20 JANUARI 1997. - Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 20 juni 1984 betreffende de veiligheid van het vervoer door de lucht van gevaarlijke goederen.
Art. 1-31
Artikel 1. Artikel 1 van het ministerieel besluit van 20 juni 1984 betreffende de veiligheid van het vervoer door de lucht van gevaarlijke goederen wordt vervangen door de volgende bepaling :
" Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit hebben de hieronder aangegeven termen en uitdrukkingen volgende begripsbepalingen :
1° Vrachtluchtvaartuig : luchtvaartuig dat geen passagiersvaartuig is en dat goederen of bezittingen vervoert.
2° Passagiersluchtvaartuig : luchtvaartuig dat enig ander persoon dan een bemanningslid, een bediende van de exploitant in de uitoefening van zijn officiële functies, een gemachtigde vertegenwoordiger van een bevoegde nationale overheid of een begeleider van een verzending vervoert.
3° Eigenlijke verzendingsnaam : de naam die moet gebruikt worden om een bepaalde stof of voorwerp te beschrijven in alle vervoerdocumenten en aangiften en wanneer vereist op de verpakkingen.
4° Exploitant : persoon, instelling of onderneming die één of meer luchtvaartuigen exploiteert of voornemens is te exploiteren.
5° Collo : volledig resultaat van het inpakken, waarin zowel de verpakking als de inhoud, voorbereid voor het vervoer, zijn begrepen.
6° Staat van oorsprong : Staat op wiens grondgebied de vracht voor de eerste maal aan boord van een luchtvaartuig geladen is.
7° Technische Instructies : technische instructies voor de veiligheid van het vervoer door de lucht van gevaarlijke goederen, goedgekeurd, bekendgemaakt en gewijzigd overeenkomstig de door de Raad van de Internationale Burgerlijke Luchtvaartorganisatie opgestelde procedure. Iedere belanghebbende kan van deze Technische Instructies kennis nemen op het Bestuur der Luchtvaart.
8° Overpakking : houder die door één enkele verzender wordt gebruikt om er één of meer colli in te plaatsen, zodat hij slechts een eenheid heeft waardoor de behandeling en het stouwen vergemakkelijkt wordt, met dien verstande dat de ladingseenheden niet in die definitie zijn begrepen.
9° Ladingseenheid : elk type van container voor vrachten, van container van een luchtvaartuig, van laadbord van een luchtvaartuig met een net of van laadbord van een luchtvaartuig met een net dat gespannen is over een structuur die de vorm heeft van een iglo.
De overpakkingen zijn niet in deze definitie begrepen.
10° "UNO" nummer : Nummer met vier cijfers toegekend door het Comité van experts inzake vervoer van gevaarlijke goederen van de Verenigde Naties een stof of een bepaalde groep stoffen, te identificeren. "
Art.2. In artikel 4 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° In het eerste lid worden tussen de woorden "is" en "vallen" de woorden "of omwille van specifieke bedoelingen gespecificeerd in de Technische Instructies" ingevoegd.
2° Het tweede lid wordt vervangen door het volgende lid :
" De vervangstukken voor de voorwerpen en stoffen beschreven in het 1ste lid moeten echter vervoerd worden volgens de bepalingen van dit besluit, tenzij anders vermeld in de Technische Instructies. "
Art.3. Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling :
" Art. 5. De voorwerpen en stoffen worden ingedeeld in één van de klassen van gevaarlijke goederen overeenkomstig de bepalingen van de Technische Instructies.
De gedetailleerde definities van de verschillende klassen van gevaarlijke goederen staan vermeld in de Technische Instructies. Deze klassen geven de mogelijke risico's aan verbonden aan het vervoer door de lucht van gevaarlijke goederen. "
Art.4. Artikel 6 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling :
" Art. 6. Onder de definitie van ontplofbare stoffen (klasse 1), zoals die beschreven is in de Technische Instructies, valt eveneens elk mengsel waarvan één bestanddeel een ontplofbare stof is en dat in aanmerking komt om te worden gebruikt vanwege zijn explosieve, zelfontbrandende of pyrotechnische eigenschappen. "
Art.5. Artikel 8, eerste lid, van hetzelfde besluit wordt vervangen door het volgende lid :
" Vervoer door de lucht van gevaarlijke goederen, zoals die hierna zijn beschreven, is verboden tenzij in de Technische Instructies staat dat ze vervoerd mogen worden krachtens een vergunning afgegeven door de Staat van herkomst :
1° voorwerpen en stoffen die volgens de Technische Instructies onder normale omstandigheden verboden zijn voor het vervoer;
2° besmette levende dieren. "
Art.6. Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling :
" Art. 9. Voorwerpen en stoffen bij naam genoemd of geïdentificeerd door een generische beschrijving en waarvan het transport onder alle omstandigheden verboden is door de Technische Instructies, mogen onder geen enkel beding vervoerd worden aan boord van het luchtvaartuig. "
Art.7. Artikel 10 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling :
" Art. 10. De gevaarlijke goederen moeten verpakt worden overeenkomstig de bepalingen van dit hoofdstuk en volgens de voorschriften van de Technische Instructies. "
Art.8. Artikel 11 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling :
" Art. 11. De verpakkingen gebruikt voor het vervoer door de lucht van gevaarlijke goederen moeten van goede kwaliteit zijn en moeten zodanig gemaakt en zorgvuldig gesloten worden dat alle lekkage wordt voorkomen die, in normale omstandigheden van luchtvervoer, zou kunnen ontstaan door temperatuurschommelingen, veranderingen van vochtigheid of druk, respectievelijk vibratie. "
Art.9. Artikel 12, eerste lid van hetzelfde besluit wordt vervangen door het volgende lid :
" De verpakkingen moeten beantwoorden aan de materiaal- en constructiespecificaties zoals vermeld in de Technische Instructies. De prototypen van de verpakkingen moeten getest worden overeenkomstig de bepalingen van de Technische Instructies. "
Art.10. Artikel 13 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling :
" Art. 13. De verpakkingen moeten geschikt zijn voor de inhoud. De verpakkingen die rechtstreeks in aanraking komen met de gevaarlijke goederen, moeten kunnen weerstaan aan elke chemische of andere reactie van deze goederen. "
Art.11. Artikel 16 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling :
" Art. 16. Geen enkele schadelijke hoeveelheid van een gevaarlijk produkt mag aan de buitenkant van de colli kleven. "
Art.12. Artikel 17 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling :
" Art. 17. Die verpakkingen waarvan de eerste functie het vasthouden van de vloeistof is, moeten bestand zijn tegen de druk, zoals aangegeven in de Technische Instructies, zonder het vertonen van enige lekkage. "
Art.13. Artikel 19 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepalingen :
" Art. 19. Tenzij anders bepaald in de Technische Instructies, moeten de gepaste etiketten aangebracht worden op elk colli gevaarlijke goederen overeenkomstig met de Technische Instructies.
Geen enkel etiket verboden door de Technische Instructies mag aangebracht worden op een colli gevaarlijke goederen. "
Art.14. Artikel 20 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.
Art.15. Artikel 21 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :
" Art. 21. Tenzij anders bepaald in de Technische Instructies moet elke verpakking die is vervaardigd overeenkomstig een specificatie uit de Technische Instructies gemerkt worden volgens de overeenkomstige bepalingen van die Instructies en mag geen enkele verpakking voorzien zijn van een conformiteitsteken met een specificatie van verpakking indien deze verpakking niet beantwoordt aan de betrokken specificatie uit de Technische Instructies. "
Art.16. Artikel 22 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling :
" Art. 22. Tenzij anders bepaald in de Technische Instructies moet elke colli met gevaarlijke goederen gemarkeerd worden met de eigenlijke verzendingsnaam van zijn inhoud en, indien het geval, met het UNO nummer en met alle andere markeringen die eventueel zouden gespecificeerd zijn in deze Instructies. "
Art.17. Artikel 23 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.
Art.18. Artikel 24 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling :
" Art. 24. Vooraleer een persoon een colli of overpakking met gevaarlijke goederen aanbiedt voor het vervoer door de lucht moet hij er zich van vergewissen dat het vervoer door de lucht van deze goederen niet verboden is en dat ze geclassificeerd, verpakt, gemarkeerd en geëtiketteerd zijn zoals het hoort en vergezeld worden van een vervoerdocument voor gevaarlijke goederen opgemaakt zoals beschreven in dit besluit en in de Technische Instructies. "
Art.19. Artikel 25 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepalingen :
" Art. 25. Tenzij anders bepaald in de Technische Instructies moet elke persoon die gevaarlijke goederen voor het vervoer door de lucht aanbiedt, een vervoerdocument voor gevaarlijke goederen, die alle inlichtingen bevat zoals vereist door de Technische Instructies, opstellen, ondertekenen en ter beschikking stellen van de exploitant.
Het vervoerdocument bevat een verklaring die ondertekend is door de persoon die de gevaarlijke goederen voor het vervoer aanbiedt, en waarin wordt vermeld dat deze volledig en nauwkeurig geïdentificeerd zijn door hun eigenlijke verzendingsnaam en dat ze geclassificeerd, verpakt, gemarkeerd en geëtiketteerd zijn en zich in de staat bevinden zoals voorgeschreven door de regelingen die van toepassing zijn op het vervoer door de lucht. "
Art.20. Artikel 26 van hetzelfde besluit wordt vervangen door volgende bepalingen :
" Art. 26. Een exploitant zal geen gevaarlijke goederen aannemen voor het vervoer door de lucht tenzij :
1° deze vergezeld zijn van een vervoerdocument dat volledig ingevuld is, behalve in het geval waar volgens de Technische Instructies een dergelijke document niet vereist is;
2° het collo, de overpakking of de container die gevaarlijke goederen bevat, voldoet aan de voorwaarden van aanneming zoals vermeld in de Technische Instructies. "
Art.21. Artikel 27 van hetzelfde besluit wordt aangevuld als volgt :
" ... teneinde te voldoen aan de bepalingen van artikel 26. "
Art.22. Artikel 28 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepalingen :
" Art. 28. De colli en overpakkingen die gevaarlijke goederen bevatten evenals de containers die radioactieve stoffen bevatten, moeten gecontroleerd worden onmiddellijk voor ze geladen worden aan boord van het luchtvaartuig of in een ladingseenheid, om na te gaan of er enige vorm van beschadiging of lekkage is.
De colli, overpakkingen en containers die lekken of beschadigd zijn mogen niet geladen worden aan boord van een luchtvaartuig.
Een ladingseenheid die gevaarlijke goederen bevat mag enkel geladen worden aan boord van een luchtvaartuig indien een inspectie heeft aangetoond dat er geen enkele vorm van zichtbare lekkage of beschadiging kon vastgesteld worden of dat de colli binnenin niet beschadigd zijn. "
Art.23. Artikel 30 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling :
" Art. 30. Geen enkel van de gevaarlijke goederen mag worden vervoerd in de passagierscabine of in de cockpit van het luchtvaartuig, tenzij in de gevallen toegelaten door de Technische Instructies. "
Art.24. Artikel 32 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling :
" Art. 32. De colli die toxische of besmettelijke stoffen bevatten mogen enkel geladen worden aan boord van het luchtvaartuig overeenkomstig de bepalingen van de Technische Instructies. "
Art.25. Artikel 33 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepalingen :
" Art. 33. De colli en overpakkingen die gevaarlijke goederen bevatten evenals de containers met radioactieve stoffen moeten gedurende het lossen van het luchtvaartuig of van de ladingseenheid gecontroleerd worden op enig spoor van beschadiging of lekkage.
Indien er nog spoor van beschadiging of lekkage ontdekt wordt, zal de plaats aan boord van het luchtvaartuig waar de gevaarlijke goederen of de ladingseenheid geladen was, gecontroleerd worden om elke beschadiging of contaminatie op te sporen.
Elke vastgestelde contaminatie moet zonder verwijl verwijderd worden. "
Art.26. Artikel 34 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling :
" Art. 34. Een luchtvaartuig dat gecontamineerd zou zijn door radioactieve stoffen, moet onmiddellijk uit dienst genomen worden indien de stralingsintensiteit op elke bereikbare oppervlakte en de niet-gefixeerde contaminatie waarden vertonen die de waarden vermeld in de Technische Instructies niet overschrijden. "
Art.27. Artikel 36 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met de volgende leden :
" De colli die radioactieve stoffen bevatten moeten zo gestouwd worden dat op elk moment voldaan wordt aan de voorschriften van scheiding volgens artikel 35.
Tenzij anders bepaald in de Technische Instructies moeten alle colli gevaarlijke goederen die het etiket "Cargo Aircraft Only" (enkel vrachtluchtvaartuig) dragen, zo geplaatst worden dat een lid van de bemanning of elke andere geautoriseerde persoon gedurende de vlucht deze colli kan zien, behandelen en wanneer volume en gewicht het toelaten, deze kan scheiden van andere goederen. "
Art.28. Artikel 39 van hetzelfde besluit wordt aangevuld als volgt :
" De nodige inlichtingen zullen dan ook verspreid worden volgens de bepalingen van de Technische Instructies. "
Art.29. Artikel 40 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met het volgende lid :
" De Belgische exploitanten, evenals de andere instellingen die in naam van de exploitant instaan voor het aanvaarden, het laden, het lossen en de transfer van gevaarlijke goederen moeten hun vormingsprogramma meedelen aan de directeur-generaal van het Bestuur van de Luchtvaart waarnaar verwezen wordt in het eerste lid. Deze laatste zal zich verzekeren van de goede uitoefening ervan en zal indien nodig er op staan dat er wijzigingen worden aangebracht. "
Art.30. In artikel 41 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° Het eerste lid wordt vervangen door het volgende lid :
" Wanneer een noodgeval zich voordoet tijdens de vlucht, zal de gezagvoerder het competente orgaan van de luchtverkeersdiensten op de hoogte brengen van de aanwezigheid van gevaarlijke goederen aan boord opdat deze de betrokken autoriteiten zouden kunnen verwittigen. "
2° In het tweede lid worden de woorden "nauwkeurige aanduiding van de verzending" vervangen door de woorden "eigenlijke verzendingsnaam. "
Art. 31. In artikel 42, 2°, van hetzelfde besluit worden de woorden "nauwkeurige aanduiding van de verzending" vervangen door de woorden "eigenlijke verzendingsnaam."
Brussel, 20 januari 1997.
M. DAERDEN