Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

4 OKTOBER 1971. - Ministerieel besluit tot vaststelling van bijzondere eisen inzake lichamelijke geschiktheid voor sommige betrekkingen van [Nationale Maatschappij der Luchtwegen (N.M.L.W.)].



Inhoudstafel:


Art. 1-6
A. Vrij zijn van elke aandoening of gebrek lichamelijk of geestelijk die hen zou kunnen hinderen bij de normale uitoefening van hun functies of hen zou kunnen blootstellen aan plotse onmacht, en meer bepaald van :
- elke anomalie van de stereoscopische zin die een gevaar zou kunnen betekenen voor de veiligheid van het luchtverkeer;
- elke spraakstoornis
B. Voldoen aan de hiernavolgende voorwaarden inzake gezichtsvermogen :
C. Voldoen aan de hiernavolgende voorwaarden inzake gehoor :
De kandidaten mogen geen groter gehoorverlies vertonen voor elk oor dan 20 decibels ISO voor elk der frequenties van 500, 1 000 en 2 000 cyclussen per seconde en 40 decibels ISO voor de frequentie van 3 000 cyclussen per seconde.
D. In staat zijn om gedurende een normale periode in het duister voor een radarscherm of eender welk ander electronisch toestel te blijven zitten, alsook een koptelefoon te dragen.
Art. 6bis
A. in staat zijn om in het fotografielaboratorium langdurig in het donker te blijven rechtstaan;
B. een kleurzin vertonen die hen toelaat de pseudo-isochromatische tabellen van Ishihara korrekt te lezen of, in geval van mislukking, te slagen in de dichotomietest van Farnsworth (Panel D.15).
Art. 7-15



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. De kandidaten voor de betrekkingen van ingenieur (burgerlijke bouwkunde), architect, conducteur, landmeter-expert onroerende goederen, topograaf, adjunct-controleur van werken, werkopzichter en adjunct-werkopzichter moeten :
  a) een sterk gestel hebben dat hen in staat stelt om lang op de been te blijven en lange marsen af te leggen op alle plaatsen en in alle weer;
  b) in staat zijn urenlang buiten te werken met optische meettoestellen en op het kantoor tekenwerk op zeer kleine schaal uit te voeren, zo nodig met correctieglazen;
  c) bekwaam zijn gemakkelijk op ladders en stellingen te klimmen en niet onderhevig zijn aan duizeligheid.

Art.2. De kandidaten voor de betrekkingen van ingenieur (andere dan burgerlijke bouwkunde) en technisch ingenieur moeten :
  a) een sterk gestel hebben dat hen in staat stelt om lang op de been te blijven en lange marsen af te leggen op alle plaatsen en in alle weer bij onregelmatige prestaties zowel 's nachts als overdag;
  b) bekwaam zijn gemakkelijk op ladders te klimmen en niet onderhevig zijn aan duizeligheid;
  c) een voldoende gezichtsscherpte bezitten, zo nodig met correctieglazen om hen toe te laten precisiewerken uit te voeren;
  d) een normale kleurzin hebben bij het lezen van pseudo-isochromatische testen (type Ishihara) of indien de test foutief uitvalt, bij middel van de dichotomietest van Farnsworth (Panel D.15).

Art.3. De kandidaten voor de betrekkingen van onderluchthavenmeester moeten :
  a) een sterk gestel hebben dat hen in staat stelt zowel 's nachts als overdag onregelmatige prestaties te verrichten, waaronder vooral lange marsen in alle weer;
  b) een normale kleurzin hebben om de lichtseinen, lichten en lichtpijlen gemakkelijk te onderscheiden.
  Het onderzoek naar de kleurzin gebeurt door de lezing van de pseudo-isochromatische testen van het type Ishihara.
  Indien de test foutief uitvalt wordt deze vervolledigd bij middel van de dichotomietest van Farnsworth (Panel D.15);
  c) zij mogen geen enkel lichamelijk gebrek of spraakgebrek hebben dat het prestige zou kunnen aantasten;
  d) voorafgaand houder zijn van een bewijs van geneeskundige schifting als autobestuurder, en bovendien geschikt zijn om hun autovoertuig zowel bij nacht als bij dag te besturen;
  e) een voldoende gehoorscherpte hebben zonder prothese die hen in staat stelt met elk oor gemakkelijk de spraakstem op een afstand van 2,5 m te horen, de rug naar de onderzoekende geneesheer gekeerd.

Art.4. De kandidaten voor de betrekkingen van aspirant-hulpmeteoroloog moeten :
  a) geschikt zijn om onregelmatige prestaties, zowel 's nachts als overdag te verrichten;
  b) een voldoende gezichtsscherpte bezitten, zo nodig met correctieglazen, om hun toe te laten gemakkelijk ver te zien en anderzijds, zonder moeilijkheden, kleine teksten te lezen (lezing van meteorologische kaarten, enz.);
  c) een normale kleurzin hebben bij het lezen van de pseudo-isochromatische testen (type Ishihara) of indien de test foutief uitvalt, bij middel van de dichotomietest van Farnsworth (Panel D.15). De kandidaat die in deze twee proeven mislukt kan nochtans toegelaten worden zo hij slaagt voor een practische proef door de bevoegde technische diensten gecontroleerd;
  d) een voldoende gehoorscherpte hebben zonder prothese, die hen in staat stelt met elk oor gemakkelijk de spraakstem op een afstand van 2,5 m te horen, de rug naar de onderzoekende geneesheer gekeerd.

Art.5. De kandidaten voor de betrekking van communicator moeten :
  a) geschikt zijn om zowel 's nachts als overdag, onregelmatige prestaties te verrichten;
  b) een normale kleurzin hebben bij het lezen van de pseudo-isochromatische testen (type Ishihara) of indien de test foutief uitvalt bij middel van de dichotomietest van Farnsworth (Panel D.15).
  De kandidaat die in deze twee proeven mislukt kan nochtans toegelaten worden zo hij slaagt voor een praktische proef door de bevoegde diensten gecontroleerd;
  c) in staat zijn een helm of koptelefoon te dragen;
  d) een gehoorscherpte hebben, zonder prothese, die hen in staat stelt met elk oor gemakkelijk de spraakstem op een afstand van 2,5 m te horen, de rug naar de onderzoekende geneesheer gekeerd;
  e) geen enkele spraakstoornis hebben;
  f) bovendien over een voldoende beweeglijkheid van de bovenste ledematen beschikken om hun toe te laten gemakkelijk klaviertoetsen, enz., te kunnen hanteren.

Art.6. <MB 10-03-1978, art. 1> De kandidaten voor de betrekking van verkeersleider moeten :

A. Vrij zijn van elke aandoening of gebrek lichamelijk of geestelijk die hen zou kunnen hinderen bij de normale uitoefening van hun functies of hen zou kunnen blootstellen aan plotse onmacht, en meer bepaald van :   - elke anomalie van de stereoscopische zin die een gevaar zou kunnen betekenen voor de veiligheid van het luchtverkeer;   - elke spraakstoornis die de verstaanbaarheid van de gesproken woorden zou kunnen moeilijk maken;   - elke aantasting van epilepsie, zelfs korrekt behandeld, welke ook de vorm of de graad ervan zij, en om het even of de laatste verschijnselen ervan recent of oud wezen;   - elke psychische stoornis die zich uit door belangrijke afwijkingen van het gedrag of die op een significante wijze het oordeelsvermogen of de psychomotorische reakties stoort;   - alle toxicomanieën, met inbegrip van de alcoholmanie of alle pharmacodependenties die physische of psychische stoornissen kunnen verwekken van aard de veiligheid van het luchtverkeer in gevaar te brengen;   - elke aantasting van het cardiovasculair stelsel die een plotse bezwijming kan veroorzaken. De kandidaten, die een myocard-infarct vertoond hebben, kunnen toegelaten worden, ingeval een grondig onderzoek heeft aangetoond dat het herstel voldoende is en dat het geval als gestabiliseerd mag aanzien worden.
B. Voldoen aan de hiernavolgende voorwaarden inzake gezichtsvermogen :1. Gezichtsvermogen op lange afstand.   De gezichtsscherpte mag niet lager zijn dan 8/10 voor ieder oog, indien nodig met correctie.   Bovendien dient, bij optelling van de gezichtsscherpten van beide ogen, een totaal bereikt te worden van minimum 18/10.   Daarbij mag de gezichtsscherpte zonder correctie voor ieder oog niet lager zijn dan 3/10.2. Gezichtsvermogen op korte afstand.   De kandidaten moeten bij machte zijn, met beide ogen samen, met of zonder correctie, vanaf een afstand van 0,40 m de lijst 2 van de tabellen van Parinaud te lezen, of de gelijkwaardige lijst van een andere erkende tabel.   3. Gezichtsvermogen op intermediaire afstand.   De kandidaten moeten bij machte zijn, met beide ogen samen, met of zonder korrectie, van een afstand van 1 m de lijst 5 van de tabellen van Parinaud te lezen, of de gelijkwaardige lijst van een andere erkende tabel.   4. Kleurzin.   De kandidaten moeten een kleurzin vertonen die hen toelaat volledig te slagen in ten minste 2 van de 3 volgende theoretische proeven. Ishiharatest, dichotomietest van Farnsworth (Panel D.15) en de pseudoïsochromatische tabellen H.R.R.   5. Gezichtsveld.   De kandidaten mogen geen ernstige afwijkingen vertonen van het gezichtsveld.   Onder ernstige afwijking wordt verstaan de inkrimping van het perifere gezichtsveld of de scotomen die een gevaar kunnen vormen voor de veiligheid van het luchtverkeer.
C. Voldoen aan de hiernavolgende voorwaarden inzake gehoor :   De kandidaten mogen geen groter gehoorverlies vertonen voor elk oor dan 20 decibels ISO voor elk der frequenties van 500, 1 000 en 2 000 cyclussen per seconde en 40 decibels ISO voor de frequentie van 3 000 cyclussen per seconde.
D. In staat zijn om gedurende een normale periode in het duister voor een radarscherm of eender welk ander electronisch toestel te blijven zitten, alsook een koptelefoon te dragen.
Art. 6bis. <MB 10-03-1978, art. 2> De kandidaten voor de betrekking van tekenaar AIS moeten :

A. in staat zijn om in het fotografielaboratorium langdurig in het donker te blijven rechtstaan;   B. een kleurzin vertonen die hen toelaat de pseudo-isochromatische tabellen van Ishihara korrekt te lezen of, in geval van mislukking, te slagen in de dichotomietest van Farnsworth (Panel D.15).
Art.7. De kandidaten voor de betrekkingen van operator-fotograaf, geschoold werkman B (laboratoriumbediende) en beproever moeten :
  vrij zijn van ziekten, gebrekkigheid of voorbeschiktheid (vooral allergie) waardoor het omgaan met scheikundige produkten moet afgeraden worden.

Art.8. Kandidaten voor de betrekkingen van bewaker, marshaller en vliegveldopzichter moeten :
  a) een sterk gestel hebben dat hen in staat stelt zowel 's nachts als overdag onregelmatige prestaties te verrichten; lang recht te blijven staan alsook lange tochten te kunnen ondernemen, overal en in alle weer; soms hevige lichamelijke inspanningen te kunnen leveren (lopen, worstelen);
  b) een voldoende gezichtsscherpte hebben die hen desnoods met bril, toelaat op normale wijze hun functies uit te oefenen, zowel 's nachts als overdag. Hun gezichtsscherpte, zonder bril, mag evenwel niet minder bedragen dan 4/10 voor beide ogen samen;
  c) een kleurzin hebben die hen toelaat gemakkelijk en in alle weer, seinen, lichten of lichtpijlen te onderscheiden. Indien de pseudo-isochromatische testen (type Ishihara) of de dichotomietest van Farnsworth (Panel D.15) foutief uitvallen dan kan de kandidaat indien hij slaagt voor een practische proef van de bevoegde technische diensten toegelaten worden;
  d) een zodanig neuro-psychisch evenwicht bezitten dat zij onder alle omstandigheden hun koelbloedigheid kunnen bewaren en gemachtigd kunnen worden wapens te dragen.

Art.9. De kandidaten voor de betrekkingen van centralist moeten :
  a) geschikt zijn om zowel 's nachts als overdag, onregelmatige prestaties te verrichten;
  b) in staat zijn een helm of koptelefoon te dragen;
  c) een gehoorscherpte hebben, zonder prothese, die hen in staat stelt met elk oor gemakkelijk de spraakstem op een afstand van 2,5 m te horen, de rug naar de onderzoekende geneesheer gekeerd;
  d) geen enkele spraakstoornis hebben;
  e) bovendien over een voldoende beweeglijkheid van de bovenste ledematen beschikken om hun toe te laten gemakkelijk de stekkers van de telefoonstandaarden te kunnen hanteren.

Art.10. De kandidaten voor de betrekkingen van radiotechnicus, meteorologisch technicus en precisiemecanicien moeten :
  a) in staat zijn, zowel 's nachts als overdag, onregelmatige prestaties te verrichten;
  b) een voldoende gezichtsscherpte hebben die hen toelaat, desnoods met bril, precisiewerken uit te voeren;
  c) een normale kleurzin bezitten bij het lezen van de pseudo-isochromatische testen (type Ishihara) of indien de test foutief uitvalt, in de proef bij middel van de dichotomietest van Farnsworth (Panel D.15);
  d) geschikt zijn om ladders en masten te beklimmen en in omstandigheden te werken waarvoor men niet onderhevig mag zijn aan duizeligheid.

Art.11. De kandidaten voor de betrekkingen van vakmanmecanicien moeten :
  a) in staat zijn, zowel 's nachts als overdag, onregelmatige prestaties te verrichten;
  b) een voldoende gezichtsscherpte hebben die hen toelaat, desnoods met bril, precisiewerken uit te voeren;
  c) een normale kleurzin bezitten bij het lezen van de pseudo-isochromatische testen (type Ishihara) of indien de test foutief uitvalt, in de proef bij middel van de dichotomietest van Farnsworth (Panel D.15).

Art.12. De kandidaten voor de betrekkingen van electricien moeten :
  a) in staat zijn, zowel 's nachts als overdag, onregelmatige prestaties te verrichten;
  b) geschikt zijn ladders te beklimmen en in omstandigheden te werken waarvoor men niet onderhevig mag zijn aan duizeligheid.

Art.13. De kandidaten voor de betrekkingen van luchtvaartbrandweerman moeten :
  a) een sterk gestel bezitten dat hen toelaat zowel 's nachts als overdag, zelf in slechte weersomstandigheden, onregelmatige prestaties te verrichten; soms zware of verlengde lichamelijke inspanningen te leveren; te weerstaan aan rook of aan grote hitte alsook aan plotse temperatuurwisselingen veroorzaakt door blussingswerken;
  b) voorafgaand houder zijn van een bewijs van geneeskundige schifting als autobestuurder voor alle voertuigen en bovendien geschikt zijn tot het besturen van alle soorten autovoertuigen zowel bij nacht als overdag;
  c) een gezichtsscherpte hebben die, eventueel met bril, beantwoordt aan de criteria vermeld onder b. De gezichtsscherpte, zonder bril, mag evenwel niet minder bedragen dan 10/10 voor beide ogen samen, met een minimum van 3/10 voor het minst goede oog;
  d) een evenwichtig neuro-psychisch gestel hebben; genoeg oordeelskracht en snelle reflexen hebben die hen in staat stellen hun koelbloedigheid te bewaren in alle omstandigheden, voor zwaar gewonden of menselijke overblijfselen, er op het gepaste ogenblik de aangepaste reacties hebben naargelang de omstandigheden;
  e) in staat zijn gemakkelijk ladders te beklimmen en niet onderhevig zijn aan duizeligheid;
  f) een normale kleurzin hebben om de lichtseinen, lichten en lichtpijlen gemakkelijk te onderscheiden.
  Het onderzoek naar de kleurzin gebeurt door lezing van de pseudo-isochromatische testen van het type Ishihara. Indien de test foutief uitvalt wordt deze vervolledigd bij middel van de dichotomietest van Farnsworth (Panel D.15);
  g) een gehoorscherpte hebben die hen in staat stelt met elk oor gemakkelijk de spraakstem op een afstand van 2,5 m te horen, de rug naar de onderzoekende geneesheer gekeerd.

Art.14. De kandidaten voor de betrekking van arbeider moeten :
  een sterk gestel hebben dat hen in staat stelt zware arbeid te verrichten bij onregelmatige prestaties, zowel 's nachts als overdag en in alle weersomstandigheden.

Art. 15. Onderhavig besluit heeft uitwerking op de dag van de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.