Details





Titel:

18 NOVEMBER 2005. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de modulaire structuur van het secundair onderwijs voor sociale promotie voor het studiegebied Nederlands tweede taal. (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 28-02-2006 en tekstbijwerking tot 20-10-2020)



Inhoudstafel:


Art. 1-6
BIJLAGEN.
Art. N1-N10
Art. N10 TOEKOMSTIG RECHT
Art. N11-N14



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):

2006036667  2009035994  2014035283 



Artikels:

Artikel 1.Ter uitvoering van artikel 14 en 15, § 1, van het decreet van 2 maart 1999 tot regeling van een aantal aangelegenheden van het volwassenenonderwijs worden in [de [3 bijlagen V tot en met IX en bijlage XIV]3] voor de modulaire structuur van het studiegebied Nederlands tweede taal, behorende tot het secundair onderwijs voor sociale promotie, de opleidingsprofielen als volgt vastgelegd: <BVR 2006-09-01/00, art. 1, 1°, 002; Inwerkingtreding : 01-09-2006>
  1° [2 ...]2
  2° [2 ...]2
  3° [2 ...]2
  4° [2 ...]2
  5° in bijlage V de modulaire opleiding " NT2 Professioneel Bedrijfsgericht richtgraad 2 ";
  6° in bijlage VI de modulaire opleiding " NT2 Professioneel Bedrijfsgericht richtgraad 3 ";
  7° in bijlage VII de modulaire opleiding " NT2 Professioneel Juridisch richtgraad 3 ";
  8° in bijlage VIII de modulaire opleiding " Socio-Culturele Integratie richtgraad 1 ";
  9° in bijlage IX de modulaire opleiding " Socio-Culturele Integratie richtgraad 2 ";
  10° [3 ...]3;
  11° [1 ...]1
  12° [1 ...]1
  13° [1 ...]1
  [14° in bijlage XIV de modulaire opleiding " NT2 professioneel juridisch richtgraad 4.] <BVR 2006-09-01/00, art. 1, 2°, 002; Inwerkingtreding : 01-09-2006>
  ----------
  (1)<BVR 2009-07-24/23, art. 9, 003; Inwerkingtreding : 01-09-2010>
  (2)<BVR 2014-02-28/15, art. 13, 004; Inwerkingtreding : 01-09-2015>
  (3)<BVR 2020-09-04/21, art. 2, 005; Inwerkingtreding : 01-09-2020>

Art.2. De opleidingsprofielen bedoeld in artikel 1 worden ten laatste drie jaar na de inwerkingtreding van dit besluit geëvalueerd.

Art.3. Op grond van artikel 15, § 2, van het decreet van 2 maart 1999 tot regeling van een aantal aangelegenheden van het volwassenenonderwijs wordt in de volgende modulaire opleidingen voor bijzondere doelgroepen afgeweken van het vastgestelde minimale aantal lestijden: " NT2 Verkort R 1 ", " NT2 Verlengd R 1 " en " NT2 Verkort R 2 ".

Art.4. De hierna vermelde, conform artikel 75 van het decreet van 2 maart 1999 tot regeling van een aantal aangelegenheden van het volwassenenonderwijs, goedgekeurde structuurschema's, kunnen bij wijze van overgangsmaatregel nog gedurende één schooljaar gebruikt worden:
  1° " Leertraject Nederlands richtgraad 1 ", goedgekeurd 31 mei 2002;
  2° " Leertraject Nederlands richtgraad 2 ", goedgekeurd op 31 mei 2002;
  3° " Leertraject Nederlands richtgraad 3 ", goedgekeurd op 31 mei 2002;
  4° " Leertraject Nederlands richtgraad 4 ", goedgekeurd op 31 mei 2002;
  5° " Socio-culturele integratie voor migranten richtgraad 2 ", goedgekeurd op 31 mei 2002.

Art.5. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2004.

Art.6. De Vlaamse minister, bevoegd voor het Onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

BIJLAGEN.
Art. N1.
  <Opgeheven bij BVR 2014-02-28/15, art. 14, 004; Inwerkingtreding : 01-09-2015>

Art. N2.
  <Opgeheven bij BVR 2014-02-28/15, art. 14, 004; Inwerkingtreding : 01-09-2015>

Art. N3.
  <Opgeheven bij BVR 2014-02-28/15, art. 14, 004; Inwerkingtreding : 01-09-2015>

Art. N4.
  <Opgeheven bij BVR 2014-02-28/15, art. 14, 004; Inwerkingtreding : 01-09-2015>

Art. N5. Bijlage V. - De modulaire opleiding " NT2 Professioneel Bedrijfsgericht richtgraad 2 ".
  (Bijlage niet opgenomen om technische redenen. Zie B.S. 28-02-2006, p. 11176-11200).

Art. N6. Bijlage VI. - De modulaire opleiding " NT2 Professioneel Bedrijfsgericht richtgraad 3 ".
  (Bijlage niet opgenomen om technische redenen. Zie B.S. 28-02-2006, p. 11201-11227).

Art. N7. Bijlage VII. - De modulaire opleiding " NT2 Professioneel Juridisch richtgraad 3 ".
  (Bijlage niet opgenomen om technische redenen. Zie B.S. 28-02-2006, p. 11228-11247).

Art. N8. Bijlage VIII. - De modulaire opleiding " Socio-Culturele Integratie richtgraad 1 ".
  (Bijlage niet opgenomen om technische redenen. Zie B.S. 28-02-2006, p. 11248-11256).

Art. N9. Bijlage IX. - De modulaire opleiding " Socio-Culturele Integratie richtgraad 2 ".
  (Bijlage niet opgenomen om technische redenen. Zie B.S. 28-02-2006, p. 11257-11266).

Art. N10. Bijlage X. - De modulaire opleiding " Latijns Schrift richtgraad 1 ".
  (Bijlage niet opgenomen om technische redenen. Zie B.S. 28-02-2006, p. 11267-11275).

Art.N10 TOEKOMSTIG RECHT.
  <Opgeheven bij BVR 2020-09-04/21, art. 3, 005; Inwerkingtreding : 01-09-2021>

Art. N11.Bijlage XI. - De modulaire opleiding " NT2 Verkort richtgraad 1 ".
  [1 opgeheven]1
  ----------
  (1)<BVR 2009-07-24/23, art. 9, 003; Inwerkingtreding : 01-09-2010>

Art. N12.Bijlage XII. - De modulaire opleiding " NT2 Verlengd richtgraad 1 ".
  [1 opgeheven]1
  ----------
  (1)<BVR 2009-07-24/23, art. 9, 003; Inwerkingtreding : 01-09-2010>

Art. N13.Bijlage XIII. - De modulaire opleiding " NT2 Verkort richtgraad 2 ".
  [1 opgeheven]1
  ----------
  (1)<BVR 2009-07-24/23, art. 9, 003; Inwerkingtreding : 01-09-2010>

Art. N14. <Ingevoegd bij BVR 2006-09-01/00, art. 1, 2°; Inwerkingtreding : 01-09-2006> Bijlage XIV. - De modulaire opleiding " NT2 Professioneel Juridisch richtgraad 4
  1. Deel 1. - Opleiding.
  1.1. Korte beschrijving.
  1.1.1. Inhoud.
  De opleiding " NT2 Professioneel Juridisch R4 " hoort thuis in het Studiegebied NT2. NT2-opleidingen situeren zich op een bepaald niveau, in het decreet " richtgraad " genoemd.
  Een richtgraad is " een specifieke graad binnen het secundair onderwijs voor sociale promotie voor studiegebieden die niet in graden, overeenstemmend met die van het secundair onderwijs, ingedeeld kunnen worden. " (art. 3,42°) (Decreet tot regeling van een aantal aangelegenheden van het volwassenenonderwijs (2 maart 1999).)
  Met de opleiding " NT2 Professioneel Juridisch R4 " wordt een taalopleiding aangeboden binnen het professionele domein aan personen die beroepshalve binnen de juridische context moeten functioneren. Het gaat over hoger- en hooggeschoolden. We denken hierbij aan advocaten, bedrijfsjuristen, notarissen, magistraten, gerechtsdeurwaarders, griffiers, functionarissen in de welzijnssector, politiemensen, beëdigde vertalers, secretaressen...
  In de opleiding is de juridische sector de context waarbinnen de doelstellingen van het professionele domein zijn uitgewerkt.
  1.1.2. Modules.
  De opleiding " NT2 Professioneel Juridisch R4 " bestaat uit 2 modules van telkens 60 lt. De totale opleiding omvat dus 120 lt. De modules zijn : " NT2 PJ 1 : mondelinge taalbeheersing ", en " NT2 PJ 2 : schriftelijke taalbeheersing ".
  1.1.3. Niveau en soort vak.
  Aangezien het een bij uitstek algemene opleiding betreft, werden alle lestijden als AV gekwalificeerd, richtgraad 4.
  1.2. Plaats van de opleiding in het studiegebied.
  De opleiding " NT2 Professioneel Juridisch R4 " is een opleiding uit het Studiegebied NT2. Ze komt alleen voor in het volwassenenonderwijs (SOSP).

Nr.OpleidingenCodeLestijdenNiveauGB*
1NT2AO NT 001240R1 
2NT2AO NT 002480R2 
3NT2AO NT 003240R3 
4NT2AO NT 004240R4 
5NT2 Professioneel BedrijfsgerichtAO NT 005180R2 
6NT2 Professioneel BedrijfsgerichtAO NT 006180R3 
7NT2 Professioneel JuridischAO NT 007120R3 
8NT2 Professioneel JuridischAO NT 008120R4 
9Socio-culturele integratieAP NT 009180R1 
10Socio-culturele integratieAO NT 010240R2 
11Latijns SchriftAO NT 01140R1 
12NT2 verkortAO NT 012160R1 
13NT2 verlengdAO NT 013360R1 
14NT2 verkortAO NT 014320R2

  * GB = gereglementeerd beroep.
  1.3 Studieduur.
  120 lt.
  Certificaat van de opleiding : " NT2 PROFESSIONEEL JURIDISCH R4 " : 120 lt.
  1.4. Modules en leertraject.
  1.4.1. Modules.

NaamCodeLestijdenNiveauVak*
NT2 Effectiveness PJ 1 : mondelinge taalbeheersingM NT 03960 Lt AVR4 
NT2 Effectiveness PJ 2 : schriftelijke taalbeheersingM NT 04060 Lt AVR4

  * Vanuit onderwijskundig standpunt.
  1.4.2. Leertraject. (Traject niet opgenomen om technische redenen. Zie B.St. 06-12-2006, p. 67946).
  2. Deel 2. Modules.
  2.1. Module NT2 Effectiveness PJ 1 : mondelinge taalbeheersing (039).
  2.1.1. Situering van de module in de opleiding.
  In de module " NT2 Effectiveness PJ 1 : mondelinge taalbeheersing " leert de cursist mondeling geproduceerde teksten uit en over de juridische context, zoals een betoog, een relaas, een verhoor, een pleidooi, een vonnis, correct begrijpen en er zich een oordeel over vormen.
  Hij/zij leert eveneens een aantal tekstsoorten van belang voor het professioneel functioneren binnen de juridische context correct produceren. Hij/zij kan een samenvatting geven van vb een dossier, een relaas. Hij/zij kan een instructie geven aan vb een confrater. Hij/zij leert bovendien mondeling een mening uiten over vb een verhoor.
  2.1.2. Instapvereisten.
  De cursist dient verplicht de competenties te bezitten van de opleiding NT2 Vantage R3.
  2.1.3. Studieduur.
  1 x 60 lt.
  Een deelcertificaat.
  2.1.4. Basiscompetenties.

Module NT2 Effectiveness PJ 1 : mondelingeM NT 039
taalbeheersing 
Luisteren 
De cursist kan 
op structurerend niveau 
de hoofdgedachte achterhalen en specifieke informatieM NT 039 BC L01
zoeken in 
- informatieve teksten binnen het vakgebied zoals 
een gesprek, een documentaire, een presentatie, 
een lezing, een voordracht 
- persuasieve teksten zoals een uitnodiging, een 
betoog, een discussie, een debat, een pleidooi 
- narratieve teksten zoals een verhoor, een relaas 
alle gegevens begrijpen in prescriptieve tekstenM NT 039 BC L02
zoals een vonnis 
op het beoordelend niveau 
zich een persoonlijke mening vormen overM NT 039 BC L03
- informatieve teksten zoals een lezing, een gesprek, 
een documentaire, een presentatie, een voordracht 
- persuasieve teksten zoals een uitnodiging, een 
betoog, een discussie, een debat, een pleidooi 
- narratieve teksten zoals een relaas, een verhoor 
De cursist kan 
de ondersteunende kennis gebruiken die nodig is omM NT 039 BC L04
de luistertaak uit te voeren : 
- woordenschat en grammatica/noties en functies 
- uitspraak en intonatie 
- taalregister (rekening houden met medium, leeftijd, 
bedoelingen, sociale en intellectuele achtergrond 
van de zender) 
- socioculturele aspecten (genuanceerde kennis van 
land en volk, sociale conventies en gebruiken; 
ideologische en historische achtergronden, trends 
en ontwikkelingen) 
bij de voorbereiding en de uitvoering van deM NT 039 BC L05
luistertaak probleemloos de volgende leerstrategieen 
(cognitief en metacognitief) toepassen : 
- het luisterdoel bepalen 
- hypothesen formuleren over de inhoud en bedoeling 
van de tekst 
- relevante voorkennis oproepen en gebruiken 
(ook via ICT) 
- het luistergedrag afstemmen op het luisterdoel 
(o.m. skimmen, scannen en intensief luisteren) 
- onderliggende opvattingen onderkennen 
- de structuuraanduiders interpreteren 
bij de voorbereiding en de uitvoering van deM NT 039 BC L06
luistertaak probleemloos de nodige 
communicatiestrategieen (o.m. compenserende 
strategieen) toepassen : 
- het luistergedrag differentieren volgens 
verschillende luisterstrategieen 
- van niet-gegeven of niet-gekende woorden de 
betekenis achterhalen op basis van de context 
- gebruik maken van ondersteunend visueel materiaal 
en aandacht hebben voor niet-verbaal gedrag 
- in een gesprekssituatie vragen om te herhalen, 
vragen om iets uit te leggen 
De cursist heeft inzicht in de eigenheid vanM NT 039 BC L07
gesproken taal (o.m. onvolledige zinnen, herhalingen, 
versprekingen en redundantie); hij kan de 
verschillende tekstsoorten van elkaar onderscheiden; 
hij kan uit het taalgebruik conclusies trekken in 
verband met de intenties en emoties van de spreker 
De cursist kan bij de voorbereiding en de uitvoeringM NT 039 BC L08
van de luistertaak reflecteren op de eigenheid van 
de juridische woordenschat. Dit betekent dat hij 
beseft dat hij de juridische terminologie correct 
dient te interpreteren 
De cursist is bij de uitvoering van de luistertaakM NT 039 BC L09
bereid : 
- grondig en onbevooroordeeld te luisteren naar wat 
de gesprekspartner zegt 
- zich in te leven in de socioculturele wereld van 
de doeltaal 
- zich niet te laten afleiden als hij in een tekst 
niet alles begrijpt 
- autonoom de eigen taalbeheersing volgens eigen 
behoeften te verruimen 
Tekstkenmerken voor luisteren : 
De te beluisteren teksten vertonen volgende kenmerken : 
ze zijn authentiekM NT 039 BC LT01
ze vallen binnen de interessesfeer van de cursist, ofM NT 039 BC LT02
ze houden verband met zijn professionele situatie, 
maar hoeven niet enkel strikt professioneel van aard 
te zijn 
de onderwerpen die binnen het eigen competentiedomeinM NT 039 BC LT03
liggen zijn in toenemende mate complex 
ze kunnen betekenisnuances, diverse registers,M NT 039 BC LT04
idiomatische uitdrukkingen en impliciete 
structurering bevatten 
ze kunnen een complexe tekststructuur hebbenM NT 039 BC LT05
ze kunnen afwijken van de standaardnormM NT 039 BC LT06
ze kunnen courant regionaal taalgebruik bevattenM NT 039 BC LT07
ze kunnen een normale hoeveelheid ruis bevattenM NT 039 BC LT08


Spreken 
De cursist kan 
op structurerend niveau 
een samenvatting geven vanM NT 039 BC S01
- informatieve teksten zoals een verslag of een 
toelichting, een dossier 
- persuasieve teksten zoals een gedachtewisseling, 
een discussie, een pleidooi, een debat 
- narratieve teksten zoals een relaas, een verhoor 
een instructie geven in prescriptieve teksten zoalsM NT 039 BC S02
in contacten met medewerkers, deskundigen, confraters 
of hoger geplaatsten 
zijn beleving (d.i. wensen, noden en gevoelens)M NT 039 BC S03
verwoorden en vragen naar de beleving van een 
gesprekspartner zoals in contacten met confraters, 
clienten, magistraten, griffiers... 
op het beoordelend niveau 
een mening en een standpunt geven en ernaar vragen inM NT 039 BC S04
- informatieve teksten zoals een verslag of een 
toelichting, een dossier 
- persuasieve teksten zoals gedachtewisseling, een 
discussie, een pleidooi, een debat 
- narratieve teksten zoals een relaas, een verhoor 
De cursist kan 
bij de voorbereiding en de uitvoering van deM NT 039 BC S05
spreektaak de ondersteunende kennis gebruiken met 
betrekking tot 
- accurate woordenschat en grammatica/noties en 
functies 
- uitspraak en intonatie 
- taalregister (rekening houden met medium, leeftijd, 
bedoelingen, sociale en intellectuele achtergrond 
van de gesprekspartner) 
- socioculturele aspecten (genuanceerde kennis van 
land en volk, sociale conventies en gebruiken; 
ideologische en historische achtergronden, trends 
en ontwikkelingen) 
bij de voorbereiding en de uitvoering van deM NT 039 BC S06
spreektaak probleemloos de nodige leerstrategieen 
(cognitief en metacognitief) toepassen : 
- een spreekplan opstellen 
- relevante voorkennis oproepen en gebruiken 
(ook via ICT) 
- informatie verzamelen en gebruiken (gebruik maken 
van referentiewerken en andere informatiebronnen 
om de functionele kennis uit te breiden, onder 
meer in het/de land(en) waar de doeltaal wordt 
gesproken en via de instanties van dat/die 
land(en)) 
- een informatie- en argumentatiestructuur uitwerken 
en hanteren 
bij de uitvoering van de spreektaak probleemloos deM NT 039 BC S07
nodige communicatiestrategieen gebruiken : 
- adequaat en effectief omgaan met talige middelen 
- een minimaal beroep doen op compenserende strategieen 
(zoals parafraseren en herformuleren voor zover dit 
niet over de juridische terminologie gaat) 
- indien nodig (bijv. bij een uiteenzetting) gebruik 
maken van ondersteunend visueel materiaal en van 
niet-verbaal gedrag (gepast gebruik van functionele 
lichaamstaal) 
- doelgerichte conversatiestrategieen gebruiken 
(bv. om het woord te krijgen, te houden en door 
te geven) 
bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van deM NT 039 BC S08
spreektaak reflecteren op de eigenheid van de 
juridische woordenschat. Dit betekent dat hij beseft 
dat hij de juridische terminologie zeer accuraat 
dient te gebruiken 
De cursist geeft bij de uitvoering van de spreektaakM NT 039 BC S09
blijk van volgende attitudes : 
- contactbereidheid 
- variatie en diversiteit in taalgebruik nastreven 
- spreekdurf 
- openheid voor culturele diversiteit 
- autonoom verruimen van de eigen taalbeheersing 
volgens eigen behoeften 
Tekstkenmerken voor spreken : 
De mondeling te produceren teksten vertonen volgende 
kenmerken : 
ze vallen binnen de interessesfeer van de cursist, ofM NT 039 BC ST01
ze houden verband met zijn professionele situatie, 
maar hoeven niet enkel strikt professioneel van aard 
te zijn 
ze kunnen delicate of gevoelige onderwerpen omvattenM NT 039 BC ST02
de onderwerpen die binnen het eigen competentiedomeinM NT 039 BC ST03
liggen zijn in toenemende mate complex 
ze kunnen complex gestructureerd zijnM NT 039 BC ST04
de spreker kan lang aan het woord blijvenM NT 039 BC ST05
het taalgebruik is vlot, nauwkeurig en genuanceerd enM NT 039 BC ST06
benadert het taalgebruik van een native speaker met 
vergelijkbare achtergrond; waar het juridische 
terminologie betreft is het correct 
ze getuigen van een gepaste en vlotte interactieM NT 039 BC ST07
ze vertonen stilistische variatieM NT 039 BC ST08
de uitspraak levert geen problemen op voor de sprekerM NT 039 BC ST09
van de doeltaal 
de teksten vertonen vrijwel geen interferentie vanM NT 039 BC ST10
de moedertaal

  2.2. Module NT2 Effectiveness PJ 2 : schriftelijke taalbeheersing (040).
  2.2.1. Situering van de module in de opleiding.
  In de module " NT2 Effectiveness PJ 2 : schriftelijke taalbeheersing " leert de cursist schriftelijk geproduceerde teksten uit en over de juridische context, zoals een proces-verbaal, een convocaat, een polis, een dagvaarding, een artikel uit een wetboek, correct begrijpen en er zich een oordeel over vormen.
  Hij/zij leert eveneens een aantal tekstsoorten van belang voor het professioneel functioneren binnen de juridische context correct produceren. We denken dan aan teksten zoals besluiten. Hij/zij kan instructies schrijven zoals een contract en een verslag maken van vb een juridische voordracht. Eveneens kan hij/zij commentaar schrijven bij rechtspraak.
  2.2.2. Instapvereisten.
  De cursist dient verplicht de competenties te bezitten van de opleiding van de opleiding NT2 Vantage R3.
  2.2.3. Studieduur.
  1 x 60 lt.
  Een deelcertificaat.
  2.2.4. Basiscompetenties.

NT2 Effectiveness PJ 2 : schriftelijke taalbeheersingM NT 040
Lezen 
De cursist kan 
op structurerend niveau : 
alle gegevens begrijpen in prescriptieve teksten zoalsM NT 040 BC R01
een polis, een overeenkomst, een contract, een 
dagvaarding, rechtsplegingformulieren, rechtspraak, 
een wetsartikel of artikel uit een wetboek 
op het beoordelend niveau 
zich een mening vormen overM NT 040 BC R02
- persuasieve teksten zoals een zakelijke brief 
(convocaat, afspraak, verzoek, klachtenbrief, 
voorstel), besluiten 
- narratieve teksten zoals een relaas, een 
proces-verbaal 
De cursist kan 
bij de voorbereiding en de uitvoering van de leestaakM NT 040 BC R03
de ondersteunende kennis gebruiken met betrekking tot 
- woordenschat en grammatica/noties en functies 
- spelling/interpunctie 
- taalregister (rekening houden met medium, leeftijd, 
bedoelingen, sociale en intellectuele achtergrond 
van de zender) 
- socioculturele aspecten (genuanceerde kennis van 
land en volk, sociale conventies en gebruiken; 
ideologische en historische achtergronden, trends 
en ontwikkelingen) 
bij de voorbereiding en de uitvoering van de leestaakM NT 040 BC R04
probleemloos de nodige leerstrategieen (cognitief en 
metacognitief) toepassen : 
- hypothesen formuleren over de inhoud en bedoeling van 
de tekst 
- relevante voorkennis oproepen en gebruiken 
(ook via ICT) 
- onderliggende opvattingen onderkennen 
- het leesgedrag afstemmen op het leesdoel 
(o.m. skimmen, scannen en intensief lezen) 
- de structuuraanduiders interpreteren 
- gebruik maken van redundantie 
bij de voorbereiding en de uitvoering van de leestaakM NT 040 BC R05
probleemloos volgende communicatiestrategieen 
(o.m. compenserende strategieen) toepassen : 
- het leesgedrag differentieren volgens verschillende 
leesstrategieen 
- de betekenis van ongekende woorden afleiden uit de 
context en affixen 
- gebruik maken van ondersteunend visueel materiaal 
- hulpbronnen raadplegen (traditionele en elektronische) 
bij de voorbereiding en uitvoering van de leestaakM NT 040 BC R06
reflecteren op de eigenheid van de schrijftaal. Dit 
betekent dat hij : 
- inzicht heeft in de eigenheid van geschreven taal 
- het onderscheid kan maken tussen verschillende 
tekstsoorten 
bij de voorbereiding en uitvoering van de leestaakM NT 040 BC R07
reflecteren op de eigenheid van de juridische 
woordenschat. Dit betekent dat hij beseft dat hij 
de juridische terminologie zeer correct dient te 
interpreteren 
De cursist is bij de uitvoering van de leestaak bereid :M NT 040 BC R08
- zich in te leven in de socioculturele wereld van 
de tekst 
- moeilijkheden in complexe teksten niet uit de weg 
te gaan 
- te reflecteren op zijn leesgedrag 
- andere teksten in de doeltaal te lezen 
- autonoom de eigen taalbeheersing volgens eigen 
behoeften te verruimen 
Tekstkenmerken voor lezen : 
De te lezen teksten vertonen volgende kenmerken : 
ze zijn authentiekM NT 040 BC RT01
ze vallen binnen de interessesfeer van de cursist,M NT 040 BC RT02
of ze houden verband met zijn professionele situatie, 
maar hoeven niet enkel strikt professioneel van aard 
te zijn 
de onderwerpen die binnen het eigen competentiedomeinM NT 040 BC RT03
liggen zijn in toenemende mate complex 
ze zijn gevarieerd wat het tekstaanbod betreftM NT 040 BC RT04
ze kunnen op een hoog abstractieniveau geformuleerd zijnM NT 040 BC RT05
ze kunnen een complexe structuur hebbenM NT 040 BC RT06
ze kunnen betekenisnuances, diverse registers,M NT 040 BC RT07
idiomatische uitdrukkingen en impliciete 
structurering bevatten


Schrijven 
De cursist kan 
op structurerend niveau 
informatie vragen en geven inM NT 040 BC W01
- informatieve teksten zoals courante zakelijke brieven 
(zoals aan een confrater, de griffie, de procureur, 
enz.), juridische kroniek 
- persuasieve teksten zoals besluiten 
instructies geven in prescriptieve teksten zoals eenM NT 040 BC W02
zakelijke brief aan een deskundige, een contract, 
rechtsplegingformulieren 
een uitvoerig verslag schrijven van bijvoorbeeld eenM NT 040 BC W03
juridische voordracht 
op het beoordelend niveau : 
een mening en een standpunt geven in persuasieveM NT 040 BC W04
teksten zoals besluiten, commentaar bij rechtspraak 
De cursist kan 
bij de uitvoering van de schrijftaak de nodigeM NT 040 BC W05
ondersteunende kennis toepassen : 
- accurate woordenschat en grammatica/noties en 
functies 
- spelling, interpunctie en lay-out 
- taalregister (rekening houden met medium, leeftijd, 
bedoelingen, sociale en intellectuele achtergrond 
van de ontvanger) 
- socioculturele aspecten (genuanceerde kennis van 
land en volk, sociale conventies en gebruiken; 
ideologische en historische achtergronden, trends 
en ontwikkelingen) 
bij de voorbereiding en uitvoering van de schrijftaakM NT 040 BC W06
probleemloos de volgende leerstrategieen (cognitief 
en metacognitief) toepassen : 
- een schrijfplan aangepast aan de communicatiesituatie 
uitwerken 
- relevante voorkennis oproepen en gebruiken 
(ook via ICT) 
- informatie verzamelen (ook via informatie- en 
communicatietechnologie) 
- een informatie- en argumentatiestructuur uitwerken 
en hanteren 
bij de uitvoering van de schrijfopdracht probleemloosM NT 040 BC W07
de nodige communicatiestrategieen toepassen : 
- onmiddellijk in de doeltaal formuleren 
- door een duidelijke structuur de leesbaarheid van de 
tekst bevorderen 
- minimaal gebruik maken van compenserende strategieen 
bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van deM NT 040 BC W08
schrijftaak reflecteren op schrijfproces en 
schrijfproduct, o.m. door inhoud, structuur en 
formulering te reviseren 
De cursist streeft bij de voorbereiding en deM NT 040 BC W09
uitvoering van de schrijftaak een heldere 
communicatiestijl na 
De cursist kan bij de voorbereiding, uitvoering enM NT 040 BC W10
evaluatie van de schrijftaak reflecteren op de 
eigenheid van de juridische woordenschat. Dit 
betekent dat hij beseft dat hij de juridische 
terminologie zeer accuraat dient te gebruiken 
De cursist is bereid :M NT 040 BC W11
- bronnen in de doeltaal te raadplegen 
- maximale correctheid in formulering en vormgeving 
na te streven 
- flexibel, open en verdraagzaam te reageren op de 
socioculturele realiteit 
- autonoom de eigen taalbeheersing volgens eigen 
behoeften te verruimen 
Tekstkenmerken voor schrijven : 
De schriftelijk te produceren teksten vertonen 
volgende kenmerken : 
ze vallen binnen de interessesfeer van de cursist,M NT 040 BC WT01
of ze houden verband met zijn professionele situatie, 
maar hoeven niet enkel strikt professioneel van aard 
te zijn 
ze kunnen delicate of gevoelige onderwerpen omvattenM NT 040 BC WT02
de onderwerpen die binnen het eigen competentiedomeinM NT 040 BC WT03
liggen zijn in toenemende mate complex 
ze geven blijk van een goede beheersing vanM NT 040 BC WT04
woordconnotatie 
de teksten hebben een duidelijke structuur en samenhangBC WT05
de formulering benadert die van de moedertaalgebruikerM NT 040 BC WT06
van een vergelijkbaar opleidingsniveau 
de formulering is adequaat en aangepast aan deM NT 040 BC WT07
communicatiesituatie (juiste keuze van perspectief en 
stijldimensies) 
de formulering getuigt van variatie en genuanceerdM NT 040 BC WT81
taalgebruik 
ze kunnen onder een zekere tijdsdruk tot stand komenM NT 040 BC WT09

  3. Bijlagen.
  3.1. Teksttypologie.
  1. Informatieve tekst (overbrengen van informatie).
  vb. zakelijke brief, rechtsleer, juridische kroniek.
  2. Narratieve tekst (verhalend weergeven van gebeurtenissen).
  vb. proces-verbaal, relaas, verhoor, getuigenis.
  3. Persuasieve tekst (probeert de ontvanger van iets te overtuigen).
  vb. uitnodiging, excuus, convocaat, afspraak, verzoek, klacht, voorstel, besluiten.
  4. Prescriptieve teksten (probeert het gedrag van de ontvanger rechtstreeks te sturen).
  vb. rechtspraak, rechtsplegingformulieren.
  3.2. Samenstelling Commissie Modulaire NT2- en Vreemdetalenopleidingen voor Specifieke Doelgroepen.
  De commissie is netoverschrijdend samengesteld.
  Leden :
  Marcia Coertjens, Adjunct-Directeur CVO LBC-NVK Antwerpen, Vrij Onderwijs.
  Erika De Crom, Projectverantwoordelijke talenopleidingen Cevora (Sectoraal Vormingscentrum van het Aanvullend Nationaal Paritair Comité voor Bedienden).
  Chantal Delmotte, Inspecteur Volwassenenonderwijs.
  René De Ryck, Directeur CVO Merchtem Sint-Donatus en CVO Kruikenburg Ternat, Vrij Onderwijs.
  Stefaan Herschap, Adjunct-Directeur, PCVO Meetjesland.
  Danny Jacquy, Adjunct-Directeur, GLTT Sint-Genesius-Rode, Gemeenschapsonderwijs.
  Christiane Janssen, Docente Juridisch Frans, PCVO Moderne Talen Hasselt, Provinciaal Onderwijs.
  Irène Paulissen, Directeur PCVO Moderne Talen Hasselt, Provinciaal Onderwijs.
  Eddy Plancke, pedagogisch adviseur Gemeenschapsonderwijs.
  Herman Reynaert, Directeur PCVO Meetjesland, Provinciaal Onderwijs.
  Nicole Raes, Dienst voor Onderwijsontwikkeling.
  Véronique Sanctobin, Coördinator Frans-Italiaans, Docente Juridisch Frans, Hitek, Kortrijk, Vrij Onderwijs.
  Carine Steverlynck, Inspecteur Volwassenenonderwijs.
  Dirk Trappers, Inrichtende Macht CVO LBC-NVK Antwerpen, Vrij Onderwijs.
  Vinciane Vanderheyde, Adjunct-Directeur CVO KHN Brussel, Vlaams Onderwijs Overieg Platform (VOOP).
  Christine Van Kerckhove, Adjunct-Directeur PCVO Gent, Provinciaal Onderwijs.