Artikel 1. De luchtvaartuigen worden ingedeeld in de vijf geluidscategorieën bepaald in artikel 2 van het koninklijk besluit van 20 januari 1998 houdende vaststelling van de vergoedingen verschuldigd voor het gebruik van de luchthaven Brussel-Nationaal.
De methodes tot vaststelling van de geluidscategorieën worden uiteengezet in de bijlage bij dit besluit.
Art. 2. Elk luchtvaartuig, waarvan de exploitant de documenten, noodzakelijk voor de indeling ervan, overmaakt aan de Minister belast met het bestuur der luchtvaart, wordt in een geluidscategorie ingedeeld.
De eerste indeling in een geluidscategorie van een luchtvaartuig of de verandering van geluidscategorie van een luchtvaartuig gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de ontvangst van de voor de indeling noodzakelijke documenten.
Art. 3. Elk luchtvaartuig waarvan de exploitant de documenten noodzakelijk voor de indeling in een geluidscategorie niet aan de Minister belast met het bestuur der luchtvaart heeft verstrekt, wordt ingedeeld in categorie 1 behalve indien het een schroefvliegtuig van maximum 9 ton betreft, dat in voorkomend geval ingedeeld wordt in categorie 3.
Art. 4. Het ministerieel besluit van 31 juli 1991 tot vaststelling van de verdeling van de luchtvaartuigen in geluidscategorieën wordt opgeheven.
Art. 5. Dit besluit treedt in werking op 1 februari 1998.
Brussel, 23 januari 1998.
M. DAERDEN

Art. N. Bepaling van de geluidscategorieën van de luchtvaartuigen voor de luchthaven Brussel-Nationaal.
Art. 1N. 1. Basisprincipe.
Er wordt in functie van het hoogst toegelaten startgewicht, uitgedrukt in ton (MTOWTON), en het aantal motoren een theoretische referentiekromme opgesteld.
Deze kromme wordt door de volgende formule bepaald :
PRED = LAT + APP + TKO
in dewelke de parameters, in functie van de MTOWTON en het aantal motoren, de waarden aannemen vermeld in de hierna volgende tabellen : LAT parameter. Gewicht 0 - 35 ton 35 - 400 ton 400 ton en meer LAT = 94 LAT = 80.87 + 8.51 log LAT = 103 MTOWTON
APP parameter. Gewicht 0 - 35 ton 35 - 280 ton 280 ton en meer APP = 98 APP = 86.03 + 7.75 log APP = 105 MTOWTON
TKO parameter. - 1 of 2 motoren. Gewicht 0 - 48.1 ton 48.1 - 385 ton 385 ton en meer TKO = 89 TKO = 66.65 + 13.29 log TKO = 101 MTOWTON
TKO parameter. - 3 motoren. Gewicht 0 - 28.6 ton 28.6 - 385 ton 385 ton en meer TKO = 89 TKO = 69.65 + 13.29 log TKO = 104 MTOWTON
TKO parameter. - 4 motoren en meer. Gewicht 0 - 20.2 ton 20.2 - 385 ton 385 ton en meer TKO = 89 TKO = 71.65 + 13.29 log TKO = 106 MTWOTON

PRED geeft de referentiewaarde aan in EPNdB (Effective Perceived Noise Level) voor een gegeven vliegtuig.
De vaststelling van de geluidscategorie voor een luchtvaartuig wordt gestaafd door de gegevens van zijn geluidscertificaat opgemaakt volgens de I.C.A.O.-voorschriften.
Om de geluidscategorie van een luchtvaartuig te bepalen, wordt de som TOTNOISE van de geluidsniveaus uitgedrukt in EPNdB voor het lateraal geluid, het startgeluid en het landingsgeluid, vermeld op het geluidscertificaat van het luchtvaartuig, vergeleken met de PRED waarde overeenstemmend met de karakteristieken van dit luchtvaartuig.
Art. 2N. 2. Bepaling van de geluidscategorieën.
Ten opzichte van de vastgestelde theoretische referentiekromme, worden de 5 categorieën als volgt bepaald :
Categorie 1 :
PRED + 12 dB < TOTNOISE
Categorie 2 :
PRED + 4 dB < TOTNOISE < of = PRED + 12 dB
Categorie 3 :
PRED - 4 dB < TOTNOISE < of = PRED + 4 dB
Categorie 4 :
PRED - 12 dB < TOTNOISE < of = PRED - 4 dB
Categorie 5 :
PRED - 12 dB > of = TOTNOISE.
Art. 3N. 3. Procedure voor de indeling in geluidscategorieën.
- Voor een gegeven vliegtuig wordt op basis van de drie geluidscertificatiegegevens (lateraal, landing en opstijging) de som TOTNOISE gemaakt.
- Op basis van de waarde van MTOWTON (het hoogst toegelaten startgewicht, uitgedrukt in ton) en het aantal motoren, wordt de overeenstemmende PRED-waarde berekend door middel van de voormelde formule.
- Uit een vergelijking tussen deze PRED-waarde en de TOTNOISE-waarde wordt de geluidscategorie bepaald op basis van de criteria vermeld in punt 2.
- In principe steunt de bepaling voor de TOTNOISE-waarde op resultaten bekomen volgens de voorschriften van de I.C.A.O. voor de geluidscertificatie van " Chapter III " vliegtuigen, dat wil zeggen op 2 000 m van de landingsdrempel onder de landingsroute, op 6 500 m van de vertrekplaats onder de opstijgroute bij het opstijgen, op 450 m van het midden van de startbaan voor de laterale waarde.
- Aangezien bij " Chapter II " vliegtuigen de laterale metingen gebeuren op 650 m, dienen voor deze types van vliegtuigen 2,1 dB aan de laterale waarde toegevoegd te worden.
- Bij ontstentenis van de certificatiegegevens volgens de I.C.A.O.-voorschriften kunnen eveneens de certificatiegegevens volgens de F.A.A. voorschriften worden gebruikt.
- Voor bepaalde types van vliegtuigen, waarvoor geen geluidscertificatie vereist is en waarvoor geen of slechts gedeeltelijk geluidsgegevens beschikbaar zijn, wordt in overleg met de exploitant een gepaste procedure uitgewerkt om tot een realistische TOTNOISE-waarde te komen.
Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 23 januari 1998 tot vaststelling van de verdeling van de luchtvaartuigen in geluidscategorieën.
Brussel, 23 januari 1998.
M. DAERDEN