18 DECEMBER 2002. - Koninklijk besluit tot aanwijzing van de overtredingen waarvan de vaststelling gesteund op materiële bewijsmiddelen die door onbemande automatisch werkende toestellen worden opgeleverd, bewijskracht heeft zolang het tegendeel niet bewezen is(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 25-12-2002 en tekstbijwerking tot 26-01-2024)
Art. 1
Art. 1 Vlaams Gewest
Art. 2-3
Artikel 1. De overtredingen waarvan de vaststelling gesteund op materiële bewijsmiddelen die door onbemande automatisch werkende toestellen worden opgeleverd, bewijskracht heeft zolang het tegendeel niet bewezen is, zijn de hierna vermelde overtredingen van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen :
OVERTREDINGEN | ARTIKELEN |
1° De toegestane maximumsnelheid | 2.12, 2.37 en 5 (verkeersborden |
overschreden hebben; | C43, [<font color="red">1</font> F1a en F1b]<font color="red">1</font>, F4a, F12a, F87, F91), 11, |
22bis 3°, 22ter 1.1°, 22quater, | |
65.3 en 65.4 van het koninklijk | |
besluit van 1 december 1975 | |
houdende algemeen reglement op de | |
politie van het wegverkeer | |
2° De maximaal toegestane hoogte | 5 (verkeersbord C29) van het |
niet in acht genomen hebben; | koninklijk besluit van |
1 december 1975 houdende algemeen | |
reglement op de politie van het | |
wegverkeer | |
3° De toegang tot, en het gebruik | 5 (verkeersborden C5 met onderbord |
van rijstroken en van de openbare | '' Uitgezonderd 2 '' of '' 3 '', C1, |
wegen voorbehouden voor bepaalde | C3, F17, F18; F99a, F99b, F103), |
weggebruikers, niet in acht | 22quinquies, 22sexies, 72.5 en |
genomen hebben; | 72.6 van het koninklijk besluit |
van 1 december 1975 houdende | |
algemeen reglement op de politie | |
van het wegverkeer | |
4° De doorlopende witte streep | 5 en 72.2 van het koninklijk |
overschreden hebben; | besluit van 1 december 1975 |
houdende algemeen reglement op de | |
politie van het wegverkeer | |
5° [<font color="red">1</font> De regels betreffende het inhalen of de inhaalverboden | 5 (verkeersborden C35, C39 en |
niet in acht genomen hebben;]<font color="red">1</font> | F91 [<font color="red">1</font> , 16 en 17]<font color="red">1</font>) van het koninklijk besluit |
van 1 december 1975 houdende | |
algemeen reglement op de politie | |
van het wegverkeer | |
6° [<font color="red">1</font> In tegengestelde richting rijden]<font color="red">1</font> | [<font color="red">1</font> 5 (verkeersbord C1) en/of 9.2 en/of 21.4. 3° |
van het koninklijk besluit van 1 december 1975 | |
houdende algemeen reglement op | |
de politie van het wegverkeer en van het | |
gebruik van de openbare weg]<font color="red">1</font> | |
7° Rijden op de vluchtstrook op | 2.3, 5 (verkeersborden F5 en F9), |
autosnelwegen en autowegen; | 9.1.1. en 75.2. van het koninklijk |
besluit van 1 december 1975 | |
houdende algemeen reglement op de | |
politie van het wegverkeer | |
8° De onderlinge afstand tussen | 18.1. en 18.2. van het koninklijk |
voertuigen of slepen met een | besluit van 1 december 1975 |
maximale toegelaten massa van | houdende algemeen reglement op |
meer dan 7,5 ton of langer dan | de politie van het wegverkeer |
7 meter niet in acht genomen | |
hebben; | |
9° De hierna vermelde lichten niet | |
in acht genomen hebben : | |
a) de rode knipperlichten aan de | 64.2 |
overwegen; | |
b) een rood licht; | 61.1.1° en 4°, [<font color="red">1</font> 62bis, 1°]<font color="red">1</font> van het |
koninklijk besluit van | |
1 december 1975 houdende algemeen | |
reglement op de politie van het | |
wegverkeer | |
10° Het niet in acht genomen hebben | 81.1.1. van het koninklijk besluit |
van de technische voorschriften | van 1 december 1975 houdende |
van de artikelen 32 en 32bis | algemeen reglement op de politie |
van het koninklijk besluit van | van het wegverkeer |
15 maart 1968 houdende algemeen | |
reglement op de technische eisen | |
waaraan de auto's, hun | |
aanhangwagens, hun onderdelen | |
en hun veiligheidstoebehoren | |
moeten voldoen. | |
[<font color="red">1</font> 11° Een kruispunt hebben opgereden wanneer | [<font color="red">1</font> 14.2 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 |
het verkeer zodanig belemmerd was dat hij op | houdende algemeen reglement op de politie van het |
het kruispunt moest stoppen en aldus het | wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg]<font color="red">1</font> |
dwarsverkeer hebben gehinderd of belet, zelfs | |
indien verkeerslichten het hem hadden toegelaten;]<font color="red">1</font> | |
[<font color="red">1</font> 12° De door middel van een verkeersbord, | [<font color="red">1</font> 5 (verkeersborden C31, C33, D1, D3 en D4) |
voorsorteringspijlen of pijlen opgelegde | en 77.1 van het koninklijk besluit van 1 |
rijrichting op een kruispunt niet gevolgd | december 1975 houdende algemeen |
hebben of een door een verkeersbord | reglement op de politie van het wegverkeer |
verboden richting genomen hebben.]<font color="red">1</font> | en van het gebruik van de openbare weg]<font color="red">1</font> |
[<font color="red">2</font> 13° Het toegangsverbod voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen niet in acht hebben genomen. | 5 en 68.3 (verkeersbord C23) van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.]<font color="red">2</font> |
(<font color="red">1</font>)<KB <a href="/cgi_loi/article.pl?language=nl&lg_txt=n&cn_search=2019042623" target="_blank">2019-04-26/23</a>, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-07-2019> | |
(<font color="red">2</font>)<W <a href="/cgi_loi/article.pl?language=nl&lg_txt=n&cn_search=2022073020" target="_blank">2022-07-30/20</a>, art. 2, 003; Inwerkingtreding : 01-10-2022> |