5 MEI 2004. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende goedkeuring van het boekhoudplan, de waarderings- en afschrijvingsregels van het Etnic (VERTALING) (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 07-07-2004 en tekstbijwerking tot 09-04-2008)
Art. 1-4
Artikel 1.De afschrijvingsregels zijn de volgende :
Basisprincipes :
- De waarderingsregels worden voorgesteld in de presentatievolgorde van de balans, waarbij begonnen wordt met de activarekeningen, gevolgd door de passivarekeningen.
- De waarderingsregels moeten van het ene boekjaar tot het andere dezelfde zijn, tenzij de ontwikkeling van het werkdomein of uitzonderlijke omstandigheden verhinderen dat ze nog verder toegepast worden.
De Raad van bestuur kan echter verschillende regels bepalen, rekening houdend met bepaalde bijzondere aspecten van de door het ETNIC beheerde activiteiten of met bijzondere omstandigheden. In dat geval moeten deze afwijkingen vermeld worden in de bijlage bij de jaarrekening en naar behoren gewettigd worden.
1. ALGEMEEN PRINCIPE VOOR DE ACTIVA- EN PASSIVAREKENINGEN
Het basiswaarderingsprincipe is dat van de historische waarde, ofwel de aanschaffingswaarde (met een eventuele aftrek van de afschrijvingen en waardeverminderingen voor de activarekeningen).
2. OPRICHTINGSKOSTEN, VASTE ACTIVA
2.1 Oprichtingskosten
De oprichtingskosten kunnen niet geherwaardeerd worden.
Behoudens de door de Raad van Bestuur bepaalde kosten worden de oprichtingskosten onmiddellijk ten laste genomen.
2.2 Herstructureringskosten
De Raad van Bestuur zal beslissen of de herstructureringskosten onder de activa opgenomen moeten worden.
De wettiging van deze inschrijving moet worden verklaard.
2.3 Immateriële vaste activa
De door het ETNIC gecreëerde immateriële vaste activa kunnen slechts als tegenprestatie voor de bedrijfsopbrengsten opgenomen worden onder de activa : "Geproduceerde vaste activa".
Afschrijvingsregels : behoudens andersluidende beslissing van de Raad van Bestuur zal de afschrijving gewoonlijk volgens de lineaire methode gebeuren.
De Raad van Bestuur beslist om de volgende methodes en afschrijvingscijfers toe te passen, behoudens uitzonderingen :
2.31 Toepassingssoftware
De softwareprogramma's, met een waarde van meer dan 600 euro (inclusief BTW), die herhaaldelijk of voortdurend gedurende meer dan een jaar gebruikt worden, worden opgenomen onder de activa van de balans tegen hun aanschaffingswaarde, of tegen hun directe productiekosten wanneer ze door het ETNIC gerealiseerd werden.
De softwareprogramma's worden lineair afgeschreven over een periode van drie jaar, op basis van 33 % per jaar (met een residuaire waarde van 1 EUR).
De kosten om die softwareprogramma's uit te breiden, worden gewoonlijk niet opgenomen onder de activa van de balans als vaste activa, tenzij die uitbreidingen aanzienlijk zijn en ontwikkeld werden als een volwaardig project dat de oorspronkelijke toepassing een aanzienlijke meerwaarde bezorgt. In dat geval zijn dezelfde waarderings- en afschrijvingsregels van toepassing.
2.32 Buroticasoftware
De buroticasoftware wordt opgenomen onder de activa van de balans tegen de aanschaffingswaarde ervan en lineair afgeschreven op basis van 33 % per jaar (met een residuaire waarde van 1 EUR). De onderhoudskosten van deze softwareprogramma's worden niet als vaste activa beschouwd.
2.33 Databanken
Behalve die voor intern gebruik van ETNIC worden de databanken opgenomen onder de activa van de balans en lineair afgeschreven volgens dezelfde regels als die van de softwareprogramma's. De onderhoudskosten van deze databanken worden niet als vaste activa beschouwd.
2.34 Systeemsoftware
De softwareprogramma's die het vlotte beheer mogelijk maken van de servers en van alle diensten in verband met het interne gebruik van ETNIC, worden opgenomen onder de activa van de balans en afgeschreven volgens dezelfde regels als die van de toepassingssoftware, zelfs als bepaalde elementen op de werkstations geïnstalleerd zijn. De onderhoudskosten van deze softwareprogramma's worden niet als vaste activa beschouwd.
2.4 Materiële vaste activa
De materiële vaste activa worden gewaardeerd tegen de aanschaffingswaarde ervan, met aftrek van de afschrijvingen die er betrekking op hebben.
De aanschaffingswaarde omvat naast de aankoopprijs de bijkomende kosten zoals leverings- en installatiekosten, registratierechten, BTW, enz.
Afschrijvingsregels : behoudens andersluidende beslissing van de Raad van Bestuur zal de afschrijving gewoonlijk volgens de lineaire methode gebeuren.
De Raad van Bestuur beslist om voor het al dan niet in gebruik gestelde materiaal de volgende methodes en afschrijvingscijfers toe te passen, behoudens uitzonderingen :
2.41 Bedrijfsinstallaties en bedrijfsmachines
1. Bedrijfsinstallaties
De installaties (airconditioning, elektrische voeding, toegangsbescherming, verhoogde vloer, bekabeling en passieve netwerkelementen...) worden opgenomen onder de activa van de balans tegen de aanschaffingswaarde ervan en worden lineair afgeschreven op basis van 10 % per jaar (met een residuaire waarde van 1 EUR).
2. Bedrijfsmachines
De bedrijfsmachines (computers, servers, snelle printers, afwerkingsmachines, actieve netwerkelementen...) die gewoonlijk geïnstalleerd worden in het verwerkingscentrum, worden opgenomen onder de activa van de balans tegen de aanschaffingswaarde ervan en worden lineair afgeschreven op basis van 10 % per jaar voor de bedrijfsinstallaties en 20 % per jaar voor de bedrijfsmachines (met een residuaire waarde van 1 EUR).
Opmerking : de voorzieningen van eerste montage en het reservemateriaal om de continuïteit van de werking te garanderen, worden vast geplaatst en afgeschreven met de hoofdvoorziening waaraan ze bevestigd zijn.
2.42 Rollend materieel
Het rollend materieel wordt opgenomen onder de activa van de balans tegen de aanschaffingswaarde ervan en afgeschreven op basis van 20 % per jaar (met een residuaire waarde van 1 EUR).
2.43 Computer- en telematicamateriaal
Het computer- en telematicamateriaal (werkstations, lokale printers, ...), met een waarde van meer dan 600 EUR (inclusief BTW), wordt opgenomen onder de activa van de balans tegen de aanschaffingswaarde ervan en lineair afgeschreven op basis van 33,33 % per jaar (met een residuaire waarde van 1 EUR).
2.44 Kantoormeubilair, -materiaal en -machines
Het kantoormeubilair en -materiaal en de kantoormachines, met een waarde van meer dan 600 EUR (inclusief BTW), worden opgenomen onder de activa van de balans tegen de aanschaffingswaarde ervan en lineair afgeschreven op basis van 10 % per jaar voor het kantoormeubilair en -materiaal en 20 % per jaar voor de kantoormachines (met een residuaire waarde van 1 EUR).
2.45 Aanvang van de afschrijving
De roerende activa worden lineair afgeschreven voor een volledig jaar, vanaf het eerste jaar.
2.46 Materiële vaste activa in leasing
De materiële vaste activa in leasing worden op dezelfde manier onder de activa gewaardeerd als de soortgelijke activa die niet geleast worden.
NB :
1. De bepaling van een residuaire waarde op 1 euro betekent dat de uitdrukkelijke toestemming (bv. toestemming tot declassering, vaststelling van vernieling of diefstal) gegeven moet worden door de persoon met bevoegdheid ter zake, vóór een eventuele verwijdering uit de lijst.
2. De materiële vaste activa zullen het voorwerp kunnen zijn van aanvullende of uitzonderlijke afschrijvingen, wanneer de boekwaarde ervan de waarde van het gebruik door het ETNIC overschrijdt, wegens de kwaliteitsvermindering ervan of wegens de wijziging van economische of technologische omstandigheden.
3. De aanvankelijke waardering van het door het ETNIC overgenomen buroticamateriaal is op het volgende gebaseerd voor :
3.1 het ministerie van de Franse Gemeenschap : op de lijst met geïnventariseerde materialen in de ondersteunende toepassing voor de gebruikers. Voor het niet in deze toepassing opgenomen materiaal is de waardering gebaseerd op de aankoopwaarde van ieder toestel, zoals die afgeschreven werd volgens de geldende regels binnen het ETNIC met een residuaire waarde van 1 euro.
3.2 de instellingen van openbaar nut, de ministeriële kabinetten en voor de ondersteuningsdienst van de ministeriële kabinetten : op de aankoopwaarde van ieder toestel, zoals het afgeschreven werd volgens de geldende regels binnen het ETNIC met een residuaire waarde van 1 euro.
2.4.7 Declasseringsprocedure
Wanneer artikelen verdwenen zijn of niet langer bruikbaar zijn wegens economische veroudering of beschadiging, moet de verantwoordelijke persoon een declasseringsbon opstellen en laten goedkeuren.
Zodra de declasseringsbon goedgekeurd wordt, worden de betreffende artikelen zo snel mogelijk uit de lijst gehaald.
De volgende personen beschikken over de bevoegdheid om toestemming te geven voor declassering :
1° De administrateur-generaal voor de goederen waarvan de eenheidswaarde niet meer dan 2.500 euro bedraagt, of voor de groepen van goederen van een zelfde type waarvan de nettobalanswaarde niet meer bedraagt dan 12.500 euro.
2° Het bureau voor de goederen waarvan de eenheidswaarde meer dan 2.500 euro bedraagt, of voor de groepen van goederen van een zelfde type waarvan de nettobalanswaarde meer bedraagt dan 12.500 euro.
De in aanmerking te nemen nettobalanswaarde is de aanschaffingswaarde, verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen, en vermeerderd met de eventuele herwaarderingen.
De instelling die over de bevoegdheid beschikt om de vaste activa uit de lijst te verwijderen, beslist over de bestemming ervan na de declassering.
Wanneer het uit de lijst verwijderde goed nog een behoorlijke doorverkoopwaarde heeft, wordt de voorkeur gegeven aan de verkoop, na de concurrentie gespeeld te laten hebben. Anders kiest de bevoegde instelling ervoor om ofwel het goed te verkopen ofwel het aan een externe instelling te geven, waarbij een voorrangsrecht toegekend wordt aan de Franse Gemeenschap. Is het gedeclasseerde goed onbruikbaar of vindt het geen koper, dan wordt het vernietigd en weggeruimd.
Gebeurt de opruiming door middel van een verkoop, dan verschijnt die op de winst-en-verliesrekening. De Raad van Bestuur kan beslissen over de eventuele herbestemming van deze inkomsten.
Wanneer een vast geplaatst goed doorverkocht wordt, zal een afschrijving gerealiseerd worden tijdens het jaar van de doorverkoop op proportionele basis (prorata temporis), ofwel voor de periode van het begin van het boekjaar tot de doorverkoop.
3. Vorderingen op meer dan één jaar, voorraden, vorderingen op ten hoogste één jaar
De vorderingen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde ervan.
Er zullen waardeverminderingen geboekt kunnen worden op voorstel van het Financieel Hoofd en als de Raad van Bestuur dat beslist.
De verbruiksproducten worden in principe niet onder de activa opgenomen en worden beschouwd als kosten van het boekjaar waarin ze aangeschaft werden. Toch kan de raad van bestuur beslissen om sommige voorraadelementen te waarderen, waarvan de waarde en de schommelingen een aanzienlijke impact kunnen hebben.
De projecten waarvan de realisatie aan de gang is, worden gewaardeerd tegen de kostprijs ervan die berekend wordt aan de hand van de methode van de directe kosten.
De betaalde en ontvangen waarborgen staan op de balans als dusdanig tegen de nominale waarde ervan.
4. Overlopende rekeningen.
Voor bedragen van meer dan 1.250,00 EURO zal het volgende in de balans opgenomen worden : onder de activa de over te dragen lasten en de gelopen maar niet vervallen opbrengsten, en onder de passiva de over te dragen opbrengsten en de gelopen maar niet vervallen kosten.
5. Voorzieningen voor risico's en kosten
De bedoeling van deze voorzieningen bestaat erin om verliezen en kosten te dekken waarvan de aard duidelijk beschreven is, en die op de dag van de afsluiting van het boekjaar wel waarschijnlijk of zeker zijn, maar waarvan het bedrag onbepaald is.
Er zal rekening gehouden worden met alle voorzienbare risico's, eventuele verliezen, waardeverminderingen en afschrijvingen die ontstaan zijn in de loop van het boekjaar of vorige boekjaren, zelfs als ze maar gekend zijn tussen de balansdatum en de dag waarop de boekhouding vastgesteld wordt door de Raad van Bestuur.
Wanneer de schatting van deze voorzienbare risico's onzeker is door een gebrek aan objectieve beoordelingscriteria, wordt dat vermeld in de bijlage als het om grote bedragen gaat.
6. Verrichtingen in vreemde valuta's.
De verrichtingen in vreemde valuta's worden geboekt tegen de tegenwaarde ervan in euro, in de loop van de maand van de verrichting. De in de balans opgenomen waarde van de schulden of vorderingen in vreemde valuta's worden gewaardeerd tegen de gemiddelde koers van de valutamarkt van de laatste maand van het boekjaar.
[1 7. Afschrijving van de dotatie.
De dotatie van het ETNIC die bestemd wordt voor de aanschaffing van vaste activa die worden afgeschreven, wordt in de passiva van de balans opgenomen en wordt lineair afgeschreven volgens hetzelfde ritme als de vaste activa die ze financiert.]1
----------
(1)<BFG 2008-02-01/58, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2008>
Art.2.Boekhoudplan van het bedrijf :
[<font color="red">1</font> Klasse | Subklasse | Minimumindeling | Tekst |
van het algemeen | |||
rekeningenstelsel | |||
Rechten en vastleggingen | |||
03 | 032 | 032000 | Ontvangen borgtochten |
08 | 080 | 033000 | Steller van borgtochten |
08 | 080 | 080000 | Vastleggingsbegrotingen toegekend aan |
het ETNIC | |||
08 | 080 | 080010 | Beschikbaar op begrotingen voor |
vastlegging | |||
08 | 080 | 080011 | Beschikbaar op begrotingen |
08 | 080 | 080020 | Begrotingsvastleggingen |
08 | 080 | 080030 | Rechtsverbintenissen |
Activa | |||
21 | 212 | 212200 | Software |
21 | 212 | 212201 | Bureauticasoftware |
21 | 212 | 212202 | Systeemsoftware |
21 | 212 | 212290 | Geboekte afschrijvingen op software |
21 | 212 | 212291 | Geboekte afschrijvingen op |
bureauticasoftware | |||
21 | 212 | 212292 | Geboekte afschrijvingen op |
systeemsoftware | |||
21 | 212 | 212300 | Databases |
21 | 212 | 212390 | Geboekte afschrijvingen op databases |
23 | 230 | 230000 | Exploitatie-installaties |
23 | 230 | 230090 | Geboekte afschrijvingen op |
exploitatie-installaties | |||
23 | 231 | 231000 | Exploitatiemachines |
23 | 231 | 231090 | Geboekte afschrijvingen op |
exploitatiemachines | |||
24 | 240 | 240000 | Kantoormeubilair, -materieel |
en -machines | |||
24 | 240 | 240090 | Geboekte afschrijvingen op |
kantoormeubilair, -materieel | |||
en -machines | |||
24 | 241 | 241000 | Rollend materieel |
24 | 241 | 241090 | Geboekte afschrijvingen op rollend |
materieel | |||
24 | 243 | 243100 | Mainframes en peripherals |
24 | 243 | 243190 | Geboekte afschrijvingen op Mainframes |
24 | 243 | 243200 | Servers |
24 | 243 | 243290 | Geboekte afschrijvingen op servers |
24 | 243 | 243300 | Uitrusting van netwerk en telefonie |
24 | 243 | 243390 | Geboekte afschrijvingen op uitrusting |
van netwerk | |||
24 | 243 | 243400 | Printers per departement |
24 | 243 | 243490 | Geboekte afschrijvingen op printers |
per departement | |||
24 | 243 | 243500 | Persoonlijke computers en peripherals |
24 | 243 | 243590 | Geboekte afschrijvingen op persoonlijke |
computers en peripherals | |||
26 | 260 | 260000 | Andere materiele vaste activa |
26 | 260 | 260090 | Geboekte afschrijvingen op andere |
materiele vaste activa | |||
26 | 261 | 261000 | Ter beschikking gesteld |
computermaterieel | |||
26 | 261 | 261090 | Geboekte afschrijvingen op ter |
beschikking gesteld computermaterieel | |||
26 | 262 | 262000 | Ter beschikking gesteld |
telefoonmaterieel | |||
26 | 262 | 262090 | Geboekte afschrijvingen op ter |
beschikking gesteld telefoonmaterieel | |||
26 | 263 | 263000 | Ter beschikking gesteld |
softwarematerieel | |||
26 | 263 | 263090 | Geboekte afschrijvingen op ter |
beschikking gesteld | |||
softwarematerieel | |||
28 | 289 | 289000 | Borgtochten betaald in contanten |
29 | 290 | 290000 | Vorderingen op meer dan een jaar |
34 | 340 | 340000 | Goederenvoorraad |
36 | 360 | 360000 | Vooruitbetalingen op voorraadinkopen |
37 | 370 | 370000 | Bestellingen in uitvoering |
40 | 400 | 400000 | Klanten |
40 | 407 | 407000 | Dubieuze vorderingen |
44 | 444 | 444100 | Op te maken kredietnota`s |
40 | 404 | 404000 | Op te maken facturen |
40 | 409 | 409000 | Waardeverminderingen op dubieuze |
vorderingen | |||
41 | 410 | 410000 | Andere vorderingen |
41 | 414 | 414000 | Te ontvangen diverse opbrengsten |
41 | 416 | 416000 | Diverse vorderingen |
49 | 490 | 490000 | Over te dragen lasten |
49 | 491 | 491000 | Verkregen opbrengsten |
49 | 499 | 499100 | Wachtrekening debiteuren |
55 | 550 | 550000 | Zichtrekening |
55 | 559 | 559000 | Uitgegeven overschrijvingen |
57 | 570 | 570000 | Kassen-contanten |
58 | 580 | 580000 | Geldoverboekingen |
Passiva | |||
10 | 100 | 100000 | Nettoactiva ETNIC of kasmiddelen op |
het einde van de periode | |||
13 | 130 | 130000 | Beschikbare reserves |
14 | 140 | 140000 | Winst of overgedragen verlies |
15 | 150 | 150000 | Kapitaalsubsidies |
15 | 159 | 159000 | Geboekte afschrijvingen op |
kapitaalsubsidies | |||
16 | 164 | 164000 | Voorzieningen voor risico`s en lasten |
17 | 174 | 174000 | Diverse leningen |
44 | 440 | 440000 | Leveranciers |
44 | 440 | 440001 | Leveranciers EEG |
44 | 441 | 441000 | Te betalen wissels |
44 | 444 | 444000 | Te ontvangen facturen |
45 | 451 | 451000 | Verschuldigde BTW |
45 | 452 | 452000 | Te betalen belastingen en taksen |
45 | 453 | 453000 | Te betalen bedrijfsvoorheffing |
45 | 453 | 453900 | Andere ingehouden voorheffingen |
45 | 454 | 454000 | Te betalen RSZ |
45 | 455 | 455001 | Te betalen nettobezoldigingen |
(statutair personeel) | |||
45 | 455 | 455002 | Te betalen nettobezoldigingen |
(contractueel personeel) | |||
45 | 455 | 455003 | Te betalen vakantiegeld voor statutair |
personeel | |||
45 | 455 | 455004 | Te betalen vakantiegeld voor |
contractueel personeel | |||
45 | 455 | 455005 | Te betalen eindejaarstoelagen voor |
statutair personeel | |||
45 | 455 | 455006 | Te betalen eindejaarstoelagen voor |
contractueel personeel | |||
45 | 455 | 455008 | Presentiegeld |
45 | 455 | 455010 | Andere sociale schulden |
45 | 456 | 456000 | Voorziening vakantiegeld |
45 | 459 | 459000 | Te betalen KWW-bijdragen |
45 | 459 | 459100 | Te betalen MINFIN-inhoudingen |
48 | 488 | 488000 | Borgtochten ontvangen in contanten |
48 | 489 | 489000 | Diverse schulden |
49 | 492 | 492000 | Op het boekjaar aan te rekenen lasten |
49 | 493 | 493000 | Over te dragen opbrengsten |
49 | 499 | 499100 | Wachtrekeningen crediteuren |
Resultatenrekening | |||
Lasten | |||
60 | 601 | 601000 | Aankopen computermaterieel Mainframe |
en Servers | |||
60 | 601 | 601010 | Aankopen computermaterieel Bureautica |
60 | 601 | 601020 | Aankopen computermaterieel telecom |
60 | 601 | 601030 | Aankopen computermaterieel telefonie |
60 | 601 | 601100 | Aankopen software Mainframe en servers |
60 | 601 | 601110 | Aankopen bureauticasoftware |
60 | 602 | 602010 | Huur bureauticasoftware |
60 | 602 | 602030 | Huur telefoniematerieel |
60 | 602 | 602100 | Huur software mainframe en servers |
60 | 602 | 602110 | Huur bureauticasoftware |
60 | 602 | 602200 | Onderhoud materieel mainframe en |
servers | |||
60 | 602 | 602210 | Onderhoud bureauticamaterieel |
60 | 602 | 602220 | Onderhoud telecommaterieel |
60 | 602 | 602230 | Onderhoud telefoniematerieel |
60 | 602 | 602300 | Onderhoud van software mainframe en |
servers | |||
60 | 602 | 602310 | Onderhoud bureauticasoftware |
60 | 602 | 602320 | Onderhoud telecomsoftware |
60 | 602 | 602330 | Onderhoud telefoniesoftware |
60 | 603 | 603000 | Onderaanneming studies |
60 | 603 | 603010 | Onderaanneming computerontwikkelingen |
60 | 603 | 603020 | Onderaanneming computerexploitatie |
60 | 603 | 603030 | Onderaanneming Helpdesk |
60 | 603 | 603040 | Onderaanneming opleiding |
60 | 603 | 603050 | Onderaanneming administratieve |
werkzaamheden | |||
60 | 603 | 603060 | Onderaanneming publicaties |
60 | 603 | 603100 | Telecommunicatiediensten Data |
60 | 603 | 603200 | onderaanneming |
60 | 604 | 604000 | Opnieuw te factureren materieelaankopen |
61 | 611 | 611100 | Huurgelden voor onroerende goederen |
61 | 611 | 611110 | Huurlasten |
61 | 611 | 611140 | Huur rollend materieel |
61 | 611 | 611310 | Gewone herstelling en onderhoud van |
lokalen | |||
61 | 611 | 611311 | Andere verhuiskosten |
61 | 611 | 611312 | Andere kosten voor lokalen |
61 | 611 | 611330 | Onderhoud/herstelling kantoormeubilair |
en -materieel | |||
61 | 611 | 611340 | Onderhoud/herstelling rollend materieel |
61 | 612 | 612120 | Elektriciteit |
61 | 612 | 612140 | Brandstof |
61 | 612 | 612210 | Onderhoud computer hardware |
61 | 612 | 612220 | Leveringen en verbruiksgoederen inzake |
informatica | |||
61 | 612 | 612300 | Documentatie en abonnementen |
61 | 612 | 612420 | Klein kantoormateriaal |
leveringen | |||
61 | 612 | 612430 | Fotokopieen |
61 | 612 | 612440 | Andere bureaukosten |
61 | 612 | 612500 | Telefoon, Fax,... |
61 | 612 | 612530 | Post- en verzendingskosten |
61 | 613 | 613100 | Vergoedingen en presentiegeld |
61 | 613 | 613110 | Auteursrechten, erelonen sprekers |
61 | 613 | 613200 | Erelonen advocaten en deurwaarders |
61 | 613 | 613240 | Erelonen externe auditoren |
61 | 613 | 613250 | Diverse erelonen |
61 | 613 | 613330 | Kosten voor bewaking van lokalen door |
derden | |||
61 | 613 | 613500 | Verzekeringen lokalen |
61 | 613 | 613520 | Verzekering kantoormeubilair |
en -materieel | |||
61 | 613 | 613530 | Verzekeringen rollend materieel |
61 | 613 | 613540 | Verzekering BA en exploitatie |
61 | 615 | 615100 | Terugbetaling reiskosten |
verblijf | |||
61 | 615 | 615110 | Onthaalkosten |
61 | 615 | 615115 | Kosten cafetaria |
61 | 615 | 615200 | Advertenties en berichten |
61 | 615 | 615210 | Drukwerk |
61 | 615 | 615310 | Publikatiekosten |
61 | 617 | 617000 | Interimprestaties |
62 | 620 | 620000 | Brutobezoldigingen statutair personeel |
62 | 620 | 620010 | Brutobezoldigingen contractueel |
personeel | |||
62 | 620 | 620100 | Vakantiegeld statutair personeel |
62 | 620 | 620110 | Vakantiegeld contractueel personeel |
62 | 620 | 620200 | Eindejaarstoelagen voor statutair |
personeel | |||
62 | 620 | 620210 | Eindejaarstoelagen voor contractueel |
personeel | |||
62 | 620 | 620300 | Bezoldigingen studenten |
62 | 621 | 621100 | Werkgeversbijdrage RSZ/ZIV statutair |
personeel | |||
62 | 621 | 621110 | Werkgeversbijdrage RSZ contractueel |
personeel | |||
62 | 623 | 623200 | Verzekering arbeidsongeval |
62 | 623 | 623209 | Verschillende verzekeringen personeel |
62 | 623 | 623217 | Tegemoetkoming vervoerabonnementen |
62 | 623 | 623218 | Vergoedingen forfaitaire kosten |
62 | 623 | 623220 | Arbeidsgeneeskundige dienst |
62 | 623 | 623221 | Diverse bezoldigingen in natura |
62 | 623 | 623223 | Werkkledij, dienstkledij |
62 | 623 | 623224 | Diverse kosten terugbetaald aan het |
personeel | |||
62 | 623 | 623225 | Kinderbijslag voor contractueel |
personeel | |||
62 | 623 | 623226 | Kinderbijslag voor statutair personeel |
62 | 623 | 623900 | Diverse sociale fondsen |
62 | 624 | 624100 | Werkgeversbijdrage KWW |
62 | 624 | 624200 | Werkgeversbijdrage MINIFIN |
63 | 630 | 630210 | Afschrijvingen op |
exploitatie-installaties | |||
63 | 630 | 630211 | Afschrijvingen op exploitatiemachines |
63 | 630 | 630212 | Afschrijvingen op informatica- en |
telematicamateriaal | |||
63 | 630 | 630213 | Afschrijvingen op kantoormeubilair |
en -materieel | |||
63 | 630 | 630220 | Afschrijvingen op rollend materieel |
64 | 640 | 640000 | Verkeersbelasting |
64 | 640 | 640010 | Onroerende voorheffingen |
64 | 640 | 640200 | Gewestelijke taksen |
64 | 640 | 640210 | Plaatselijke taksen |
64 | 640 | 640220 | Diverse taksen |
65 | 654 | 654000 | Verschil wisselkoers |
65 | 659 | 659000 | Bankkosten |
65 | 659 | 659100 | Verwijlintresten |
66 | 662 | 662000 | Voorzieningen voor uitzonderlijke |
risico`s en lasten | |||
66 | 663 | 663000 | Minderwaarde op de realisatie van |
materiele vaste activa | |||
66 | 663 | 663100 | Minderwaarde op realisatie software |
66 | 663 | 663110 | Minderwaarde op realisatie databases |
66 | 663 | 663210 | Minderwaarde op realisatie rollend |
materieel | |||
66 | 663 | 663211 | Minderwaarde op realisatie |
informatica- en telematicamaterieel | |||
66 | 663 | 663212 | Minderwaarde op realisatie |
kantoormeubilair, -materieel | |||
en -machines | |||
66 | 663 | 663220 | Minderwaarde op realisatie materieel |
in leasing | |||
Opbrengsten | |||
70 | 700 | 700000 | Werkingssubsidie |
70 | 701 | 701000 | Andere werkingsopbrengsten |
70 | 701 | 701100 | Verkoop computermaterieel |
70 | 701 | 701200 | Nieuwe facturering dienstprestaties |
74 | 742 | 742100 | Terugvordering personeelskosten |
74 | 743 | 743000 | Terugvordering verzekeringen |
74 | 747 | 747000 | Diverse terugvorderingen |
75 | 753 | 753000 | Kapitaalsubsidie |
75 | 754 | 754000 | Verschil wissel |
75 | 755 | 755000 | Omrekeningsverschil |
76 | 762 | 762000 | Terugneming van voorzieningen voor |
risico`s en lasten | |||
76 | 763 | 763000 | Meerwaarden op de realisatie van |
materiele vaste activa]<font color="red">1</font> | |||