20 OKTOBER 2005. - Koninklijk besluit met betrekking tot de oprichting en de organisatie van een Belgische markt voor de uitwisseling van energieblokken (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 26-10-2005 en tekstbijwerking tot 09-03-2011)
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen.
Art. 1-2
HOOFDSTUK II. - Organisatie en beheer van de markt.
Sectie I. - De marktbeheerder.
Art. 3-6
Sectie II. - Vertrouwelijkheid.
Art. 7
Sectie III. - Marktreglement en -procedures.
Art. 8
HOOFDSTUK III. - Toegang tot de markt.
Art. 9
HOOFDSTUK IV. - Werking van de markt.
Sectie I. - Terbeschikkingstelling van een marktplatform, levering en informatie over de werking.
Art. 10-13
Sectie II. - Financiële afwikkeling van de transacties op de markt.
Art. 14-15
Sectie III. - Integriteit van de markt.
Art. 16
Sectie IV. - Toezicht en regelhandhaving op de markt.
Art. 17-19
HOOFDSTUK V. - Inwerkingtreding.
Art. 20-21
2006011026 2007011270 2007011589 2010011083 2010011420 2010A11083 2010A11420 2013011539 2013A11539 2014011524 2016011040 2016011426
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen.
Artikel 1. De definities van artikel 2 van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, hierna " de wet " genoemd, zijn van toepassing op dit besluit.
Art.2.Voor de toepassing van dit besluit, wordt verstaan onder :
1° de markt : elke markt voor de uitwisseling van energieblokken waarop, overeenkomstig de bepalingen van dit besluit, transacties worden afgesloten met betrekking tot de verhandeling van elektriciteit die te leveren is door middel van injecties en/of afnames in de Belgische regelzone;
2° de [1 FSMA]1 : de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten;
3° het contract van toegangsverantwoordelijke : het contract zoals omschreven in de artikelen 150 en volgende van het koninklijk besluit van 19 december 2002 houdende een technisch reglement voor het beheer van het transmissienet van elektriciteit en de toegang ertoe;
4° de fixing : het proces waardoor de prijs en het volume van de op de markt gesloten transacties worden bepaald;
5° de marktbeheerder : elke vennootschap die beantwoordt aan de voorwaarden opgelegd in dit besluit en die, overeenkomstig de bepalingen van dit besluit, een vergunning heeft verkregen om de markt te beheren;
6° marktverplichting : elke verplichting ten laste gelegd van een deelnemer en van de marktbeheerder krachtens dit besluit, het marktreglement, de marktprocedures en/of contractuele verbintenissen;
7° order : een order tot aankoop of verkoop van energie;
8° de deelnemer : elke persoon aan wie het, overeenkomstig de bepalingen van dit besluit, toegelaten is om op de markt tussen te komen;
9° onrechtstreekse deelneming : elke deelneming die gehouden wordt door een vennootschap door tussenkomst van een andere vennootschap die zij controleert in de zin van artikel 5 van het Wetboek van Vennootschappen;
10° het marktreglement : het reglement op te stellen overeenkomstig artikel 8;
11° de marktprocedures : de procedures vastgesteld door de marktbeheerder in uitvoering van het marktreglement.
----------
(1)<KB 2011-03-03/01, art. 331, 002; Inwerkingtreding : 01-04-2011>
HOOFDSTUK II. - Organisatie en beheer van de markt.
Sectie I. - De marktbeheerder.
Art.3.§ 1. Elke onderneming die in België één of meer markten wenst te organiseren, moet hiervoor vooraf van de minister een vergunning verkrijgen.
§ 2. De onderneming die een vergunning wenst te bekomen, bezorgt de minister met kopie aan de commissie en de [1 FSMA]1 een volledig dossier waaruit blijkt dat zij voldoet aan de vergunningsvoorwaarden opgesomd in artikel 4, § 1. De minister beschikt over een termijn van zestig dagen vanaf ontvangst van het dossier om de vergunning toe te kennen of te weigeren. Bij gebrek aan een beslissing binnen de voormelde termijn, wordt de vergunning geacht stilzwijgend te zijn toegekend.
§ 3. De minister verleent de vergunning aan de ondernemingen die erom verzoeken en die voldoen aan de vergunningsvoorwaarden van artikel 4, § 1. De minister kan de vergunning afhankelijk stellen van bijkomende voorwaarden die hij nodig acht om de belangen van de deelnemers te beschermen en de goede werking, de integriteit en de transparantie van de door de ondernemingen georganiseerde markt te vrijwaren.
§ 4 De marktbeheerder die een vergunning heeft bekomen krachtens dit artikel moet bij de uitoefening van zijn activiteiten continu blijven voldoen aan de in artikel 4, § 1 gestelde vergunningsvoorwaarden en, in voorkomend geval, aan de vergunningsvoorwaarden bijkomend opgelegd door de minister krachtens § 3. De minister ziet toe op de naleving van deze voorwaarden.
De marktbeheerder brengt de minister onmiddellijk op de hoogte van elke eventuele wijziging aan het dossier ingediend door de marktbeheerder.
§ 5 De minister kan de vergunning als marktbeheerder intrekken, hetzij op verzoek van de betrokken marktbeheerder, hetzij op eigen initiatief indien de marktbeheerder niet langer voldoet aan de in artikel 4, § 1 opgesomde vergunningsvoorwaarden of, in voorkomend geval aan deze bijkomend opgelegd door de minister krachtens § 3, of in geval van ernstige tekortkoming door de marktbeheerder aan haar verplichtingen krachtens dit besluit en het marktreglement.
----------
(1)<KB 2011-03-03/01, art. 331, 002; Inwerkingtreding : 01-04-2011>
Art.4. § 1. Om een vergunning als marktbeheerder te verkrijgen, moet een onderneming aan de volgende voorwaarden voldoen :
1° zij moet zijn opgericht onder de vorm van een handelsvennootschap, met uitzondering van de rechtsvorm van de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid met één vennoot, en rechtspersoonlijkheid hebben;
2° haar maatschappelijke zetel en haar centrale administratie moeten gevestigd zijn in een lid-Staat van de Europese Economische Ruimte;
3° zij mag geen producent, tussenpersoon of leverancier zijn;
4° haar maatschappelijk doel moet alle activiteiten met betrekking tot de organisatie, het beheer en de ontwikkeling van de markt toelaten;
5° zij moet beschikken over voldoende financiële middelen voor de organisatie en de werking van de markt en in ieder geval over een maatschappelijk kapitaal van ten minste 1.500.000 EUR;
6° de natuurlijke of rechtspersonen die, middels een rechtstreekse of een onrechtstreekse deelneming meer dan 10 procent van het kapitaal of van de stemrechten bezitten, mogen geen producent, tussenpersoon of leverancier zijn en moeten beschikken over de nodige kwaliteiten om een gezond en voorzichtig beleid van de onderneming te waarborgen;
7° zij moet worden bestuurd door ten minste drie natuurlijke personen;
8° de bestuurders moeten beschikken over de voor de uitoefening van hun functie vereiste professionele betrouwbaarheid en passende ervaring in de energiesector of de financiële sector. De bestuurders mogen gedurende de vierentwintig maanden vóór de aanvang van hun functie en tijdens de uitoefening van hun functie voor de marktbeheerder geen enkele functie of activiteit hebben uitgeoefend/uitoefenen, al dan niet bezoldigd, voor een producent, leverancier of tussenpersoon;
9° zij moet beschikken over een passende beheersstructuur, administratieve en boekhoudkundige organisatie en interne controle om de goede werking, de integriteit en de transparantie van de markt te waarborgen en moet jaarlijks onderworpen worden aan een externe audit van haar activiteiten;
10° zij moet een verrekenings- en vereffeningssysteem voorzien hebben, eventueel door samenwerking met een andere onderneming, dat voldoende waarborgen biedt voor de bescherming van de belangen van de deelnemers en voor de goede werking van de markt.
§ 2. Het staat de marktbeheerder vrij om andere verhandelingen met betrekking tot energie tot de markt toe te laten dan de verhandeling van elektriciteit voor zover deze verenigbaar zijn met zijn maatschappelijk doel en voor zover deze niet van aard zijn om de belangen van de deelnemers of de goede werking, de integriteit of de transparantie van de markt te schaden.
§ 3 Dit besluit doet geen afbreuk aan de regels bepaald door en krachtens de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten.
Art.5. § 1. De marktbeheerder is verantwoordelijk voor de exploitatie, de ontwikkeling en het bestuur van elke markt waarvan hij marktbeheerder is. De marktbeheerder moet :
1° een regelmatige werking van de markt waarborgen;
2° marktregels en -procedures vaststellen overeenkomstig artikel 8 met het oog op het verhogen van de transparantie wat de toegang tot de markt betreft, het vermijden van elke discriminatie tussen deelnemers en het waarborgen van de vertrouwelijkheid van de gegevens van de deelnemers;
3° de voorwaarden bepalen van de contractuele relaties tussen de marktbeheerder en de deelnemer, waarbij hij erover waakt de niet-discriminatie en de transparantie wat de toegang tot de markt betreft te verzekeren;
4° waken over de naleving door de deelnemers van de marktverplichtingen die hen zijn opgelegd en al de noodzakelijke maatregelen nemen, daarin inbegrepen het opleggen van disciplinaire sancties, om een einde te maken aan een eventuele miskenning van een marktverplichting;
5° beschikken over adequate informaticasystemen teneinde de efficiënte werking van de markt en de transparantie van de transacties op de markt te verzekeren, de anonimiteit te garanderen en het opsporen van marktmisbruiken te vergemakkelijken;
6° voorzien dat een verrekenings- en vereffeningssysteem wordt aangeboden, eventueel door samenwerking met een andere onderneming, dat voldoende waarborgen biedt voor de bescherming van de belangen van de deelnemers en voor de goede werking van de markt.
§ 2 De marktbeheerder mag de uitvoering van zijn taken aan derden toevertrouwen voor zover de medecontractanten van de marktbeheerder geen producenten, leveranciers of tussenpersonen zijn, tenzij de toevertrouwde diensten geen toegang verlenen tot vertrouwelijke of commercieel gevoelige informatie van de deelnemers.
Art.6. Indien de markt gekoppeld wordt aan gelijkaardige markten in de buurlanden, mag, onverminderd de toepassing van de bepalingen inzake verbindingen met buitenlandse netten voorgeschreven door het koninklijk besluit van 19 december 2002 houdende een technisch reglement voor het beheer van het transmissienet van elektriciteit en de toegang ertoe, en onverminderd de bevoegdheden van de commissie overeenkomstig voornoemd koninklijk besluit, de marktbeheerder in opdracht van de netbeheerder de methodes voor de toekenning van de beschikbare capaciteit, toegewezen aan de markt koppeling, voor de uitwisselingen met de buitenlandse netten uitvoeren, op voorwaarde dat dit op transparante, niet-discriminatoire wijze geschiedt.
Sectie II. - Vertrouwelijkheid.
Art.7.§ 1. De marktbeheerder, de leden van de raad van bestuur, de gedelegeerd bestuurder of bestuurders of de gedelegeerde(n) tot het dagelijks bestuur of de leden van het directiecomité, evenals de personeelsleden en alle personen die met hen zullen samenwerken voor de uitvoering van hun opdrachten, zijn gehouden tot de meest strikte vertrouwelijkheid en kunnen niet overgaan tot enige verspreiding van vertrouwelijke of commercieel gevoelige informatie waarvan zij kennis hebben gekregen naar aanleiding van hun functies.
De marktbeheerder treft de technische en organisatorische maatregelen die nodig zijn om de toegang tot de vertrouwelijke en commercieel gevoelige gegevens en tot de verwerking van deze gegevens te beperken tot enkel de leden van zijn bestuursorganen en zijn personeelsleden.
§ 2. § 1, eerste lid, geldt niet ten aanzien van de medecontractant(en) van de marktbeheerder met wie hij een overeenkomst heeft afgesloten teneinde de organisatie en de werking van de markt en, in voorkomend geval, de financiële afwikkeling daarvan te verzekeren, op voorwaarde dat deze overeenkomst aan de medecontractant(en) een verbintenis van vertrouwelijkheid oplegt die ertoe strekt elke verspreiding van de informatie bedoeld in § 1 te vermijden.
§ 3. Het verbod tot mededeling van vertrouwelijke of commercieel gevoelige informatie waarvan de personen bedoeld in §§ 1 en 2 kennis hebben gekregen, wordt opgeheven :
1° indien zij worden opgeroepen om in het kader van hun functie in rechte te getuigen;
2° wanneer het informatie betreft die zij moeten meedelen in hun verhouding met de [1 FSMA]1 of met de commissie;
3° wanneer het meedelen van de informatie noodzakelijk is om de veiligheid, de betrouwbaarheid en de efficiëntie van het transmissienet te verzekeren;
4° wanneer het meedelen van deze informatie tot doel heeft vastgestelde onregelmatigheden ter kennis van de overheden te brengen;
5° wanneer het informatie betreft die in samengevatte of verkorte vorm is gepubliceerd op zo een wijze dat geen enkele identificatie mogelijk is;
6° in geval van een voorafgaand schriftelijk akkoord van degene op wie de vertrouwelijke informatie betrekking heeft;
7° wanneer deze informatie gemakkelijk en gewoonlijk toegankelijk of beschikbaar is voor het publiek.
De marktbeheerder waakt erover dat de bestemmeling dergelijke vertrouwelijke informatie alleen gebruikt met het oog op de uitvoering van zijn opdracht.
----------
(1)<KB 2011-03-03/01, art. 331, 002; Inwerkingtreding : 01-04-2011>
Sectie III. - Marktreglement en -procedures.
Art.8.§ 1. De marktbeheerder of de onderneming die een dossier heeft ingediend overeenkomstig artikel 3, § 2, maakt een voorstel op van marktreglement dat ten minste de algemene regels bevat inzake :
1° de toelating als deelnemer van de markt en de opschorting of de herroeping van de hoedanigheid van deelnemer;
2° de verplichtingen en verbodsbepalingen die van toepassing zijn op de deelnemers;
3° de toegangsbijdragen en de vergoedingen en kosten voor de werking van de markt;
4° het plaatsen van orders op de markt;
5° de fixing;
6° de gedragsregels die moeten worden nageleefd bij elke transactie op de markt;
7° het toezicht over de naleving van de marktregels en -procedures, evenals de toepasselijke sancties en procedures in geval van schending van de marktregels en -procedures.
Het marktreglement is van toepassing op de deelnemers en op de marktbeheerder.
§ 2. Het marktreglement wordt goedgekeurd door de minister, na advies van de commissie en de [1 FSMA]1. Daartoe bezorgt de marktbeheerder of de onderneming die een dossier heeft ingediend overeenkomstig artikel 3, § 2, het ontwerp van marktreglement per aangetekend schrijven aan de Minister ter goedkeuring, met kopie aan de commissie en aan de [1 FSMA]1. De minister beschikt over een totale termijn van 60 dagen vanaf de datum van ontvangst van voornoemd aangetekend schrijven om het marktreglement goed te keuren of af te wijzen. De commissie en de [1 FSMA]1 beschikken over een termijn van 40 dagen vanaf de datum van ontvangst van het verzoek van de Minister om hun advies uit te brengen. Bij gebrek aan antwoord aan de marktbeheerder of aan de onderneming die een dossier heeft ingediend overeenkomstig artikel 3, § 2 van de minister binnen de termijn van 60 dagen, wordt het marktreglement geacht stilzwijgend door de minister te zijn goedgekeurd. Voor elke aanvraag tot wijziging van het marktreglement moet dezelfde procedure worden gevolgd.
§ 3. De marktbeheerder stelt marktprocedures op en deelt ze ter informatie mee aan de minister, aan de commissie en aan de [1 FSMA]1. De marktprocedures moeten in overeenstemming met de bepalingen van dit besluit en van het marktreglement worden opgesteld.
De marktprocedures zijn van toepassing op de deelnemers en op de marktbeheerder.
§ 4. De Minister kan ten alle tijde wijzigingen aan het marktreglement opleggen.
§ 5. De marktbeheerder verzekert de publicatie en het bijwerken van het marktreglement, goedgekeurd door de minister, en van de marktprocedures, zowel op zijn website als onder gedrukte vorm.
----------
(1)<KB 2011-03-03/01, art. 331, 002; Inwerkingtreding : 01-04-2011>
HOOFDSTUK III. - Toegang tot de markt.
Art.9. § 1. De toegang tot de markt is exclusief voorbehouden aan de deelnemers. Om de hoedanigheid van deelnemer van de markt te verkrijgen, moet de betrokken rechtspersoon een deelnemerscontract afsluiten met de marktbeheerder. De algemene voorwaarden van het deelnemerscontract worden door de marktbeheerder op zijn website bekendgemaakt.
§ 2. De voorwaarden voor toegang tot de markt worden bepaald in het marktreglement opgesteld overeenkomstig artikel 8. De procedures voor het afsluiten van een deelnemerscontract, het bepalen van de bijdragen voor toegang tot de markt en de vergoedingen en kosten voor de werking van de markt en de betaling ervan worden bepaald in de marktprocedures opgesteld overeenkomstig artikel 8.
§ 3. De marktbeheerder beslist over de toelating van een deelnemer tot de markt. De marktbeheerder kan de toelating van een deelnemer tot de markt slechts weigeren indien de deelnemer niet voldoet aan één of meerdere van de toelatingsvoorwaarden opgenomen in dit besluit, het marktreglement of de marktprocedures. De beslissingen van weigering van toelating moeten worden gemotiveerd. De marktbeheerder stuurt een kopie van de beslissing tot weigering naar de commissie.
§ 4. Blijft een deelnemer in gebreke te voldoen aan alle of een deel van zijn verplichtingen overeenkomstig dit besluit, het marktreglement en/of de marktprocedures, dan kan de marktbeheerder de maatregelen bedoeld in artikel 18 nemen en alle of een deel van de door deze deelnemer geplaatste orders herroepen.
HOOFDSTUK IV. - Werking van de markt.
Sectie I. - Terbeschikkingstelling van een marktplatform, levering en informatie over de werking.
Art.10. De marktbeheerder stelt aan de deelnemers een marktplatform ter beschikking waar de anonieme ontmoeting tussen vraag en aanbod en de fixing daarvan plaatsvinden en waar de transacties tussen de deelnemers tot stand komen.
Art.11. De deelnemers nomineren, overeenkomstig de toepasselijke contracten van toegangsverantwoordelijke afgesloten met de netbeheerder, bij de netbeheerder het globaal volume van elektriciteit overeenkomstig de op de markt gesloten transacties. Met het oog op het garanderen van de anonimiteit van de deelnemers, nomineert de marktbeheerder, in eigen naam maar voor rekening van de betrokken deelnemer, ten aanzien van elke deelnemer het globaal volume van elektriciteit voor de transacties die voor die deelnemer op de markt gesloten zijn. De marktbeheerder zal daartoe een overeenkomst van toegangsverantwoordelijke afsluiten met de netbeheerder.
Art.12. De marktbeheerder mag de marktactiviteit volledig of gedeeltelijk opschorten voor de duur die hij vermeldt en voor zover hij daarvoor op zijn website de redenen opgeeft. De marktbeheerder brengt de commissie op de hoogte van deze opschorting.
De Minister en de commissie kunnen elk de marktbeheerder verzoeken om de marktactiviteit volledig of gedeeltelijk op te schorten voor de duur die zij bepalen in geval van een uitzonderlijke gebeurtenis die een verstoring van de regelmatige werking van de markt tot gevolg heeft.
Art.13.Elke dag bezorgt de marktbeheerder aan de commissie, de volumes en de prijzen per deelnemer betreffende de ingediende orders en de transacties op de markt.
De marktbeheerder publiceert bovendien op regelmatige basis de totale marktaanvraag en het totale marktaanbod, de prijzen en de geaggregeerde volumes overeenkomstig de bepalingen van het marktreglement en de marktprocedures.
De marktbeheerder stelt jaarlijks, vóór 30 juni van elk jaar, een schriftelijk verslag op over de werking van de markt tijdens het vorige jaar dat hij tegelijkertijd aan de minister, de [1 FSMA]1 en de commissie overmaakt.
----------
(1)<KB 2011-03-03/01, art. 331, 002; Inwerkingtreding : 01-04-2011>
Sectie II. - Financiële afwikkeling van de transacties op de markt.
Art.14. De marktbeheerder of, in voorkomend geval, de onderneming waarmee hij daartoe samenwerkt, organiseert de financiële afwikkeling van de transacties afgesloten tussen de deelnemers.
Art.15. De marktbeheerder of, in voorkomend geval, de onderneming die de financiële afwikkeling van de markt uitvoert, garandeert dat de financiële verplichtingen verbonden met de op de markt afgesloten transacties tussen de deelnemers, nagekomen worden. De deelnemer sluit met de marktbeheerder of, in voorkomend geval, de onderneming die de financiële afwikkeling van de markt uitvoert, een contract betreffende de financiële afwikkeling van de transacties gesloten door de deelnemer op de markt.
De deelnemer dient aan de marktbeheerder of, in voorkomend geval, aan de onderneming die de financiële afwikkeling van de markt uitvoert, een bankgarantie op eerste verzoek of een geldsom te overhandigen waarvan het bedrag zal worden bepaald en dagelijks kan worden aangepast in functie van het volume en de waarde van de transacties.
Sectie III. - Integriteit van de markt.
Art.16. De deelnemers zien erop toe loyaal en billijk te handelen teneinde de integriteit en de goede werking van de markt te handhaven en te bevorderen. Zij leven de marktverplichtingen na.
De door de deelnemers na te leven gedragsregels worden verder uitgewerkt in het marktreglement.
Sectie IV. - Toezicht en regelhandhaving op de markt.
Art.17. § 1. De marktbeheerder kan van de deelnemers elke informatie opeisen teneinde de goede werking van de markt te verzekeren en de regelmatigheid van de transacties na te gaan. Te dien einde beschikt de marktbeheerder ten aanzien van de deelnemers meer bepaald over de volgende mogelijkheden inzake toezicht en opsporing :
1° het opeisen van elke informatie teneinde na te gaan of de deelnemer al zijn marktverplichtingen naleeft;
2° op elk moment elke informatie opeisen teneinde meer bepaald :
a) alle transacties van een deelnemer op de markt te reconstrueren;
b) alle financiële verrekenings- en vereffeningsactiviteiten van een deelnemer met betrekking tot zijn verhandelingsactiviteiten op de markt te reconstrueren;
3° het bepalen van de termijn binnen dewelke de informatie bedoeld in 1° en 2° moet worden verstrekt.
§ 2. Elke deelnemer is ertoe gehouden de gegevens met betrekking tot zijn transacties op de markt en de daarmee verbonden financiële verrekenings- en vereffingsactiviteiten te bewaren gedurende een termijn van drie jaar.
§ 3. De marktbeheerder geeft de commissie kennis van de verzoeken tot informatie bedoeld in § 1, 1° en 2°, alsmede van de antwoorden hierop van de deelnemer.
§ 4. De marktbeheerder is ertoe gehouden de gegevens met betrekking tot de transacties op de markt en de daarmee verbonden financiële verrekenings- en vereffingsactiviteiten te bewaren gedurende een termijn van 3 jaar.
Art.18. § 1. De marktbeheerder neemt, in overeenstemming met dit besluit, alle maatregelen noodzakelijk voor de goede werking en de veiligheid van de markt.
§ 2. De marktbeheerder kan de volgende maatregelen nemen tegen een deelnemer die één of meerdere van zijn marktverplichtingen niet naleeft :
1° bevelen dat een einde wordt gesteld aan de niet-naleving van een marktverplichting;
2° onverminderd de toepassing van het gemeen recht en eventuele gerechtelijke vervolgingen, de volgende disciplinaire sancties opleggen :
a) een verwittiging;
b) de tijdelijke, volledige of gedeeltelijke opschorting van de hoedanigheid van deelnemer op de markt, voor ten hoogste zes maanden;
c) de intrekking van de hoedanigheid van deelnemer.
§ 3. De marktbeheerder brengt de onregelmatigheden waarvan hij kennis zou hebben ter kennis van de commissie en de minister.
§ 4. Onverminderd de toepassing van het gemeen recht kan geen van de voornoemde disciplinaire sancties worden uitgesproken zonder dat de betrokken deelnemer of zijn vertegenwoordiger is gehoord of behoorlijk is opgeroepen.
De beslissing om een van de voornoemde disciplinaire sancties op te leggen moet worden gemotiveerd en per aangetekend schrijven ter kennis worden gebracht van de belanghebbenden. De marktbeheerder bezorgt een kopie van deze beslissing aan de commissie.
§ 5. De marktbeheerder kan, onmiddellijk en zonder toepassing van de hiervoor beschreven procedure, de hoedanigheid van deelnemer opschorten of intrekken :
1° indien het contract van toegangsverantwoordelijke voor de deelnemer geschorst of beëindigd is;
2° indien de deelnemer de voorwaarden voor toegang tot de markt bedoeld in artikel 9 niet langer vervult;
3° indien het contract van de deelnemer voor de financiële afwikkeling van de transacties bedoeld in artikel 15, geschorst of beëindigd is; of
4° in geval van een dringende situatie, indien de deelnemer de goede werking van de markt in het gevaar brengt.
De marktbeheerder informeert de deelnemer zo spoedig mogelijk over deze maatregel en brengt de commissie op de hoogte.
§ 6. De marktbeheerder kan de maatregelen bedoeld in dit artikel nemen op grond van een vaststelling, een onderzoek, een controle of op verzoek van een andere nationale of buitenlandse bevoegde autoriteit of van een klacht van een geïnteresseerde persoon of instelling.
Art.19. In overeenstemming met de wet ziet de commissie toe op de naleving van dit koninklijk besluit en kan zij daartoe van de marktbeheerder en de deelnemers alle noodzakelijke inlichtingen vorderen. Zij kan overgaan tot een controle van hun rekeningen ter plaatse.
HOOFDSTUK V. - Inwerkingtreding.
Art.20. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 21. Onze Minister van Financiën en Onze Minister van Energie worden, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 20 oktober 2005.
ALBERT
Van Koningswege :
De Minister van Financiën,
D. REYNDERS
De Minister van Energie,
M. VERWILGHEN.