Details



Externe links:

Justel

Staatsblad pdf



Titel:

20 SEPTEMBER 2001. - Besluit van de Waalse Regering waarbij de herziening van het gewestplan Luik voorlopig wordt goedgekeurd met het oog op de ontwikkeling van de luchthavenactiviteit op de luchthaven Luik-Bierset en de daaraan verbonden activiteit (VERTALING). - (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 09-10-2001 en tekstbijwerking tot 22-05-2002.)



Inhoudstafel:


Art. 1-3



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):

2002027457 



Artikels:

Artikel 1. § 1. De Regering keurt voorlopig de herziening van het gewestplan Luik goed, op het grondgebied van de gemeenten Ans, Awans, Fexhe-le-Haut-Clocher, Flémalle, Grâce-Hollogne en Saint-Georges-sur-Meuse, met het oog, enerzijds, op de ontwikkeling van de luchthavenactiviteit en de daaraan verbonden activiteit en, anderzijds, op de weerslag daarvan op de bebouwbare gebieden die het meest blootgesteld zijn aan het geluid van vliegtuigen.
  (Lid 2 opgeheven) <BWG 2002-05-08/33, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-06-2002>
  § 2. Op het grondgebied van de gemeente Ans heeft het ontwerp als doel de opneming van volgende gebieden :
  - een groengebied ter vervanging van het westelijk uiteinde van het woongebied rue Pironbolle;
  - een gebied voor gemengde bedrijfsruimten in de lus van de verkeerswisselaar van Loncin, rue Deponthier;
  - (als gebied waarvan de bestemming nog niet vaststaat, het woongebied met een landelijk karakter gelegen in het gehucht Jupsin, gelegen in zone A van het plan m.b.t. tot blootstelling aan geluidshinder.) <BWG 2002-05-08/33, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 01-06-2002>
  (De Regering reserveert een maximumoppervlakte van 43 hectare die als woongebied of woongebied met een landelijk karakter gebruikt zullen worden.) <BWG 2002-05-08/33, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 01-06-2002>
  § 3. Op het grondgebied van de gemeente Awans heeft het ontwerp als doel de opneming van volgende gebieden :
  - een gebied (met een industrieel karakter) waarvan de bestemming nog niet vaststaat benoorden de spoorlijn 36, gekoppeld aan een bijkomend voorschrift voorzien van het merk *9 op het ontwerp-plan :
  de goedkeuring van het gemeentelijk plan van aanleg voor de ontsluiting van het gebied wordt onderworpen aan de definitieve keuze die de Waalse Regering zal maken voor de plaats van aanleg van het bimodale platform lucht-HST vrachtverkeer. Mocht de Waalse Regering het gebied (met een industrieel karakter) waarvan de bestemming nog niet vaststaat voorzien van het merk *8 op het ontwerp-plan uitkiezen, zal bedoeld gebied bestemd kunnen worden voor de installatie van logistiekbedrijven;
  - een gebied voor bedrijfsruimten met een industrieel karakter benoorden de spoorlijn 36, gekoppeld aan een bijkomend voorschrift voorzien van het merk *10 op het ontwerp-plan :
  * bedoeld gebied wordt bestemd voor bedrijven die de aan te leggen bimodale uitrustingen spoor-wegverkeer gebruiken met het oog op de aanleg van groepage-infrastructuren en de komst van logistieke dienstverleners spoor-wegverkeer;
  * er worden buffergebieden en isoleringsmarges opgelegd aan de rand van bedoeld gebied om het te kunnen verenigen met het naburige woongebied in de nabijheid van het woongebied met een landelijk karakter van Awans.
  (Het tracé van een nieuwe gewestweg en diens reservatieoppervlakte worden in het planontwerp opgenomen langs en ten noorden van de HST-lijn, van de verkeerswisselaar van Crisnée tot de logistieke zone van Bierset.) <BWG 2002-05-08/33, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 01-06-2002>
  § 4. Op het grondgebied van de gemeente Fexhe-le-Haut-Clocher heeft het ontwerp als doel de opneming van een gebied waarvan de bestemming nog niet vaststaat in het oosten van Velroux om te kunnen anticiperen op de herstructurering van de Krijgsmacht. (Er dient te worden opgemerkt dat een deel van bedoeld gebied waarvan de bestemming nog niet vaststaat op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne gelegen is.)
  (Het tracé van een nieuwe gewestweg en diens reservatieoppervlakte worden in het planontwerp opgenomen langs en ten noorden van de HST-lijn, van de verkeerswisselaar van Crisnée tot de logistieke zone van Bierset.) <BWG 2002-05-08/33, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 01-06-2002>
  § 5. Op het grondgebied van de gemeente Flémalle heeft het ontwerp als doel de opneming van volgende gebieden :
  - een gebied voor gemengde bedrijfsruimten, uitbreiding van het bestaande gemengd gebied genaamd " Cahottes ", gekoppeld aan een bijkomend voorschrift voorzien van het merk *4 op het ontwerp-plan :
  * bedoeld gebied wordt bestemd voor bedrijven die in de nabijheid van de luchthaven dienen te worden gevestigd of die de nabijheid van de uit de luchthaven voortvloeiende activiteiten nodig hebben;
  * er worden buffergebieden en isoleringsmarges opgelegd aan de rand van bedoeld gebied om het te kunnen verenigen met het naburige woongebied, in de nabijheid van het woongebied met een landelijk karakter in het gehucht " Les Cahottes ";
  - een woongebied in het gehucht " Saule Bômel ";
  - een gebied waarvan de bestemming nog niet vaststaat op het gedeelte van het woongebied met een landelijk karakter van Warfusée gelegen in gebied A van het plan m.b.t. de blootstelling aan de geluidshinder (, uitgebreid naar de naburige terreinen;). <BWG 2002-05-08/33, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 01-06-2002>
  (- een landbouwgebied op de terreinen gelegen in zone A van het plan m.b.t. tot blootstelling aan geluidshinder, gelegen in het uiterste noorden van het woongebied met een landelijk karakter genaamd " les Awirs ", tussen het dorp " les Cahottes " en het gehucht van Warfusée.) <BWG 2002-05-08/33, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 01-06-2002>
  § 6. Op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne heeft het ontwerp als doel de opneming van de gebieden, tracés en oppervlaktes zoals volgt :
  - aanpassing van de grenzen van het gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen opgenomen op het gewestplan in de oppervlakte van het luchthavengebied, namelijk : de landingsbanen, rekening houdend met de verlenging van de hoofdlandingsbaan zoals geprogrammeerd, de taxiways, de luchthaveninfrastructuren (luchthaventerminal, dienstengebouwen en parkeerruimten), evenals de aanvullende luchthaveninfrastructuren (hotels, restaurants, winkels);
  - als groengebied, het talud van het fort van Hollogne;
  - als bedrijfsruimte met een industrieel karakter, de vrachtgebieden gelegen aan de noord- en aan de zuidkant van de landingsbanen, gekoppeld aan een bijkomend voorschrift voorzien van het merk *1 op het ontwerp-plan. Bedoelde gebieden worden bestemd voor het luchthavenbedrijf en de activiteiten van de verschillende bedrijven;
  - benoorden het vrachtgebied en in het westen van de landingsbanen, een gebied voor bedrijfsruimten met een industrieel karakter, gekoppeld aan een bijkomend voorschrift voorzien van het merk *2 op het ontwerp-plan :
  * bedoeld gebied wordt bestemd voor bedrijven die gebruik maken van de luchthaveninfrastructuur en die voor hun bedrijvigheid nood hebben aan de onmiddellijke nabijheid van en verbinding met de luchthaven, zoals productiebedrijven en distributeurs, inzonderheid met een belangrijke toegevoegde waarde;
  * er worden buffergebieden en isoleringsmarges opgelegd aan de rand van bedoeld gebied om het te kunnen verenigen met het naburige woongebied in de nabijheid van het woongebied met een landelijk karakter van Ferdoux, Velroux en Bierset;
  * er worden adequate bouwprofielen opgelegd met het oog op een geleidelijke overgang van de nijverheidspool naar het landbouwgebied;
  - als groengebied, de voormalige zandgroeve " Les Vignes " wegens de waardevolle biotoop;
  - integratie van het woongebied met een landelijk karakter gelegen tussen Ferdeux en Hozémont in het landbouwgebied;
  - een gebied voor gemengde bedrijfsruimten in Rouvroy, gekoppeld aan een bijkomend voorschrift voorzien van het merk *3 op het ontwerp-plan. Bedoeld gebied wordt bestemd voor bedrijven die in de nabijheid van de luchthaven dienen te worden gevestigd of die de nabijheid van de uit de luchthaven voortvloeiende activiteiten nodig hebben;
  - een gebied voor gemengde bedrijfsruimten tussen het gebied voor bedrijfsruimten met een industrieel karakter voorzien van het merk *2, het woongebied met een landelijk karakter van Velroux en het gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen dat door Landsverdediging wordt gebruikt, gekoppeld aan een bijkomend voorschrift voorzien van het merk *4 op het ontwerp-plan;
  * bedoeld gebied wordt bestemd voor bedrijven die in de nabijheid van de luchthaven dienen te worden gevestigd of die de nabijheid van de uit de luchthaven voortvloeiende activiteiten nodig hebben;
  * er worden buffergebieden en isoleringsmarges opgelegd aan de rand van bedoeld gebied om het te kunnen verenigen met het naburige woongebied in de nabijheid van het woongebied met een landelijk karakter van Velroux;
  - een gebied voor gemengde bedrijfsruimten tussen het gebied voor bedrijfsruimten met een industrieel karakter voorzien van het merk *2 en het dorp van Bierset, (waarbij het zuiden van woongebied met een landelijk karakter van Bierset gelegen in zone A van het plan m.b.t. tot blootstelling aan geluidshinder geïntegreerd wordt,) gekoppeld aan een bijkomend voorschrift voorzien van het merk *5 op het ontwerp-plan. Dat gebied wordt bestemd voor activiteiten waarvoor slechts licht verkeer nodig is. <BWG 2002-05-08/33, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 01-06-2002>
  Bedrijven die onder de kleinhandel vallen, worden uitgesloten. De gebouwen moeten volledig geïntegreerd worden in de bestaande bebouwing;
  - een gebied voor gemengde bedrijfsruimten bezuiden de autosnelweg E40, aan de overkant van de luchthaveninfrastructuur, gekoppeld aan een bijkomend voorschrift voorzien van het merk *6 op het ontwerp-plan. Dat gebied wordt bestemd voor kantoorfuncties en de reizigersluchthaven ondersteunende infrastructuur. Er moet een bijzondere aandacht uitgaan naar de bouwkundige keuzes voor de gebouwen;
  - een gebied voor openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen tussen spoorlijn 36 en de site van " Liège Logistics ", gekoppeld aan een bijkomend voorschrift *7 op het ontwerp-plan. Dat gebied wordt bestemd voor de aanleg van een platform spoor-wegverkeer;
  - gebied (met een industrieel karakter) waarvan de bestemming nog niet vaststaat op het westelijke deel van " Liège Logistics ", gekoppeld aan een bijkomend voorschrift voorzien van het merk *8 op het ontwerp-plan;
  * de goedkeuring van het gemeentelijk plan van aanleg voor de ontsluiting van het gebied wordt onderworpen aan de definitieve keuze die de Waalse Regering zal maken voor de plaats van aanleg van het bimodale platform lucht-HST vrachtvervoer. Mocht de Waalse Regering het gebied (met een industrieel karakter) waarvan de bestemming nog niet vaststaat voorzien van het merk *9 op het ontwerp-plan uitkiezen, zal bedoeld gebied bestemd kunnen worden voor de installatie van logistiekbedrijven;
  * er worden buffergebieden en isoleringsmarges opgelegd aan de rand van bedoeld gebied om het te kunnen verenigen met het naburige woongebied in de nabijheid van het woongebied met een landelijk karakter van Bierset;
  - een gebied voor bedrijfsruimten met een industrieel karakter op het oostelijk deel van " Liège Logistics ", gekoppeld aan een bijkomend voorschrift voorzien van het merk *11 op het ontwerp-plan. Dat gebied wordt bestemd voor bedrijven die gebruik maken van de bestaande bimodale uitrustingen spoor-wegverkeer met het oog op de aanleg van groepage-infrastructuren en de komst van logistieke dienstverleners spoor-wegvervoer;
  - een gebied waarvan de bestemming nog niet vaststaat op het zuidelijk deel van de " terril du corbeau " dat heden in het gewestplan opgenomen is als gebied met gemeenschapsuitrustingen;
  - een woongebied in het gehucht " Paire du Bonnier ", dat heden opgenomen als gebied waarvan de bestemming nog niet vaststaat;
  - een woongebied met een landelijk karakter als oostelijke uitbreiding van het dorp van Horion;
  - een gebied waarvan de bestemming nog niet vaststaat in het oosten van Velroux;
  - (...) <BWG 2002-05-08/33, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 01-06-2002>
  - (...) <BWG 2002-05-08/33, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 01-06-2002>
  - (...) <BWG 2002-05-08/33, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 01-06-2002>
  - het tracé van een nieuw wegvak op de weg naar Hannuit (N637) en diens oppervlakte voor reservatie, aangepast aan de verlenging van de landingsbaan.
  (- een gebied voor gemengde bedrijfsruimten langs de N3 ten noorden van de verkeerswisselaar van Loncin, waarbij de terreinen gedekt door de zone A van het plan m.b.t. tot blootstelling aan geluidshinder geïntegreerd worden in het gebied voor gemengde bedrijfsruimten van Loncin.) <BWG 2002-05-08/33, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 01-06-2002>
  (§ 7. Een gebied waarvan de bestemming nog niet vaststaat op de delen van het
  woongebied met een landelijk karakter van " Sur les Bois " gelegen in zone A van het plan m.b.t. tot blootstelling aan geluidshinder, uitgebreid naar de naburige terreinen.
  De Regering reserveert een maximumoppervlakte van 45 hectare die gebruikt zullen worden als woongebied of woongebied met een landelijk karakter.) <BWG 2002-05-08/33, art. 7, 002; Inwerkingtreding : 01-06-2002>

Art.2. <BWG 2002-05-08/33, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 01-06-2002> De herziening wordt goedgekeurd overeenkomstig het plan in bijlage.
  Bedoeld plan ligt ter inzage bij het Ministerie van het Waalse Gewest, Directoraat-Generaal Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en Patrimonium, rue Montagne Sainte-Walburge 2, 4000 Luik.

Art. 3. De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit besluit.
  Namen, 20 september 2001.
  De Minister-President,
  J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE
  De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu,
  M. FORET