13 DECEMBER 2001. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende oprichting van een begeleidingscomité voor de toegang tot Internet via de server van de Franse Gemeenschap (VERTALING).(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 22-02-2002 en tekstbijwerking tot 29-02-2008)
HOOFDSTUK I. - Het begeleidingscomité.
Art. 1-2
HOOFDSTUK II. - Samenstelling.
Art. 3-5
HOOFDSTUK III. - Werking.
Art. 6-8, 8bis
HOOFDSTUK IV. - Begroting.
Art. 9
HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen.
Art. 10-11
HOOFDSTUK I. - Het begeleidingscomité.
Artikel 1. Er wordt een begeleidingscomité opgericht voor de toegang tot Internet via de server van de Franse Gemeenschap binnen de diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de schoolinrichtingen georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, hierna "Comité" genoemd.
Het Comité wordt namelijk belast met :
1° het voorstellen van een gedragscode voor Internetgebruikers, die door iedere persoon die toegang heeft tot Internet via de server van de Franse Gemeenschap in acht dient te worden genomen. Deze gedragscode
a) bevat de gedragsregels voor iedere gebruiker van Internet;
b) herhaalt de bepalingen met betrekking tot de bescherming van het privé-leven inzonderheid voor de toegang tot elektronische boodschappen.
2° het evalueren van de efficiëntie en de relevantie van het controlesysteem voor informatietoegang ingericht door de Franse Gemeenschap;
3° het voordragen van criteria voor de toegangscontrole waardoor op optimale wijze vermeden wordt dat de inhoud van de sites en de forums die via de server van de Franse Gemeenschap toegankelijk zijn, schadelijk zou zijn;
4° het uitbrengen van adviezen en het formuleren van voorstellen, op eigen initiatief of op aanvraag van de Regering van de Franse Gemeenschap (of van het Begeleidingscomité bedoeld bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 19 december 2002 tot oprichting van een begeleidingscomité en een opvolgingscomité bij het Strategisch Plan inzake de integratie van de informatie- en communicatietechnologieþn in de schoolinrichtingen van het verplicht onderwijs en van het onderwijs voor sociale promotie), met als doel het verbeteren van het toegangscontrolesysteem; <BFG 2002-12-19/93, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 21-02-2003>
5° het uitbrengen van voorstellen omtrent de voorwaarden voor de toegang tot de archivering va de bezochte sites met vermelding, onder andere, van de personen die er toegang toe hebben en de duur van de archivering.
Art.2. De Administrateur-generaal van het Algemeen Bestuur Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek of diens afgevaardigde beslist over :
1° de aanvragen tot opheffing van de controle, om pedagogische redenen;
2° de klachten omtrent sites of discussieformus die zonder geldige reden ontoegankelijk zouden zijn;
3° de klachten betreffende sites of discussieforums die toegankelijk zijn hoewel ze het niet zouden moeten zijn.
Het advies van het Comité wordt vereist voor de punten 2° en 3°.
De aanvragen moeten ingediend worden bij de Administrateur-generaal van het Algemeen Bestuur Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek of diens afgevaardigde.
HOOFDSTUK II. - Samenstelling.
Art.3.(Het Comité wordt samengesteld uit zestien leden aangewezen door de Regering onder de volgende categorieën :
1° vier vertegenwoordigers van het Ministerie van De Franse Gemeenschap,
2° de Voorzitter van de Raad voor Mediaopvoeding,
3° één universitaire deskundige,
4° twee vertegenwoordigers van de federaties van ouderverenigingen,
5° vijf vertegenwoordigers van de inrichtende machten van het door de Franse Gemeenschap ingericht of gesubsidieerd onderwijs,
6° twee vertegenwoordigers van verenigingen die de verdediging van de rechten van de Mens tot doel hebben,
7° één vertegenwoordiger van het Overheidsbedrijf voor de nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap.) <BFG 2002-12-19/93, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 21-02-2003>
[1 Voor de vergaderingen van het Comité voor de uitoefening van zijn bevoegdheden bedoeld in het besluit van de Regering van 13 december 2007 betreffende de gedragscode van de gebruikers van de computersystemen, van de e-mails en van het Internet binnen de diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen van openbaar nut die onder comité van sector XVII ressorteren, worden de in het 1e lid, 4° en 5° bedoelde leden vervangen door drie technische deskundigen. In dat geval bestaat het comité uit 12 leden.]1
Het voorzitterschap wordt waargenomen door de Secretaris-generaal of diens afgevaardigde.
De Regering wijst een plaatsvervanger voor ieder werkend lid aan.
Bij verhindering of afwezigheid van een lid wordt het vervangen door zijn plaatsvervanger. Bij verhindering of afwezigheid van de voorzitter wordt hij vervangen door de ondervoorzitter.
In geval van drie onverantwoorde afwezigheden worden de leden van ambtswege ontslagen.
Het secretariaat wordt waargenomen door een ambtenaar van de Diensten van het Algemeen Secretariaat van het Ministerie van de Franse Gemeenschap.
Het mandaat van de leden duurt vier jaar en is hernieuwbaar.
----------
(1)<BFG 2007-12-13/49, art. 17, 003; Inwerkingtreding : 10-03-2008>
Art.4. Wanneer er technische vragen gesteld worden die bijzondere bevoegdheden vergen kan het Comité een beroep doen op deskundigen. Deze laatsten hebben zitting met raadgevende stem.
Art.5. (De bij artikel 3, 2° tot 7° en artikel 4 bedoelde leden die niet lid zijn van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap of van een instelling van openbaar nut die ervan afhangt, genieten een zitpenning voor hun deelname in de vergadering van het Comité.) De zitpenningen dekken ook de bijkomende werkzaamheden naast de zittingen. <BFG 2002-12-19/93, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 21-02-2003>
HOOFDSTUK III. - Werking.
Art.6.De voorzitter bepaalt de datum van de vergaderingen en de agenda. Hij leidt de debatten.
De Secretaris stuurt aan ieder lid een oproeping met vermelding van de agenda en met de nodige documentatie.
Het begeleidingscomité kan enkel geldig beraadslagen als (acht) leden aanwezig zijn, waaronder minstens een vertegenwoordiger van het Ministerie van de Franse Gemeenschap. <BFG 2002-12-19/93, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 21-02-2003>
[1 Voor de vergaderingen van het Comité voor de uitoefening van zijn bevoegdheden bedoeld in het besluit van de Regering van 13/12/2007 betreffende de gedragscode van de gebruikers van de computersystemen, van de e-mails en van het Internet binnen de diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap en de instellingen voor openbaar nut die onder comité van sector XVII ressorteren, kan het Comité slechts geldig beraadslagen en beslissen als zes van de leden aanwezig zijn, waaronder minstens een vertegenwoordiger van het Ministerie van de Franse Gemeenschap.]1
Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
Het Comité kan, voor ieder punt van de agenda, beslissen iedere persoon te horen die het nuttig acht voor zijn beraadslaging.
Binnen een termijn van vijf dagen vanaf de vergadering, stuurt de Secretaris de notulen aan de leden van het Beleidscomité.
Hij zendt ze binnen dezelfde termijn aan de Regering over wanneer zij het advies van het Comité heeft gevraagd.
----------
(1)<BFG 2007-12-13/49, art. 17, 003; Inwerkingtreding : 10-03-2008>
Art.7. Het Comité legt zijn huishoudelijk reglement ter goedkeuring aan de regering voor.
Art.8. Tijdens het laatste kwartaal van het burgerlijk jaar, stelt het Comité een jaarlijks verslag over de werkzaamheden van het voorbije jaar, dat hij aan de Regering overzendt.
Art. 8bis. <Ingevoegd bij BFG 2002-12-19/93, art. 5; Inwerkingtreding : 21-02-2003> Elk verslag of advies van het Comité wordt ter informatie overgezonden aan het Begeleidingscomité bedoeld bij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 19 december 2002 tot oprichting van een begeleidingscomité en een opvolgingscomité bij het Strategisch Plan inzake de integratie van de informatie- en communicatietechnologieën in de schoolinrichtingen van het verplicht onderwijs en van het onderwijs voor sociale promotie.
HOOFDSTUK IV. - Begroting.
Art.9. Er wordt een jaarlijkse begroting aan de financiering van het Comité besteed. Deze begroting omvat namelijk de werkingskosten van het Secretariaat, de verplaatsingskosten van alle leden van het Comité alsook de zitpenningen waarvan het bedrag op 1.000 BEF (24,7894 euro )voor de leden bedoeld bij artikel 3, 2° en 6° en de deskundigen bedoeld bij artikel 4 bepaald wordt. Deze bedragen worden elk jaar op 1 januari geïndexeerd.
HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen.
Art.10. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 11. De Minister van Ambtenarenzaken bevoegd voor de Administratieve Informatica is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 13 december 2001.
Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap :
De Minister van Cultuur, Begroting, Ambtenarenzaken, Jeugd en Sport,
R. DEMOTTE.