27 APRIL 2007. - Koninklijk besluit tot regeling van de wijze waarop de wilsverklaring inzake euthanasie wordt geregistreerd en via de diensten van het Rijksregister aan de betrokken artsen wordt meegedeeld(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 07-06-2007 en tekstbijwerking tot 26-01-2022)
HOOFDSTUK I. - De registratie van de wilsverklaring.
Art. 1-6
HOOFDSTUK II. - Het meedelen van de wilsverklaring aan de betrokken artsen.
Art. 7-8
HOOFDSTUK III. - De verantwoordelijke voor de verwerking.
Art. 9-10
HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen.
Art. 11-12
HOOFDSTUK I. - De registratie van de wilsverklaring.
Artikel 1. De wilsverklaring bedoeld in artikel 4 van de wet van 28 mei 2002 betreffende de euthanasie en opgesteld overeenkomstig het koninklijk besluit van 2 april 2003 houdende vaststelling van de wijze waarop de wilsverklaring inzake euthanasie wordt opgesteld, herbevestigd, herzien of ingetrokken, kan worden geregistreerd bij het gemeentebestuur van de woonplaats van de persoon waarop de verklaring betrekking heeft.
De registratie gebeurt op initiatief van de persoon op wie de verklaring betrekking heeft of op initiatief van de persoon die de verklaring in zijn plaats heeft opgesteld overeenkomstig artikel 4 van dezelfde wet.
De herbevestiging, de herziening of de intrekking van de verklaring kunnen onder dezelfde voorwaarden worden geregistreerd.
Art.2. De ambtenaar van de burgerlijke stand is verplicht de in artikel 1 bedoelde wilsverklaring in ontvangst te nemen. Hij gaat de identiteit na van de persoon die hem de wilsverklaring of de herbevestiging, herziening of intrekking ervan, voor registratie aanbiedt en vergewist zich ervan dat het document conform is met het model gevoegd in bijlage bij voornoemd koninklijk besluit.
Art.3. Op basis van de in artikel 1 bedoelde wilsverklaring maakt het betrokken gemeentebestuur, door tussenkomst van de diensten van het Rijksregister zoals bedoeld in artikel 16, eerste lid, 12°, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu volgende gegevens over :
a) datum en tijd van registratie van de wilsverklaring door de gemeente evenals de NIS-code van de gemeente waar de wilsverklaring voor registratie werd aangeboden;
b) het identificatienummer van het Rijksregister van de persoon op wie de wilsverklaring betrekking heeft, zijn naam, voornamen, geboortedatum en geslacht;
c) het identificatienummer van het Rijksregister van de opsteller van de wilsverklaring indien deze ze voor registratie aanbiedt, zijn naam, voornamen en geslacht;
d) het voorwerp van de wilsverklaring (initiële wilsverklaring, herbevestiging, herziening of intrekking);
e) de datum van de wilsverklaring;
f) het identificatienummer van het Rijksregister van de natuurlijke personen van de eventuele vertrouwenspersonen in een door de betrokkene aangegeven volgorde, hun naam, voornamen en geslacht;
g) het aantal aangewezen vertrouwenspersonen indien er meer dan 10 werden aangewezen.
Art.4.§ 1. Bij de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu wordt een databank aangelegd waarin de gegevens die ingevolge artikel 3 worden ontvangen, worden opgenomen.
§ 2. [1 ...]1
----------
(1)<KB 2021-12-23/36, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 05-02-2022>
Art.5.[1 § 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand verstrekt de betrokkene een ontvangstbevestiging op papier, die de in de gegevensbank opgeslagen gegevens bevat, alsook de identiteit van de verantwoordelijke voor de verwerking, de verwerkingsmethode, de doeleinden van de verwerking, het bestaan van een recht van toegang en rectificatie en de bestemmelingen van deze gegevens. In het ontvangstbewijs wordt ook de rechtsgrondslag voor de registratie vermeld, met name artikel 6.1.e van de Algemene Verordening inzake gegevensbescherming nr. 2016/679.
De schriftelijke verklaring waarop de registratie is gebaseerd, wordt aan de betrokkene verstrekt.
§ 2. Indien de registratie niet op verzoek van de betrokkene is gebeurd of indien de registratie niet onmiddellijk kan plaatsvinden, worden het ontvangstbewijs en de verklaring binnen 15 dagen aan de betrokkene toegezonden.]1
----------
(1)<KB 2021-12-23/36, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 05-02-2022>
Art.6. De gegevens worden in de databank bedoeld in artikel 4, § 1, geschrapt na het overlijden van de persoon op wie ze betrekking hebben. Deze schrapping gebeurt nadat de termijn voor het indienen van een beroep in het kader van een gerechtelijke procedure is verstreken.
HOOFDSTUK II. - Het meedelen van de wilsverklaring aan de betrokken artsen.
Art.7. § 1. Indien een patiënt zijn wil niet meer kan uiten en zich in een situatie bevindt waarin eventueel euthanasie zou kunnen worden toegepast in uitvoering van de wet van 28 mei 2002 betreffende de euthanasie, richt de behandelende arts zich tot de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu om na te gaan of voor de betrokken patiënt, in de databank bedoeld in artikel 4, § 1, gegevens zijn opgenomen.
§ 2. De in § 1 bedoelde arts heeft toegang tot de databank via een webapplicatie.
Vooraleer de arts toegang tot de databank wordt verleend gebeurt vooreerst zijn identificatie en authentificatie via de gegevens van zijn elektronische identiteitskaart. Vervolgens wordt via de federale databank van de beoefenaars van de gezondheidszorgberoepen zoals bedoeld in artikel 35quaterdecies van het koninklijk besluit nr. 78 van 10 november 1967 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, nagegaan of de persoon die de toegang tot de databank vraagt werkelijk de hoedanigheid van arts heeft.
Indien de controle zoals bedoeld in het vorige lid een positief resultaat oplevert, kan de arts binnen de databank zoeken door middel van volgende zoekcriteria : naam, voornamen, geboortedatum en geslacht van de betreffende patiënt. Deze zoekcriteria dienen verplicht gezamenlijk te worden aangewend.
Arts en kunnen de databank op de wijze zoals hierboven beschreven, 24 u. op 24 u. raadplegen.
§ 3. De behandelende arts worden in voorkomend geval volgende gegevens meegedeeld :
a) naam, voornamen, geslacht en hoofdverblijfplaats van de patiënt;
b) het voorwerp van elke geregistreerde wilsverklaring;
c) de datum van elke van de onder b) bedoelde wilsverklaring;
d) naam, voornamen, geslacht, hoofdverblijfplaats en eventuele overlijdensdatum van de eventueel aangeduide vertrouwensperso(o)nen in een door de betrokkene aangegeven volgorde;
e) naam, voornamen, geslacht, hoofdverblijfplaats en eventuele overlijdensdatum van de eventuele opsteller van de wilsverklaring.
Art.8. Iedere raadpleging van de databank zoals bedoeld in artikel 7, § 1, wordt getraceerd. Op regelmatige tijdstippen wordt de Federale Controle- en Evaluatiecommissie geïnformeerd omtrent de raadplegingen van de databank.
HOOFDSTUK III. - De verantwoordelijke voor de verwerking.
Art.9. De verantwoordelijke voor de verwerking zoals bedoeld in artikel 1, § 4, eerste lid, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, voor de in dit besluit bedoelde bewerkingen is de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.
Art.10. De verantwoordelijke voor de verwerking zoals bedoeld in artikel 9 heeft, onverminderd de bepalingen van voormelde wet van 8 december 1992, als taak :
a) verzekeren dat een lijst wordt opgesteld van de categorieën en de hoedanigheid van de personen die toegang hebben tot de gegevens;
b) verzekeren dat er steeds een actuele lijst van de onder a) vermelde personen aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer wordt overgemaakt;
c) er over waken dat de personen die instaan voor de verwerking van de gegevens ambtenaar of personeelslid met een overeenkomst van onbepaalde duur zijn en door een contractuele of statutaire bepaling gehouden zijn tot het vertrouwelijk karakter van de gegevens;
d) informeren van de betrokken personen omtrent de identiteit van de verantwoordelijke voor de verwerking, de manier van de verwerking, de doeleinden van de verwerking, het bestaan van een recht op toegang en verbetering en de ontvangers van de gegevens;
e) verzekeren dat er voldoende technische en organisatorische maatregelen worden genomen met het oog op de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van de gegevens;
f) erover waken dat de gegevens nauwkeurig worden verwerkt en desgevallend bijgewerkt.
HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen.
Art.11. Dit besluit treedt in werking op 1 september 2008.
Art. 12. Onze Minister van Volksgezondheid, Onze Minister van Justitie en Onze Minister van Binnenlandse Zaken, zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.