7 JANUARI 1998. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 mei 1984 ter uitvoering van de wet van 12 juli 1983 op de scheepsmeting.
Art. 1-6
Artikel 1. Artikel 1, punt 1, van het koninklijk besluit van 7 mei 1984 ter uitvoering van de wet van 12 juli 1983 op de scheepsmeting wordt aangevuld als volgt :
"j)"olietanker" : een schip dat beantwoordt aan de omschrijving van olietankschip in voorschrift 1 (4), van bijlage I van Marpol 73/78;
k)"gescheiden ballast" : de ballast die beantwoordt aan de omschrijving van gescheiden ballast in voorschrift 1 (17), in bijlage I van Marpol 73/78;
l)"gescheiden-ballasttank" : een tank die uitsluitend gebruikt wordt voor het vervoer van gescheiden ballast;
m) "olietanker met gescheiden-ballasttanks" : een van gescheiden-ballasttanks voorziene olietanker die door de regering van de vlaggenstaat of door andere namens die Staat daartoe bevoegde instanties is gecertificeerd als olietanker voorzien van gescheiden-ballasttanks. Bedoelde overeenstemming moet door de bevoegde instantie duidelijk worden vermeld in het desbetreffende vak van het bijvoegsel bij het internationale certificaat van voorkoming van verontreiniging door olie;
n)"dubbelwandige olietanker" : een olietanker met gescheiden-ballasttanks die gebouwd is overeenkomstig voorschrift 13 F (3) van bijlage I van Marpol 73/78;
o)"olietanker van een alternatief ontwerp" : een olietanker met gescheiden-ballasttanks die gebouwd is overeenkomstig voorschrift 13 F (4) en (5), van bijlage I van Marpol 73/78;
p)"Marpol 73/78" : de meest recente versie van het Internationaal Verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen van 1973, als gewijzigd bij het bijbehorende Protocol van 1978."
Art.2. In artikel 2 van hetzelfde besluit wordt in de plaats van punt 2 dat punt 3 wordt, een nieuw punt 2 ingevoegd, luidend als volgt :
"2. De verminderde bruto-tonnenmaat van een olietanker is de bruto-tonnenmaat die als uitkomst wordt verkregen wanneer de bruto-tonnenmaat van de gescheiden-ballasttanks berekend overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk II, in mindering is gebracht op de totale bruto-tonnenmaat van het schip, berekend overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk II."
Art.3. In artikel 6 van hetzelfde besluit, waarvan de tegenwoordige tekst punt 1 zal vormen, wordt een punt 2 ingevoegd, luidend als volgt :
"2. De bruto-tonnenmaat van de gescheiden-ballasttanks van olietankers met gescheiden-ballasttanks, met inbegrip van dubbelwandige olietankers en olietankers van een alternatief ontwerp, wordt berekend volgens de volgende formule :
K1 x Vb,
waarbij :
K1 berekend wordt zoals in punt 1 en Vb = het totale volume van de gescheiden-ballasttanks, uitgedrukt in kubieke meter."
Art.4. Artikel 14 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een punt 9, luidend als volgt :
"9. In de internationale meetbrief (1969) wordt onder de rubriek "Opmerkingen" de volgende verklaring met betrekking tot de tonnenmaat van de gescheiden-ballasttanks in olietankers opgenomen :
"De gescheiden-ballasttanks zijn in overeenstemming met voorschrift 13 van bijlage I van het Internationaal Verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen van 1973, zoals gewijzigd bij het daarop betrekking hebbende Protocol van 1978, en de totale tonnenmaat van die uitsluitend voor het vervoer van gescheiden-ballastwater gebruikte tanks bedraagt ...
De verminderde voor de berekening van de rechten in aanmerking te nemen bruto-tonnenmaat bedraagt ...".
Art.5. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 6. Onze Minister van Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.