;
2° de coherentie en de relevantie van het actieplan.
De Commissie kan de vertegenwoordigers van de aanvraagster op eigen initiatief ofwel op haar verzoek horen.
In dat geval wordt een convocatie bij aangetekend schrijven gestuurd naar de aanvraagster, met vermelding van de te bespreken specifieke punten.
De voorwaarden bedoeld in het eerste lid kunnen nader bepaald worden door de Ministers.
Art.7. De Ministers beslissen uiterlijk binnen twee maanden na ontvangst van het advies van de Commissie.
De administratie geeft de aanvraagster bij aangetekend schrijven kennis van de beslissing tot toekenning of weigering van de erkenning binnen vijftien dagen te rekenen van haar ontvangst.
Afdeling 2. - Hernieuwing.
Art.8.§ 1. De aanvraag tot verlenging van de toekenning wordt ten vroegste [1 tien]1 maanden en ten laatste [1 zes]1 maanden vóór het verstrijken van de lopende erkenning ingediend.
Die aanvraag wordt door het "A.D.L." aan de administratie ingediend, ofwel per post, ofwel per e-mail, middels een formulier waarvan het model wordt bepaald door de Ministers op voordracht van de administratie.
Die aanvraag gaat vergezeld van een dossier dat moet bevatten :
1° de wijzigingen aangebracht in de bij artikel 3, tweede lid, 1° en 2°, bedoelde documenten;
2° het actieplan, ter aanvulling van de acties inzake plaatselijke ontwikkeling verzorgd door de bestaande operators bedoeld in artikel 2, 3°, van het decreet;
3° de planning voor de uitwerking en de uitvoering van het actieplan bedoeld in artikel 2, 3°, van het decreet;
4° een lijst van de personeelsleden die bezig zijn met de opdrachten van het "A.D.L." met vermelding van de kwalificaties en functies binnen het "A.D.L." voor elk van deze personen [1 en de naleving van de verbintenis bedoeld in artikel 4, 4°, van het decreet]1;
5° de programmatie van de voortgezette opleiding van de personeelsleden bedoeld in artikel 4, 4°, van het decreet in verband met het maatschappelijk doel van het "A.D.L." ;
6° het financieel plan, dat onder meer een vormingsbudget bevat, verenigbaar met het bestaande beheersplan voor de gemeenten die eraan zijn onderworpen;
7° de in artikel 4, 2°, 3°, 6°, 7°; 8°, 10° en °11°, van het decreet bedoelde vastleggingen.
De Ministers bepalen het schema van het actieplan op de voordracht van de administratie.
De procedure bedoeld in de artikelen 4 tot en met 6 is van toepassing op de aanvragen om verlenging van de toekenning.
Elk schrijven wordt evenwel gericht aan het "A.D.L."
§ 2. Het advies van de Commissie over de aanvraag tot verlenging van de toekenning is met redenen omkleed rekening houdend met de naleving van de voorwaarden bepaald bij de artikelen 4 en 5 van het decreet, met name :
1° de evaluatie van de resultaten van de acties;
2° de uitvoering van het actieplan waarbij de complementariteit van de ontwikkelde acties ten opzichte van de door de bestaande operators voorgestelde acties aangetoond wordt;
3° het belang van de middelen die door het "A.D.L." ingezet worden voor de uitvoering van zijn activiteiten en de toereikendheid van zijn middelen ten opzichte van het actieplan;
4° de coherentie en de relevantie van de in het actieplan opgenomen acties en doelstellingen;
5° de meerwaarde veroorzaakt door de plaatselijke samenwerking in termen van creatie van werkgelegenheid, van ontwikkeling van de economische activiteit en van verbetering van de levenskwaliteit.
----------
(1)<BWG 2014-01-30/14, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
Art.9.Uiterlijk 31 maart van elk jaar moet het "A.D.L." een verslag indienen waarvan het model wordt bepaald door de Ministers op voorstel van de administratie.
Dit verslag bevat onder meer :
1° [1 ...]1
2° de staat van vordering van de uitvoering van het actieplan en de activiteitsomschrijvingen van de projecten waarvan de inhoud wordt bepaald door de Ministers en die onder meer de oorsprong van het project, de doelstellingen, het betrokken publiek, de operators en de partners, de rol van het "A.D.L.", de financieringswijzen, de fases van totstandkoming alsook de beoogde en behaalde resultaten omvatten;
3° het programma van voortgezette opleiding [1 bedoeld in artikel 8, § 1, 5°, van het besluit]1;
4° het verslag van de deelname in het netwerk van het in artikel 3, 7°, van het decreet bedoelde "A.D.L."
De administratie analyseert het verslag en maakt het aan de Commissie over.
[1 De jaarrekeningen worden uiterlijk zeven maanden na de afsluiting van de rekeningen aan de administratie overgemaakt.]1
----------
(1)<BWG 2014-01-30/14, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
Art.10. De in artikel 4, 4°, van het decreet bedoelde ambtenaren voeren hun prestaties uit onder het gezag van het "A.D.L.", voorzover laatstgenoemde hun werkgever is of, wanneer het gaat om een autonoom gemeentebedrijf of een VZW, in aanmerking komt voor een terbeschikkingstelling van gemeentelijk personeel dat belast is met de door het "A.D.L." uitgevoerde opdrachten.
Art.10/1. [1 De afwijkingsaanvragen zoals bedoeld in artikel 4, § 2, leden 2 en 3, van het decreet worden door het plaatselijk ontwikkelingsagentschap ofwel per schrijven, ofwel elektronisch middels een vastgesteld exemplaar aan de administratie gericht en door de administratie aan de Minister voorgelegd.
Binnen een termijn van tien dagen te rekenen van de ontvangst van de afwijkingsaanvraag richt de administratie een bericht van ontvangst aan het plaatselijk ontwikkelingsagentschap.
Na afloop van de behandeling door de administratie spreekt laatstgenoemde zich uiterlijk binnen een termijn van één maand te rekenen van de ontvangst van de aanvraag uit en geeft per aangetekend schrijven kennis van de beslissing binnen de tien dagen.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij BWG 2019-01-10/05, art. 2, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2019>
Afdeling 3. - Intrekking en opschorting.
Art.11.[1 § 1. Overeenkomstig artikel 5 van het decreet en wanneer het "A.D.L." niet meer voldoet aan één van de in de artikelen 4 en 5 van het decreet bepaalde voorwaarden, kan de erkenning van een "A.D.L." door de Ministers, na advies van de Commissie, voor een in de ministeriële beslissing bepaalde duur ingetrokken worden om zich aan de bepalingen van het decreet en van dit besluit aan te passen.
De administratie roept bij aangetekend schrijven het betrokken "A.D.L." voor een verhoor voor de Commissie op minstens vijftien dagen vóór dit verhoor. Deze oproeping vermeldt de punten waarover het agentschap wordt gehoord. Het "A.D.L." wordt door de door hem gemachtigde persoon vertegenwoordigd.
De Commissie brengt een advies binnen één maand na het verhoor aan de Ministers uit.
Binnen twee maanden na de kennisgeving van het advies beslissen de Ministers om de erkenning al dan niet op te schorten.
Binnen tien dagen na de ministeriële beslissing deelt de administratie ze aan het "A.D.L." en aan de Commissie mee. Na afloop van de termijn die overeenkomstig het eerste lid in de ministeriële beslissing is bepaald, kan de erkenning overeenkomstig § 2 ingetrokken worden, indien het "A.D.L." zich aan de bepalingen van het decreet niet heeft aangepast.
§ 2. Overeenkomstig artikel 5 van het decreet kan de erkenning van het plaatselijke ontwikkelingsagentschap dat de bepalingen van het decreet en van dit besluit niet naleeft, door de Ministers, na advies van de Commissie, ingetrokken worden.
De administratie roept bij aangetekend schrijven het betrokken "A.D.L." voor een verhoor voor de Commissie op minstens vijftien dagen vóór dit verhoor. Deze oproeping vermeldt de punten waarover het agentschap wordt gehoord. Het "A.D.L." wordt door de door hem gemachtigde persoon vertegenwoordigd.
De Commissie brengt een advies binnen één maand na het verhoor aan de Ministers uit.
Binnen twee maanden na de kennisgeving van het advies beslissen de Ministers de erkenning al dan niet in te trekken.
Binnen vijftien dagen na de ministeriële beslissing deelt de administratie ze aan het "A.D.L." en aan de Commissie mee.]1
----------
(1)<BWG 2014-01-30/14, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
HOOFDSTUK III. - Toekenning van de subsidie.
Art.12.Binnen de perken van de beschikbare kredieten verlenen de Ministers een jaarlijkse toelage van drieënzestigduizend euro aan het "A.D.L.", ter gedeeltelijke dekking van de werkingskosten en van de kosten van het in dienst genomen personeel krachtens artikel 4, 4°, van het decreet.
Bij indienstneming van een personeelslid van niveau 1 en van een personeelslid van niveau 2 wordt die toelage op achtenvijftigduizend vijfhonderd euro teruggebracht.
De toelage wordt gestort als volgt :
1° een eerste schijf van 70 % van het bedrag wordt uitbetaald bij de kennisgeving van het besluit van de Ministers, op basis van een aangifte van schuldvordering, opgemaakt in vier exemplaren en die waar en oprecht ten opzichte van voornoemd bedrag wordt verklaard.
2° het saldo, te weten 30 % van het bedrag, wordt uitbetaald op basis van een aangifte van schuldvordering, opgemaakt in vier exemplaren en die waar en oprecht ten opzichte van voornoemd bedrag wordt verklaard, gevoegd bij de multifunctionele aangiften bij de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid van de in artikel 4, 4°, bedoelde personeelsleden, het decreet en het bewijs van een bijdrage gelijk aan minstens 30 % van de toelage zoals bepaald in artikel 4, 3°, van het decreet.
[1 Die toelage wordt jaarlijks in januari geïndexeerd door het bedrag bedoeld in het eerste lid te vermenigvuldigen met het gemiddelde van de indexcijfers van de consumptieprijzen (gezondheidsindex) van de maanden september en oktober van het voorafgaande jaar, gedeeld door het gemiddelde van de consumptieprijzen (gezondheidsindex) van de maanden september en oktober van het voorafgaand jaar. Het bedrag voortvloeiend uit de berekening van de indexering wordt vervolgens naar de hogere eenheid afgerond.]1
----------
(1)<BWG 2019-01-10/05, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2019>
HOOFDSTUK IV. - Overgangs-, opheffings- en slotbepalingen.
Art.13. De "A.D.L." die gesubsidieerd worden overeenkomstig de beslissingen van de Waalse Regering van 24 juli 1997 en 1 april 1999 betreffende de plaatselijke banencreatie door het oprichten van plaatselijke ontwikkelingsagentschappen in de gemeenten, dienen de aanvraag om erkenning in die overeenstemt met artikel 3 binnen de zes maanden na de inwerkingtreding van het decreet.
Een actieplan dat conform is met artikel 2, 3°, van het decreet wordt gevoegd bij de aanvraag om erkenning.
Art.14. Het decreet van 25 maart 2004 betreffende de erkenning van en de toekenning van subsidies aan de plaatselijke ontwikkelingsagentschappen en dit besluit treden in werking op 1 april 2007.
Art. 15. De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken en de Minister van Economie, Tewerkstelling en Buitenlandse Handel zijn belast met de uitvoering van dit besluit.