Details



Externe links:

Justel

Staatsblad pdf



Titel:

18 JULI 2002. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering.



Inhoudstafel:


Art. 1-3



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. De Gemeenteraad van de gemeente Sint-Agatha-Berchem wordt uitgenodigd om bijzonder plannen van bestemming (BBP's) goed te keuren, die minstens betrekking hebben op het grondgebied aangeduid als " gebied van gewestelijk belang (GGB) NR. 14 " op kaart nr. 3 " bodembestemming " van het Gewestelijk Bestemmingsplan (GBP).
  Wat betreft de huizenblokken 52 en 53, moeten het of de BBP('s) definitief worden goedgekeurd binnen de twee jaar te dateren vanaf de kennisgeving van het huidig besluit.
  Wat de andere huizenblokken betreft, moeten het of de BBP('s) definitief worden goedgekeurd binnen de vijf jaar te dateren vanaf de kennisgeving van het huidig besluit.
  Naast de goedkeuring van deze plannen zal de gemeente Sint-Agatha-Berchem een mobiliteitsstudie uitvoeren in het gebied en er rondom. De gemeente Ganshoren zal betrokken worden bij het begeleidingscomité van deze studie.

Art.2. De Gemeenteraad van de gemeente Sint-Agatha-Berchem wordt uitgenodigd om tijdens de voorstelling van het eerste van de twee basisdossiers, een schema in te dienen waarmee de verdeling van de overstapparking over de aan het station grenzende huizenblokken (53, 54, 45, 46 of 47) bepaald kan worden.

Art. 3. § 1 Deze BBP's zullen zich richten naar het specifieke programma van het GGB NR. 14 zoals geformuleerd in de bepalingen betreffende de grondbestemming van het GBP.
  § 2 Onverminderd de beslissing van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering wanneer haar de basisdossiers of de ontwerp van plannen zullen worden voorgelegd, zullen de BBP's zich daarnaast richten naar de hierna opgesomde bepalingen :
  Wat de Stadspoort betreft :
  Op het huizenblok 53 zal het stadspoorteffect vorm krijgen door de realisatie van een kantorencomplex of een complex voor productieactiviteiten ingeplant in het westelijk deel van het huizenblok en dat daarbij de morfologische tegenhanger vormt van het complex gelegen op huizenblok 55;
  Wat het huizenblok 52 betreft, dit huizenblok moet geherstructureerd worden en het stadspoorteffect moet gerealiseerd worden door een kantorencomplex of een complex van productieactiviteiten ingeplant op het westelijke punt van het huizenblok en waarvan de morfologie in harmonie zou zijn met de twee aangrenzende huizenblokken (53 en 55) waarmee het een coherent geheel zou vormen;
  Wat het gemengd karakter van de functies betreft :
  Aangezien het huizenblok 53 over een strategische ligging beschikt, zal het gemengde karakter ervan verzekerd worden door de hoofdfunctie van kantoren of productieactiviteiten, die gepaard zal gaan met een aanzienlijke verhoging van het aantal woningen, in overeenstemming met het programma van het GGB, voornamelijk te verwezenlijken langs de Gentsesteenweg, zonder de handelszaken en de voorzieningen te vergeten;
  Wat huizenblok 52 betreft, dit huizenblok moet een fundamentele reorganisatie en densificatie ondergaan om een gemengd karakter van functies te kunnen verzekeren, met meer woningen, voornamelijk op de Gentsesteenweg en de Steenweg op Zellik, meer handelszaken en meer kantoren of productieactiviteiten;
  Wat huizenblok 47 betreft, dit huizenblok moet een ruimtelijke herstructurering ondergaan om op die plaats ruimten van stedelijke aard te creëren en er de mogelijkheid voor de realisatie van bijkomende woningen te voorzien;
  Wat de andere huizenblokken betreft (45, 46, 54), moet de mogelijkheid voorzien worden voor de realisatie van bijkomende woningen, hoofdzakelijk langs de Gentsesteenweg, evenals bijkomende handelszaken, door de structuur van de huizenblokken te rationaliseren en de al aanwezige activiteiten te versterken;
  Wat de openbare ruimten betreft :
  De aanleg van de Keizer Karellaan zal zo opgevat worden, dat het zal lijden tot ander gedrag vanwege de autochauffeurs zoals, uitsluitend ten titel van voorbeeld, van laterale ontsluitingswegen, vermindering van het aantal rijstroken, versmallingen, eigen banen voor openbaar vervoer boomaanplantingen;
  Een doordachte weginrichting zal de " stadspoort " tussen het einde van de autosnelweg E 40 en het begin van de Keizer Karellaan duidelijk in de verf zetten;
  De exacte localisatie van deze inrichting zal geoptimaliseerd moeten worden in nauw overleg met het Vlaams Gewest;
  De ingebruikname van het GEN zal gepaard gaan met de nodige inrichtingen rond het station (intermodale overstappool) die in de optiek van een herwaardering van de desbetreffende openbare ruimten opgevat zullen worden en die rekening zullen houden met de oplossingen die weerhouden werden voor de verwezenlijking van de overstapparking, met name, de inplanting ervan op een van de huizenblokken grenzend aan het station (53, 54, 45, 46 of 47);
  Wat de Maria Van Hongarijelaan betreft, moet er een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen de parking en de openbare ruimte.
  Brussel, 18 juli 2002.
  Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering :
  Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Stadsvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek
  Fr.-X. de DONNEA
  Staatssecretaris bij het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, belast met Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen en Bezoldigd Vervoer van Personen.
  W. DRAPS.