2 APRIL 2004. - Koninklijk besluit houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentenpolitiezone. (NOTE : annulé par l'arrêt n° 135.394 du Conseil d'Etat du 24-09-2004, voir M.B. du 04-11-2004, p. 74575).
Art. 1-6
BIJLAGEN.
Art. N1-N2
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt onder " KUL-norm " verstaan : het cijfer dat naast de naam van de gemeente is vermeld in bijlage II bij dit besluit, en dat bekomen is als resultaat van de herverdeling over de gemeenten van het totale lokale operationele politie-effectief, volgens de berekeningswijze beschreven in bijlage I bij dit besluit.
Art.2. Onder voorbehoud van de toepassing van artikel 4, wordt het percentage van het aandeel van elke gemeente in de globale gemeentelijke dotatie bepaald in onderling akkoord tussen de verscheidene gemeenteraden.
Art.3. Indien de gemeenteraden van de meergemeentenzone niet tot een akkoord komen, wordt, onder voorbehoud van de toepassing van artikel 4, het percentage met de volgende factoren bepaald :
1° de KUL-norm;
2° het gemiddeld belastbaar inkomen per inwoner van de gemeente, van 1999;
3° het gemiddeld kadaster aal inkomen in de schoot van de gemeente, van 1999.
Deze factoren worden gepondereerd als volgt : 6, 2, 2. Het in het eerste lid bedoelde percentage wordt overeenkomstig bijlage II bij dit besluit bepaald voor de jaren 2002 tot en met 2005.
Art.4. Met uitzondering van de kredieten voor burgerpersoneel dat niet ingedeeld is bij de politiezone, wordt de toelage die een gemeente in 2001 heeft ontvangen krachtens het gedeelte politie van een veiligheidscontract afgetrokken van de dotatie van die gemeente aan de politiezone, behoudens andersluidende eenstemmige beslissing van de gemeenteraden van de politiezone.
De aftrek waarvan sprake is in het eerste lid komt overeenkomstig de artikelen 2 of 3 ten laste van de andere gemeenten van de zone.
Art.5. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 4 december 2001.
Art.6. Onze Minister van Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 2 april 2004.
BIJLAGEN.
Art. N1. Bijlage I bij het koninklijk besluit van 2 april 2004 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentenpolitiezone.
KUL-norm : omschrijving
De KUL-norm bepaalt de lokale politiecapaciteit voor elke gemeente van het Rijk. Deze capaciteit wordt bekomen door de toepassing van een wetenschappelijke techniek uit de verklarende statistiek, namelijk de meervoudige lineaire regressie-analyse met intercept. Uitgangspunt van regressie-analyse is : de bestaande lokale politiecapaciteit zo goed mogelijk voorspellen op basis van een aantal relevante indicatoren van de betrokken gemeente. Deze voorspelling neemt de vorm aan van een lineaire vergelijking, waarbij de voorspelde waarde het resultaat is van de som van de met een coëfficiënt gewogen indicatoren en een constante (de intercept). Deze vergelijking neemt de vorm aan van y = aX1 + bX2 + cX3 +... zXn + C.
De coëfficiënten worden zo berekend dat ze de kwadraatsommen van de afwijkingen tussen de berekende en de bestaande capaciteit zo klein mogelijk maken.
Er wordt verondersteld dat de bekomen voorspelde waarden het best de politienoden weergeven. De afwijkingen tussen de voorspelde capaciteit en de bestaande capaciteit worden beschouwd als het gevolg van toevalligheden of niet verantwoorde over- of onderbemanning in de betrokken gemeente.
Het resultaat van de meervoudige lineaire regressie met intercept is dus een formule die de bestaande lokale politiecapaciteit zo goed mogelijk benadert en dit op basis van objectieve, meetbare indicatoren.
Voor de bestaande lokale politiecapaciteit werd vertrokken van de volgende gegevens : voor de gemeentepolitie, de cijfers van de morfologische gegevensinzameling op teldatum 31 december 1999, met inbegrip van de hulpagenten; voor de rijkswacht, de situatie d.d. 23 mei 1998 op het niveau van de lokale brigades. Waar lokale brigades niet overeenstemmen met gemeenten werden de rijkswachteffectieven fictief over de gemeenten verdeeld.
Het gaat hierbij om respectievelijk om 19 783 en 7 539 mensen. Deze lokale politiecapaciteit werd omgezet in aantal effectieven per 1 000 inwoners voor elke gemeente.
Voor de verklarende variabelen werden alle mogelijke beschikbare variabelen samengezocht, waarvan men kan aannemen dat het indicatoren zijn voor een aantal elementen die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met de politiële werkdruk. Het gaat om 75 indicatoren die betrekking hebben op de omvang van de gemeente (oppervlakte en bevolkingsaantal), de verstedelijkingsgraad, toerisme, inkomens, tewerkstelling, werkloosheid, schoolgaande bevolking, scholingsgraad, leeftijds- en huishoudenstructuur, nationaliteit, migraties, woningkenmerken, kadastraal inkomen, criminaliteit, ongevallen, voetbalwedstrijden en gevangenispopulatie.
De regressieanalyse laat nu toe om die variabelen te identificeren die, alleen of in combinatie met andere variabelen, de beste mogelijke benadering geven van de bestaande lokale politiecapaciteit. Er wordt gezocht naar die variabelen die een grote voorspellingswaarde (predictiewaarde) hebben t.a.v. de politiecapaciteit. Het komt er dus niet op neer om zoveel mogelijk variabelen te behouden, maar wel om de meest optimale te detecteren.
Deze zoektocht naar de optimale groep verklarende variabelen gebeurt stapsgewijs. In een eerste stap zoekt het computerprogramma die verklarende variabele die het meest samenhangt met de bestaande politiecapaciteit. Bij de volgende stap wordt er dan gezocht naar die verklarende variabele die samen met de eerste het best de bestaande politiecapaciteit kan benaderen. Op deze wijze worden stap voor stap meerdere variabelen toegevoegd of ook weggelaten. Het kan immers voorkomen dat bepaalde variabelen die eerst gekozen werden in de daaropvolgende stappen geheel hun betekenis verliezen en een verwaarloosbare bijdrage hebben in het benaderen van de bestaande politiecapaciteit. Dit kan voorkomen wanneer andere variabelen onderling een betere samenhang vertonen met de politiecapaciteit. Het toevoegen en weglaten van variabelen stopt op het ogenblik dat de resterende variabelen geen significante bijdrage meer leveren tot het voorspellen of verklaren van de bestaande politiecapaciteit.
Na uitzuivering van de variabelen die in de wetenschappelijke berekening niet konden gebruikt worden, omdat er geen juiste, actuele en volledige gegevens beschikbaar zijn, werden op deze manier 14 verklarende variabelen geselecteerd. Daar werden dummy-variabelen aan toegevoegd om de politiecapaciteit van de 5 grote steden weer te geven. Zonder deze variabelen kon geen enkele regressievergelijking de bestaande politiecapaciteit van deze steden op voldoende wijze voorspellen. Een dummy variabele is een variabele met waarde 1 voor de betrokken stad en 0 voor alle gemeenten. Als gevolg zal de regressie-analyse de coëfficiënt voor deze dummy-variabele zodanig vastleggen dat de regressievergelijking exact de bestaande politiecapaciteit voor de betrokken stad weergeeft. Deze dummy-variabele heeft echter geen enkele invloed op de berekening van de capaciteit in de andere gemeenten.
De behouden variabelen zijn de volgende :
* de uitrustingsscore (1)/1 000 inwoners
((1) De uitrustingsscore is een indicator die de 'stedelijkheid' en 'centraliteit' van een gemeente uitdrukt op basis van de uitrusting van de gemeente voor 8 functies, met name : medische, maatschappelijke en sociale zorg; sport, recreatie en horeca; verkeer; diensten met loketfunctie; overheidsfuncties; cultuur; onderwijs; detailhandelsfuncties. Deze indicator is het resultaat van een wetenschappelijke analyse van 35 variabelen, zie E.Van Hecke Actualisering van de stedelijke hiërarchie in België, Tijdschrift van het Gemeentekrediet, 1998/3, pp. 45-76.)
* de totale bevolking van de gemeente
* de totale oppervlakte van de gemeente in km2
* het aantal inwoners van de gemeente > 65 jaar/1 000 inwoners
* het aantal bestaansminimumtrekkers + het aantal Uitkeringsgerechtigde volledig werkloze werkzoekende (UVW)/1 000 inwoners
* het aantal tewerkgestelden in de horeca/1 000 inwoners
* het aantal overnachtingen/1 000 inwoners
* het aantal gepleegde criminele feiten/1 000 inwoners (het betreft hier alleen : inbraken in woningen, diefstal van of in auto's en geweld (extra familiaal))
* het aantal adresveranderingen binnen de gemeente + het aantal immigraties/1 000 inwoners
* de gevangeniscapaciteit/1 000 inwoners
* het aantal verkeersongevallen met doden en of gewonden (lichte en zware)/1 000 inwoners
* het kadastraal inkomen per ha bebouwde oppervlakte
* het aantal woningen met klein comfort/het totaal aantal woningen
* gemiddeld netto-belastbaar inkomen per inwoner
* de dummy-variabele voor Brussel (= 1 voor Brussel en 0 voor al de andere gemeenten)
* de dummy-variabele voor Antwerpen (= 1 voor Antwerpen en 0 voor al de andere gemeenten)
* de dummy-variabele voor Liège (= 1 voor Liège en 0 voor al de andere gemeenten)
* de dummy-variabele voor Gent (= 1 voor Gent en 0 voor al de andere gemeenten)
* de dummy-variabele voor Charleroi (= 1 voor Charleroi en 0 voor al de andere gemeenten)
De bronnen van de waarden van de variabelen
* Uitrustingsscore : de wetenschappelijke analyse van prof. Dr. E. Van Hecke, " Actualisering van de stedelijke hiërarchie in België, Tijdschrift van het Gemeentekrediet, 1998/3, pp. 45-76 (uitrustingsscore voor 8 functies/bevolking op 1/1/99 * 1000)
* de totale bevolking van de gemeente : Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS) per 1/1/1999
* totale oppervlakte van de gemeente in km2 : NIS per 1/1/1999
* aantal inwoners van de gemeente > 65 jaar : NIS per 1/1/99 (in produizend van de totale bevolking)
* aantal bestaansminimumtrekkers : Ministerie van Sociale Zaken, een gemiddelde voor de jaren 1997, 1998 en 1999 (in produizend van de totale bevolking op 1/1/99)
* aantal uitkeringsgerechtigde volledig werkloze werkzoekende : Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening, totaal uitkeringsgerechtigde volledig werklozen werkzoekenden voor de jaren 1997, 1998 en 1999 (in produizend van de totale bevolking op 1/1/99)
* aantal tewerkgestelden in de horeca : Rijksdienst voor Sociale Zekerheid per 30/6/1998 (in produizend van de totale bevolking op 1/1/99)
* aantal overnachtingen : NIS per 1/1/1999 (aantal overnachtingen in 1998 per duizend inwoners op 1/1/99)
* aantal gepleegde criminele feiten : Algemene Politiesteundienst voor de jaren 1997, 1998 en 1999 (inbraak in woningen, autodiefstal, geweld extra-familiaal, per duizend inwoners op 1/1/99)
* aantal adresveranderingen binnen de gemeente en het aantal immigraties : NIS, gemiddelde voor de jaren 1996, 1997 en 1998 (per duizend inwoners op 1/1/99)
* gevangeniscapaciteit : SIDIS (Système Informatique de Détention/ Detentie Informatica Systeem) per mei 2000 (per duizend inwoners op 1/1/99)
* aantal verkeersongevallen met doden en of gewonden : NIS per 1/1/1999 (per duizend inwoners op 1/1/99)
* kadastraal inkomen van bebouwde percelen per ha bebouwde oppervlakte : NIS per 1/1/1999
* aantal woningen met klein comfort : NIS, volkstelling 1991 (in procent van het totaal aantal woningen)
* gemiddeld netto-belastbaar inkomen : NIS per 1/1/1999 (gemiddeld belastbaar inkomen, aanslagjaar 1998 per inwoner op 1/1/99)
Met de intercept en de coëfficiënten wordt de formule dan als volgt :
Het aantal effectieven per 1 000 inwoners =
- 0,316888
+ 2,440647 x (de uitrustingsscore/1 000 inwoners)
+ 0,000004866 x (de totale bevolking van de gemeente)
+ 0,001392 x (de totale oppervlakte van de gemeente)
+ 0,005323 x (het aantal inwoners van de gemeente > 65 jaar/ 1 000 inwoners)
+ 0,003762 x (het aantal bestaansminimumtrekkers + het aantal UVW/1 000 inwoners)
+ 0,005006 x (het aantal tewerkgestelden in de horeca/1 000 inwoners)
+ 0,000008099 x (het aantal overnachtingen/1 000 inwoners)
+ 0,011825 x (het aantal gepleegde criminele feiten(inbraken in woningen, diefstal van of in auto's en geweld (extra familiaal)/ 1 000 inwoners)
+ 0,007887 x (het aantal adresveranderingen binnen de gemeente + het aantal immigraties/1 000 inwoners)
+ 8,713153 x (de gevangeniscapaciteit/1 000 inwoners)
+ (0,033242 x (het aantal verkeersongevallen met doden en of gewonden (lichte en zware)/1 000 inwoners)
+ 0,000000189 x het kadastraal inkomen per ha bebouwde oppervlakte
+ 0,004005 x (het aantal woningen met klein comfort/100 woningen)
- 0,000000787 x (gemiddeld netto-belastbaar inkomen per inwoner)
+ 6,965663 x (de dummy-variabele voor Brussel (= 1 voor Brussel en 0 voor al de andere gemeenten)
+ 0,790629 x (de dummy-variabele voor Antwerpen (= 1 voor Antwerpen en 0 voor al de andere gemeenten))
+ 1,450377 x (de dummy-variabele voor Liège (= 1 voor Liège en 0 voor al de andere gemeenten)
+ 0,230696 x (de dummy-variabele voor Gent (= 1 voor Gent en 0 voor al de andere gemeenten)
+ 0,104033 x (de dummy-variabele voor Charleroi (= 1 voor Charleroi en 0 voor al de andere gemeenten).
Om voor een precieze gemeente de door de KUL-norm bepaalde effectieven te berekenen moeten de waarden voor de 14 onafhankelijke variabelen in de formule ingevuld worden. Het resultaat is een norm voor het aantal effectieven per 1 000 inwoners. Om de uiteindelijke lokale politiecapaciteit te bekomen, moet dit laatste cijfer gedeeld worden door 1 000 en vervolgens vermenigvuldigd met het bevolkingsaantal van die gemeente.
De interpretatie van de resultaten vergt verdere toelichting :
Een coëfficiënt geeft de waarde van de toename van het aantal effectieven per 1 000 inwoners, voor een toename met één eenheid van de onafhankelijke variabele. M.a.w., gesteld dat twee gemeenten voor alle onafhankelijke variabelen exact dezelfde waarde hebben, uitgezonderd de oppervlakte die één km2 groter is bij de tweede gemeente, dan volgt uit de formule dat die tweede gemeente per 1 000 inwoners 0,001392 effectieven meer heeft dan in de eerste gemeente.
De coëfficiënten mogen niet onderling vergeleken worden om de belangrijkheid van de bijdrage van verschillende variabelen tot KUL-norm met mekaar te vergelijken omdat niet alle variabelen in dezelfde meeteenheid zijn uitgedrukt (percentages, oppervlaktematen, aantallen, ...).
Bij de interpretatie van de regressieanalyse moet men zich realiseren dat er geen causaal verband wordt gelegd tussen de berekende politiecapaciteit en de verklarende variabelen. Een stijging van de beroepsbevolking binnen de horeca kan bijvoorbeeld geen rechtstreekse oorzaak zijn van een stijging van de politiecapaciteit. Wel geeft die stijging aan dat de zone een centrumfunctie heeft, wat leidt tot een hogere werkdruk.
De berekende politiecapaciteit aan de hand van de KUL-norm, is een herverdeling van het bestaande aantal lokale politiecapaciteiten in 1998 en 1999. Daarom levert deze berekening een gemiddelde capaciteit per zone op die niet mag beschouwd worden als de minimale capaciteit die een zone nodig heeft in het kader van haar nieuwe taakomschrijving. Ze wordt enkel gebruikt als verdeelsleutel om het bestaand aantal politieambtenaren op lokaal niveau over de politiezones te verdelen, primo als uitgangspunt van de budgettaire verdeling van de middelen en secundo, indien men dienaangaande geen consensus kan bereiken, als een onderdeel van de financiële verdeelsleutel die de gemeentelijke dotatie aan de politiezone in die meergemeentenpolitiezones bepaalt.
Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 2 april 2004 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van de meergemeentenpolitiezone.
Art. N2. Bijlage II bij het koninklijk besluit van 2 april 2004. I II III Zonenummer Gemeente KUL-norm Percentage 5267 GENAPPE 25,4 28,6819 5267 NIVELLES 70,3 71,3181 5268 BRAINE-LE-CHATEAU 15,9 19,0864 5268 ITTRE 10,2 14,8967 5268 REBECQ 16,8 18,3332 5268 TUBIZE 44,9 47,6837 5269 LA HULPE 13,7 17,0712 5269 LASNE 22,3 30,3962 5269 RIXENSART 42,2 52,5326 5270 CHASTRE 8,4 15,1691 5270 COURT-ST-ETIENNE 15,8 26,9325 5270 MONT-SAINT-GUIBERT 9,9 19,1689 5270 VILLERS-LA-VILLE 13,8 23,9033 5270 WALHAIN 8,3 14,8262 5272 BEAUVECHAIN 9,2 18,1095 5272 CHAUMONT-GISTOUX 14,0 31,3290 5272 GREZ-DOICEAU 19,6 39,2355 5272 INCOURT 5,7 11,3260 5276 HELECINE 5,2 8,0042 5276 JODOIGNE 26,2 38,6508 5276 ORP-JAUCHE 12,3 19,3038 5276 PERWEZ 12,6 20,3047 5276 RAMILLIES 8,5 13,7365 5278 NEUPRE 12,2 9,7140 5278 SERAING 189,5 90,2860 5280 BEYNE-HEUSAY 23,0 27,0558 5280 FLERON 32,8 39,6415 5280 SOUMAGNE 25,7 33,3027 5281 BASSENGE 14,5 9,6397 5281 BLEGNY 18,2 13,9657 5281 DALHEM 8,0 6,2802 5281 JUPRELLE 17,8 11,4752 5281 OUPEYE 46,9 32,6278 5281 VISE 38,8 26,0114 5283 AYWAILLE 25,4 17,2537 5283 CHAUDFONTAINE 39,6 33,6321 5283 ESNEUX 28,1 21,0512 5283 SPRIMONT 23,2 17,7623 5283 TROOZ 13,8 10,3007 5284 ANS 64,8 57,9139 5284 SAINT-NICOLAS 52,8 42,0861 5285 AWANS 14,5 25,6102 5285 GRACE-HOLLOGNE 45,8 74,3898 5286 BERLOZ 4,5 5,8440 5286 CRISNEE 4,3 6,0594 5286 DONCEEL 3,4 5,1528 5286 FAIMES 4,7 6,6270 5286 FEXHE-LE-HAUT-CLOCHER 4,8 6,6495 5286 GEER 4,7 6,8263 5286 OREYE 6,6 10,1401 5286 REMICOURT 7,6 10,4228 5286 WAREMME 33,3 42,2781 5287 JALHAY 12,8 20,3913 5287 SPA 35,5 47,1668 5287 THEUX 22,4 32,4419 5288 AUBEL 7,5 7,7374 5288 BAELEN 7,0 6,6125 5288 HERVE 31,4 31,1323 5288 LIMBOURG 10,7 10,0226 5288 OLNE 4,4 4,8798 5288 PLOMBIERES 18,3 15,9831 5288 THIMISTER-CLERMONT 6,5 7,1580 5288 WELKENRAEDT 17,1 16,4743 5289 DISON 33,3 15,2583 5289 PEPINSTER 19,2 9,6824 5289 VERVIERS 168,5 75,0593 5290 LIERNEUX 6,7 8,4365 5290 MALMEDY 28,3 37,2197 5290 STAVELOT 16,1 20,1021 5290 STOUMONT 7,0 8,7597 5290 TROIS-PONTS 6,2 9,1456 5290 WAIMES 11,8 16,3364 5291 AMEL 7,6 15,4786 5291 BULLINGEN 8,6 17,4189 5291 BURG-REULAND 6,3 11,8396 5291 BUTGENBACH 9,3 19,1669 5291 ST-VITH 19,2 36,0960 5292 EUPEN 43,6 48,9565 5292 KELMIS 20,3 21,4976 5292 LONTZEN 9,0 10,4457 5292 RAEREN 15,8 19,1002 5293 BRAIVES 8,9 15,6397 5293 BURDINNE 5,0 8,6763 5293 HANNUT 28,5 49,5478 5293 HERON 6,0 10,9142 5293 LINCENT 4,7 8,2336 5293 WASSEIGES 4,1 6,9884 5294 AMAY 28,4 28,3357 5294 ENGIS 12,9 15,8650 5294 SAINT-GEORGES-SUR-MEUSE 12,3 14,1737 5294 VERLAINE 4,4 5,6661 5294 VILLERS-LE-BOUILLET 9,7 10,7023 5294 WANZE 22,5 25,2572 5296 ANTHISNES 5,8 8,5005 5296 CLAVIER 7,0 9,5136 5296 COMBLAIN-AU-PONT 11,1 13,6195 5296 FERRIERES 8,9 11,7674 5296 HAMOIR 8,7 10,9050 5296 MARCHIN 9,0 12,9769 5296 MODAVE 6,8 8,9453 5296 NANDRIN 7,9 12,3533 5296 OUFFET 4,4 6,0790 5296 TINLOT 3,8 5,3395 5297 ARLON 71,8 75,1737 5297 ATTERT 5,2 6,6226 5297 HABAY 14,2 14,5122 5297 MARTELANGE 4,0 3,6915 5298 AUBANGE 30,7 56,7147 5298 MESSANCY 12,8 23,4084 5298 MUSSON 6,0 11,3960 5298 SAINT-LEGER 4,0 8,4809 5299 CHINY 11,0 12,2269 5299 ETALLE 8,6 11,0412 5299 FLORENVILLE 16,5 17,2472 5299 MEIX-DEVANT-VIRTON 4,6 5,5841 5299 ROUVROY 3,8 8,0001 5299 TINTIGNY 7,2 7,8734 5299 VIRTON 31,8 38,0271 5300 DURBUY 29,9 15,8780 5300 EREZEE 6,6 3,7011 5300 GOUVY 9,6 5,6394 5300 HOTTON 10,7 6,1083 5300 HOUFFALIZE 13,9 7,1507 5300 LA ROCHE-EN-ARDENNE 15,1 7,6564 5300 MANHAY 6,4 3,6072 5300 MARCHE-EN-FAMENNE 44,9 25,7968 5300 NASSOGNE 9,9 5,8949 5300 RENDEUX 6,1 3,4528 5300 TENNEVILLE 5,6 3,4234 5300 VIELSALM 21,8 11,6910 5301 BASTOGNE 34,0 32,5369 5301 BERTOGNE 4,6 4,6261 5301 FAUVILLERS 3,2 3,3992 5301 LEGLISE 7,1 6,9334 5301 LIBRAMONT-CHEVIGNY 24,1 24,6876 5301 NEUFCHATEAU 16,9 15,0978 5301 SAINT-ODE 5,5 5,1864 5301 VAUX-SUR-SURE 7,3 7,5326 5302 BERTRIX 19,7 22,0932 5302 BOUILLON 19,2 18,4941 5302 DAVERDISSE 2,8 3,2392 5302 HERBEUMONT 4,0 4,0651 5302 LIBIN 9,2 10,5701 5302 PALISEUL 10,6 11,8789 5302 SAINT-HUBERT 14,9 16,4724 5302 TELLIN 6,0 6,1966 5302 WELLIN 6,2 6,9904 5304 EGHEZEE 24,4 30,5226 5304 GEMBLOUX 44,1 54,3395 5304 LA BRUYERE 10,9 15,1379 5305 ANDENNE 56,4 56,7666 5305 ASSESSE 9,7 11,8842 5305 FERNELMONT 10,9 12,3204 5305 GESVES 9,5 11,1677 5305 OHEY 7,1 7,8611 5306 FLOREFFE 11,9 17,8369 5306 FOSSES-LA-VILLE 19,0 24,9164 5306 METTET 21,6 28,7236 5306 PROFONDEVILLE 19,1 28,5231 5307 SAMBREVILLE 65,3 81,5632 5307 SOMBREFFE 13,4 18,4368 5309 FLORENNES 24,1 41,7698 5309 WALCOURT 32,5 58,2302 5310 BEAURAING 21,4 43,6476 5310 BIEVRE 7,1 15,1854 5310 GEDINNE 10,7 21,8768 5310 VRESSE-SUR-SEMOIS 10,1 19,2902 5311 COUVIN 36,8 70,6802 5311 VIROINVAL 16,1 29,3198 5312 ANHEE 14,4 16,0723 5312 DINANT 42,2 41,6745 5312 HASTIERE 16,7 15,8362 5312 ONHAYE 6,2 6,7892 5312 YVOIR 16,0 19,6278 5313 HOUYET 11,6 26,1995 5313 ROCHEFORT 30,6 73,8005 5314 CINEY 38,6 55,5120 5314 HAMOIS 10,0 16,3252 5314 HAVELANGE 9,5 13,9716 5314 SOMME-LEUZE 10,5 14,1912 5315 CERFONTAINE 10,0 25,4260 5315 DOISCHE 6,6 16,7177 5315 PHILIPPEVILLE 23,3 57,8563 5316 ANTOING 16,5 7,6257 5316 BRUNEHAUT 12,4 5,4780 5316 RUMES 8,3 3,7074 5316 TOURNAI 205,3 83,1889 5319 BELOEIL 29,4 48,2775 5319 LEUZE-EN-HAINAUT 29,2 51,7225 5320 CELLES 9,5 22,3380 5320 ESTAIMPUIS 17,5 39,4515 5320 MONT-DE-L'ENCLUS 5,5 13,0559 5320 PECQ 11,0 25,1546 5321 BERNISSART 24,4 37,0411 5321 PERUWELZ 43,5 62,9589 5323 ELLEZELLES 9,9 13,0514 5323 FLOBECQ 6,1 8,2127 5323 FRASNES-LEZ-ANVAING 20,5 27,2857 5323 LESSINES 39,5 51,4502 5324 MONS 323,0 94,8959 5324 QUEVY 14,3 5,1041 5326 BRUGELETTE 6,6 9,0538 5326 CHIEVRES 11,3 14,7864 5326 ENGHIEN 22,3 31,2663 5326 JURBISE 13,5 20,0105 5326 LENS 6,9 9,2954 5326 SILLY 10,2 15,5876 5327 BOUSSU 51,2 19,6125 5327 COLFONTAINE 45,7 17,3564 5327 FRAMERIES 48,2 19,4096 5327 QUAREGNON 46,4 17,7587 5327 SAINT-GHISLAIN 54,2 25,8628 5328 BRAINE-LE-COMTE 39,8 29,4832 5328 ECAUSSINNES 19,7 17,3529 5328 LE ROEULX 16,2 11,8606 5328 SOIGNIES 56,1 41,3033 5329 DOUR 40,3 51,3055 5329 HENSIES 13,0 16,9659 5329 HONNELLES 8,6 12,3495 5329 QUIEVRAIN 14,7 19,3791 5331 AISEAU-PRESLES 21,4 17,3371 5331 CHATELET 95,0 64,9713 5331 FARCIENNES 26,7 17,6916 5332 ANDERLUES 27,9 25,6663 5332 BINCHE 80,4 74,3337 5333 ERQUELINNES 22,0 38,1755 5333 ESTINNES 14,3 26,6670 5333 LOBBES 11,4 21,3418 5333 MERBES-LE-CHATEAU 7,7 13,8157 5334 BEAUMONT 15,7 22,3256 5334 CHIMAY 25,5 35,6930 5334 FROIDCHAPELLE 7,8 11,1314 5334 MOMIGNIES 11,3 16,5197 5334 SIVRY-RANCE 9,9 14,3303 5335 CHAPELLE-LEZ-HERLAIMONT 29,6 19,3693 5335 MANAGE 48,8 33,2704 5335 MORLANWELZ 41,5 26,9767 5335 SENEFFE 20,1 20,3836 5336 COURCELLES 67,2 63,2786 5336 FONTAINE-L'EVEQUE 39,4 36,7214 5337 FLEURUS 52,5 53,5399 5337 LES BONS VILLERS 15,0 16,1111 5337 PONT-A-CELLES 29,2 30,3490 5338 GERPINNES 19,8 22,1413 5338 HAM-SUR-HEURE-NALINNES 22,6 24,4170 5338 MONTIGNY-LE-TILLEUL 22,2 23,5288 5338 THUIN 31,8 29,9129 5339 BRUSSEL 1785,8 79,3983 5339 ELSENE 336,0 20,6017 5340 ST-AGATHA-BERCHEM 54,7 10,8465 5340 GANSHOREN 68,0 12,2545 5340 JETTE 129,8 23,5255 5340 KOEKELBERG 61,1 9,8934 5340 ST-JANS-MOLENBEEK 273,3 43,4801 5341 ANDERLECHT 323,0 47,1876 5341 VORST 166,1 25,6295 5341 ST-GILLIS 214,7 27,1829 5342 OUDERGEM 95,4 23,4818 5342 UKKEL 238,8 58,4625 5342 WATERMAAL-BOSVOORDE 70,2 18,0557 5343 ETTERBEEK 162,7 32,5055 5343 SINT-LAMBRECHTS-WOLUWE 167,5 39,1808 5343 SINT-PIETERS-WOLUWE 107,2 28,3137 5344 EVERE 105,6 19,7105 5344 SINT-JOOST-TEN-NODE 144,5 19,7223 5344 SCHAARBEEK 409,4 60,5672 5347 BOOM 38,9 31,7700 5347 HEMIKSEM 17,6 17,7024 5347 NIEL 18,2 15,3445 5347 RUMST 22,7 22,4978 5347 SCHELLE 11,4 12,6853 5348 KAPELLEN 43,4 65,4776 5348 STABROEK 23,3 34,5224 5349 AARTSELAAR 21,6 20,6329 5349 EDEGEM 41,2 34,1666 5349 HOVE 11,3 10,3050 5349 KONTICH 30,8 27,1068 5349 LINT 8,1 7,7887 5350 ESSEN 22,9 30,4877 5350 KALMTHOUT 28,1 37,2606 5350 WUUSTWEZEL 25,0 32,2517 5351 BOECHOUT 17,7 13,4196 5351 BORSBEEK 18,7 13,0465 5351 MORTSEL 60,0 42,2161 5351 WIJNEGEM 21,9 15,4614 5351 WOMMELGEM 21,4 15,8564 5354 RANST 24,3 58,5207 5354 ZANDHOVEN 18,0 41,4793 5355 BRECHT 36,2 28,9991 5355 MALLE 23,0 19,5013 5355 SCHILDE 31,1 28,9132 5355 ZOERSEL 25,1 22,5864 5356 BORNEM 33,0 47,1603 5356 PUURS 25,9 38,3546 5356 SINT-AMANDS 10,9 14,4851 5359 BONHEIDEN 22,3 21,6535 5359 DUFFEL 29,6 29,0806 5359 PUTTE 23,6 21,3491 5359 SINT-KATELIJNE-WAVER 29,0 27,9168 5361 BERLAAR 16,6 34,1389 5361 NIJLEN 32,2 65,8611 5363 HOOGSTRATEN 30,5 55,0781 5363 MERKSPLAS 9,6 18,4534 5363 RIJKEVORSEL 14,8 26,4685 5364 BAARLE-HERTOG 3,5 1,6161 5364 BEERSE 22,4 13,1630 5364 KASTERLEE 25,4 12,6976 5364 LILLE 21,1 10,3755 5364 OUD-TURNHOUT 14,4 8,3179 5364 TURNHOUT 108,5 47,1050 5364 VOSSELAAR 11,1 6,7249 5365 HERSELT 20,7 28,5903 5365 HULSHOUT 12,8 18,3014 5365 WESTERLO 34,9 53,1083 5366 GEEL 73,9 67,2599 5366 LAAKDAL 20,6 19,1422 5366 MEERHOUT 13,2 13,5979 5367 ARENDONK 17,0 34,9486 5367 RAVELS 19,2 38,8566 5367 RETIE 12,3 26,1948 5368 BALEN 30,8 27,7596 5368 DESSEL 12,0 12,3758 5368 MOL 70,5 59,8646 5369 GROBBENDONK 16,5 15,4117 5369 HERENTALS 56,9 48,1265 5369 HERENTHOUT 11,7 10,3090 5369 OLEN 15,4 17,0243 5369 VORSELAAR 10,6 9,1285 5370 DIEPENBEEK 24,4 11,1911 5370 HASSELT 198,9 75,9751 5370 ZONHOVEN 28,4 12,8338 5372 HAMONT-ACHEL 20,6 31,1387 5372 NEERPELT 23,4 34,5141 5372 OVERPELT 20,3 34,3472 5373 BERINGEN 66,0 57,7647 5373 HAM 12,9 12,8132 5373 TESSENDERLO 27,3 29,4221 5374 HALEN 14,0 26,2121 5374 HERK-DE-STAD 16,8 32,9666 5374 LUMMEN 19,9 40,8213 5376 GINGELOM 11,2 10,7224 5376 NIEUWERKERKEN 8,4 8,7107 5376 SINT-TRUIDEN 88,4 80,5669 5377 HECHTEL-EKSEL 16,1 23,5700 5377 LEOPOLDSBURG 27,0 36,3523 5377 PEER 31,1 40,0777 5379 ALKEN 13,5 25,9831 5379 BORGLOON 16,9 26,9133 5379 HEERS 10,4 15,8249 5379 KORTESSEM 9,5 16,4622 5379 WELLEN 7,8 14,8165 5380 HERSTAPPE 0,1 0,2214 5380 TONGRES - TONGEREN 68,9 99,7786 5381 BILZEN 51,9 57,2346 5381 HOESELT 13,1 15,6593 5381 RIEMST 24,0 27,1061 5383 DILSEN 28,7 44,1108 5383 MAASEIK 41,1 55,8892 5384 AS 10,0 5,6397 5384 GENK 157,2 82,3211 5384 OPGLABBEEK 10,0 6,6234 5384 ZUTENDAAL 8,5 5,4158 5385 BOCHOLT 15,1 22,9657 5385 BREE 25,2 35,3676 5385 KINROOI 13,7 20,5664 5385 MEEUWEN-GRUITRODE 13,4 21,1003 5389 BEKKEVOORT 9,0 18,2150 5389 GEETBETS 8,5 17,4567 5389 GLABBEEK 6,6 15,0505 5389 KORTENAKEN 9,6 20,7450 5389 TIELT-WINGE 13,4 28,5328 5390 LANDEN 23,9 52,0079 5390 LINTER 9,1 20,7215 5390 ZOUTLEEUW 13,0 27,2706 5391 BIERBEEK 12,7 25,6675 5391 BOUTERSEM 10,0 19,3038 5391 HOLSBEEK 10,6 21,6811 5391 LUBBEEK 14,9 33,3476 5392 HOEGAARDEN 9,5 11,8035 5392 TIENEN 78,1 88,1965 5393 HERENT 24,9 49,8054 5393 KORTENBERG 26,1 50,1946 5395 BOORTMEERBEEK 14,3 30,4789 5395 HAACHT 19,4 36,8653 5395 KEERBERGEN 13,8 32,6558 5396 DIEST 50,2 58,0589 5396 SCHERPENHEUVEL-ZICHEM 33,9 41,9411 5397 BERTEM 12,0 32,3439 5397 HULDENBERG 12,8 32,4135 5397 OUD-HEVERLEE 12,9 35,2426 5399 BEGIJNENDIJK 10,2 21,7239 5399 ROTSELAAR 17,7 39,5878 5399 TREMELO 18,5 38,6883 5401 KRAAINEM 25,1 52,2658 5401 WEZEMBEEK-OPPEM 21,9 47,7342 5402 HOEILAART 16,9 27,8281 5402 OVERIJSE 41,2 72,1719 5403 DROGENBOS 12,2 21,4959 5403 LINKEBEEK 8,6 16,0619 5403 SINT-GENESIUS-RODE 30,1 62,4422 5405 BEVER 2,5 4,4239 5405 GALMAARDEN 11,3 19,9697 5405 GOOIK 11,8 21,9919 5405 HERNE 9,7 17,7248 5405 LENNIK 13,5 24,5697 5405 PEPINGEN 6,3 11,3200 5407 AFFLIGEM 17,0 23,3934 5407 LIEDEKERKE 19,5 25,5605 5407 ROOSDAAL 14,6 20,0864 5407 TERNAT 21,0 30,9597 5408 ASSE 55,7 45,3405 5408 MERCHTEM 20,2 17,0549 5408 OPWIJK 14,8 12,9306 5408 WEMMEL 30,0 24,6740 5409 KAPELLE-OP-DEN-BOS 10,5 17,8475 5409 LONDERZEEL 26,6 40,7207 5409 MEISE 24,7 41,4318 5411 MACHELEN 33,4 28,9111 5411 VILVOORDE 84,9 71,0889 5412 KAMPENHOUT 15,0 26,3577 5412 STEENOKKERZEEL 15,2 27,6380 5412 ZEMST 27,4 46,0043 5416 LOCHRISTI 30,0 41,3545 5416 MOERBEKE 8,6 12,3236 5416 WACHTEBEKE 10,6 14,2470 5416 ZELZATE 27,0 32,0749 5417 EEKLO 50,5 68,4728 5417 KAPRIJKE 10,1 15,4569 5417 SINT-LAUREINS 11,5 16,0703 5418 DESTELBERGEN 25,7 27,4652 5418 MELLE 19,5 18,3581 5418 MERELBEKE 37,4 36,2257 5418 OOSTERZELE 18,6 17,9510 5419 DE PINTE 12,1 21,6157 5419 GAVERE 16,9 25,7768 5419 NAZARETH 18,7 28,3060 5419 SINT-MARTENS-LATEM 13,7 24,3015 5420 DEINZE 55,1 71,2896 5420 ZULTE 21,6 28,7104 5421 ASSENEDE 23,5 27,7052 5421 EVERGEM 56,0 72,2948 5422 LOVENDEGEM 11,9 24,8989 5422 NEVELE 16,5 30,3509 5422 WAARSCHOOT 12,6 21,9980 5422 ZOMERGEM 13,0 22,7522 5423 AALTER 32,4 74,8570 5423 KNESSELARE 11,6 25,1430 5425 KLUISBERGEN 11,1 11,7326 5425 KRUISHOUTEM 12,6 12,9548 5425 OUDENAARDE 64,7 58,1812 5425 WORTEGEM-PETEGEM 7,6 7,9474 5425 ZINGEM 9,6 9,1840 5426 BRAKEL 24,0 48,9280 5426 HOREBEKE 3,4 6,8769 5426 MAARKEDAL 9,2 20,4126 5426 ZWALM 11,0 23,7825 5428 GERAARDSBERGEN 67,7 87,3261 5428 LIERDE 8,5 12,6739 5429 HERZELE 25,8 29,7231 5429 SINT-LIEVENS-HOUTEM 13,9 16,5543 5429 ZOTTEGEM 47,9 53,7226 5431 SINT-GILLIS-WAAS 27,1 52,2812 5431 STEKENE 25,7 47,7188 5433 KRUIBEKE 24,1 32,9741 5433 TEMSE 51,3 67,0259 5435 HAMME 40,1 68,2465 5435 WAASMUNSTER 15,9 31,7535 5436 BERLARE 24,2 39,1100 5436 ZELE 36,1 60,8900 5437 BUGGENHOUT 21,2 44,3541 5437 LEBBEKE 29,6 55,6459 5438 LAARNE 16,8 21,6821 5438 WETTEREN 52,5 58,6839 5438 WICHELEN 15,9 19,6340 5439 DENDERLEEUW 29,6 52,9223 5439 HAALTERT 26,5 47,0777 5441 ERPE-MERE 33,6 54,5381 5441 LEDE 28,9 45,4619 5445 BLANKENBERGE 67,7 91,2360 5445 ZUIENKERKE 5,0 8,7640 5446 DAMME 20,1 15,2077 5446 KNOKKE-HEIST 113,3 84,7923 5447 BEERNEM 23,1 25,0054 5447 OOSTKAMP 33,5 38,0998 5447 ZEDELGEM 32,1 36,8948 5448 ARDOOIE 13,4 14,7490 5448 LICHTERVELDE 13,1 12,5435 5448 PITTEM 8,4 9,2766 5448 RUISELEDE 7,8 7,3426 5448 TIELT 39,5 37,3543 5448 WINGENE 19,8 18,7340 5450 BREDENE 29,3 43,1688 5450 DE HAAN 40,0 56,8312 5452 GISTEL 20,0 17,8730 5452 ICHTEGEM 19,6 18,1362 5452 JABBEKE 18,0 19,2623 5452 OUDENBURG 13,2 12,2436 5452 TORHOUT 36,4 32,4849 5453 HOOGLEDE 13,2 8,2584 5453 IZEGEM 46,9 26,3092 5453 ROESELARE 125,5 65,4324 5454 DENTERGEM 10,8 15,4982 5454 INGELMUNSTER 16,2 23,1899 5454 MEULEBEKE 15,8 22,7119 5454 OOSTROZEBEKE 10,4 16,3042 5454 WIELSBEKE 13,0 22,2958 5455 LEDEGEM 11,3 9,6414 5455 MENEN 73,1 50,8811 5455 WEVELGEM 47,6 39,4775 5456 KORTRIJK 209,6 85,0964 5456 KUURNE 24,0 11,0320 5456 LENDELEDE 7,0 3,8716 5457 ANZEGEM 18,9 13,6899 5457 AVELGEM 16,3 10,7245 5457 SPIERE-HELKIJN 3,5 2,3268 5457 WAREGEM 66,3 46,5090 5457 ZWEVEGEM 35,8 26,7498 5458 DEERLIJK 15,6 27,7733 5458 HARELBEKE 44,9 72,2267 5459 ALVERINGEM 8,4 18,6201 5459 LO-RENINGE 5,7 13,0372 5459 VEURNE 30,4 68,3427 5460 DIKSMUIDE 35,2 39,9631 5460 HOUTHULST 15,0 18,1156 5460 KOEKELARE 13,0 16,1715 5460 KORTEMARK 19,8 25,7498 5461 DE PANNE 36,0 25,1625 5461 KOKSIJDE 60,5 48,2995 5461 NIEUWPOORT 39,1 26,5380 5462 HEUVELLAND 16,8 6,6167 5462 IEPER 82,9 33,6345 5462 LANGEMARK-POELKAPELLE 11,1 5,2632 5462 MESEN 1,7 0,6235 5462 MOORSLEDE 16,3 7,1307 5462 POPERINGE 37,9 15,6761 5462 STADEN 15,3 7,6123 5462 VLETEREN 5,5 2,3551 5462 WERVIK 31,5 13,1237 5462 ZONNEBEKE 18,0 7,9642
Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 2 april 2004 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van de meergemeentenpolitiezone.