16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende het recht op toegang tot de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister en betreffende het recht op verbetering van deze registers.
HOOFDSTUK I. - Recht op toegang.
Art. 1-7
HOOFDSTUK II. - Recht op verbetering.
Art. 8-10
HOOFDSTUK I. - Recht op toegang.
Artikel 1. Elke persoon die ingeschreven of vermeld is in de registers bepaald in de artikelen 1 en 2 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister, heeft recht op mededeling van de hem betreffende informatiegegevens die in de registers zijn vermeld, zonder dat hij moet doen blijken van een bijzonder belang.
Het recht op toegang tot de registers staat open voor de wettelijke vertegenwoordiger of voor de bijzondere gemachtigde van de betrokken persoon.
Art.2. De mededeling van de gegevens gebeurt op basis van een gedagtekende en ondertekende aanvraag die ingediend wordt bij de bevoegde dienst van de gemeente van inschrijving of door middel van een ter post aangetekende brief aan het college van burgemeester en schepenen van deze gemeente.
Art.3. Wanneer de aanvraag wordt ingediend bij de bevoegde dienst, wordt er onmiddellijk gevolg aan gegeven nadat de identiteit van de aanvrager of eventueel die van zijn wettelijke vertegenwoordiger of van zijn bijzondere gemachtigde is nagezien.
Wanneer de aanvraag per ter post aangetekende brief wordt toegestuurd, wordt er binnen vijftien dagen gevolg aan gegeven.
Art.4. De informatie moet schriftelijk en in een bevattelijke vorm worden verstrekt. Zij geeft de gezamenlijke gegevens betreffende de betrokken persoon nauwkeurig weer.
Art.5. Wordt niet in aanmerking genomen de aanvraag die ingediend wordt door een persoon die de formaliteiten niet vervult die worden voorgeschreven in dit besluit. Elke weigering van mededeling wordt gemotiveerd en de aanvrager schriftelijk ter kennis gebracht binnen de termijn bepaald in artikel 3, tweede lid.
Art.6. Op het document dat aan de aanvrager wordt afgegeven wordt vermeld dat de informatie die het bevat de gezamenlijke gegevens betreffende die persoon, die in de registers zijn opgenomen, nauwkeurig weergeeft.
Het document wordt namens het college van burgemeester en schepenen ondertekend door de ambtenaar van de burgerlijke stand of zijn afgevaardigde.
Art.7. Het document dat aan de aanvrager wordt afgegeven mag niet verder ter inzage gegeven worden.
HOOFDSTUK II. - Recht op verbetering.
Art.8. § 1. Indien de gegevens die krachtens artikel 3 aan een persoon medegedeeld worden onauwkeurig, onvolledig, onjuist of overbodig blijken, kan deze een gemotiveerde aanvraag tot verbetering indienen per ter post aangetekende brief.
§ 2. De gemeente waar de aanvraag tot verbetering werd ingediend, is ertoe gehouden gevolg te geven aan deze aanvraag binnen de termijn voorgeschreven in artikel 3, tweede lid. Elke weigering van verbetering wordt gemotiveerd en de aanvrager schriftelijk ter kennis gebracht binnen dezelfde termijn.
§ 3. De persoon die zijn recht op verbetering uitoefent levert, tot staving van zijn verzoek, alle bewijselementen die belangrijk genoeg zijn om in aanmerking te worden genomen.
Hij wordt op zijn verzoek gehoord.
§ 4. Na afloop van de verbeteringsprocedure ontvangt de aanvrager een document waarin alle gewijzigde gegevens voorgesteld worden in een bevattelijke vorm.
Artikel 6 is van toepassing op het in het eerste lid bedoelde document.
§ 5. Het recht op verbetering wordt kosteloos uitgeoefend.
Art.9. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de derde maand die volgt op de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.
Art. 10. Onze Minister van Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.