16 MEI 2004. - Koninklijk besluit betreffende de bestrijding van de mensensmokkel en mensenhandel(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 28-05-2004 en tekstbijwerking tot 01-09-2014)
HOOFDSTUK I. - Het [1 federaal Centrum voor de analyse van de migratiestromen, de bescherming van de grondrechten van de vreemdelingen en de strijd tegen de mensenhandel]1.
Art. 1-3
HOOFDSTUK II. - De Interdepartementale Coördinatiecel ter bestrijding van de mensensmokkel en de mensenhandel en haar Bureau.
Afdeling 1. - De Interdepartementale Coördinatiecel.
Art. 4-9
Afdeling 2. - Het Bureau van de Cel.
Art. 10-11, 11bis, 11ter
HOOFDSTUK III. - Het Informatie- en Analysecentrum Mensensmokkel en Mensenhandel.
Afdeling 1. - Algemeenheden.
Art. 12-15
Afdeling 2. - Het Beheerscomité van het IAMM.
Art. 16-20
HOOFDSTUK IV. - [1 Nationale Rapporteur of een equivalent mechanisme]1
Art. 21-23
HOOFDSTUK I. - Het [1 federaal Centrum voor de analyse van de migratiestromen, de bescherming van de grondrechten van de vreemdelingen en de strijd tegen de mensenhandel]1.
----------
(1)
Artikel 1.Het [1 federaal Centrum voor de analyse van de migratiestromen, de bescherming van de grondrechten van de vreemdelingen en de strijd tegen de mensenhandel]1 is belast met de bevordering, [2 ...]2 en opvolging van het beleid ter bestrijding van de mensensmokkel en de mensenhandel.
----------
(1)<KB 2014-07-21/17, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 11-09-2014>
(2)<KB 2014-07-21/17, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 11-09-2014>
Art.2.Het [1 federaal Centrum voor de analyse van de migratiestromen, de bescherming van de grondrechten van de vreemdelingen en de strijd tegen de mensenhandel]1 stelt jaarlijks een onafhankelijk en openbaar evaluatieverslag op over de evolutie en de resultaten van de bestrijding van de mensensmokkel en de mensenhandel en maakt dit over aan de Regering.
----------
(1)<KB 2014-07-21/17, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 11-09-2014>
Art.3.Het [1 federaal Centrum voor de analyse van de migratiestromen, de bescherming van de grondrechten van de vreemdelingen en de strijd tegen de mensenhandel]1 [2 ziet toe op]2 de samenwerking tussen de verschillende erkende privé-begeleidingsdiensten gespecialiseerd in de hulp en de begeleiding van de slachtoffers van de internationale mensenhandel.
----------
(1)<KB 2014-07-21/17, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 11-09-2014>
(2)<KB 2014-07-21/17, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 11-09-2014>
HOOFDSTUK II. - De Interdepartementale Coördinatiecel ter bestrijding van de mensensmokkel en de mensenhandel en haar Bureau.
Afdeling 1. - De Interdepartementale Coördinatiecel.
Art.4.Een Interdepartementale Coördinatiecel ter bestrijding van de mensensmokkel en de mensenhandel, hierna " de Cel " genoemd, wordt opgericht. [2 De Minister van Justitie of zijn vertegenwoordiger neemt het voorzitterschap ervan waar]2 en het [1 federaal Centrum voor de analyse van de migratiestromen, de bescherming van de grondrechten van de vreemdelingen en de strijd tegen de mensenhandel]1 staat in voor het secretariaat ervan.
----------
(1)<KB 2014-07-21/17, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 11-09-2014>
(2)<KB 2014-07-21/17, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 11-09-2014>
Art.5.§ 1. [1 1° De Cel is samengesteld als volgt :
- een vertegenwoordiger van de Eerste Minister;
- een vertegenwoordiger van elke Vice-Eerste Minister die niet over een vertegenwoordiger in een andere hoedanigheid beschikt;
- een vertegenwoordiger van de Minister van Justitie;
- een vertegenwoordiger van de Minister van Binnenlandse Zaken;
- een vertegenwoordiger van de Minister van Buitenlandse Zaken;
- een vertegenwoordiger van de Minister van Werkgelegenheid;
- een vertegenwoordiger van de Minister van Sociale Zaken;
- een vertegenwoordiger van de Minister van Maatschappelijke Integratie;
- een vertegenwoordiger van de Minister voor Ontwikkelingssamenwerking;
- een vertegenwoordiger van de Minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;
- een vertegenwoordiger van de Minister die bevoegd is voor gelijke kansen;
- een vertegenwoordiger van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
- een vertegenwoordiger van het Vlaamse Gewest;
- een vertegenwoordiger van het Waalse Gewest;
- een vertegenwoordiger van de Vlaamse Gemeenschap;
- een vertegenwoordiger van de Franse Gemeenschap;
- een vertegenwoordiger van de Duitstalige Gemeenschap;
- de vertegenwoordiger van het Directoraat-generaal Wetgeving, Fundamentele Rechten en Vrijheden van de Federale Overheidsdienst Justitie belast met het voorzitterschap van het Bureau van de Interdepartementale Coördinatiecel ter bestrijding van de mensensmokkel en de mensenhandel;
- een vertegenwoordiger van het Directoraat-generaal Wetgeving, Fundamentele Rechten en Vrijheden van de Federale Overheidsdienst Justitie;
- een vertegenwoordiger van het College van Procureurs-generaal;
- een vertegenwoordiger van het Federaal Parket;
- een vertegenwoordiger van de Cel voor Financiële Informatieverwerking;
- een vertegenwoordiger van de centrale Cel "Mensenhandel" van de Federale Politie;
- een vertegenwoordiger van de Veiligheid van de Staat;
- een vertegenwoordiger van de Dienst Vreemdelingenzaken van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken;
- een vertegenwoordiger van de Dienst Inspectie van de Sociale Wetten van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg;
- een vertegenwoordiger van de Bijzondere Belastingsinspectie van de Federale Overheidsdienst Financiën;
- een vertegenwoordiger van de Dienst Sociale Inspectie van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid;
- een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking;
- een vertegenwoordiger van het federaal Centrum voor de analyse van de migratiestromen, de bescherming van de grondrechten van de vreemdelingen en de strijd tegen de mensenhandel;
- een vertegenwoordiger van de erkende centra die gespecialiseerd zijn in de opvang van slachtoffers van mensenhandel;
- een vertegenwoordiger van Child Focus.
2° De vertegenwoordiger van de erkende centra die gespecialiseerd zijn in de opvang van slachtoffers van mensenhandel is stemgerechtigd, behalve inzake aangelegenheden die een belangenconflict uitmaken.]1
§ 2. Voor elke vertegenwoordiger wordt een plaatsvervanger aangewezen.
§ 3. De vertegenwoordigers en hun plaatsvervanger worden aangewezen door hun respectievelijke overheden.
----------
(1)<KB 2014-07-21/17, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 11-09-2014>
Art.6. § 1. De Cel vergadert minstens twee keer per jaar.
De voorzitter roept die bijeen op eigen initiatief of op verzoek van het Bureau.
Elk lid van de Interdepartementale Cel kan bijkomende vergaderingen voorstellen.
§ 2. Tijdens haar eerste vergadering legt de Cel haar huishoudelijk reglement vast.
Art.7. De Cel kan, indien nodig, andere deskundigen en bevoegde personen of diensten om hun medewerking verzoeken en laten deelnemen aan de vergaderingen.
Art.8. De Cel heeft als opdracht :
1° een efficiënte coördinatie mogelijk te maken tussen de betrokken departementen die daartoe de nodige informatie uitwisselen, teneinde een volgehouden beleid ter bestrijding van de mensensmokkel en de mensenhandel te voeren en in het bijzonder de activiteiten van de mensensmokkelaars en hun netwerken te ontmantelen en uit te schakelen;
2° de evolutie van de resultaten op het gebied van de bestrijding van de mensensmokkel en de mensenhandel kritisch te evalueren;
3° mee te werken aan het formuleren van voorstellen en aanbevelingen inzake het beleid ter bestrijding van de mensensmokkel en de mensenhandel;
4° het beleid te oriënteren van het Beheerscomité van het Informatie- en Analysecentrum Mensensmokkel en Mensenhandel, bedoeld in artikel 16.
Art.9. § 1. De Cel kan voorstellen formuleren om in de gerechtelijke arrondissementen die vaak geconfronteerd worden met het fenomeen van de mensensmokkel en de mensenhandel, een permanente overlegstructuur uit te bouwen.
§ 2. Onverminderd artikel 16, kan de Cel eveneens ad-hocwerkgroepen oprichten met een specifieke werking, samenstelling en opdracht.
Afdeling 2. - Het Bureau van de Cel.
Art.10.§ 1. De Cel omvat een Bureau, dat belast is met het voorleggen van voorstellen aan de Cel, de uitvoering van haar beslissingen en de coördinatie van de vergaderingen. [1 Het Bureau vormt tevens het aanspreekpunt voor de behandeling van de officiële multidisciplinaire informatieaanvragen met betrekking tot de mensenhandel en het gevoerde beleid.]1
§ 2. Het Bureau vergadert maandelijks en brengt verslag uit aan de Cel op haar volgende vergadering.
----------
(1)<KB 2014-07-21/17, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 11-09-2014>
Art.11.[1 Het Bureau is samengesteld als volgt :
- een vertegenwoordiger van het Directoraat-generaal Wetgeving, Fundamentele Rechten en Vrijheden van de Federale Overheidsdienst Justitie belast met de coördinatie van de strijd tegen mensenhandel en mensensmokkel die het voorzitterschap ervan waarneemt;
- een vertegenwoordiger van het federaal Centrum voor de analyse van de migratiestromen, de bescherming van de grondrechten van de vreemdelingen en de strijd tegen de mensenhandel die het secretariaat ervan waarneemt;
- een vertegenwoordiger van de Dienst Vreemdelingenzaken van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken;
- een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking;
- een vertegenwoordiger van de centrale Cel "Mensenhandel" van de Federale Politie;
- een vertegenwoordiger van de Veiligheid van de Staat;
- een vertegenwoordiger van de Dienst Sociale Inspectie van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid;
- een vertegenwoordiger van de Dienst Inspectie van de Sociale Wetten van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg;
- een vertegenwoordiger van het College van Procureurs-generaal als waarnemer.]1
----------
(1)<KB 2014-07-21/17, art. 7, 002; Inwerkingtreding : 11-09-2014>
Art.11bis. [1 Het Bureau organiseert tweemaal per jaar vergaderingen met de erkende centra die gespecialiseerd zijn in de opvang van slachtoffers van mensenhandel.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij KB 2014-07-21/17, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 11-09-2014>
Art.11ter. [1 Het Bureau kan volgens de noodwendigheden de medewerking vragen van andere deskundigen en bevoegde personen of diensten en die aan de vergaderingen laten deelnemen.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij KB 2014-07-21/17, art. 9, 002; Inwerkingtreding : 11-09-2014>
HOOFDSTUK III. - Het Informatie- en Analysecentrum Mensensmokkel en Mensenhandel.
Afdeling 1. - Algemeenheden.
Art.12. Een Informatie- en Analysecentrum Mensensmokkel en Mensenhandel, hierna " IAMM " genoemd, dat onder de voogdij staat van de Ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken, wordt opgericht.
Art.13. Het IAMM is een geïnformatiseerd informatienetwerk opgebouwd uit anonieme gegevens afkomstig van de verschillende partners. Op grond van deze gegevens worden strategische analyses uitgevoerd door strategische analisten die ter beschikking worden gesteld door de verschillende partners bij het IAMM.
Onverminderd artikel 17, 4°, hebben alle betrokkenen bij het IAMM toegang tot het informatienetwerk en de analyses.
Art.14. De opdracht van het IAMM bestaat erin te zorgen voor de inzameling, de centralisatie, het beheer, de overdracht en de analyse van de nodige anonieme gegevens ter bestrijding van de mensensmokkel en de mensenhandel in het kader van de doelstellingen uitgewerkt door het in artikel 16 bedoelde Beheerscomité.
Art.15. De betrokken actoren, meer bepaald de diverse diensten en instellingen vertegenwoordigd binnen de Cel, verstrekken het IAMM, met naleving van de op hen toepasselijke bijzondere wetten, alle relevante en anonieme gegevens. De betrokkenen wijzen daartoe een referentiepersoon aan bij het IAMM.
Het IAMM verstrekt de gevraagde inlichtingen aan de betrokkenen, met inachtneming van de hem opgelegde doelstellingen.
Afdeling 2. - Het Beheerscomité van het IAMM.
Art.16. § 1. Overeenkomstig artikel 9, § 2, richt de Cel een beheerscomité van het IAMM op.
§ 2. Het beheerscomité vergadert minstens elke maand, na bijeenroeping door de voorzitter, op eigen initiatief of op verzoek van één van zijn leden.
Art.17. Het beheerscomité heeft als opdracht :
1° het kader uit te werken voor de overdracht van de anonieme gegevens, meer bepaald voor de aard en inhoud ervan, de technieken gebruikt voor de overdracht en opvraging van de gegevens, het formaat en de te gebruiken gegevensdrager, alsook elke andere technische richtlijn op te stellen die vereist is voor de goede werking van het IAMM;
2° de kwaliteit van de tussen het IAMM en de betrokkenen overgemaakte informatie te evalueren en maatregelen voor te stellen met het oog op de verbetering ervan;
3° de gegevensoverdracht te organiseren van de betrokkenen naar het IAMM;
4° toezicht uit te oefenen op de gegevensoverdracht van het IAMM naar de betrokkenen;
5° het IAMM en in het bijzonder de betrokken actoren, indien nodig, te wijzen op de uit te voeren strategische en multidisciplinaire gegevensanalyses op basis van de richtlijnen vastgelegd door de Cel overeenkomstig artikel 8, 4°;
6° de uitgevoerde gegevensanalyses te valideren.
De betrokken actoren dragen, met naleving van de bijzondere wetten die op hen van toepassing zijn, bij aan de uitvoering van de beslissingen van het beheerscomité en maken het alle nodige informatie en verslagen over.
Art.18.Het beheerscomité is samengesteld uit :
- een vertegenwoordiger van de [1 het Directoraat-generaal Wetgeving, Fundamentele Rechten en Vrijheden van de Federale Overheidsdienst Justitie belast met de coördinatie van de strijd tegen mensenhandel en mensensmokkel]1 die het voorzitterschap waarneemt;
- een vertegenwoordiger van de Dienst Vreemdelingenzaken van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken;
- een vertegenwoordiger van het College van Procureurs-generaal;
een vertegenwoordiger van de centrale Cel " Mensenhandel " van de Federale Politie;
- een vertegenwoordiger van de Veiligheid van de Staat;
- een vertegenwoordiger van het Federaal Parket;
- een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking;
- een strategisch analist verbonden aan het IAMM;
- een vertegenwoordiger van de Dienst Sociale Inspectie van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid;
- een vertegenwoordiger van de Dienst Inspectie van de Sociale Wetten van de Federale Overheidsdienst Tewerkstelling, Arbeid en Sociaal Overleg;
- een vertegenwoordiger van het [1 federaal Centrum voor de analyse van de migratiestromen, de bescherming van de grondrechten van de vreemdelingen en de strijd tegen de mensenhandel]1.
Het beheerscomité kan alle personen of vertegenwoordigers van instellingen of verenigingen, wiens aanwezigheid hij nuttig acht aan de vergaderingen laten deelnemen, zonder beslissingsrecht.
----------
(1)<KB 2014-07-21/17, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 11-09-2014>
Art.19.Het secretariaat van het beheerscomité wordt verzorgd door de [1 het Directoraat-generaal Wetgeving, Fundamentele Rechten en Vrijheden van de Federale Overheidsdienst Justitie belast met de coördinatie van de strijd tegen mensenhandel en mensensmokkel]1.
----------
(1)<KB 2014-07-21/17, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 11-09-2014>
Art.20. De voorzitter van het beheerscomité brengt verslag uit op elke vergadering van de Cel en maakt haar jaarlijks een activiteitenverslag over.
HOOFDSTUK IV. - [1 Nationale Rapporteur of een equivalent mechanisme]1
----------
(1)
Art.21.[1 De Nationale Rapporteur of een equivalent mechanisme is samengesteld uit :
1° De Interdepartementale Coördinatiecel ter bestrijding van de mensensmokkel en de mensenhandel als coördinatieorgaan en rapporteur van de Staat krachtens haar wettelijke opdracht ter uitvoering van artikel 12 van de wet van 13 april 1995 houdende bepalingen tot bestrijding van de mensenhandel en van de mensensmokkel en krachtens Hoofdstuk II van dit besluit;
2° het federaal Centrum voor de analyse van de migratiestromen, de bescherming van de grondrechten van de vreemdelingen en de strijd tegen de mensenhandel als onafhankelijke rapporteur krachtens zijn wettelijke opdracht overeenkomstig artikel 3 van de wet van 17 augustus 2013 tot aanpassing van de wet van 15 februari 1993 tot oprichting van een Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding met het oog op de omvorming ervan tot een federaal Centrum voor de analyse van de migratiestromen, de bescherming van de grondrechten van de vreemdelingen en de strijd tegen de mensenhandel en krachtens Hoofdstuk I van dit besluit.]1
----------
(1)<KB 2014-07-21/17, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 11-09-2014>
Art.22. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 23. Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Onze Minister van Justitie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.