Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

3 JUNI 2005. - Ministerieel besluit tot vaststelling van het afschakelplan van het transmissienet van elektriciteit(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 18-08-2005 en tekstbijwerking tot 23-11-2015)



Inhoudstafel:


Art. 1-2
BIJLAGE.
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):

2015011468 



Artikels:

Artikel 1. Het afschakelplan bedoeld in artikel 312, § 5, van het koninklijk besluit van 19 december 2002 houdende een technisch reglement voor het beheer van het transmissienet van elektriciteit en de toegang ertoe, wordt vastgesteld in de bijlage bij dit besluit.

Art.2.De inbreuken op de bepalingen "3. Procedure bij schaarste [1 of dreiging tot schaarste]1" van de bijlage bij dit besluit worden opgespoord, vastgesteld, vervolgd en gestraft overeenkomstig de bepalingen van de hoofdstukken II en III van de wet van 22 januari 1945, betreffende de economische reglementering en de prijzen.
  ----------
  (1)<MB 2015-11-13/01, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>

BIJLAGE.
Art. N.AFSCHAKELPLAN
  1. Inleidende bepalingen
  1.1. Toepassingsgebied
  1.1.1. Het afschakelplan vormt een onderdeel van de reddingscode die is uitgewerkt overeenkomstig artikel 312, § 1, van het koninklijk besluit van 19 december 2002 houdende een technisch reglement voor het beheer van het transmissienet van elektriciteit en de toegang ertoe, hierna het " technisch reglement " genoemd.
  De definities van artikel 1 van het technisch reglement zijn op dit besluit van toepassing.
  Voor de toepassing van dit besluit dient te worden verstaan onder :
  1° " regionale technische reglementen " : de technische reglementen voor het beheer van de distributienetten voor elektriciteit en voor het beheer van het lokaal of gewestelijk transmissienet voor elektriciteit en de toegang ertoe, opgesteld door [1 de bevoegde gewestelijke autoriteiten]1.
  2° " minister " : de minister die de energie onder zijn bevoegdheid heeft;
  3° " ministers " : de ministers die de economie en de energie onder hun bevoegdheid hebben.
  [1 4° "structureel injecterende kabel" : een kabel waarop enkel producenten aangesloten zijn, of een kabel voor dewelke eerdere uitgevoerde tellingen aanduiden dat de stroomrichting aan het uiteinde van de kabel ter hoogte van de secundaire rails injecterend is gedurende ten minste 90% van de tijd op jaarbasis, voor zover de betrokken distributienetbeheerder over deze informatie beschikt.]1
  1.1.2. Het afschakelplan omvat, in uitvoering van artikel 312, §§ 5 tot 8 van het technisch reglement, de maatregelen betreffende het wijzigen en afschakelen van [2 de netverbindingen, de verbindingen met buitenlandse netten, en de verbindingen binnen het transmissienet en met andere netten in de regelzone]2. Deze maatregelen worden toegepast door de transmissienetbeheerder en, indien zulks wordt opgelegd krachtens de gewestelijke regelgeving, door alle netbeheerders waarvan de netten binnen de regelzone rechtstreeks of onrechtstreeks met het transmissienet verbonden zijn.
  1.1.3. Het afschakelplan geldt ten aanzien van alle [3 transmissienetgebruikers en distributie-netgebruikers]3 die binnen de regelzone op het transmissienet aangesloten zijn of, in zoverre daarin wordt voorzien door de gewestelijke technische reglementen, op een distributienet of een [3 plaatselijk]3 transmissienet binnen de regelzone dat rechtstreeks of onrechtstreeks verbonden is met het transmissienet.
  1.1.4. [4 De handelingen nodig voor het in werking stellen van het afschakelplan worden uitgevoerd door de transmissienetbeheerder met de middelen waarover hij beschikt, voor de netgebruikers verbonden met diens net en, indien zulks wordt bepaald in de gewestelijke regelgeving, voor de netgebruikers die op het distributienet of het plaatselijk transmissienet zijn aangesloten als gevolg van de onderbreking van de verbinding met deze respectieve netten.]4
  [4 Rekening houdend met de gewestelijke regelgeving en met de middelen waarover de transmissienetbeheerder en de beheerders van de ermee verbonden lokale transmissie- en distributienetten beschikken, kan het afschakelplan op verzoek en volgens de instructies van de transmissienetbeheerder, ook - onder de voorwaarden voorzien in de regionale technische reglementen - in werking worden gesteld door de beheerders van deze lokale transmissie- of distributienetten, voor de netgebruikers die op die netten aangesloten zijn.]4
  De transmissienetbeheerder [4 pleegt]4, overeenkomstig artikel 383 van het Technisch Reglement, de [4 overleg]4 met de beheerders van de distributienetten en van de lokale transmissienetten met het oog op het bekomen van een interactieakkoord onder meer voor [4 de onderbreking van de belasting, de onderbreking van de netverbindingen en de hervoeding van de netverbindingen, met inbegrip van de prioritaire hervoeding, ingevolge artikel 312, § 7, van het Technisch Reglement]4. [4 ...]4.
  1.2. Werkingsprincipes
  Het afschakelplan bevat twee delen :
  1.2.1. De procedure ter bescherming van het elektrisch systeem tegen plotse fenomenen die de integriteit van het elektrisch systeem plotseling ondermijnen;
  1.2.2. De procedure ter bescherming van het elektrisch systeem bij een aangekondigde schaarste [5 of dreiging tot schaarste]5 aan elektriciteit voor een aanzienlijke, min of meer voorspelbare tijdsduur.
  2. Procedure ter bescherming tegen plotse fenomenen
  2.1. Omstandigheden
  [6 ...]6.
  [6 In geval van een plots fenomeen]6 optreedt of dreigt op te treden, hetzij op lokaal vlak, hetzij op het vlak van de regelzone, hetzij op het vlak van het geïnterconnecteerde [6 ENTSO-E-net (European Network of Transmission System Operators for Electricity)]6 [6 ...]6, worden de maatregelen genomen zoals hieronder uiteengezet.
  2.2. Middelen
  De transmissienetbeheerder maakt geheel of gedeeltelijk toepassing van de in artikel 312, § 5, 1°, van het technisch reglement vermelde maatregelen [7 ...]7 :
  1° [7 ...]7;
  2° [7 ...]7;
  3° [7 ...]7.
  2.3. In werking stellen
  [12 2.3.]12 (vroeg. 2.3.5.) [12 De transmissienetbeheerder en desgevallend de distributienetbeheerder of de lokale transmissienetbeheerder die rechtstreeks of onrechtstreeks met het transmissienet verbonden zijn, onderbreken de netverbindingen met de transmissie- of distributienetgebruikers of een deel van de transmissie- of distributienetgebruikers, rekening houdend, in de mate van het mogelijke, met de schijven zoals bepaald in 4.2. Daarbij streven de netbeheerders ernaar, rekening houdend met de exploitatieomstandigheden, de netverbindingen slechts te onderbreken in geval van absolute noodzaak en die onderbreking zo kort mogelijk te houden.]12
  De maatregelen getroffen door de transmissienetbeheerder worden door hem, langs de snelste weg, ter kennis gebracht van de [12 netgebruikers]12 verbonden met het transmissienet en van de beheerders van de andere netten rechtstreeks of onrechtstreeks verbonden met het transmissienet die er belang bij hebben. Deze beheerders van de andere netten zullen in voorkomend geval de aan hun netten verbonden [12 netgebruikers]12 inlichten. De transmissienetbeheerder en de andere beheerders van de betreffende netten zullen eveneens deze maatregelen publiceren op hun website. De tijd die nodig is voor deze kennisgevingen en publicaties mag de toepassing van deze maatregelen niet opschorten of vertragen.
  De transmissienetbeheerder licht langs de snelste weg de minister in over de genomen maatregelen.
  2.4. [13 ...]13.
  3. [14 Procedure bij schaarste of dreiging tot schaarste]14
  3.1. Omstandigheden
  3.1.1. [15 De procedure bepaald in 3.2 en 3.3 wordt toegepast in geval van schaarste of dreiging tot schaarste zoals bepaald in het technisch reglement.]15
  3.1.2. De procedure vastgelegd bij besluit van de Regent van 29 januari 1949 houdende de reglementering van de voortbrenging, de verdeling en het verbruik van elektrische energie in geval van tekort aan vermogen en/of elektrische energie ten gevolge van sociale geschillen is van toepassing in geval van elektriciteitsschaarste naar aanleiding van sociale geschillen.
  3.2. Middelen
  De transmissienetbeheerder kan de ministers verzoeken de nodige maatregelen te nemen zodat hij het evenwicht van de regelzone kan herstellen of de lokale energietekorten kan verminderen, door :
  - de [16 transmissie- of distributienetgebruikers]16 of categorieën van [16 transmissie- of distributienetgebruikers]16 in de volledige regelzone of in bepaalde delen ervan op te dragen de elektriciteit die zij afnemen van het net te verminderen binnen de vooropgestelde limieten; of
  - hun te verbieden elektriciteit voor bepaalde doeleinden te gebruiken.
  3.3. In werking stellen
  3.3.1. De transmissienetbeheerder informeert de ministers en het Coördinatie en Crisiscentrum van de Regering over de elektriciteitsschaarste in termen van hoeveelheid en geografische omschrijving.
  3.3.2. In overleg met de transmissienetbeheerder en desgevallend met de netbeheerders die rechtstreeks of onrechtstreeks met het transmissienet verbonden zijn, bepalen de ministers de restrictieve maatregelen bedoeld in 3.2. waarmee de [17 transmissie- of distributienetgebruikers]17 rekening moeten houden.
  3.3.3. Ingeval de maatregelen bedoeld in 3.2. niet tijdig konden worden toegepast of ontoereikend blijken te zijn, kunnen de ministers de transmissienetbeheerder en desgevallend de distributienetbeheerder of de lokale transmissienetbeheerder die rechtsreeks of onrechtstreeks met het transmissienet verbonden zijn, opdragen [18 de netverbindingen met de netgebruikers of een deel van de netgebruikers]18 die met hun net verbonden zijn [18 desgevallend volgens de schijven zoals bepaald in 4.2]18 te onderbreken waarbij de netbeheerders ernaar streven, rekening houdend met de exploitatieomstandigheden, de stroomtoevoer [18 slechts]18 te onderbreken in geval van absolute noodzaak en die onderbreking zo kort mogelijk te houden.
  [18 Onverminderd 4.7, en op voorstel van de in het koninklijk besluit van 31 januari 2003 tot vaststelling van het noodplan voor de crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen bedoelde beheerscel, kunnen de ministers, in overleg met de transmissienetbeheerder en de betrokken distributienetbeheerders, bijkomende netverbindingen bepalen, die om economische redenen, redenen van veiligheid en openbare orde, redenen van volksgezondheid, of redenen van netbeheer en netherstel moeten worden hervoed.
   De handelingen nodig voor de toepassing van dit punt worden uitgevoerd door de transmissienetbeheerder met de middelen waarover hij beschikt, voor de netgebruikers verbonden met het transmissienet en, op initiatief van de transmissienetbeheerder, door de beheerders van de distributienetten of van het lokaal transmissienet rechtstreeks of onrechtstreeks verbonden met het transmissienet voor de netgebruikers die op die netten aangesloten zijn onder de voorwaarden voorzien in de regionale technische reglementen.]18
  3.3.4. De maatregelen getroffen door de ministers worden door hen, langs de snelste weg, ter kennis gebracht van de transmissienetbeheerder en, in voorkomend geval, van de betrokken beheerders van de netten rechtstreeks of onrechtstreeks verbonden met het transmissienet die bij deze maatregelen betrokken zijn.
  De ministers nemen, zo spoedig mogelijk en via publicatie in het Belgisch Staatsblad, alle nuttige schikkingen voor de officiële kennisgeving van de verordende maatregelen. De ministers zullen tezelfdertijd het publiek over deze maatregelen inlichten door allerlei middelen en onder meer via de radio, de televisie en de dagelijkse pers. De tijd die nodig is voor deze kennisgevingen en publicaties mag de toepassing van deze maatregelen niet opschorten of vertragen.
  De transmissienetbeheerder en de andere beheerders van de betrokken netten zullen de aan hun netten verbonden [19 netgebruikers]19 informeren die bij deze maatregelen betrokken zijn. De transmissienetbeheerder en de andere beheerders van de betrokken netten zullen eveneens deze maatregelen publiceren op hun website.
  3.3.5. De transmissienetbeheerder rapporteert aan de ministers over de opvolging van de genomen maatregelen voor de [20 netgebruikers]20 die rechtstreeks met het transmissienet verbonden zijn met betrekking tot de kwartuurgemiddelden van het afgenomen vermogen van de [20 netgebruikers]20 die aan beperkingen onderhevig zijn.
  In voorkomend geval, informeert de transmissienetbeheerder aan de ministers voor de afnemers die niet aan het transmissienet verbonden zijn, over de verhouding van de gerealiseerde belastingsvermindering tot de [20 verwachte]20 belastingsvermindering per deel van de regelzone waarin de beperkingen van kracht zijn.
  3.3.6. Het toezicht op de toepassing van die maatregelen die gelden krachtens dit besluit wordt uitgeoefend door de daartoe behoorlijk aangestelde ambtenaren van de Algemene Directies Energie en Controle en Bemiddeling van de Federale Openbare Dienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie.
  De [21 transmissie- en distributienetgebruikers]21 moeten op elk ogenblik de netbeheerders of de ambtenaren belast met het toezicht op de uitvoering van dit besluit toelating geven om een overzicht op te maken van het elektriciteitsverbruik in hun installaties; op eenvoudig mondeling verzoek bezorgen zij de beheerders van de elektriciteitsnetten of die ambtenaren elk element dat dienstig kan zijn om informatie te verstrekken betreffende hun elektriciteitsverbruik.
  4. Beheer van de benodigde hoeveelheden af te schakelen en te verminderen vermogen
  4.1. Overeenkomstig artikel 312, § 6 van het technisch reglement, dienen de maatregelen genomen in uitvoering van de in 2. en 3. beschreven procedures toegepast te worden hetzij in de volledige regelzone, hetzij in een deel ervan overeenkomstig de volgende criteria :
  1° het invloedsniveau van de getroffen maatregelen;
  2° de lokalisering van het probleem;
  3° de graad van preventie en beveiliging;
  4° het behoud van de integriteit van het transmissienet.
  4.2. Om de [22 ...]22 afschakeling van de [22 netverbindingen]22 zowel op geografisch vlak als op het vlak van de benaderende hoeveelheden te kunnen doseren, wordt het net ingedeeld in [22 elektrische]22 zones waarin de af te schakelen deelnetten in [22 verschillende]22 schijven zijn verdeeld.
  [22 ...]22.
  [22 De schijven zijn zodanig samengesteld dat
   (i) de verhouding tussen de af te schakelen belasting en de totale belasting van de betrokken elektrische zone, min of meer gelijk is met dezelfde verhoudingen in de andere elektrische zones uit dezelfde schijf, volgens een niveau van precisie dat behaald kan worden met de middelen waarover de netbeheerders beschikken,
   en
   (ii) de verdeling van de schijven geen afbreuk doet aan de regels en verplichtingen die bestaan tussen de europese netbeheerders aangaande het behoud en het herstel van de frequentie en het evenwicht.]22
  De samenstelling van de [22 elektrische]22 zones en de samenstelling van de verschillende schijven is vermeld in de interne procedure voor uitvoering van [22 het afschakelplan]22.
  [8 4.3]8 (vroeg. 2.3.1.) [8 De maatregelen ter onderbreking van de netverbindingen]8 kunnen geactiveerd worden, hetzij [8 door toedoen]8 van de netbeheerders, hetzij door automatische installaties die onder meer werken op basis van de frequentie van het net of van een andere fysische grootheid.
  [8 De maatregelen ter onderbreking van de netverbindingen houden rekening met de techniciteit en de structuur van de netten en met het proportionaliteitsbeginsel zoals opgenomen in 4.2. De toepassing van deze maatregelen ter onderbreking van de netverbindingen wordt redelijkerwijze beperkt - rekening houdend met de mogelijke nodige overgangsmaatregelen met het oog op deze beperking - voor :
   - de rechtstreeks aan het transmissienet en netten met een transmissiefunctie aangesloten netgebruikers;
   - de voeding van (i) het grondgebied van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest; (ii) de binnenstad van de provinciehoofdplaatsen; en (iii) de binnenstad van gemeenten met een bevolkingsaantal van minstens 50.000 inwoners. De lijst van deze gemeenten wordt opgenomen in bijlage bij dit besluit.]8.
  De transmissienetbeheerder verricht de afschakelingen van [8 netverbindingen]8 stapsgewijze en in functie van de benodigde hoeveelheid af te schakelen vermogen volgens een interne procedure van de transmissienetbeheerder, de zogeheten " [8 interne procedure ter uitvoering van het afschakelplan]8 ".
  [8 De transmissienetbeheerder stelt de "interne procedure op ter uitvoering van het afschakelplan", op basis van overleg met de administratie van de minister en het Coördinatie en Crisiscentrum van de Regering zoals opgericht bij koninklijk besluit van 18 april 1988 tot oprichting van het coördinatie- en Crisiscentrum van de regering. Hij deelt de "interne procedure ter uitvoering van het afschakelplan" mee aan de minister.]8
  [9 4.4.]9 (vroeg. 2.3.2.) [9 Indien het elektrisch systeem naar een black-out (totale of gedeeltelijke netinstorting) is geëvolueerd,]9 wordt het elektrisch systeem terug opgestart volgens de heropbouwcode zoals bepaald in art 314 en 315 van het technisch reglement.
  [10 4.5.]10 (vroeg. 2.3.3.) Indien de distributiebeheerder beschikt over een automatische installatie voor het selectief afschakelen van [10 netverbindingen]10 in zijn netten, overeenkomstig de classificatie opgenomen in [10 4.7]10 van dit besluit, dan schakelt de [10 transmissienetbeheerder]10 via deze installatie de [10 netverbindingen]10 af. Indien de transmissienetbeheerder, bij gebrek aan bovenvermelde installatie of in geval van onvoldoende resultaat van bovenvermelde actie, overgaat tot onderbreking van de rechtstreekse of onrechtstreekse verbindingen van het transmissienet met de netten van de andere netbeheerders binnen de regelzone zal de transmissienetbeheerder de lijst van de prioritaire [10 netverbindingen]10 aangesloten in de netten die hij niet beheert niet dienen te respecteren, voor zover de gewestelijke regelgeving daarin voorziet. [10 Nochtans werken de transmissienetbeheerder en de beheerders van deze andere rechtstreeks of onrechtstreeks met het transmissienet verbonden netten samen met elkaar en wenden zij alle beschikbare middelen aan om de bevoorrading van prioritaire netverbindingen zo snel mogelijk te herstellen en de structureel injecterende kabels terug onder spanning te brengen, voor zover de gewestelijke regelgeving daarvoor de mogelijkheid biedt.]10.
  De transmissienetbeheerder voert de onderbrekingen van de rechtstreekse of onrechtstreekse [10 netverbindingen]10 van het transmissienet met de andere netten binnen de regelzone uit door het openen van de vermogenschakelaars van de transformatoren die de verbinding vormen met deze netten. De netbeheerder van het rechtstreeks of onrechtstreeks verbonden net schakelt vervolgens al de vertrekkende kabels in de betrokken onderstations uit.
  [11 4.6.]11 (vroeg. 2.3.4.) Om de netbeheerders van de rechtstreeks of onrechtstreeks verbonden netten in staat te stellen de bevoorrading van de prioritaire [11 netverbindingen]11 te herstellen, schakelt de transmissienet-beheerder de bevoorrading van de onderstations waarin de vertrekkende kabels zijn uitgeschakeld terug in, voor zover de gewestelijke regelgeving [11 daarvoor de mogelijkheid biedt]11.
  In overleg met de transmissienetbeheerder en voor zover de toestand van het elektrisch systeem dit toelaat, mag de netbeheerder van het rechtstreeks of onrechtstreeks verbonden net vervolgens vanuit dit onderstation [11 de prioritaire netverbindingen bedoeld in 4.7 hervoeden]11.
  [23 4.7 De modaliteiten voor de uitvoering van het afschakelplan moeten in samenwerking met de beheerders van de lokale transmissie- en distributienetten worden uitgevoerd en dienen, voor wat betreft de primordiale behoeften van de natie die elektrische energie vereisen, zo veel mogelijk rekening te houden met het volgende klassement van prioritaire netverbindingen, in dalende volgorde van prioriteit:
   1° de technische hulpsystemen nodig voor de vitale werking van de netten van de transmissienetbeheerder en de distributienetbeheerders;
   2° de ziekenhuizen zoals omschreven in artikel 2 van de gecoördineerde wet van 10 juli 2008 op de ziekenhuizen en andere verzorginrichtingen;
   3° de beheerscentrales van de noodoproepen (100, 101 en 112) op basis van artikel 2, 61°, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie en de provinciale crisiscentra bedoelt door de ministeriële omzendbrief "NPU-1" van 26 oktober 2006 betreffende de nood- en interventieplannen.
   In geval van gehele of gedeeltelijke onderbreking van de prioritaire netverbindingen volgens het afschakelplan, voor zover als mogelijk en rekening houdend met 4.5 en 4.6, zorgen de transmissienetbeheerder en de beheerders van de ermee verbonden lokale transmissie- en distributienetten voor een hervoeding van de prioritaire netverbindingen.
   In geval de toepassing van het afschakelplan leidt tot de onderbreking van structureel injecterende kabels, worden, voor zover als mogelijk en rekening houdend met 4.5 en 4.6, deze kabels terug onder spanning gebracht.]23
  5. [24 ...]24.
  ----------
  (1)<MB 2015-11-13/01, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (2)<MB 2015-11-13/01, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (3)<MB 2015-11-13/01, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (4)<MB 2015-11-13/01, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (5)<MB 2015-11-13/01, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (6)<MB 2015-11-13/01, art. 7, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (7)<MB 2015-11-13/01, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (8)<MB 2015-11-13/01, art. 9, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (9)<MB 2015-11-13/01, art. 10, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (10)<MB 2015-11-13/01, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (11)<MB 2015-11-13/01, art. 12, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (12)<MB 2015-11-13/01, art. 13, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (13)<MB 2015-11-13/01, art. 14, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (14)<MB 2015-11-13/01, art. 15, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (15)<MB 2015-11-13/01, art. 16, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (16)<MB 2015-11-13/01, art. 17, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (17)<MB 2015-11-13/01, art. 18, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (18)<MB 2015-11-13/01, art. 19, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (19)<MB 2015-11-13/01, art. 20, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (20)<MB 2015-11-13/01, art. 21, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (21)<MB 2015-11-13/01, art. 22, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (22)<MB 2015-11-13/01, art. 23, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (23)<MB 2015-11-13/01, art. 24, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>
  (24)<MB 2015-11-13/01, art. 25, 002; Inwerkingtreding : 23-11-2015>