Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

19 JUNI 2006. - Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.



Inhoudstafel:


Art. 1-7



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

1976101105 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. Dit besluit strekt tot de gedeeltelijke omzetting van de Richtlijn 2004/54/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 inzake minimumveiligheidseisen voor tunnels in het trans-Europese wegennet.

Art.2. In artikel 12 van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 23 juni 1978, 17 september 1988, 20 juli 1990, 1 februari 1991, 19 december 1991, 16 juli 1997, 9 oktober 1998, 17 oktober 2001, 14 mei 2002, 27 november 2003 en 26 april 2004, wordt een artikel 12.2bis ingevoegd, luidend als volgt :
  " 12.2bis. Verkeersbord F8. Tunnel.
  Deze verkeersborden worden geplaatst aan elke ingang van een tunnel met een lengte van meer dan 500 meter.
  Een onderbord van het type II van bijlage 2 tot dit besluit duidt de lengte van de tunnel aan.
  De naam van de tunnel kan ook worden aangegeven.
  Voor tunnels met een lengte van meer dan 3 000 m wordt de resterende lengte van de tunnel om de 1 000 m aangegeven. "

Art.3. In artikel 12 van hetzelfde ministerieel besluit worden een artikel 12.13quater en een artikel 12.13quinquies ingevoegd, luidend als volgt :
  " 12.13quater. Verkeersbord F 52. Nooduitgangen in tunnels.
  Deze verkeersborden duiden de nooduitgangen aan. "
  " 12.13quinquies. Verkeersbord F 52bis. Vluchtroute.
  De dichtstbijzijnde nooduitgang in elke richting wordt aangeduid door middel van de verkeersborden F 52bis.
  Deze verkeersborden worden op afstanden van maximaal 25 m op een hoogte van 1 tot 1,5 m boven wegniveau op de tunnelwanden aangebracht en vermelden de afstanden tot aan de uitgangen. "

Art.4. In artikel 12 van hetzelfde ministerieel besluit worden een artikel 12.14bis ingevoegd, luidend als volgt :
  " 12.14bis. Verkeersbord F 56. Brandblusapparaat.
  Dit verkeersbord duidt aan dat de hulppost in de tunnel uitgerust is met een brandblusapparaat.
  In hulpposten die door een deur van de tunnel gescheiden zijn, geeft de volgende tekst aan dat de hulppost geen bescherming biedt bij brand :
  " Deze zone is niet brandbestendig - Volg de aanwijzingen naar de nooduitgangen. " "

Art.5. In artikel 12 van hetzelfde ministerieel besluit worden een artikel 12.15bis ingevoegd, luidend als volgt :
  " 12.15bis. Verkeersbord F 62. Noodtelefoon.
  Dit verkeersbord duidt aan dat de hulppost in de tunnel uitgerust is met een noodtelefoon. "

Art.6. In artikel 12 van hetzelfde ministerieel besluit worden een artikel 12.22bis ingevoegd, luidend als volgt :
  " 12.22bis. Verkeersbord F 98. Vluchthaven.
  Dit verkeersbord duidt in de tunnel de plaats aan waar de vluchthavens zich bevinden.
  De brandblusapparaten en de noodtelefoons worden gesignaleerd door middel van een onderbord. "

Art. 7. Dit besluit treedt in werking twee maanden nadat het in het Belgisch Staatsblad werd bekendgemaakt.
  Gegeven te Brussel, 19 juni 2006.
  R. LANDUYT.