Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

7 JUNI 1999. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van 7 april 1995 van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende oprichting van een "Centre d'auto-formation et de formation continuée" voor het onderwijs van de Franse Gemeenschap (VERTALING).



Inhoudstafel:


Art. 1-8



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

1995029318 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. In artikel 3, 1°, van het besluit van 7 april 1995 van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende oprichting van een "Centre d'auto-formation et de formation continuée" voor het Onderwijs van de Franse Gemeenschap, zoals gewijzigd bij het besluit van 15 oktober 1996 van de Regering van de Franse Gemeenschap, worden de woorden "bestuur Organisatie van het onderwijs" vervangen door de woorden "algemeen bestuur voor het onderwijs en het wetenschappelijk onderzoek".

Art.2. In hetzelfde besluit wordt er een artikel 3ter ingevoegd luidend als volgt :
  " Artikel 3ter. § 1. Het Centrum kan Technologische Innovatiepolen oprichten, hierna afgekort "Tech I.P" genoemd, die overeenstemmen met de afdelingen "Agronomie", "Nijverheid", "Bouwkunde", "Hotelbedrijf-Voeding", "Kledij", "Toegepaste Kunsten", "Economie", " Dienstverlening aan de mensen" en "Toegepaste Wetenschappen".
  § 2. In het kader van de oprichting van de Tech.I.P.'s, zijn de opdrachten van het centrum de volgende :
  - de partnerships met het bedrijfsmilieu verstevigen en uitbreiden;
  - in het kader van een samenwerking tussen de onderwijsinrichtingen en de bedrijven, vormingen voor vervolmaking en specialisatie voorstellen aan de leerlingen en de studenten alsook een actualisatie van de beroepskennissen van de leerkrachten van al de studieniveau's, van de vormen en de filières inzake onderwijs.
  § 3. De doelstellingen van elke Tech.I.P. op zijn gebied van specifieke activiteiten zijn de volgende :
  1. op het niveau van de vorming :
  - de nodige synergieën uitspannen inzake vormingen en uitrustingen die hoge prestaties toelaten;
  - projecten inzake vorming bestuderen in verband met nieuwe behoeften;
  - vormingen houden op technische vlakken;
  - nieuwe pedagogische werkmiddelen uitvinden en testen die verband houden met de technologische evolutie.
  2. op het vlak van de documentatie en de informatie :
  - gegevens van economische, wetenschappelijke en technologische aard verzamelen, in samenwerking met het bedrijfsmilieu;
  - de informaties en de documentatie verwerken;
  - informatienetten tussen de Tech.I.P's, de onderwijsinrichtingen, het Centrum, de Administratie en het bedrijfsmilieu organiseren;
  - de internetten-server RESTODE gebruiken voor de verspreiding van de informatie.
  § 4. De Raad van Beheer van het Centrum legt aan de bevoegde Minister overeenkomsten voor om samen te werken met de inrichtende machten van het niet- confessioneel onderwijs om tech.I.P's op te richten, "gemengde Tech.I.P's" genoemd.
  Deze overeenkomsten bepalen het structureel kader en de werkingswijze van de gemengde Tech.I.P's.
  In het nastreven van de doelstellingen bepaald bij § 3 van dit artikel wordt het gebruik van de servers van de inrichtende machten van de instellingen betrokken die de Tech.I.P vormen.
  § 5. Het Centrum zorgt voor de algemene coördinatie van de Tech.I.P's.

Art.3. In artikel 4 van hetzelfde besluit zoals vervangen door het besluit van 15 oktober 1996 van de Regering, worden de woorden "bestuur Organisatie van het Onderwijs" vervangen door de woorden "Algemeen Bestuur voor het onderwijs en het Wetenschappelijk onderzoek".

Art.4. Aan artikel 5 van hetzelfde besluit zoals gewijzigd bij de besluiten van 15 oktober 1996 en 24 juli 1997 van de Regering worden de volgende wijzigingen gebracht :
  1. in § 2, wordt lid 1 vervangen door de volgende bepaling :
  " De Raad van beheer bestaat uit :
  - de administrateur-generaal van het onderwijs en het wetenschappelijk onderzoek, voorzitter;
  - de adjunct-directeur-generaal van de Algemene Dienst voor pedagogische zaken, de vorsing inzake pedagogie en de begeleiding van het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap, ondervoorzitter;
  - de inspecteurs-generaal;
  - de inspecteurs-coördinators;
  - een inspecteur-coördinator van de psycho-medisch-sociale centra;
  - de directeur van het" Centre d'auto-information et de formation continuée" van het onderwijs van de Franse Gemeenschap";
  2. in § 3 worden de woorden "beheerder-secretaris" vervangen door de woorden "de rekenplichtige secretaris".

Art.5. In artikel 17 van hetzelfde besluit worden de woorden "bestuursdirectie Schoolgebouwen van de Franse Gemeenschap" vervangen door de woorden "algemene directie voor de infrastructuren van de Franse Gemeenschap".

Art.6. In hetzelfde besluit wordt er een artikel 17bis ingevoegd, luidend als volgt :
  " Artikel 17bis. § 1. Elke Tech.I.P bestaat uit onderwijsinstellingen van de Franse Gemeenschap alsook uit technische en wetenschappelijke instellingen die bevoegd zijn voor de afdelingen bedoeld bij artikel 3ter, § 1.
  Hij vestigt zijn zetel in een van voormelde instellingen.
  § 2. De Inspectie van het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap wordt betrokken bij het nastreven van de doelstellingen bepaald bij artikel 3ter, § 3.
  § 3. Elke Tech.I.P maakt een jaarlijks activiteitenverslag op dat naar de Raad van beheer van het "Centre d'auto-formation et de formation continuée" van het onderwijs van de Franse Gemeenschap uiterlijk 30 augustus van elk jaar wordt gezonden.
  § 4. In elk Tech.I.P. wordt er een Comité voor dagelijks beheer opgericht bestaande uit :
  - de inrichtingshoofden van de onderwijsinrichtingen die lid zijn van de Tech.I.P;
  - een coördinator gekozen onder de inrichtingshoofden van de onderwijsinrichtingen die lid zijn van de Tech.I.P;
  - personen-hulpkrachten van buitenhuis.
  § 5. Het Comité voor het dagelijks beheer van de Tech.I.P neemt maatregelen die een efficiënt beheer ervan toelaten.
  Aldus :
  - bepaalt het de oriëntaties inzake vorming, documentatie en informatie;
  - programmeert en organiseert het de verschillende activiteiten;
  - zorgt het voor het opvolgen van de activiteiten, maakt het de evaluatie ervan en stelt het jaarverslag op bedoeld bij § 3 van dit artikel;
  - maakt het de inventaris op van de documentatie en van de uitrusting die performerend is;
  - verzamelt het en bewerkt het de informatie en zorgt het voor haar verspreiding;
  - zorgt het voor het optimaal gebruik van de topuitrusting;
  - stelt het de personen aan die als hulpkracht van buitenshuis optreden.
  § 6. De aanbiedingen inzake vorming vanwege de Tech.I.P's worden op de server internetten RESTODE uitgezonden.

Art.7. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het werd ondertekend.

Art. 8. De Minister-Voorzitster, tot wier bevoegdheid het Onderwijs behoort, is belast met de uitvoering van dit besluit.
  Brussel, 7 juni 1999.
  Vanwege de Regering van de Franse Gemeenschap :
  De Minister-Voorzitster, belast met het Onderwijs,
  Mevr. L. ONKELINX