Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

4 SEPTEMBER 2002. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot oprichting van de paritaire commissies voor de gesubsidieerde officiële psycho-medische sociale centra (VERTALING).



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK I. - De Centrale Paritaire Commissie.
Art. 1-7
HOOFDSTUK II. - De plaatselijke paritaire commissies.
Art. 8-14



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK I. - De Centrale Paritaire Commissie.
Artikel 1. Er wordt een Centrale Paritaire Commissie ingesteld voor de gesubsidieerde officiële psycho-medische sociale centra, hierna " de Centrale Paritaire Commissie " genoemd, waarvan de bevoegdheid alle gesubsidieerde officiële psycho-medische sociale centra bestrijkt.

Art.2. De Centrale Paritaire Commissie oefent de bevoegdheden uit die haar worden toegewezen bij de artikelen 24, eerste lid en 107 van het decreet van 31 januari 2002 houdende het statuut van de leden van het gesubsidieerd technisch personeel van de gesubsidieerde officiële psycho-medische sociale centra.

Art.3. De Centrale Paritaire Commissie is als volgt samengesteld :
  1° zes effectieve leden en zes plaatsvervangende leden die de inrichtende machten van de gesubsidieerde officiële psycho-medische sociale centra vertegenwoordigen;
  2° zes effectieve leden en zes plaatsvervangende leden die de representatieve verenigingen van de leden van het technisch personeel van de gesubsidieerde officiële psycho-medische sociale centra vertegenwoordigen;
  3° een voorzitter en een ondervoorzitter;
  4° een referendaris wiens opdracht erin bestaat de commissie met raad bij te staan;
  5° een secretaris en een adjunct-secretaris, gekozen onder de ambtenaren van het Ministerie.
  De vertegenwoordigers van de inrichtende machten en de vertegenwoordigers van de leden van het technisch personeel mogen zich laten bijstaan door technische raadgevers waarvan het maximaal aantal wordt bepaald in het huishoudelijk reglement bedoeld bij artikel 104 van het voormeld decreet van 31 januari 2002.

Art.4. De leden van de Centrale Paritaire Commissie worden aangesteld voor vier jaar.
  Hun mandaat loopt ten einde :
  1° bij ontslagneming;
  2° wanneer de organisatie die betrokken lid heeft voorgedragen om zijn vervanging verzoekt;
  3° bij overlijden.
  Ieder lid dat de Paritaire Commissie verlaat wordt vervangen binnen de drie maanden die volgen.
  De vervanger voleindigt het mandaat van het lid in de plaats van wie hij wordt aangesteld.

Art.5. De Centrale Paritaire Commissie stelt haar eigen huishoudelijk reglement op dat zij aan de Regering ter goedkeuring voorlegt.

Art.6. Aan de voorzitter en aan de ondervoorzitter van de Centrale Paritaire Commissie wordt een vast vergoeding van 50 euro uitgekeerd per vergadering waaraan zij deelnemen evenals de terugbetaling van de reiskosten die overeenstemt met een vervoerbiljet per trein in eerste klasse.
  Aan de leden die werkelijk zetelen in de Centrale Paritair Commissie worden de reiskosten terugbetaald die overeenstemmen met een vervoerbiljet per trein in eerste klasse.

Art.7. De prestatie geleverd door de personeelsleden in de Centrale Paritaire Commissie worden gelijkgesteld met periodes van dienstactiviteit.

HOOFDSTUK II. - De plaatselijke paritaire commissies.
Art.8. Er wordt bij elke inrichtende macht van gesubsidieerd(e) officieel (officiële) psycho-medisch(e) sociaal (sociale) centrum (centra) een plaatselijke paritaire commissie ingesteld, waarvan de bevoegdheid al de door deze inrichtende macht georganiseerde psycho-medische sociale centra bestrijkt.

Art.9. De plaatselijke paritaire commissies oefenen de bevoegdheden uit die haar worden toegewezen bij de artikelen 3, 23, § 2, eerste lid en §§ 6 en 9, 31 § 1, lid 6 en § 2, lid 4, 32, § 1, 10°, 33, laatste lid, 42, 3°, 43, § 2 en 111 van voormeld decreet van 31 januari 2002.
  In het kader van de bevoegdheden die hen erkend zijn bij artikel 111, 1° tot 3°, van het voormeld decreet van 31 januari 2002 hebben de plaatselijke paritaire commissies onder andere als opdracht :
  1° de organisatie en de voorwaarden bepalen waaronder bijkomende prestaties worden geleverd;
  2° een advies uit te brengen in de volgende materies :
  - rationalisatie en programmatie;
  - vorming tijdens de loopbaan van de leden van het technisch personeel;
  - uitwerking en uitvoering van het activiteiten- en van het jaarprogramma;
  - veiligheid, gezondheid en verfraaiing van de werkplaatsen;
  - organisatie van zitdagen tijdens het jaarlijks verlof;
  3° de lijsten nazien van de terbeschikkingstelling en van de reaffectaties doorgevoerd door de inrichtende machten op basis van de dienstanciënniteit van de leden van het technisch personeel. Deze verificatie wordt ook uitgevoerd voor de lijst van de vacante betrekkingen die voor reaffectatie worden medegedeeld.

Art.10. Elke plaatselijke paritaire commissie bedoeld bij artikel 8 is als volgt samengesteld :
  1° zes effectieve leden en zes plaatsvervangende leden die de inrichtende macht vertegenwoordigen;
  2° zes effectieve leden en zes plaatsvervangende leden die de representatieve verenigingen van de leden van het technisch personeel van de gesubsidieerde officiële psycho-medische sociale centra vertegenwoordigen;
  3° een voorzitter en een ondervoorzitter;
  4° een secretaris en een adjunct-secretaris.
  De verdeling van de zetels onder de representatieve organisaties van de leden van het technisch personeel wordt in gemeen overleg in elke plaatselijke paritaire commissie beslist.
  Bij gebrek aan een overeenkomst tussen de representatieve organisaties bedoeld in vorig lid, wordt er overgegaan tot een telling van het aantal aangeslotenen om de representativiteit van elke organisatie in de betrokken inrichtende macht te laten blijken.
  De controle wordt uitgevoerd door mandatarissen daartoe aangewezen door de gemeenschappelijke organen van betrokken vakverenigingen.
  In gelijk welke veronderstelling, kan elke representatieve organisatie van de leden van het technisch personeel ten minste rekenen op een vertegenwoordiger in de plaatselijke paritaire commissies.

Art.11. De leden van de plaatselijke paritaire commissies worden aangesteld voor vier jaar.
  Hun mandaat loopt ten einde :
  1° bij ontslagneming;
  2° wanneer de organisatie die betrokken lid heeft voorgedragen om zijn vervanging verzoekt;
  3° bij overlijden.
  Ieder lid dat een plaatselijke paritaire commissie verlaat, wordt vervangen binnen de drie maanden die volgen.
  De vervanger voleindigt het mandaat van het lid in de plaats van wie hij wordt aangesteld.
  Na twee jaar kan een representatieve organisatie een aanvraag tot hertelling van het aantal aangesloten leden aanvragen. Deze hertelling kan een nieuwe verdeling van het aantal zetels in de organisaties die de leden van het technisch personeel vertegenwoordigen tot gevolg hebben.

Art.12. Elke plaatselijke paritaire commissie stelt haar eigen huishoudelijk reglement op dat zij aan de Regering ter goedkeuring voorlegt.

Art.13. De prestaties geleverd door de personeelsleden in de plaatselijke paritaire commissies worden gelijkgesteld met periodes van dienstactiviteit.

Art. 14. De Minister tot wiens bevoegdheid het technisch personeel van de psycho-medische sociale centra behoort, is belast met de uitvoering van dit besluit.
  Brussel, 4 september 2002.
  Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap :
  De Minister van Cultuur, Begroting, Ambtenarenzaken, Jeugd en Sport,
  R. DEMOTTE
  De Minister van Secundair en Buitengewoon Onderwijs,
  P. HAZETTE.