Details



Externe links:

Justel

Staatsblad pdf



Titel:

23 MAART 2007. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 mei 2005 tot vaststelling van de voorwaarden en de regels inzake de toekenning van subsidies voor activiteiten ter bevordering van de uitvoer.



Inhoudstafel:


Art. 1-13



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2005035838 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. In het opschrift van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 mei 2005 tot vaststelling van de voorwaarden en de regels inzake de toekenning van subsidies voor activiteiten ter bevordering van de uitvoer worden de woorden " ter bevordering van de uitvoer " vervangen door de woorden " ter bevordering van het internationaal ondernemen ".

Art.2. In artikel 1, 6°, 7°, 8°, 9°, artikel 4, 5°, artikel 10, § 2, artikel 11, § 3, artikel 17, § 1, artikel 19, derde lid, artikel 28, 4°, artikel 29, 3°, worden de woorden " Export Vlaanderen " telkens vervangen door de woorden " Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen ".

Art.3. In artikel 1 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2006, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  1° punt 4° en 10° worden vervangen door wat volgt :
  " 4° aanvrager : de kleine en middelgrote onderneming die initiatieven onderneemt en hiertoe een verzoek om subsidiëring indient als vermeld in hoofdstuk II. De aanvrager moet in het bezit zijn van een ondernemingsnummer, en moet in orde zijn met de sociale en fiscale wetgeving ";
  " 10° dienstencentrum : een bedrijf dat of organisatie die op basis van gedeelde kosten modern uitgeruste kantoorruimte tegen betaling ter beschikking stelt van verschillende ondernemingen, en gevestigd is in een land dat voorkomt op het operationeel plan op middellange en lange termijn vastgesteld door de Raad van Bestuur van het Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen. Dit bedrijf of die organisatie dient bovendien te zijn opgenomen op een door het VLAIO dynamische, up to date gehouden en publiek toegankelijke lijst. Bij de samenstelling van de lijst wordt rekening gehouden met volgende criteria : meertalig secretariaat, individuele telefoonbeantwoording, postadministratie, domiciliëringsfaciliteiten, juridische dienstverlening, vertaaldiensten, marketingadvies, ICT-ondersteuning, boekhouding, marktonderzoek, koerierdiensten, permanente toegankelijkheid, gunstige ligging, gemeenschappelijke infrastructuur zoals vergaderzalen, opslagruimte, parkeerruimte, keuken, sanitair, gemeenschappelijk gebruik en ter beschikking stelling van apparatuur zoals projectoren, telefoon, fax, kopieerapparatuur, internetaansluitingen, videoconferencing, LCD-projectoren, ...
  2° in punt 11° worden de woorden " ter bevordering van de uitvoer " vervangen door de woorden " ter bevordering van het internationaal ondernemen ".

Art.4. In hetzelfde besluit worden in het opschrift van hoofdstuk II de woorden " ter bevordering van de uitvoer " vervangen door de woorden " ter bevordering van het internationaal ondernemen ".

Art.5. In artikel 3 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  1° in § 1 en § 2 worden de woorden " bevordering van de uitvoer " vervangen door de woorden " bevordering van het internationaal ondernemen ";
  2° in § 1 wordt punt 11° vervangen door wat volgt :
  " 11° kosten van de onderneming die een intrek neemt in een dienstencentrum ".

Art.6. In artikel 7 van hetzelfde besluit wordt het tweede lid vervangen door wat volgt :
  " De relevante periode van vijf jaar kan verschuiven. De subsidies voor de initiatieven kunnen alleen worden aangewend ter ondersteuning van de zakenreizen van bestuurders, personeelsleden, of exportmanagers met een duurzaam exclusiviteitscontract van de onderneming die de aanvraag indient, alsook van studenten die in opdracht handelen van de onderneming die de aanvraag indient. In dit laatste geval moet het initiatief kaderen in het studieprogramma en komt de subsidie toe aan de onderneming die de aanvraag indient. "

Art.7. In hetzelfde besluit wordt het opschrift van hoofdstuk II, afdeling XII, vervangen door wat volgt : " Kosten van de onderneming die een intrek neemt in een dienstencentrum. "

Art.8. Artikel 39 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt :
  " Art. 39. De subsidie voor de initiatieven vermeld in artikel 3, § 1, 11°, betreft een bijdrage in de kosten van het gebruik van het dienstencentrum.
  De aanvaarde kosten bedragen maximaal 4.000 euro per maand voor een periode van minimaal drie en maximaal achttien maanden. De subsidie kan in verschillende termijnen worden aangevraagd, met dien verstande dat de subsidiabele periode bij de eerste aanvraag minstens drie maanden moet bedragen. Deze termijn is telkens verlengbaar met minimaal drie maanden tot de maximale termijn van achttien maanden werd bereikt. "
  De subsidie kan slechts eenmaal uitbetaald worden, namelijk nadat de volledige subsidieperiode afgelopen is. Nadien kunnen geen verlengingen meer aangevraagd worden.

Art.9. In artikel 40 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  1° § 1 en § 2 worden vervangen door wat volgt :
  " § 1. Ondernemingen die een subsidie ontvangen voor de kosten in een dienstencentrum komen gedurende de periode waarop de steun betrekking heeft niet meer in aanmerking voor steun voor afzonderlijke prospectie-initiatieven in hetzelfde land.
  § 2. De aanvraag tot steun moet uiterlijk vijftien kalenderdagen voor de aanvangsdatum van het huurcontract ingediend worden. De aanvraag voor verlenging van de steun moet bij de administratie ingediend worden uiterlijk vijftien kalenderdagen voor de afloop van de initiële subsidieperiode. ";
  2° § 3 en § 4 worden opgeheven.

Art.10. In artikel 41, 3° van hetzelfde besluit worden de woorden " met uitsplitsing van de kosten overeenkomstig artikel 39 " geschrapt.

Art.11. Artikel 42 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt :
  " Art. 42. Bij een gunstige beslissing wordt de toegekende subsidie uitbetaald als :
  1° een activiteitenverslag dat is opgesteld volgens het model, vastgesteld door de gedelegeerd bestuurder, binnen zes maanden na de afloop van de subsidieperiode wordt voorgelegd aan de administratie en door de administratie wordt aanvaard;
  2° een kopie van het huurcontract wordt voorgelegd aan de administratie. Als het huurcontract al beschikbaar is bij de aanvraag, moet dan al een kopie ervan worden voorgelegd;
  3° kopieën van de facturen en overeenkomstige betaalbewijzen (debetbericht van de bank) worden voorgelegd aan de administratie binnen zes maanden na de afloop van de subsidieperiode. De administratie kan beslissen om een extern fiduciair kantoor aan te wijzen dat de reële uitgaven zal controleren. De kosten die gepaard gaan met de controle zijn ten laste van de begunstigde onderneming.

Art.12. De aanvragen tot subsidie die werden ingediend vóór de inwerkingtreding van dit besluit en waarover op die datum nog geen beslissing werd genomen, vallen onder de toepassing van dit besluit, tenzij dit nadelig is voor de aanvrager en de toegekende subsidie lager zou zijn.

Art. 13. De Vlaamse minister, bevoegd voor het Afzet- en Uitvoerbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.
  Brussel, 23 maart 2007.
  De minister-president van de Vlaamse Regering,
  Y. LETERME
  De Vlaamse minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel,
  F. MOERMAN.