3 APRIL 2006. - Ministerieel besluit betreffende het register dat gegevens bevat aangaande sommige handelingen door veiligheidsagenten(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 27-04-2006 en tekstbijwerking tot 03-09-2015)
Art. 1-5
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit dient verstaan te worden onder :
1° De wet : de wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en de bijzondere veiligheid, gewijzigd bij de wetten van 18 juli 1997, 9 juni 1999, 10 juni 2001, 25 april 2004, 7 mei 2004, 27 december 2004 en 2 september 2005;
2° De veiligheidsdienst : dienst, zoals bedoeld in artikel 1, § 11, van de wet;
3° Het register : register, zoals bedoeld in artikel 13.15, tweede lid, van de wet;
4° [1 De betrokken handelingen : de handelingen zoals bedoeld in de artikelen 13.5 en 13.12 tot 13.14 van de wet.]1
----------
(1)<MB 2015-07-30/02, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 22-11-2014>
Art.2. Telkens wanneer agenten die deel uitmaken van een veiligheidsdienst, een van de betrokken handelingen stellen, vermeldt de veiligheidsdienst de gegevens, bedoeld in artikel 4 in een register.
Dit register is geautomatiseerd en voor de veiligheidsdiensten toegankelijk via het E-loket van de Directie Private Veiligheid bij de FOD Binnenlandse Zaken. De Minister van Binnenlandse Zaken bepaalt de datum van inwerkingtreding van het geautomatiseerd register.
In afwachting van de inwerkingtreding van het geautomatiseerde register noteren de veiligheidsdiensten deze gegevens schriftelijk in een vastbladig en van genummerde bladzijden voorzien register. Dit register wordt, in het geval van de veiligheidsdienst van MIVB, bijgehouden in de centrale meldkamer van de veiligheidsdienst en in het geval van de veiligheidsdienst van NMBS-Holding NV, bijgehouden in de zetel van elke brigade van de veiligheidsdienst.
Art.3. Het register bevat van iedere betrokken handeling volgende gegevens :
1° Indien gekend : identiteitsgegevens van de perso(o)n(en) die het voorwerp uitmaakten van de betrokken handeling;
2° Naam van de veiligheidsagenten(en) en nummer identificatiekaart(en) die de betrokken handeling uitvoerden;
3° Gedetailleerde beschrijving van het incident dat aanleiding was voor de uitgevoerde handeling;
4° Plaats van het incident;
5° Tijdstip incident (datum/uur);
6° Gedetailleerde beschrijving van de door de veiligheidsagenten verrichte handelingen en de daarbij door hen gevolge procedure;
7° Opgeroepen politiedienst en tijdstip oproep;
8° Tussengekomen politiedienst en tijdstip tussenkomst;
9° Tijdstip afgifte inlichtingenformulier aan betrokken per(o)n(en);
10° Naam persoon die de in het register opgenomen inlichtingen heeft verstrekt.
Art.4. De gegevens, bedoeld in artikel 4, worden uiterlijk binnen de 24 uur, nadat de betrokken handeling werden gesteld in het register opgenomen.
Art. 5. De gegevens die in het register zijn opgenomen worden bewaard gedurende een periode van 5 jaar.