Details





Titel:

13 DECEMBER 2002. - Decreet houdende de oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 19-02-2003 en tekstbijwerking tot 20-08-2021)



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepaling.
Art. 1
HOOFDSTUK II. - Oprichting, vorm, benaming, maatschappelijk doel, bevoegdheid, kapitaal en statuten.
Afdeling 1. - Oprichting, vorm en benaming.
Art. 2-3
Afdeling 2. - Maatschappelijk doel en bevoegdheid.
Art. 4-9, 9bis, 10-12
Afdeling 3. - Kapitaal.
Art. 13
Afdeling 4. - Statuten.
Art. 14
HOOFDSTUK III. - Inkomsten en boekhouding.
Art. 15-20
HOOFDSTUK IV. - Het personeel.
Art. 21-22
HOOFDSTUK V. - Het toezicht.
Art. 23-24



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:





Artikels:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepaling.
Artikel 1. Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid.

HOOFDSTUK II. - Oprichting, vorm, benaming, maatschappelijk doel, bevoegdheid, kapitaal en statuten.
Afdeling 1. - Oprichting, vorm en benaming.
Art.2. § 1. De Vlaamse regering wordt gemachtigd om onder de door dit decreet bepaalde voorwaarden een naamloze vennootschap van publiek recht op te richten, genoemd "Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel", afgekort "BAM".
  § 2. BAM kan slechts worden ontbonden bij besluit van de Vlaamse regering, waarin de wijze en de voorwaarden van haar vereffening worden geregeld.

Art.3. § 1. Voor al wat niet uitdrukkelijk anders is geregeld in dit decreet, is BAM onderworpen aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen die van toepassing zijn op de naamloze vennootschappen.
  § 2. BAM is niet onderworpen aan de bepalingen inzake het gerechtelijke akkoord en het faillissement.

Afdeling 2. - Maatschappelijk doel en bevoegdheid.
Art.4.BAM heeft als opdracht de financiering, de realisatie, het beheer en de exploitatie van verkeersinfrastructuur in de Antwerpse regio met het oog op het bevorderen van de mobiliteit. [1 BAM sluit met dit doel en met name voor de realisatie van de Masterplanprojecten overeenkomsten af met het Vlaamse Gewest en met de betrokken publiekrechtelijke rechtspersonen.]1
  [2 BAM staat in het kader van haar taken, onverminderd artikel 6, § 1, ook in voor het beheer en de exploitatie, in voorkomend geval met inbegrip van de financiering en de realisatie, van de Scheldeoeververbindingen in de Antwerpse regio voor het gebruik waarvan tolgelden worden of zullen worden geheven.
   BAM kan door de Vlaamse Regering eveneens geheel of gedeeltelijk worden belast met het geheel of een deel van de financiering, de realisatie, het beheer en de exploitatie van andere Scheldeoeververbindingen indien dit nodig is voor de realisatie van de in het vorige lid vermelde opdracht. De modaliteiten, verantwoordelijkheden, kostendekking en eventuele vergoeding daarvan worden vastgelegd in een overeenkomst tussen het Vlaamse Gewest en BAM.]2
  BAM is er bovendien toe gehouden de bijzondere opdrachten uit te voeren die haar bij decreet of bij beslissing van de Vlaamse regering worden toevertrouwd. De uitvoeringsmodaliteiten, verantwoordelijkheden, kostendekking en eventuele vergoeding voor deze opdrachten worden nader geregeld in afzonderlijke overeenkomsten tussen het Vlaamse Gewest en BAM.
  BAM kan alle handelingen en activiteiten verrichten die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van de in het eerste en tweede lid bedoelde opdrachten.
  ----------
  (1)<DVR 2007-06-29/53, art. 57, 003; Inwerkingtreding : 14-09-2007>
  (2)<DVR 2012-07-13/32, art. 2, 005; Inwerkingtreding : 26-08-2012>

Art.5.
  <Opgeheven bij DVR 2012-07-13/32, art. 3, 005; Inwerkingtreding : 26-08-2012>

Art.6.[2 § 1. BAM is ertoe gemachtigd om de financiering, de realisatie, het beheer en de exploitatie van de Scheldeoeververbindingen in de Antwerpse regio voor het gebruik waarvan tolgelden worden of zullen worden geheven geheel of gedeeltelijk toe te vertrouwen aan Tunnel Liefkenshoek NV op basis van een of meerdere langetermijnovereenkomsten.
   BAM kan, desgevallend in het kader van het precontractueel overleg met Tunnel Liefkenshoek NV, de in overleg met Tunnel Liefkenshoek NV te bepalen activa en in voorkomend geval passiva die nuttig zijn voor de voorbereiding van een in het vorige lid bedoelde langetermijnovereenkomst betreffende de Oosterweelverbinding overdragen aan Tunnel Liefkenshoek NV, in voorkomend geval bij wijze van inbreng in natura of als bedrijfstak.]2
  [2 § 2.]2 [1 Voor zover dit bijdraagt tot de realisatie van het maatschappelijk doel van BAM zijn het Vlaamse Gewest en BAM gemachtigd om onderling of met derden vennootschappen, verenigingen, samenwerkingsverbanden en andere entiteiten, al dan niet met rechtspersoonlijkheid, op te richten of er rechtstreeks of onrechtstreeks in deel te nemen.]1
  [2 § 3.]2 BAM kan een vennootschap alleen oprichten en inschrijven op alle aandelen alsook, in afwijking van artikel 646 van het Wetboek van vennootschappen, alle aandelen bezitten in een naamloze vennootschap, zonder beperking van duur en zonder geacht te worden hoofdelijk borg te staan voor de verbintenissen van deze vennootschap.
  ----------
  (1)<DVR 2007-06-29/53, art. 58, 003; Inwerkingtreding : 14-09-2007>
  (2)<DVR 2012-07-13/32, art. 4, 005; Inwerkingtreding : 26-08-2012>

Art.7.§ 1. [1 Het Vlaamse Gewest, de publiekrechtelijke rechtspersonen die participeren in BAM en de overige publiekrechtelijke rechtspersonen, worden gemachtigd om de roerende en onroerende goederen waarvan respectievelijk het Vlaamse Gewest en de betrokken rechtspersonen eigenaar zijn en die nuttig of noodzakelijk zijn voor de realisatie van de opdrachten van BAM, in BAM in te brengen, haar te verkopen, er zakelijke rechten op toe te staan of in beheer te geven, ongeacht de juridische aard van de verrichting.]1
  [2 Onverminderd artikel 4, tweede lid, kan de Vlaamse Regering de activa van het Vlaamse Gewest die betrekking hebben op de Scheldeoeververbindingen overdragen, al dan niet ten bezwarende titel, aan BAM, desgevallend middels inbreng.]2
  § 2. BAM beheert de openbare en private domeingoederen waarvan zij eigenaar is [3 waarop zij een zakelijk recht heeft,]3 of waarvan het beheer haar is toevertrouwd.
  Zij kan daartoe alle beheershandelingen stellen, zoals onder meer het onderhouden, het verbeteren, het ter beschikking stellen en het gebruiken van deze goederen. Zij kan er zakelijke en persoonlijke rechten op toekennen of de goederen vervreemden. Met betrekking tot de goederen waarvan enkel het beheer aan haar is toevertrouwd, mag BAM echter geen handelingen stellen die het eigendomsrecht aantasten tenzij zij het akkoord van de eigenaar heeft verkregen. Wat de private domeingoederen betreft, kan zij die affecteren, voorzover zij zelf eigenaar is van die goederen, of voor de affectatie het akkoord van de eigenaar heeft verkregen. De openbare affectatie van de openbare domeingoederen moet te allen tijde gewaarborgd blijven, tenzij voor zover zij zelf eigenaar is van die goederen of het akkoord van de eigenaar heeft verkregen.
  De artikelen 40 tot 43 en 50 en 51 van het decreet van 18 december 1992 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1993, alsmede de uitvoeringsbesluiten van die bepalingen, kunnen door de Vlaamse regering geheel of gedeeltelijk buiten toepassing worden verklaard voor de onroerende goederen waarvan het beheer door het Vlaamse Gewest aan BAM wordt gegeven.
  § 3. BAM kan alle voor de uitoefening van haar opdrachten vereiste roerende en onroerende goederen en rechten verwerven en vervreemden.
  § 4. Na machtiging door de Vlaamse regering kan BAM in eigen naam en voor eigen rekening onroerende goederen onteigenen die nodig zijn voor de uitvoering van haar opdrachten. [5 De onteigeningen worden uitgevoerd conform de bepalingen van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.]5
  [4 § 5. Het recht van wederoverdracht zoals voorzien in artikel 23 van de wet van 17 april 1835 op de onteigening ten algemenen nutte is niet van toepassing op de onteigeningen die op basis van dit artikel worden doorgevoerd indien de op basis van dit artikel onteigende gronden worden benut met het oog op de realisatie van de in artikel 4 omschreven opdrachten van BAM hetzij door BAM zelf hetzij door derden met wie BAM ter zake overeenkomsten sluit.]4
  ----------
  (1)<DVR 2007-06-29/53, art. 59, 003; Inwerkingtreding : 14-09-2007>
  (2)<DVR 2012-07-13/32, art. 5,1°, 005; Inwerkingtreding : 26-08-2012>
  (3)<DVR 2012-07-13/32, art. 5,2°, 005; Inwerkingtreding : 26-08-2012>
  (4)<DVR 2012-07-13/32, art. 5,3°, 005; Inwerkingtreding : 01-03-2003>
  (5)<DVR 2017-02-24/22, art. 92, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2018>

Art.8.§ 1. Onverminderd het initiatiefrecht van de Vlaamse regering terzake, legt BAM de Vlaamse regering verordeningsvoorstellen voor betreffende de door BAM [1 of in opdracht van BAM]1 beheerde gronden en infrastructuur. Deze verordeningen kunnen, binnen de perken van de gewestelijke bevoegdheden, onder meer omvatten :
  1° een regeling voor de toegankelijkheid van de betrokken gronden en infrastructuur;
  2° regelingen ter vrijwaring van het milieu, de integriteit, de veiligheid en de gezondheid op, rond en van de door BAM [1 of in opdracht van BAM]1 beheerde gronden en infrastructuur.
  § 2. Overtreding van de in vorige paragraaf bedoelde verordeningen wordt gestraft met een geldboete van zesentwintig euro tot duizend euro.
  ----------
  (1)<DVR 2012-07-13/32, art. 6, 005; Inwerkingtreding : 26-08-2012>

Art.9.[1 §1.]1 BAM is gemachtigd om werken uit te voeren [2 of te laten uitvoeren]2 die nodig zijn voor de verwezenlijking van haar opdrachten, op of onder of over onroerende goederen die behoren tot het openbaar of privaat domein van de federale overheid, het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de provincies, de gemeenten en de instellingen die eronder ressorteren, mits toestemming van de eigenaar. Deze toestemming wordt per aangetekende brief gevraagd en wordt geacht te zijn verworven bij gebreke aan een betekende beslissing binnen zestig dagen na postdatum van de aangetekende brief.
  [1 § 2. Onverminderd de mogelijkheid voor BAM om op grond van andere wetgeving wijzigingen te bevelen, heeft BAM het recht om voor de uitoefening van haar opdrachten de ligging, het tracé of het plan van aanleg van alle gasdistributieleidingen, elektriciteitsdistributieleidingen, waterleidingen, rioleringen en andere leidingen die onder de gewestelijke bevoegdheid ressorteren, van welke aard ook, en alle bijbehorende uitrustingen te doen wijzigen naar aanleiding van werken die zij wenst uit te voeren aan het domein dat zij in eigendom heeft, waarop zij een zakelijk recht heeft of dat zij beheert. [2 BAM beschikt bovendien, mits akkoord van de betrokken domeinbeheerder, over hetzelfde recht naar aanleiding van werken in het kader van het Masterplan aan domein gelegen in de regio zoals bedoeld in artikel 4 dat BAM niet in eigendom heeft, waarop ze geen zakelijk recht heeft en dat zij ook niet beheert.]2 Behoudens in het geval van hoogdringendheid, behoort zij hiervan de operator van de betrokken infrastructuur bij ter post aangetekende brief kennis te geven uiterlijk drie maanden voor de uitvoering van de werken wordt aangevat. De kosten wegens wijziging van de ligging, het tracé of het plan van aanleg van voormelde infrastructuur zijn ten laste van de operator indien de wijzigingen zijn opgelegd hetzij terwille van de openbare veiligheid, hetzij in het belang van de openbare wegen, het openbaar vervoer of de waterwegen of enige andere met het Masterplan Antwerpen verbonden overweging van openbaar belang. Bij onenigheid mag BAM zelf tot de uitvoering der werken overgaan [2 of laten overgaan]2 en de kosten hiervan verhalen op de operator.]1
  [2 § 3. Met het oog op een gecoördineerde uitvaardiging en uitvoering van verplaatsingsbevelen, kunnen het Vlaamse Gewest en de provincies en gemeenten van de regio zoals bedoeld in artikel 4, het geheel of een deel van de bevoegdheden en beslissingen die hen overeenkomstig de geldende regelgeving inzake verplaatsbevelen met betrekking tot alle nutsleidingen en kabels (waaronder, zonder beperking, leidingen en kabels met betrekking tot gas, elektriciteit, elektronische communicatie, televisie, water, rioleringen, chemische agentia, en aardolieproducten) toekomen door BAM in hun naam laten uitoefenen en uitvoeren.]2
  ----------
  (1)<DVR 2007-06-29/53, art. 60, 003; Inwerkingtreding : 14-09-2007>
  (2)<DVR 2012-07-13/32, art. 7, 005; Inwerkingtreding : 26-08-2012>

Art. 9bis.[1 Indien BAM voor de gehele of de gedeeltelijke uitvoering van opdrachten voor aanneming van werken als bedoeld in artikel 2 van de wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken in om het even welk stadium een beroep doet op aannemers, dient BAM zelf niet te voldoen aan de bepalingen van de wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken, doch dienen enkel de aannemers op wie BAM voor de gehele of de gedeeltelijke uitvoering van de werken in om het even welk stadium een beroep doet aan deze bepalingen te voldoen.]1
  [2 Het voormelde lid geldt eveneens ten aanzien van Tunnel Liefkenshoek NV voor de opdrachten die haar worden toevertrouwd in het kader van de langetermijnovereenkomsten bedoeld in artikel 6, § 1.]2
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij DVR 2007-06-29/53, art. 61, 003; Inwerkingtreding : 14-09-2007>
  (2)<DVR 2012-07-13/32, art. 8, 005; Inwerkingtreding : 26-08-2012>

Art.10. BAM kan dadingen aangaan.

Art.11.De ambtenaren van het Bestuur der BTW, Registratie en Domeinen zijn bevoegd om de akten te verlijden ten name of ten bate van BAM, waaronder de akten betreffende de oprichting, de organisatie en het intern bestuur van BAM.
  [1 De Vlaamse instrumenterende ambtenaren, die door de Vlaamse Regering of het daartoe bevoegde lid van de Vlaamse Regering zijn aangewezen om alle bevoegdheden met onroerend karakter uit te oefenen in naam en voor rekening van de verzoekende Vlaamse overheid, zijn tevens bevoegd om, op verzoek van BAM, de akten met onroerend karakter te verlijden ten name of ten bate van BAM, er authenticiteit aan te verlenen en er uitgiften van af te leveren.]1
  ----------
  (1)<DVR 2012-07-13/32, art. 9, 005; Inwerkingtreding : 26-08-2012>

Art.12.§ 1. [2 Met het oog op de uitoefening van haar opdrachten, wordt er een recht van voorkoop gevestigd ten voordele van BAM op de onroerende goederen gelegen binnen een door de Vlaamse Regering afgebakende perimeter vanaf de door de Vlaamse Regering aangeduide bestaande of toekomstige openbare wegen en waterwegen.
   Het decreet van 25 mei 2007 houdende de harmonisering van de procedures van voorkooprechten is van toepassing op dat recht van voorkoop.
   De bepalingen van titel IV, hoofdstukken I, II en VI, van het decreet van 16 juni 2006 betreffende de oprichting van de Vlaamse Grondenbank en houdende wijziging van diverse bepalingen zijn van toepassing op dat recht van voorkoop.]2
  § 2. [1
  ]1.
  § 3. [1
  ]1.
  § 4. [1
  ]1.
  § 5. [1
  ]1.
  ----------
  (1)<DVR 2007-05-25/56, art. 1, 004; Inwerkingtreding : 01-10-2012>
  (2)<DVR 2014-03-28/45, art. 5, 006; Inwerkingtreding : 20-07-2014>

Afdeling 3. - Kapitaal.
Art.13. § 1. Het Vlaamse Gewest dient steeds direct of indirect te beschikken over ten minste de helft plus één van de aandelen in het kapitaal van de vennootschap.
  § 2. Mits akkoord van de Vlaamse regering, zijn de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse openbare instellingen, de autonome provinciebedrijven, de provincies, de gemeenten, de autonome gemeentebedrijven, de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en de O.C.M.W.'s die deel uitmaken van het Vlaamse Gewest, alsook de rechtspersonen die afhangen van of gecontroleerd worden door één of meer van die personen gemachtigd in te schrijven op het kapitaal van BAM.
  § 3. Aan alle aandelen zijn dezelfde rechten en verplichtingen verbonden. Alle aandelen van BAM zijn en blijven op naam.

Afdeling 4. - Statuten.
Art.14. § 1. De statuten van BAM worden vastgesteld bij besluit van de Vlaamse regering.
  § 2. De Algemene Vergadering beslist over iedere wijziging van de statuten. De wijzigingen hebben evenwel slechts uitwerking na goedkeuring ervan door de Vlaamse regering.

HOOFDSTUK III. - Inkomsten en boekhouding.
Art.15.§ 1. De Vlaamse regering wordt gemachtigd om BAM jaarlijks, binnen de perken van de begrotingskredieten, een werkingstoelage toe te kennen ten laste van de begroting van het Vlaamse Gewest.
  Daarnaast kan BAM ook toelagen ontvangen van andere vennoten en inkomsten verwerven door prestaties te leveren aan derden of door het valoriseren van de roerende en onroerende goederen waarvan zij eigenaar is of die zij beheert.
  § 2. [1 [2 ...]2]1
  ----------
  (1)<DVR 2012-07-13/32, art. 11, 005; Inwerkingtreding : 26-08-2012>
  (2)<DVR 2018-07-06/20, art. 2, 008; Inwerkingtreding : 09-09-2018>

Art.16. BAM mag schenkingen en legaten ontvangen.

Art.17.[1 Op voorstel van BAM bepaalt de Vlaamse Regering voorwaarden voor het vaststellen, het opleggen en het innen van tolgelden voor het gebruik door derden van de Schelde-oeververbindingen waarvan het beheer en de exploitatie, in voorkomend geval met inbegrip van de financiering en realisatie, conform artikel 4 aan BAM is toevertrouwd.
   Binnen de grenzen van de door de Vlaamse Regering overeenkomstig het eerste lid bepaalde voorwaarden, is BAM gerechtigd om de tolgelden bedoeld in het eerste lid vast te stellen, op te leggen en te innen en om hiervoor nadere modaliteiten te bepalen.
   BAM kan de in het vorige lid bedoelde rechten om tolgelden vast te stellen, op te leggen en te innen en modaliteiten ter zake vast te stellen bij beslissing of overeenkomst toevertrouwen aan Tunnel Liefkenshoek NV.]1
  ----------
  (1)<DVR 2012-07-13/32, art. 12, 005; Inwerkingtreding : 26-08-2012>

Art.18.[1 BAM mag leningen aangaan, kredieten opnemen en schuldeffecten uitgeven binnen de door de Vlaamse Regering vastgestelde grenzen.
   Het Vlaamse Gewest machtigt de Vlaamse Regering om waarborgen te verstrekken voor de verbintenissen die BAM is aangegaan of aangaat alsook voor aansprakelijkheden die BAM of een bij het project betrokken bouwpartij in het kader van dat project heeft opgelopen of oploopt. Die waarborgen kunnen slechts door de Vlaamse Regering worden verstrekt:
   1° als die verbintenissen en aansprakelijkheden niet geheel verzekerd of verzekerbaar zijn door een verzekeraar op de private markt omwille van te hoge premievergoedingen op die private markt of een gebrek aan offertes uit die private markt;
   2° als BAM voor die aansprakelijkheden van de betrokken bouwpartijen minimaal gedeeltelijk een verzekeringsovereenkomst afsloot bij een verzekeraar op de private markt;
   3° voor de economische levensduur van het onderliggende actief of project;
   4° voor een maximaal bedrag dat jaarlijks wordt vastgelegd in de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap;
   5° als, bij voorzichtige inschatting, geen gehele of gedeeltelijke uitwinning van de waarborg te verwachten valt.
   Die waarborgen kunnen een onherroepelijke en abstracte waarborg uitmaken, en zijn afroepbaar op het eerste verzoek en totdat die verbintenissen en aansprakelijkheden ten aanzien van derden volledig zijn voldaan.
   BAM betaalt een vergoeding voor de verlening van een waarborg door de Vlaamse Gemeenschap. De Vlaamse Regering kan de vergoeding eenmalig of periodiek vorderen en bepaalt de vergoeding in functie van de omvang van de waarborg of op grond van andere relevante parameters. Het niet of laattijdig betalen van de vergoeding door BAM doet op geen enkele wijze afbreuk aan de rechtsgeldigheid of aan het onherroepelijk en abstract karakter of de afroepbaarheid van de waarborg.
   De Vlaamse Regering kan de modaliteiten van de waarborgen, vermeld in dit artikel, nader bepalen.
   De in dit artikel bedoelde waarborgen zijn niet onderworpen aan de bepalingen van hoofdstuk 10, afdeling 4, van de Vlaamse Codex Overheidsfinanciën van 29 maart 2019.]1
  ----------
  (1)<DVR 2021-07-09/23, art. 12, 010; Inwerkingtreding : 01-07-2021>

Art.19. § 1. De boekhouding van BAM wordt gevoerd volgens de wetgeving op de boekhouding en jaarrekeningen van de ondernemingen.
  § 2. BAM voert een analytische boekhouding, die zodanig wordt gevoerd dat de middelen en uitgaven voor de opdrachten bedoeld in artikel 4, tweede lid, duidelijk kunnen worden onderscheiden.

Art.20. BAM wordt met het Vlaamse Gewest gelijkgesteld voor de toepassing van de wetten en decreten betreffende de indirecte en directe belastingen die onder de bevoegdheid van het Vlaamse Gewest ressorteren.

HOOFDSTUK IV. - Het personeel.
Art.21. De Vlaamse regering kan bepalen onder welke voorwaarden bepaalde personeelsleden van de Vlaamse Gemeenschap die door BAM in dienst worden genomen, gerechtigd zijn om terug in dienst te treden bij de Vlaamse Gemeenschap.

Art.22. Onverminderd de plichten van de officieren van gerechtelijke politie, zijn de door de Vlaamse regering aangeduide personeelsleden van BAM belast met het toezicht op de naleving van de in artikel 8 bedoelde verordeningen en de vaststelling van overtreding van die verordeningen.
  De Vlaamse regering kan de hoedanigheid van officier van gerechtelijke politie toekennen aan de beëdigde ambtenaren van BAM.

HOOFDSTUK V. - Het toezicht.
Art.23.§ 1. De Vlaamse regering duidt twee commissarissen bij BAM aan, van wie één op voordracht van de Minister bevoegd inzake Openbare Werken en Mobiliteit en één op voordracht van de Minister bevoegd voor Financiën. De commissarissen hebben een [1 deeltijdse]1 opdracht bij BAM.
  § 2. De Vlaamse regering stelt de bezoldiging van de commissarissen vast, die ten laste komt van de begroting van het Vlaamse Gewest. Ter ondersteuning van hun controletaak kan de Vlaamse regering de commissarissen het nodige personeel ter beschikking stellen.
  § 3. Elk van de commissarissen ziet er op toe dat de opdrachten bepaald in de artikelen 4 en 5 door BAM worden uitgeoefend conform de wetten, decreten, hun uitvoeringsbesluiten, de statuten en het algemeen belang.
  § 4. De commissarissen wonen met raadgevende stem de vergaderingen bij van de algemene vergadering en van de raad van bestuur. Zij ontvangen de volledige dagorde van de vergaderingen van de algemene vergadering en de raad van bestuur alsmede alle documenten terzake, ten minste vijf werkdagen vóór de datum van de vergaderingen. ontvangen de notulen van deze vergaderingen.
  § 5. Elk van de commissarissen kan te allen tijde ter plaatse inzage nemen van alle documenten en geschriften van BAM. Zij kunnen van de bestuurders en personeelsleden van BAM alle inlichtingen en ophelderingen vorderen en alle verificaties verrichten, die zij nodig achten voor de uitoefening van hun opdracht.
  § 6. Binnen een termijn van vier werkdagen te rekenen vanaf de kennisname of de ontvangst van de betrokken beslissing, kan elk van de commissarissen de Vlaamse regering een gemotiveerd beroep instellen tegen elke beslissing van de beslissings- en beheersorganen van BAM of de personen aan wie zij hun bevoegdheid hebben gedelegeerd, waarvan hij meent dat ze niet strookt met de wetten, decreten, hun uitvoeringsbesluiten, de statuten of het algemeen belang. Het beroep schort de beslissing op.
  Heeft de Vlaamse regering binnen een termijn van twintig werkdagen, ingaand op dezelfde dag als de termijn waarover de commissarissen beschikken, de nietigverklaring niet uitgesproken, dan wordt de beslissing definitief. In voorkomend geval wordt de nietigverklaring binnen de gestelde termijn aan de Raad van Bestuur meegedeeld.
  § 7. Wanneer de naleving van de wetten, decreten en hun uitvoeringsbesluiten, de statuten of het algemeen belang het vereisen, kan elke commissaris het bevoegde orgaan van BAM verplichten binnen de door hem bepaalde termijn te beraadslagen over iedere door hem bepaalde aangelegenheid.
  Heeft het orgaan, bij het verstrijken van de in het vorige lid bedoelde termijn, geen beslissing genomen of stemt de Vlaamse regering met de door dit orgaan genomen beslissing niet in, dan kan de Vlaamse regering de beslissing nemen in plaats van het orgaan. In dat geval kunnen de leden van het betrokken orgaan niet aansprakelijk worden gesteld voor de genomen beslissing.
  ----------
  (1)<DVR 2012-07-13/32, art. 14, 005; Inwerkingtreding : 26-08-2012>

Art. 24.BAM neemt de nodige initiatieven opdat de realisatie van haar opdrachten jaarlijks extern wordt geëvalueerd.
  [1 BAM waakt er bij het afsluiten van de in artikel 6, § 1, bedoelde langetermijnovereenkomsten over dat BAM, zonder dat daarbij afbreuk moet worden gedaan aan de rechtmatige bedrijfsbelangen van Tunnel Liefkenshoek NV, te allen tijde aan diens informatie- en rapporteringsverplichtingen aangaande de realisatie van het Masterplan kan voldoen.]1
  ----------
  (1)<DVR 2012-07-13/32, art. 15, 005; Inwerkingtreding : 26-08-2012>